hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Asfalt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Asfalt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 02/05/2006 :  21:59:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Blir hovene dårlige av å bli travet å galloppert med på asfalt (Mine dårlige uttryksmåter...) Det er kankje en selvfølge, men eg mener, kor lang tid tar det sånn ca, om du F.eks traver minst tilsammen 30 min (ikkje sammenhengende) på asfalt, vil da hovene vere ganske så slitte, i forholdet til ka dei var? Barer lurer...

Tillit og respekt er ikke det samme:)

nutte

Norway

Skrevet - 02/05/2006 :  22:55:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
spørs om du bruker sko da? men uten sko så vl de nok bli litt slitte. jeg fikk anbefalinger av hovslageren min å ta noen turer på asfalten med shettishoppa mi som er barfot, da ble de jevnlig "naturlig" slitt;)
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

Berit_og_Glanni

Skrevet - 03/05/2006 :  13:26:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke med høvene om du har sko på, skoene blir jo slitt da, men er det ikke uheldig for hestens ben å blir løpt med på asfalt/hardt underlag i lengden? Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  16:07:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om hesten har gode høver tåler de det i ny og ne, går ut fra at du mener uten sko...
MEN det er ikke høvene det er værst for men ledd, sener, knær og bein. Det er ikke farlig med noen traveturer langs asfalt, kan være styrkende brukt rett, men vær nøye og les hesten din og for all del ikke overdriv. Jeg har barfothester og bruker også å la de trave på asfalt for å slite ned litt hov da vi ellers bare rir i terrenget. Der er jo også forskjellige typer asfalt... oljegrus er jo brutal! )-:

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  21:02:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
grunnen til at man ikke skal galloppere og trave alt for mye på asfalt kan du jo finne ut selv,ved å løpe en tur på asfalt...
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  23:26:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
pluss at de kan skli.. ikke så gøy på asfalt heller.. Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  23:34:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Som Harneshaug sier, gjort riktig kan det styrke ledd, sener osv. Men det er utrolig fort gjort å overbelaste i stedet, og det er ikke positivt..
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 05/05/2006 :  00:54:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Spurte hovslagaren min om dette, da han var her og holdt foredrag. Han sa at det ikkje er verre å trave på asfalt enn å trave på grus, fordi grusveiane ofte er like harde. For sener og ledd er det like gale å ri i ridehus som på asfalt, fordi det ofte blir for mjukt igjen. Det blir som å velge mellom pest og kolera, for å unngå slitasje kan ein ikkje bruke hesten. Og trav på hardt underlag virkar styrkande på sener ogg ledd. Fikk vite at det beste er variasjon i underlaget, litt mjukt og litt hardt. Da held beina seg best. Ikkje berre mjukt eller berre hardt.
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 05/05/2006 :  08:41:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror det er noe i det Gunvor sier, for mykt underlag er vel så uheldig. Tror nok mange ridehaller kan bli litt i mykeste laget..

En lærer jeg hadde i hestefaget sa at å ri i galopp på stranden i den løse sanden er noe av det verste er kan gjøre mot hestens sener.

Å trave på asfalt tror jeg kan være styrkende i korte etapper, (noen få 100 m i rolig trav). Galopp på asfalt hadde jeg aldri turt..

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 05/05/2006 08:42:19 Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  12:07:21  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tror det er noe i det Gunvor sier, for mykt underlag er vel så uheldig. Tror nok mange ridehaller kan bli litt i mykeste laget..

En lærer jeg hadde i hestefaget sa at å ri i galopp på stranden i den løse sanden er noe av det verste er kan gjøre mot hestens sener.

Å trave på asfalt tror jeg kan være styrkende i korte etapper, (noen få 100 m i rolig trav). Galopp på asfalt hadde jeg aldri turt..

Opprinnelig postet av Braastad

sei at eg rir ein gång i vekå på stråndå eller annakvar veka så burde ikkje eg gjer det???
Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 06/05/2006 :  15:44:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Er det mulig at hesten spenner fra seg i sanden for å komme videre, og da gir mer belastning framme på hoven enn bak??? Fordi hesten "synker"

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

Welly
» VIP

Skrevet - 06/05/2006 :  15:47:15  Vis profil  Svar med kopi av melding

sei at eg rir ein gång i vekå på stråndå eller annakvar veka så burde ikkje eg gjer det???

Opprinnelig postet av Lene&Dagmøy

[/quote]

Dialekt? ååå??? heletiden ååå??? ååå. prøv å skrive forståelig.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  15:53:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lene: det tror jeg ikke du skal være redd for :) du får sikkert snart selskap av meg og.. Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 06/05/2006 :  16:56:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fikk benhinnebetennelse av å jogge mye på asfalt.Kanskje det blir det samme med hester?Noen som vet??
Ride with the wind Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  21:22:08  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lene: det tror jeg ikke du skal være redd for :) du får sikkert snart selskap av meg og..

Opprinnelig postet av Lopke

hehe ja det blir kjekt,glede meg
sorry Welly eg kommer ikkje på at eg skriver dialekt,men det er ikkje uleselig

men ska prøva og forbedra meg

Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 07/05/2006 :  20:34:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Hovene blir vel ikke dårligere kvalitetsmessig av løping på asfalt. Hoven vil derimot bli veldig slitt og hesten sårbeint dersom det er snakk om barfothest med høver som ikke er tilstrekkelig herdet. Angående slitasje så er grus like galt om ikke verre.

Jeg løper ikke på asfalt med hesten så langt det lar seg gjøre. Var fristet til å skrive aldri, men jeg har jo faktisk løpt litt på asfalten jeg også. Dog var dette for å avskjære noen hester som hadde stukket med kurs mot en europavei.

Jeg tror og mener at det ikke er sunt i det hele tatt å løpe på asfalt: Det er glatt og det er hardt. For hester med sko er det en større påkjenning enn barfothester.

At det er like hardt å løpe på grusveier som det er å løpe på asfalten kan være helt riktig, men dette gjør det ikke ok å løpe på asfalten. En god regel er at dersom du ikke ser (tydelig) avtrykk etter hestens hover i underlaget er det for hardt.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.