hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bruk av refleks
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bruk av refleks
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Mix1

Norway

Skrevet - 27/09/2003 :  20:41:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
I forbindelse med artikkelen "Bli sett! - Bruk refleks" lurte vi på hva dere som ryttere bruker av reflekser når dere ferdes i høst- og vintermørket?

Bruker du lykt? Hva slags reflekser? Synes du reflekser er viktig?

--
Mix1, Moderator hestemarked.no

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2003 :  21:11:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg bruker ikke lykt, på grunn av at man ser dårligere hva som er i feltet utenfor. ei venninne av meg brukte lykt en gang, og hun så ikke noe bedre fordi heller...

men jeg bruker refleks, er kjempeskummelt å ri uten. jeg vet det er mange som tenker at de ikke gidder å bruke refleks når de går på føttene (det gjør forresten ikke jeg heller), det er lett å hive seg unna hvis det kommer en bil, men det de ikke tenker på da er at det er vanskeligere å hive seg unna hvis du har en 500 kg hest under deg... bruker en refleks på hver fot (ikke når vi planlegger å ri på en åker som ligger rett attme gården, da er det så lett å miste de. vi slipper å krysse veg når vi rir der, så det er ikke så farlig), på nese- og pannereim, på meg (vest eller striper på termodressen) og refleksfortøy... har planlagt å anskaffe meg en refleks grime også nå, siden hesten min er mørk og beitet ligger rett ved vei. hvis de kommer seg ut så er hun umulig å se i forhold til de lyse fjordingene... kunne også tenkt meg å ha noe på halen så vi blir sett bakfra. hun jeg har på fôr er ikke helt trafikk sikker hvis det kommer biler i stor fart, og hvis de ikke ser meg så vet de jo ikke at de skal senke farten...

jeg synes refleks er kjempeviktigt!!! uten refleks så har bilene null sjans til å se deg i mørket, uansett hvor lys hesten din er. kan ikke brukes for mye egentlig... om vinteren så bruker jeg refleks på hodelaget om dagen også, bilene ser deg ca 3 sek raskere hvis du bruker refleks...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***

Redigert av kristy den 27/09/2003 21:20:39
Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 27/09/2003 :  21:12:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er veldig viktig å bruke reflekser i høst/vintermørket, og ellers når det er mørkt/halv-mørkt...

Jeg bruker ikke lykt, men drøssevis av reflekser... Ca fire reflekser på hodelag/tøyler, en refleks på hvert av hestens bein, på halen til hesten, refleksdekken, på stigbøyler og på meg selv bruker jeg disse: refleksvest, refleks rundt armen, og refleks rundt hjelmen... Så bilene bør se oss i hvertfall :-)

Hesten er en gave. Ta vare på den.

Redigert av colombus den 28/09/2003 17:51:25
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 27/09/2003 :  21:19:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig bruker jeg refleks,noen vil sikkert si for mye,men heller den enn for lite.

Trafikkdekken
Refleks på stigbøyler
Reflekser på hestens ben
Og i tilfelle ekvipasjen blir delt i to:
Refleksvest
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2003 :  21:24:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg trodde man brukte lykt mest fordi andre skal se deg godt (f.eks. andre fotgjengere som ikke er utstyrt med lys som får dine reflekser i funksjon, og for syklister som veldig ofte ikke har så veldig godt lys).

Jeg bruker selvfølgelig reflekser. Alt man har tas på Reflekser på alle ben + vest er alltid med. Ellers bruker jeg gjerne dekken (med refleksbånd) og fortøy dersom jeg har det tilgjengelig. Kommer litt ann på hva hesten jeg rir har (jeg har jo ikke egen hest). Men utstyrer meg med såpass at jeg synes det er ansvarlig å ferdes i trafikken likevel.

Rir jeg i trafikk er det stortsett i belyste gater. Men med erfaring som bilist vet jeg hvor utrolig mye reflekser har og si selv om gatene er belyst, så brukes selvfølgelig alltid..

--
spoff
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 27/09/2003 :  23:19:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Reflexer fungerer kun når en lyskilde treffer den, ellers er du usynlig..På en vei som ikke er opplyst, vil derfor ingen se deg så lenge de ikke lyser på deg..Konklusjonen er; Bruk blinkende lys istedet,du må bare bytte batteri av og til.

Holdt på å bli kjørt ned av en syklist en gang, som ikke så meg på en mørk grusvei da jeg kun brukte "vanlige" reflexer.Han hørte meg heller ikke da det selvfølgelig "bråker" litt fra dekkene på grus..Dette var lite hyggelig.
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 27/09/2003 :  23:59:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Som de fleste andre så bruker også vi drøssevis av reflekser både på oss og på hestene. Men i fjor fant vi en finurlig sak i dyrebutikken som egentlig er ment for hunder. Det er en liten refleksbrikke med et bittelite lys som man slår på. Denne brikken har en "hempe" på baksiden, slik at man kan feste den på f.eks nesereim, tøyler osv. Den er synlig 100 meter unna uten at den blir truffet av annen lyskilde, og visstnok synlig 1000 meter (?!) unna dersom den blir truffet av lys. Den lyser ikke sterk opp i det hele tatt, og er ikke til sjenanse for verken rytter eller hest. Kan virkelig anbefales.

I tilegg til vanlige reflekser har vi også ridelykt og stigbøylereflekser med rød bak og hvit foran. Siden jeg selv kjører bil og vet hvor vanskelig det er å bestemme seg for hva "refleksmonsteret" foran seg er (man ser jo først bare en masse striper som beveger seg når man kommer kjørende), så er det ganske smart å ha disse som er røde bak, slik at biler bakfra vet at de i det minste ser baksiden av et "refleksmonster". I tillegg lyser ikke en vanlig ridelykt (den typen man fester på arm/bein) nevneverdig opp slik at man ser dårligere i mørket.

Husk også refleks når det regner!!!!! Er like viktig å bruke refleks da som når det er mørkt! Dessuten går reflekser "ut på dato" så ta en dag å dra ut refleksene i mørket og lys på dem fra en bil ca 100 meter unna. Man blir overrasket over hvor få det er futt i fremdeles.

Ha en fin ridetur i høstmørket alle sammen
Gå til toppen av siden

Braga

Norway

Skrevet - 28/09/2003 :  11:13:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker alltid refelks når jeg er ute og rir i skumring eller mørke. Bruker da beinreflekser, refleksvest og refleksdekken. Bruker også lykter som jeg fester på beinet, med hvitt lys fremover og rødt bakover. Hender også at jeg bruker hodelykt.

Braga
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/09/2003 :  13:02:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Reflekser er bra
Prøver alltid å bruke såpass at jeg har en formening om at bilene skal se oss, samt at jeg prøver å ha reflekser både høyt og lavt, siden lyktene på bilen vil lyse på forskjellige steder alt etter hvor nærme bilen er. (Tror det var en undersøkelse på hva bilisten så først en gang, men husker ikke resultatet..)

Det finnes lykter som blinker, og det finnes bandolær og refleksvester som blinker!! Dette gjør det iallfall mulig for gående og syklende å se oss. Og det er jo fornuftig.

Selv føler jeg at det er greit med hodelykt...jeg har ridd langs øde, mørke veier og stier før snøen kommer og lager det lysere. Da sverger jeg til lykt, slik at jeg ser rundt meg!! Nå har jeg en sånn halvdyr lykt kjøpt i sportsforretning..denne lyser bra både framover og til siden, og jeg føler ikke at synet hemmes nevneverdig utenfor denne sirkelen med lys. Dessuten lyser den såvidt godt og langt at å se noe utenfor der den lyser ikke er det jeg holder mest på med .

Bare et tilleggsspørsmål til alle dere som _ikke_ rir med lykt (jeg demper også bruken når snøen kommmer, for da lyser jo den opp en god del!). Har dere med lommelykt!? I tilfelle det skjer noe? Man ser jo tross alt ikke _så_ godt i mørket, så om man mister en sko, eller setter fast noe under hoven etc. så føler iallfall ikke jeg at jeg ser det tilstrekkelig om jeg ikke har noe ekstra lys.

mvh
Guro

Gå til toppen av siden

elliott3009

» VIP

Skrevet - 28/09/2003 :  13:59:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Seff bruke æ reflex! Why not? Men trur dokk d e krise om at æ bare har 3 beinreflexa og ikke 4? Mista dn 4de!

Kozeklem Mariak
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2003 :  17:15:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
elliott3009:
Går nok bra. Men velg høyre frembein til å være det refleksløse beinet. Det er det "minst viktige" i forhold til andre kjøretøyers plassering.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Ingrid Julia

Norway

Skrevet - 28/09/2003 :  17:58:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann! Jeg bruker også alltid reflekser når jeg er ute å rir i mørket/skumringen. Da er det benreflekser, refleksdekken, tøyle/hodelagsreflekser og refleksvest, har også reflekshjelmtrekk. Så tror jeg og Lotta vises i mørket
Det er så utrolig viktig at billistene ser oss på avstand, mye skummelt som kan skje hvis ikke!!

Klem fra Ingrid
Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2003 :  19:59:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
eg brukar; beinrefleks 4stk, refleksfortøy, halerefleks, stigbøylerefleks og refleksvest.

har funne ut at gjensidige sel veldig billege refleksar i forhold til td. hooks. dei sel ein reflekspakke med mykje innhald. du kan også få bestilt gratis refleks med reklame som du kan f.eks stryke på voilocken din. har link på vipen min.

Sa du islandshest??
Gå til toppen av siden

Deliberate

Norway

Skrevet - 29/09/2003 :  09:42:10  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingDeliberate  Svar med kopi av melding
jeg syns det er kjempe viktig å bruke refleks.

jeg bruker selv refleksdekken, refleksvest og ben reflekser på hesten. det er viktig å bli sett!

når man skal ri i mørket så holder det nesten ikke med bare beinreflekser på hesten, du burde i vert fall ha refleksvest på deg elv også.
Gå til toppen av siden

KurtM

» VIP

Skrevet - 29/09/2003 :  14:24:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det er veldig viktig og bruke refleks!!!! Bruker refleks på hodelag/tøyler,forrefleks, på beina, stigbøyler, halerefleks og noen ganger refleksdekken foruten refleksvest. Noen ganger også hodelykt, men ikke alle hester er like glad i den.
Oppfordrer alle til å bruke refleks!!
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2003 :  08:39:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
bruker alltid refleks!

Har beinreflekser på alle beina, refleksridedekken(lyser godt opp!), refleks på begge tøylene, refleks på nesereima, refleks i panna/pannebåndet på hodelaget, refleks rundt hjelmen, refleks vest og refleks rundt armene + hodelykt..

tror ikke jeg har problemer med å bli sett! Er ikke gatelys eller noe her, så er jo en fordel å bli sett =)

anne,spot&gina
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.94 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.