hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Asfalt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Asfalt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Molly

» VIP

Skrevet - 07/05/2006 :  20:51:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er forsåvidt enig med Ullsokken ang å se merket etter hoven på veien! Jeg har travet korte strekninger på asfalt og ikke merket noe på hestebeina etterpå Er ikke dermed sagt at jeg traver hver dag på asfalt...

Ang barfot hester el hester som er sårbeinte er vel grusveier verst av asfalt og grusveier
Grusveier og asfalt sliter ned hovene!
Jeg tror jeg holder meg til å ri/kjøre på variert underlag

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt

Redigert av - Molly den 07/05/2006 20:52:43 Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 11/05/2006 :  20:53:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mener hester bør gå mint mulig på asfalt jeg!!!! Det er jo ikke bra for høvene... den kan sprekke osv... Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 11/05/2006 :  23:13:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mener hester bør gå mint mulig på asfalt jeg!!!! Det er jo ikke bra for høvene... den kan sprekke osv...

Opprinnelig postet av *SusanneB*

Og det mener du ikke kan skje ellers?

Det er ikke skadelig for en hest å gå på asfalt.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 12/05/2006 :  09:53:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jernsko skaper vibrasjoner når benet settes ned på hardt underlag som f.eks asfalt. Traving på asfalt kan gi skader og smerter oppover i hele systemet til hesten fordi hoven ikke får mulighet til å dempe slaget. Sener, ledd, stive muskler osv. Løp en tur på asfalt i dårlige sko uten noen demping så forstår man noe av dette. Hoven er designet for å dempe slag på hardt underlag og en godt trimmet og fungerende barfothov kan fint trave på asfalt.
Det er 3 ganger høyere belastning for en skodd hest å skritte på asfalt enn det er for en barfothest å TRAVE på asfalt!
I forhold til slitasje tror jeg asfalt med litt grus oppå, eller veldig hard grusvei sliter mest på høvene. Høvene skal være helt ferdig med overgangsperioden fra sko og godt fungerende og være i bevegelse 2-3 mil hver dag for at bevegelse og slitasje kan begynne å overta for jevnlige barfottrimmer.
Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 12/05/2006 :  11:43:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror ikke det er så lurt å trave og galoppere på asfalt egentlig.. Har hørt her inne før at man kun bør trave og galoppere på underlag der man kajn se hovavtrykk etter seg, hvis ikke er det for hardt. Men selvfølgelig kan det jo bli for mykt..

Med hesten min traver jeg aldri på asfalt, men det hender at hun skvetter litt og traver, men det er ikke mye.. Men for et par dager siden steilet hun på asfalten:( Det kom en traktor med tilhenger i full fart (på vei man ikke skal kjøre fort..) og skremte henne, stakar. Gikk bra med henne da;)
Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 12/05/2006 :  23:29:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Der er jeg helt enig med deg "ullsokken", jeg prøver minst mulig å belaste hesten min med å trave eller galoppere på hart underlag, sånn som grusvei og asfalt.. skal jeg ha litt hart underlag venter jeg til det har regnet på grusveien, for dah blir den hakke mykere, men da går det som regel i kort trav, både hesten min og søssteren min sin hest har sprekk i hoven å det blir ikke likere med hart underlag (i stor fart)...

Men jeg har hørt at ved å kjøre med vogn ikke har så mye belastning viss du traver på hart underlag, på grunn av at du sitter ikke med din egen vekt på hesten .. ganske logisk må jeg si..hehe

Man sliter jo hover uansett så lenge man skritter daglig etter asfalt eller grus vei, å viss det sliter for lite, er som regel ikke hovslageren mer en en telefon unna... :)

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

kris10na

Skrevet - 13/05/2006 :  12:15:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
å trave på asfalt med sko har jeg hørt ikke er bra for bena...
men heser uten sko(som er vant til å være utensko ved la merke) kan trave 30 min på asfalt! det har de bare gått av...
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.