hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - retten på billeder på internett?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 retten på billeder på internett?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

nn

Afghanistan

Skrevet - 10/05/2006 :  12:30:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om dette er viktig for deg, hadde jeg tatt kontakt med f eks en avis og forhørt meg om rettigheter vedr dette. Jeg kan ikke forstå annet at så lenge det er bilde av deg personlig må bladet ha godkjenning fra deg for å trykke bildet.

Logisk tankegang: Hva om bildet var av en litt annen art, kan man bare trykke et bilde av hvem som helst og bublisere? Jeg tror ikke det.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  12:36:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Lino: Ved å publisere en annens åndsverk uten tillatelse har man i følge norsk lov brutt loven. Jeg orker ikke lete opp strafferammer og slikt akkurat nå, men det er ikke tillatt og det straffes.

**Sofie**: Du kan evt. sende en mail til Jon Bing og spørre. Vet ikke om han svarer folk som ikke har studert for ham, men han er veldig grei på mail til oss som har hatt med ham å gjøre, iallfall. Eller Olav Torvund.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  14:48:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har opplevd noe liknende med et av mine bilder i en norsk lokalavis. Fikk det trykket både uten tillatelse, og med påskrift "Foto: Privat" (jeg heter da ikke Privat..). Jeg forsøkte meg på å både få erstatning og notis i avisa hvor de beklaget bruken, men lykkes ikke i noen av delene. Fikk kun en litt frekk unnskyldning fra en råtten journalist, som skjønte han hadde tråkket i salaten, men som ikke turde å innrømme det. Og valgte å legge all skyld på en annen person og meg, som i seg selv ikke var synderen. Utrolig frekt, og uprofft håndtert.

Fant litt info om dette på Foto.no. Amatørfotograf eller ei, du eier rettigheter i bildene du tar, og du skal både ha en notis til bildet om hvem fotografen er, og de skal ha tillatelse av deg til bruk. F.eks. er det ingenting som heter "Foto: Privat". Litt skremmende å se at samme journalist heller ikke i ettertid har tatt dette til etterretning. Har sett flere varianter av "Foto: Privat" igjen. Men hjelper ikke å banne..

Jeg har snakket med fotojounalister om hendelsen, og de mener jeg bør kjøre på å kreve mitt. Men jeg føler meg ikke proff nok, og føler vel det tar litt mye tid. Det er vel også der spekulasjonen ligger fra jounalistens side også. Kunne jeg hengt han ut på noe vis, skulle jeg gjerne gjort det Han hadde neppe tillatt meg å publisere hans artikkel i en annen avis igjen f.eks..

MEN: Du eier kun rettigheter i et bilde du har tatt, alle bildene en annen person har tatt, f.eks. din venninde har du ingen rettigheter i.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 10/05/2006 14:56:46 Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  14:54:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

MEN: Du eier kun rettigheter i et bilde du har tatt, alle bildene en annen person har tatt, f.eks. din venninde har du ingen rettigheter i.

Opprinnelig postet av spoff

Dette bildet har venninna mi tatt. skal få med meg henne, å få noe kontakt med bladet. men en ting er med lokalaviser og sånt, men dette er et relativt stort blad i danmark... kommer til å prøve å ringe dem til helga, hvis ikke jeg får svar på mailen.

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  15:05:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
(...)

Dette bildet har venninna mi tatt. skal få med meg henne, å få noe kontakt med bladet. men en ting er med lokalaviser og sånt, men dette er et relativt stort blad i danmark... kommer til å prøve å ringe dem til helga, hvis ikke jeg får svar på mailen.

Opprinnelig postet av **sofie**

Leser du eller spørr du på Foto.no bør dere kunne finne ut hva slags satser det er naturlig å kreve. Man tar gjerne utgangspunkt i en grunnpris på bruk av bildet, som viser til opplaget av bladet. Husk at venninden din kan kreve erstatning både fordi bildet er brukt uten tillatelse, og uten at fotografens navn er nevnt. Dere må også kunne bevise at bildet er i venninden din sitt eie. Men husk.. Som regel kan du møte de som overseer dette, og det er vanskelig å få en erstatning for det. Selv om man har sin rett.. Noen blader/avis er heldigvis så selhøytidlige at de gir en real unnskyldning med tilhørende erstatning, men desverre ikke alle.. Sistnevnte er min erfaring..

Har egentlig opplevd nesten det samme i en annen sammenheng. Noen bilder jeg hadde sendt inn til et blad (som ikke ble brukt, men som ble lagt i arkivet), dukket opp i en folder i etterkant. Men der oppdaget faktisk bladet dette før jeg så det selv, og beklaget hendelsen, og ga meg honnorar for bruken. Ikke riktig dette heller, men jeg synes de løste det hele greit. Ikke ofte man publiserer bilder, så gøy hver gang det skjer iallfall

Jeg har også opplevd at en annen norsk hesteside (for mange år siden) har benyttet et bilde fra en nettside jeg har laget, uten tillatelse. Det skal sies at jeg ikke har rettigheter i bildet som ble benyttet, men tillot meg likevel å spørre hvor de hadde fått bildet fra, og om de faktisk hadde rettigheter i bruken. Jeg hørte aldri noe fra dem, men så at bildet ble fjernet fra artikkelen.. Så kan man jo selv konkludere med hvorfor det skjedde på denne måten..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 10/05/2006 15:10:34 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.