hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor mye burde man ri?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hvor mye burde man ri?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

csj

» VIP

Skrevet - 03/05/2006 :  18:33:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lurte på hva dere syns om hvor mye man burde ri hesten sin. det kommer jo mye ann på rasen, og hvor mye mosjon den trenger men
syns dere den burde bli ridd hver dag eller f.eks. en fridag, eller f.eks. annehver dag.? hvor mye rir du? og hva hest rir du da?

Lopke

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  18:40:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir bare langhelger (er bortreist 3 dg i uka pg jobb).. hesten tar ikke skade av litt fri. vi rir vel mest for våres egen skyld. eller ville det jo vært unektelig synd på alle dem som har hest på gården som ikke blir ridd. Så lenge hesten får frigang med andre hester, stort beite, nok mat (ikke for mye så den blir feit) trenge hesten vel egentlig ikke bli ridd.

Ulempen er vel at trener man opp til noe blir det vanskelig med lange pauser..
rir en frieser på 3 år. (såvidt)
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  18:46:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jeg rir ca annen hver dag, og 1 gang i uka rir jeg to dager etter hverandre..
så han går vel 4-5 dager i uka, men arbeidet er tilpasset hans alder og utdanning..
rir alt fra 20 min til 40 min når vi rir, og da er oppskritting/nedskritting tatt med..
har ridd en time og, men det var en skritte tur i skogen..

hesten er en 4år gammel fjording..

Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  19:24:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Pleier å ri/kjøre med Redlight 4-5 ganger i uken når jeg er der. De andre dagene blir hun enten kjørt arbeid med eller har fri :)
Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  19:37:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Nå er araberen min under opptrening etter en ferie i vinter. Har skrittet ham ca. hver annen dag i to mnd, og har nå øket opp til ridning ca.4 dager i uken (variere med klatreturer(klaterer mye med ham), dressurøvelser og "kose"turer og turer i utmark), 2 dager med longering og en dag fri.
Han er 7 år :o)

Gamlegutten min, en welsh på 23 år, kjører jeg vogn med to dager i uken. Han er noe dårlig i bena sine og trenger noen dager og få hvile seg på, derfor bruker jeg ham ikke oftere enda.
Men har planer om og øke til 3 dager i uken når han kommer i bedre form.
Det blir bare skritteturer på ham ettersom han ikke vil trave. Om han skulle gire seg opp pga annen hest på turen og begynner og trave, blir han kanonhalt med èn gang! Tipper det kommer av revmatisme.
Så derfor bare to turer og i skrittetempo, koseturer :o)

Edit - Glemte og skrive hvor lenge jeg trener dem..
Araberen min rir jeg alt fra 1 1/2 time til 2 1/2 time (inkl. skritte ham varm + avskritting), longerer 20 minutter.
Kelly kjører jeg ca.1-2 timer, det går jo litt sent siden det bare er skrittetempo.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 03/05/2006 21:35:48 Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  21:24:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Min hest trenes hver dag, har ingen fast fridag (kun hvis jeg absolutt ikke rekker trene henne), men varierer treningen (dressur, kjøring, tur, lang tøyle, tømmekjøring etc), mengde (trenes fra 30 min til 2 timer) og intensitet (trenes lett til middels arbeid). Hun har blitt trent jevnt (og forholdsvis) hardt (spes da hun ble travtrent) hele livet, er nå 18 år, og har ikke tatt noen som helst skade av det, er frisk som en fisk, og så lenge hun holder seg slik, kommer jeg til å fortsette samme treningsopplegg
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 03/05/2006 :  21:59:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min blir trent annenhver dag.

Pleier å variere det, slik at jeg rir og kjører annen ver gang.

Dermed blir det ca 2 dager ridning i uka (+ca 2 dagre kjøring)...

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  22:12:14  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
eg rir vell 3 ganger i vekå på Dagmøy.leier på tur av og til.trur eg ska begynna og ri litt lett dressur for meg sjøl i den vesle padokken på beitet eg har lagt(ri for meg sjøl uten andre hestar) .ellers om dagane så leker eg med Dagmøy med leie tau og sånnt med ho meste kvardag.leie slålam mellom hinder støtter med og uten leie tau osv.er hos Dagmøy kvar dag.
.Dagmøy går på eit beite med ulendt tereng 24 timar i døgnet,beitet er på som sirka 20 mål

det var litt om kordan Dagmøy har det

Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  22:35:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
ca 4-5 dager i uka, varierer mye på ridningen så den ikke skal bli kjedelig.
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  22:54:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kor mykje man burde ri kjem jo litt ann på kva man ønsker å oppnå med ridninga si. Skal man starte konkurranse med hesten er det ikkje hjelp i å ri no og då. Da bør man nok trene mykje, regelmessig og helst legge opp ein plan for treninga osv. Skal man berre ha hesten for tur/kos/hobby blir det litt anna, mendet er uansett ikkje bra å la hesten stå to veker f.eks og sprengri på tur neste dag. Skal man bruke hesten må den også holdast i form slik att den klarer det vi krever av den.

Redigert av - Lucinda: den 03/05/2006 22:55:01 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 03/05/2006 :  23:38:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rir/longerer alle dagene unntatt fredager, da får jeg aldri tid pga arbeidstid/barnepass. Og så får hun fri ca en helg i mnd om jeg skal reise bort eller noe.
Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  23:57:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rir hver dag, evt en longeringsdag i uka.. Fridager kommer en gang i ny og ne, spes samme dag som hun har blitt skodd hvis jeg ikke rakk å ri før.. Rir ikke etter rundskoing..
Rir dressur bakkearbeid, sprang (på bane og terreng) og tur/kondis/galopparbeid jevnt fordelt utover uka, med en rolig dag som hvile/kosedag..

We`re just out of controll Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 04/05/2006 :  00:23:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg rir også stort sett hver dag, hvor lenge og hvor intenst varierer fra dag til dag. Jeg er veldig for å belønne hesten når hun er flink, så går hun bra rir jeg kanskje 20 minutter, men jeg rir sjelden stort mer enn en time, i så fall bare på tur.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  01:05:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Rir som regel hver dag, men han får fri av og til. Rir både bane og tur. Noen dager er det deilig med en god skrittetur også :)
Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  13:47:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg rir 6 dager i uka, 4-5 dager hard/vanlig ridning, 1 dag lett, og 1 dag fri. Hender jeg tar meg en bitteliten skrittetur på veien, men det pleier å være enten på "lettdagen" eller etter evt stevne.
Dansk varmblods dressurhest på 7 år.

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 05/05/2006 :  11:45:43  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
eg rir vell 3 ganger i vekå på Dagmøy.leier på tur av og til.trur eg ska begynna og ri litt lett dressur for meg sjøl i den vesle padokken på beitet eg har lagt(ri for meg sjøl uten andre hestar) .ellers om dagane så leker eg med Dagmøy med leie tau og sånnt med ho meste kvardag.leie slålam mellom hinder støtter med og uten leie tau osv.er hos Dagmøy kvar dag.
.Dagmøy går på eit beite med ulendt tereng 24 timar i døgnet,beitet er på som sirka 20 mål

det var litt om kordan Dagmøy har det

Opprinnelig postet av Lene&Dagmøy

men det blir jo ofte meir om sommerane då

Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.