hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - retten på billeder på internett?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 retten på billeder på internett?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  22:40:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har lagt ut bilder av hesten min på internett. venninna mi som har tatt det med MITT kamra.
så viser det seg plutselig at det samme billede befinner seg i det danske hestebladet Equipage. verken jeg eller venninna mi har sendt inn bildet, og ingen andre jeg kjenner heller. så de må ha fått det fra internett. hvilke rettigheter har jeg da? kan jeg kreve erstatning? fotograflønn? ingenting?

her er forøvrig et billede av artikkelen: http://heste.dyregalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=15127 dårlig da, men det var ei dansk jente som tok bilde med digitalkamra av bladet...

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  22:42:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er venninden din som må gjøre noe med det. Du har ingen rettigheter så lenge det er hun som har tatt det :-) Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  22:51:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
jamen det er jo med mitt kamra.. bildet er mitt, jeg har orginalen her på datan. bildet er av min hest når jeg rir han. det kan jo ikke være lovligt å stjele bilder og putte dem i offentlige blad vel?

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  00:18:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Nei, bildet er ikke ditt selv om det er ditt kamera.
Hva om jeg låner et ark av deg. På dette arket tegner jeg en tegning som blir berømt. Det er fortsatt jeg som har tegnet tegningen, om du skjønner, selv om arket er ditt. Derfor tilhører tegningen meg, fordi det er mitt åndsverk. At bildet er av deg og din hest når du rir ham, har heller egentlig ingenting å si i forhold til om bildet er ditt eller ikke.

Men, bladet har ikke lov til å trykke dette bildet uten å innhente tillatelse fra opphavsman, hvilket er din venninde. Dog må din venninde igjen hente tillatelse fra deg om å kunne bruke bildet, siden du er avbildet på bildet. :-)
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 10/05/2006 :  10:59:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Den som har tatt bildet kan gi bort eller selge rettighetene til bildet videre. Dersom det er blitt gjort, har **sofie** rettighetene på bildet.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  11:33:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
hvis bilde ikke er merket med noe er det ofte vannskelig og si at det er "off limits" det kommer jo litt an på hvor de har bilde fra da..

har du ikke sett noen bilder ha logo på seg eller så copyright merke.. det er vannskelig og komme med noe krav så lenge bilde ikke har en slik logo...

mvh Mia..... Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  11:48:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
men kan man ikke si at "hey det er jo meg på det bildet, jeg har ikke bedt om å bli trykket i deres blad"?? Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  11:57:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Den som har tatt bildet kan gi bort eller selge rettighetene til bildet videre. Dersom det er blitt gjort, har **sofie** rettighetene på bildet.

Opprinnelig postet av lino

Ja, men dette skjer formelt og så vidt jeg ser har ikke **sofie** skrevet noe om dette ..
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  11:57:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men kan man ikke si at "hey det er jo meg på det bildet, jeg har ikke bedt om å bli trykket i deres blad"??

Opprinnelig postet av Lopke

Jo. :-)
Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  12:04:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men kan man ikke si at "hey det er jo meg på det bildet, jeg har ikke bedt om å bli trykket i deres blad"??

Opprinnelig postet av Lopke

klart jeg kan det når de har tatt et privat bilde som de ikke har fått lov til å bruke. såklart om de hadde tatt bilde på et stevene eller noe, så har jeg ikke rett til å si noe, men når de tar et bilde som er mitt privat så kan jeg si noe på det...

Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  12:09:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
men hvis jeg får med meg venninnna mi, å kan det faktisk vær at vi kan få noe erstatnig for det?

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 10/05/2006 :  12:18:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Nei. Dere har ikke lidd noen overlast. Det eneste som skjer er at de trykker en beklagelse.
Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 10/05/2006 :  12:19:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Og selv om de hadde tatt bildet på stevne, har du rett til å be om at det ikke offentliggjøres.
Jeg tar masse bilder på stevner og spør alltid før jeg gjør bildene tilgjengelige.
Dersom den jeg har tatt bilde av ber om det, sletter jeg bildet der og da.

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  12:20:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
klart jeg kan det når de har tatt et privat bilde som de ikke har fått lov til å bruke. såklart om de hadde tatt bilde på et stevene eller noe, så har jeg ikke rett til å si noe, men når de tar et bilde som er mitt privat så kan jeg si noe på det..

Så lenge du ikke er klar over det, dvs. så lenge du ikke har sagt at det er OK at de tar bilde av deg og legger det ut for andre å se, så har du lov til å nekte bruk av det. Så det spiller ingen rolle hvor bildet er tatt.

Det er visse unntak på denne regelen dog, f.eks. om du ikke er hovedmotiv i bildet o.l.

Et eksempel på en slik sak er jo saken mot NRK, hvor NRK har filmet og tatt bilder av en pappa som går med sin 4-5-årige datter nede på plata for å kjøpe dop. Jenta kunne identifiseres, og det var ikke avklart med foresatte om de kunne bruke bildet. Hun fikk vel en ganske bra erstattning.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  12:21:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men hvis jeg får med meg venninnna mi, å kan det faktisk vær at vi kan få noe erstatnig for det?

Opprinnelig postet av **sofie**

Jeg vet ikke hvordan det er med lover og slikt i Danmark, for det var vel i et dansk blad bildet er, men jeg vil tro dere kan få en oppreisning eller lignende. Iallfall en offisiell beklagelse. Men det er altså venninden din som må gå ut mot bruk av hennes bilde, og du mot ufrivillig avbildning.
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 10/05/2006 :  12:28:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Følger vi norsk lov får de ikke noen oppreisning i form av penger o.l med mindre de har lidd skade av at bildet ble brukt. Feks dersom venninnen har lidd et økonomisk tap ved at et bilde hun skulle selge til et annet blad var blitt trykket et annet sted, eller ved at sofie er blitt identifisert og fått ubehagelige opplevelser som følge av det.
Men slike ting er vanskelig å bevise. Dere bør nok ikke regne med annet enn en offentlig beklagelse.

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.