hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - strikk på tur
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 strikk på tur
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Liwi

Skrevet - 08/05/2006 :  22:22:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
En korrekt brukt strikk tvinger ikke hesten til noe som helst.

Skal man diskutere virkningen av diverse ting innen hest må man ta utgangspunkt i at det brukes korrekt.

Feilbruk er noe dritt. En hest kan nok gjerne gå med hjelpetøyler i en eller annen form på tur uten at det skader, men er det et problem at hesten "tar av" har man vel større nytte av å holde seg i skritt i ulendt terreng fremfor jobbing. Det ødelegger i alle fall ikke noe.
Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2006 :  22:25:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
etter min mening tvinger en strikk i de fleste tilfeller hodet ned. så lenge hesten ikke har ettergift, vil strikken gi ett press, eller har jeg missforstått hvordan stikk skal være?

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2006 :  22:33:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man hva i all verden er en korrekt brukt strikk da?? Jeg har aldri sett strikk i bruk på en avspent hest iallefall...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 08/05/2006 :  22:49:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser av innleggene her at det ikke er noen som lurer på hvorfor hestene går med strikk. Og er det ikke det man lærer av, å stille spørsmål altså?

Men bare døm det ned å hjem uten å vite hvorfor er sikkert best.

Men litt opplysninger kan dere få. Les det eller la vær og still GJERNE spørsmål...

Hesten er ikke bygd for å bære mer vekt enn seg selv. Som ryttere er det vår plikt å passe på at hesten da bærer oss på en hensiktsmessig og ikke skadlig måte for seg selv. Dvs at rytteren skal bæres av hestens store ryggmuskel. For å få dette til må hesten heve ryggen...

En nybegynner eller mindre flink rytter har ingen forutsetning for å ri hesten på en sånn måte, men vil lett komme til å sitte på skjellettet til hesten. Veldig skadelig. Noen hester er også lettere å ri enn andre og går med ryggen hevet på egen hånd, men de ferreste gjør det med en som homper og skomper rundt og ikke klarer å følge hestens bevegelse.

For da å hjelpe hesten så kan man sette på et strikk, en hjelpetøyle, innspenning eller andre ting. det som er bra med strikk er at rytteren ikke trenger no mer å holde styr på enn seg selv. Mange hester slapper også godt av når de får strikken på. Men selvfølgelig skal ikke strikken spennes så stramt at hesten går i mot den, og skal heller ikke brukes på hester som viser missbehag av det. Skal være sånn at når hesten bærer seg hensiktsmessig skal strikken være slakk.
Men for rytteren er det en kjempe hjelp hvis man holder på å lære å ri hesten i riktig form, for da har man hvertfall en følelse av hvordan det bør kjennes ut også.

Og hvor godt er det å sitte på en hest som går med hue i taket?

Håper dette gir skeptikerne noe å tenke på, og hjelpemiddler er ikke ment for å skade hesten, men må helt klart brukes riktig. Og bare sånn til opplysning, i Monty Roberts bok fra mine hender til dine er det ett helt kapittel om hjelpemiddel, og han er ikke imot innspennings tøyler heller, han faktisk anbefaler det.

Og det er like viktig på tur som i ridehallen...

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2006 :  23:02:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, det er ikke behagelig å ri på stjernetitter. Jeg hadde en selv en stund, og prøvde faktisk glidetøyler for å se om det hjalp. Men, det gjorde bare vondt værre.

Man kan ikke sette på et strikk og så tro at alt blir bare fryd og gammen. Hesten senker like mye i ryggen selv om den har knekk i nakken.

Hva MR er mot og ikke mot er meg revnende likegyldig. Men, innspenningstøyler og strikk er to forskjellige ting. Innspenningstøylene gir mye tydeligere signaler, og det er vanskeligere for hesten å gå mot. Med strikk så kan hesten fremdeles holde hodet i været, noe som resulterer i at mange hester gjør nettopp det. Og da spenner de nakken veldig og bruker underhalsen. Jeg er ikke skeptiker, jeg går enda lengre og er totalt mot strikk som hjelpemiddel. Det finnes så mange bedre hjelpemiddel som gir mye tydeligere signaler og ettergift.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 09/05/2006 :  07:58:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Selv om Monty Roberts er posistiv til noe behøver vel ikke alle andre å være det. Dårlig argument å si at han anbefaler det, så da må det være bra.

Som kristy sier er det også noe helt annet med innspenningstøyler og strikk. Det er mange hjelpetøyler som er bedre en strikken og.

Uansett så synes jeg det er feil å bruke det i skogen. Er ikke rytteren erfaren nok får de finne en annen hest.

Når det er snakk om hester som går i skogen med strikk, så lurer jeg ikke på hvorfor de gjør det. For INGEN unnskyldning kan forvare det rett og slett

Så ked: Derfor har ingen stilt det spørsmålet.
Jeg er helt enig med deg at hesten bør bruke rygg og bakben aktivt også på tur. men tviler sterkt på at et strikk i ulendt terreng hjelper på det

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 09/05/2006 :  08:02:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Idag hadde jeg hestemassør på besøk til Lucas. Hun masserte ham og fant ut at han var ganske stiv i nakken. Hu ga da meg et råd om å prøve å få ham til å bøye nakken, og vurdere om å ta bruk i hjelpetøyler (strikk)
Men så er det slik at vi mangler ridebane, og kan kun ri ham på tur.
Blir dette helt galt å bruke hjelpetøyler på tur når dette skal hjelpe ham med nakken?
Massøren sa ikke at jeg "måtte" bruke, men at det kunne være en idè...
Hav mener dere?
(Skal ikke bruke dem i ulendt terreng, men som for eksempel på marker eller grusveier)

Opprinnelig postet av ¤Lucas¤

Hør på massøren du. Men husk at du fremdeles skal jobbe hesten ned selv om du rir med strikk, det er ikke strikken som skal dra hodet/nakken ned. Og om du har mulighet, så prøv å jobb også på volte/bøyde spor/stilt nakke begge veier, ikke bare rett frem hele tiden.

Opprinnelig postet av TORHILD

Enig, å bøye åg tøye litt til sidene på da være vel så bra som o bøye ned hodet.
Man må bare passe på at hesten faktisk bøyer og ikke bare tar mulen til siden.
Ville ikke satt på strikk uansett jeg da. Men hvis det er for å få hodet senka er det bedre med chambon. Den senker hodet, men hesten har mer frihet til å strekke seg fram. Og har da lettere for å holde balansen

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 09/05/2006 :  08:09:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk til Ked som fikk lagt frem bruk av strikk på en særdeles bra måte Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  09:38:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men litt opplysninger kan dere få. Les det eller la vær og still GJERNE spørsmål...

Klar, ferdig, gå!

Du skriver:

Kopi av melding:
Hesten er ikke bygd for å bære mer vekt enn seg selv. Som ryttere er det vår plikt å passe på at hesten da bærer oss på en hensiktsmessig og ikke skadlig måte for seg selv. Dvs at rytteren skal bæres av hestens store ryggmuskel. For å få dette til må hesten heve ryggen...

Ca 60% av vekten på forparten fra naturens side faktisk.
Så ville det da ikke være mer rettferdig overfor hesten å bygge den gradvis opp slik at man unngår overbelastninger?
I gamle dager da jeg trente med vekter så begynte jeg ikke med 30 kg i curl, da hadde kroppen kompensert for vekten på andre og mest sannsynlig skadelige måter.

Kopi av melding:
En nybegynner eller mindre flink rytter har ingen forutsetning for å ri hesten på en sånn måte, men vil lett komme til å sitte på skjellettet til hesten. Veldig skadelig. Noen hester er også lettere å ri enn andre og går med ryggen hevet på egen hånd, men de ferreste gjør det med en som homper og skomper rundt og ikke klarer å følge hestens bevegelse.

Da skulle nybegynneren hatt en annen hest er min personlige mening, eller instruktøren har gått for fort frem.
Er den elementere grunnleggende ridelæren på vei ut?
Hvor ble det av tanken om hesten som skal få søke ned, bli vant til ny rytter, finne kjemien?
Skal alle nå bli "grand prix ryttere" i løpet av et halvt års kurs?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 09/05/2006 :  10:52:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må legge til at jeg ikke så at tråden het "strikk på tur". Det har jo som mange vet vært en debatt tidligere om strikk og hjelpetøyler, og innleggene jeg har skrevet har vært med grunnlag i bruk av strikk på bane ved dressurtrening.

Jeg er av samme oppfatning fortsatt, ved bruk av strikk, men ikke på tur. Da synes jeg hesten skal få mulighet til å strekke seg helt ut, og om den skulle gå høyt med hodet, får nå det stå sin gang.

Jeg har benyttet strikken et par uker for å "hjelpe" hesten min med å finne riktig holdning, men nå får jeg henne bedre til uten strikk da hun søker ned på bittet uten denne hjelpen og hun er lett å få på tøylen.

Resultater er skikkelig morro! (Strikken ligger nå i kassen sin og støver ned.)
Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 09/05/2006 :  13:15:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
etter min mening tvinger en strikk i de fleste tilfeller hodet ned. så lenge hesten ikke har ettergift, vil strikken gi ett press, eller har jeg missforstått hvordan stikk skal være?

Opprinnelig postet av **sofie**

Da må den strikken min hest har brukt være i størrelse XXXXXXL. Den gir et press om hesten setter nesa maks opp/ ut, men så fort den slipper nakken ned så blir den slakk igjen. Og da snakker vi om å senke nakken, ikke krølle seg sammen da nesa er godt foran lodd. Det er forøvrig en XXXXL hest jeg har også.

Klart, det fungerer ikke om man har den innstillingen at strikken skal fikse alt så rytter bare kan være passasjer, men det er det ikke noe som gjør.

Har også sett flere hester som spenner seg med strikk på, stort sett fordi 1) strikken er for stram (og det spiller forsåvidt ingen rolle om det er strikken, innspenningstøylene eller gramanten som er for stram for hesten vil spenne seg ved ubehag), 2) rytter er selv totalt i ubalanse med feil tyngdepunkt/ urolige hender/ anspent kropp (noe som igrunnen ofte sees i kombinasjon med punkt 1) og 3) hesten har vondt så det å gå mer riktig medfører ubehag.

Det er ingen heksekunst å få en hest til å knekke i nakken, og for å oppnå det finnes det mye bedre hjelpemidler enn en strikk. Det beste hjelpemidlet for å oppnå nakkeknekken er rytters hånd.

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  13:29:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et lite paradoks er det jo at man irettsetter et signal fra hesten om at noe er ubehagelig og/ eller vondt med et hjelpemiddel som forteller hesten at det ikke nytter å si i fra...
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  15:44:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg stilte faktisk spm. hvorfor, men i en annen tråd.
Syns fremdeles det blir feil.

Hesten går da ikke noe mer i form fordi den har en strikk som gjør at den ike kan kikke på stjernene. Og hvorfor skal hesten gå i form på tur? hestene går i rideskolen og det er MANGE i rideskolen som ikke rir hestene i form. Hvet ikke helt hva jeg skal skrive (hjelp) klarer ikke å si hva jeg egentlig skal si:S huff er dårlig til å ordlegge meg gitt...

Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 09/05/2006 :  21:27:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fint med en ordentlig debatt så vi lærer av hverandre.

Selv en hest med gode og riktige muskler vil ha problemer med å bære en rytter som ikke følger med bevegelsene.. Og selvfølgelig er det ønskelig at alle hester skal ris riktig, men det å lære å ri hesten i riktig form tar mange år og mye forståelse om hest og ridning. Hva med hesten frem til den tid? Skal den bare få gå der å få vondt i ryggen? Og hesten kan jo få like mye vondt i ryggen på tur som på bane... Mange rideskoler rir nesten bare på tur.. Og som sagt tidligere, innspenningen MÅ være tilpasset riktig og kun brukes på hester hvor det er hensiktsmessig under bruk.

Må passe på å ikke skjære alle under en kam, helt klart at innspenning ikke må missbrukes, og ikke brukes der det ikke er behov for det. Men ser man at det er til hestens beste og den er fornøyd med det...???

Men kunne likt å se de bildene som viser at hestene går med strikk på tur... Kan du ikke legge inn adressen debatt starter?

Mvh Klara

Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  22:25:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av **sofie**

Da må den strikken min hest har brukt være i størrelse XXXXXXL. Den gir et press om hesten setter nesa maks opp/ ut, men så fort den slipper nakken ned så blir den slakk igjen. Og da snakker vi om å senke nakken, ikke krølle seg sammen da nesa er godt foran lodd. Det er forøvrig en XXXXL hest jeg har også.

Opprinnelig postet av Liwi

jamen det er vel en grunn til at hesten setter nesa maks oppi været? da synes jeg det mangler en del grunnarbeid.....

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.