hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - saltstein
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 saltstein
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

gipsygutten
» VIP

Skrevet - 06/05/2006 :  23:14:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei:) hesten min vil ikke spise saltstein lenger! oiii hva skal jeg gjøre? er det noe i veien med han... han virker da helt frisk

Flokus

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  23:15:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruk salt i fôret
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  23:16:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje han bare er gått lei..
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  23:54:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
eller kanskje den ikke trenger? Gå til toppen av siden

linndi&ida

» VIP

Norway

Skrevet - 07/05/2006 :  11:23:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelinndi&ida  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselinndi&ida  Svar med kopi av melding
motsatt problem her, gir salt i kraftforet... Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 07/05/2006 :  12:46:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Trur hestane bruker saltstein når dei treng det.
Hoppa mi brukte sin litt mens ho stod på sommarbeite. Ho slutta å bruke den når ho kom inn, så da begynte eg i gi havsalt i foret. Ho la då igjen saltet nederst i krybba..
Men no når ho fekk føl har ho begynt å bruke saltsteinen igjen, så bekymrar meg eigentleg ikkje for det, sidan det verkar som dei sjølv veit kva dei treng.

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 07/05/2006 :  17:12:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Hesten vet jo selv når det trenger salt og andre vitaminer. Grunnen til at den ikke spiser det er sikkert at den har nok salt i kroppen ;) Men hester bør alltid ha saltstein tilgjengelig, så de kan få salt når de trenger det!
Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 07/05/2006 :  21:27:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten vet jo selv når det trenger salt og andre vitaminer.

Opprinnelig postet av Linda B.

Nei, det vet de ikke. Kjenner du om du mangler b-vitamin? Eller a-vitamin?

Ja, hester kan til en viss grad få saltsug, men de kjenner ikke om saltbalansen er helt rett, eller om de trenger det eller det vitaminet eller mineralet. Det er vårt ansvar å sørge for at hesten får i seg det den trenger gjennom et variert kosthold. Forer man ikke med komplett eller lignende for som inneholder vitaminer bør man gi et tilskudd, og også salt i foret, det er mye lettere å regulere enn en saltstein.

Gå til toppen av siden

Flira

Skrevet - 08/05/2006 :  20:42:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjer det noe alvorlig dersom en hest ikke har hatt tilgang til saltstein en stund?Min har stått ute hver dag i par uker,har hatt henne inne for stelling osv,men da har hun ikke visst intr for steinen sin.Tok henne inn i går kveld for natten da det var skikkelig dårlig vær utpå kvelden og da slafset hun lenge på den.Har pleid å ha salt i foret.men hun spiser ikke det,bare om det blir laget til grøt kraftforet hennes. Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2006 :  21:22:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
noe man også kan gjøre er å ha en vannbøtte med vanlig vann og en med vann som er blanda med salt,da hesten da kan velge selv.
de forekspertene jeg har snakket med sier at hesten styrer saltinntaket selv.bortsett fra de som tygger saltstein som godteri.da er det ofte andre årsaker som ligger bak..
liker ikke å blande det i foret,da hesten da ikke får velge inntaket selv...

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 08/05/2006 :  23:32:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Anniken B.

Hvis man har litt kunnskaper om hva de ulike vitaminene gjør med kroppen og hvordan kroppen reagerer ved mangel, merker man det, ja.
Mange merker at de har behov for jern ved at de har lyst på kjøtt, eller behov for salt ved at de har lyst på salt (alle har vel lyst på salt chips etter ei øl-fylle ).
På samme måte tror jeg faktisk hester kan merke om de trenger salt eller ikke. Hvordan skal vi vite det uten blodprøve?

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 09/05/2006 :  00:32:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Hvis man har litt kunnskaper om hva de ulike vitaminene gjør med kroppen og hvordan kroppen reagerer ved mangel, merker man det, ja.
Mange merker at de har behov for jern ved at de har lyst på kjøtt, eller behov for salt ved at de har lyst på salt (alle har vel lyst på salt chips etter ei øl-fylle ).
På samme måte tror jeg faktisk hester kan merke om de trenger salt eller ikke. Hvordan skal vi vite det uten blodprøve?

Opprinnelig postet av lino

Som jeg sa, til en viss grad kan de merke saltsug, men de vet ikke at "nå mangler jeg a-vitaminer, best å spise noe som inneholder det". De fleste hester får i seg tilstrekkelig vitaminer gjennom grovforet, som i Norge somregel dekker behovet bra nok. Hadde nettopp om dette i ernæringsfysiolgien, jeg trodde også at de kunne regulere det selv, men all vitenskapelig forskning viser at det har ingen sammenheng.

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 09/05/2006 :  08:27:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har også hørt bl.a fra førsteamanuensis ved UMB (voi voi) Dag Austbø at hester IKKE regulerer saltbehovet selv. Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 09/05/2006 :  21:55:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Ja, hester kan til en viss grad få saltsug, men de kjenner ikke om saltbalansen er helt rett, eller om de trenger det eller det vitaminet eller mineralet. Det er vårt ansvar å sørge for at hesten får i seg det den trenger gjennom et variert kosthold. Forer man ikke med komplett eller lignende for som inneholder vitaminer bør man gi et tilskudd, og også salt i foret, det er mye lettere å regulere enn en saltstein.

Jeg er ikke helt enig i det du sier. Hender det at du får et "sug" etter noe bestemt du har lyst til å putte i munnen? Det er kroppen din som forteller deg at det er noe du trenger. Du vet det ikke bevisst, men kroppen din gjør.
Og det samme er det med dyr. Hester slikker på saltstein fordi de har et behov, det kan du også se på hetser som lever fritt ute i naturen. De sørger selv for å få i seg mineraler ved f eks spise jord og leire.

Man blir ikke sugen på vitaminpiller, men ofte salt, surt eller søtt. Ta gravide mennesker de spiser murstein, slikker trykksverte av avisen, tygger isbiter, ja, you name it. Og det er faktisk ikke uten grunn.
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 09/05/2006 :  23:33:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Jeg støtter meg kun til vitenskapelige forsøksresultater her, hva folk tror selv er en annen sak. At de kan få "lyst på noe" er mulig, men de vet ikke hva. Det med å sammenligne det med mennesker synes jeg blir litt feil, for vi tenker på en helt annen måte, og greier å styre psyken vår selv. Jeg tror mye av det som skjer når vi får "lyst på noe" også ligger psykisk, og ikke nødvendig kommer av en spesifikk mangel.
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  08:29:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke du trenger å beskymre deg. Trenger hesten din salt vil han slikke på saltsteinen. Har får vel nok salt igjennom fòret. Tror ikke du trenger uroe deg
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.