hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tigging
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Tigging
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Wenche=)

» VIP

Norway
Innlegg: 1227

Skrevet - 02/05/2006 :  14:39:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Tigging i norske gater, er det noe du plages av? Tenker f.eks. på narkomane, som forgjeves prøver å få tak i penger til å kjøpe seg nye doser for, som bare blir jaget bort fra plassen der de sitter, av politiet. Jeg syns de kunne få lov å sitte der, jeg. Bedre at de spør ærlig etter penger på gata, enn at de går rundt og stjeler.

Grunnen til at jeg tar det opp, er at det har gått et program på TV'en den siste tida, om et par som bor sammen, og er forlovet. Mannen sitter på gata og tigger, for å få tak i penger, men har blitt bedt om å forsvinne av politiet.

Hva syns du? Bør de ikke få lov til å sitte slik? hvorfor, hvorfor ikke?

Wenche & Amber


Lopke

Norway
Innlegg: 5953

Skrevet - 02/05/2006 :  14:47:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
er litt dobbelmoralsk her jeg.. synes det blir feil å jage vekk narkomane, for vi blir ikke kvitt dem for det.. Bedre at de står et område og selger dop og selger seg selv og politiet kan passe på dem, enn at de blir jaget vekk og vi finner dem rundt barnehager og skoler osv.. å jage vekk folk fjerner ikke problemet vi har i Norge med narkomani (stort problem)..

Men ang tigging, så er jeg imot at det skal bli sånn at rumænere og andre sigøynere fra fattige land kommer til Norge for å tigge (tiggerferie) og reiser hjem. De kan tjene ganske bra i Norge på tigginga si i forhold til deres hjemland. fortsetter det slik blir det utenlandske tiggere å se i alle norges byer og det er vel ikke så lurt.

Dette er folk som organiserer tiggingen, ofte er de ikke syke engang, men sender pengene til bakmennene, ofte bruker de barn og. Dette er kynisk og støtter ikke sånt uansett hvor stakkarslige de ser ut.

Men gir gjerne litt småpenger eller sigaretter til narkomane som spør pent. (det finnes jo dem og)
(prøver vel helt å unngå folk med absinenser og sykdommer), men synes mer synd på folk i tragiske situasjoner fra hjemlandet enn fattigefolk som blir sendt på "jobb" i Norge..

edit: nå fikk ikke jeg sett det programmet men har lest tusenvis av bøker med disse problemstillingene (biografier) og jeg synes faktisk det ER bedre at de setter seg ned og tigger enn å plyndre uskyldige folk. Ofte skal de skaffe opp til 3000 pr dag for å dekke daglige dosis. Tviler på de klarer å tigge seg til alt, så uansett må pengene komme et sted fra.

Norge har alvorlige narkoproblemer (verstinger i Europa), jeg synes det er synd de nedlegger behandlingshjem for å spare, og kjører denne strenge bondevikpolitikken mot narkomane. De må reise til DK for å få metadon og subutex, burde det være nødvendig?

Skal man være over 25 år og vært på sprøyta i 10 år før de tar deg alvorlig.. det må da være like viktig om ikke mer å prøve å redde de unge.. ja ja OT OT.. blir litt revet med i sånne debatter.

Redigert av - Lopke den 02/05/2006 14:55:26 Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway
Innlegg: 1003

Skrevet - 02/05/2006 :  14:58:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
jeg gir aldri penger til de som står på gata i timesvis og spørr etter en femmer til en kopp kaffe... jeg vet jo at de ikke skal kjøpe kaffe...
men jeg har møtt noen få som er ærlige og ber om noen kroner til øl og røyk, og siden de sier det slik som det er, får de også noen kroner.

syns det er en uting når tydelig rusa folk spørr om en femmer til en kopp kaffe utenfor et kjøpesenter, de står slik i timesvis, og får en god del penger. flere er også masete og uhøflige...

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Madam Fame

Norway
Innlegg: 790

Skrevet - 02/05/2006 :  15:03:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadam Fame  Svar med kopi av melding
Politiet mener vel de er til sjenanse for folk/turister osv da kanskje..
Men faktum er at, uansett hvor en snur og vrir seg i verden er det tiggere og uteliggere overalt.. Var i San Fransisco for omtrent 13 år siden (ganske nøyaktig faktisk, min brors bryllup i Los Angeles, men vi reiste til SF en tur et par dager senere), men i allefall.. Tror det er den plassen jeg har vært med mest uteliggere og tiggere, de var overalt.. Synes jo utrolig synd på di.. I allefall når man selv kommer fra et noenlunde "stødig" hjem.

Men, noen "detter" av et sted på veien, og klarer rett og slett ikke å komme på rett kjøl igjen. Men jeg synes det er litt feil at de skal sitte å tigge penger til dop og stoff, det hadde vært bedre om de brukte pengene til å komme seg på beina igjen osv..

Så forresten det programmet på NRK forrige gang, dvs. helt til hu satte sprøyte i armen... Da fant jeg fjernkontrollen, og trykket videre (Nålehater De Luxe!!)

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway
Innlegg: 7634

Skrevet - 02/05/2006 :  15:41:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Om de spør om penger til å kjøpe seg en kopp kaffe, så tar vi dem med til en kafe og kjøper en kopp kaffe til dem. Da får de det de ber om. Om man bare gir dem penger går vel som oftest dette til andre ting.

Jeg er ikke så veldig begeistret for tiggere, men det er bedre at de tigger enn at de stjeler.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Innlegg: 5546

Skrevet - 02/05/2006 :  16:34:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er skummelt å gå i Trondheim by på kvelden, går gjennom trange gater eller under sånn gangbruer der du møter fylikker med grått hår, hullete klær og ei flakse med øl i de skittne hendene sine.
Da går jeg rett for bi, løfter ikke blikket eller noe. Synes de er så skummle at det skulle ikke vært lov.
Husker en gang en spurte meg om hvor me klokka var. Jeg titta på vennina mi og sprang inn på Rema 1000 ved Torget.

Jeg er i mot tigging på gata, rett og slett for at jeg er redd de! Men her jeg bor har vi også et par alkiser, men de er fredlige og snille igjen, og gjør veldig lite ut av seg!

Men, i Oslo har de ikke sånn sted der narkomane kan komme og få satt dopet av "fagutdanna" folk? Mest for det er mer hygienisk der osv.? Synes jeg så en domumentar på TV'en om det for et års tid siden.



Gå til toppen av siden

Elenion

» VIP

Norway
Innlegg: 288

Skrevet - 02/05/2006 :  17:40:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElenion  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElenion  Svar med kopi av melding
det finnes et sprøyterom ja. men det er visst imot eu-reglene...så spørs om det ikke blir borte snart. utrolig teit spør du meg...når folk først skal sette sprøyter på seg selv så er det vel bedre at de gjør det under hygenieske forhold enn at de skal gjøre det på gata, øke spredning av sykdommer og kaste sprøyter der barn kan finne dem....

jeg blir irritert av sånne tiggere som står på gata hver dag med krykke og skjelver og tigger, og så i lunsjen så kan de gå helt fint og skjelver ikke i det hele tatt. (ja jeg har sett det). skrikedamen som pleide å sitte i brugata irriterte meg også max. satt og "gråt" unaturlig høyt og skrek og klaget konstant.... mulig de trenger pengene, men jeg gidder ikke gi noe til dem. man får da i det minste være ærlig og oppføre seg nogenlunde normalt.

hender jeg gir til "vanlige" tiggere når jeg en sjelden gang har småpenger. jeg er ikke helt fan av tanken på å finansiere noen andres rusbruk, da jeg ikke er så fan av rus og dessverre har litt lite respekt for folk som driver med det...(sorry). men samtidig er det jo ikke lett for dem å komme seg ut av det, iallfall hvis det er såpass vanskelig å få behandling for det i norge som jeg har inntrykk av, og de trenger det på samme linje som jeg trenger mat for å føle meg bra vil jeg tro.

...:: ::.. Gå til toppen av siden

Elenion

» VIP

Norway
Innlegg: 288

Skrevet - 02/05/2006 :  17:48:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElenion  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElenion  Svar med kopi av melding
svar på smp ditt wenche: nei, jeg plages ikke av tiggere. jeg synes ikke de er sjenerende eller plagsomme, og det tror jeg egentlig ikke så mange andre synes heller. (nå snakker jeg om de som sitter stille på bakken med koppen sin eller kanskje spør om noen småpenger når du går forbi)

det jeg tror plager folk, og er grunnen til at de narkomane ikke fikk være uttafor togstasjonen lenger, er at de ser noen som ikke har det så bra som dem selv. ja det gjør litt vondt inni meg når jeg går med handleposene mine på vei til leiligheten i bogstadveien, forbi noen som må sitte på gata å tigge for å få råd til dop. jeg blir flau på en måte, og det er jo ingen hyggelig følelse. man blir minnet på at alt ikke er så rosenrødt som man gjerne vil ha det inni boblen sin. jeg tror at det er det største problemet til folk når det gjelder å plages av tiggere. for man kan vel ikke akkurat påstå at det at det sitter mange mennesker på bakken med pappkrus er jo ikke i seg selv noe plagsomt. men de sier at de blir plaget, fordi de ikke vil se sånne ting når de ikke vil det selv.

nå formulerer jeg meg innmari dårlig, men jeg er trøtt, og tankene mine om emnet er litt surrete:)

...:: ::.. Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway
Innlegg: 1667

Skrevet - 02/05/2006 :  19:20:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
tiggere generellt gjør meg ikke no..
men jeg klarer ikke å si noe eller gi noe til dem, får nesten litt dilla av narkomane spesielt...liker ikke se dem en gang

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway
Innlegg: 5953

Skrevet - 02/05/2006 :  19:28:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

ja det gjør litt vondt inni meg når jeg går med handleposene mine på vei til leiligheten i bogstadveien, forbi noen som må sitte på gata å tigge for å få råd til dop.

Opprinnelig postet av Elenion



Er det et narko/horekvarter den gata??
Er heldig jeg, treffer aldri sånt her på mine kanter.. vi har 0% kriminalitet i Vikedal.. trykt og godt. Men jeg kommer fra by i DK og vet hvordan det kan være.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway
Innlegg: 1964

Skrevet - 02/05/2006 :  19:31:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kom faktisk inn ei dame i gårdsplassen her en dag (satt på verandaen i solen). Hun snakket engelsk/spansk, og skulle selge smykker. Hun skulle ha 200 kr for de, og det var nesten så jeg vurderte å kjøpe av henne (fordi jeg syntes synd på henne), men hun ga seg ikke og la smykkene opp i fanget på meg, så da ble jeg lei. Det var kjempe synd på henne, men hva vet jeg om det er tyvgods. Kjøper heller mat til de som tigger jeg, men har aldri vært plaget av tigger i Trondheim før hun dama kom.
Hege Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway
Innlegg: 1964

Skrevet - 02/05/2006 :  19:32:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

ja det gjør litt vondt inni meg når jeg går med handleposene mine på vei til leiligheten i bogstadveien, forbi noen som må sitte på gata å tigge for å få råd til dop.

Opprinnelig postet av Elenion



Er det et narko/horekvarter den gata??
Er heldig jeg, treffer aldri sånt her på mine kanter.. vi har 0% kriminalitet i Vikedal.. trykt og godt. Men jeg kommer fra by i DK og vet hvordan det kan være.

Opprinnelig postet av Lopke



Hehe, om det er det, så har det forandret seg gitt! Bodde der da jeg bodde i Oslo, og det er en av de "penere" gater, i allefall med tanke på butikker, leiligheter osv.

Hege Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway
Innlegg: 3332

Skrevet - 02/05/2006 :  20:51:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hei!

en av norgest rikeste menn sto uten for en resturang og så kom det en tigger forbi og han sprurte om han hadde litt penger og gi fra seg siden han så så rik ut og vet dere hva han gjorde?

han fant fram lommeboka og tok ut en tusen lapp og sa til han denne får du men da lover du at du skjerper deg!

denne tiggeren er nå på av rusning eller var iallefall og skulle begynne på skole når jeg hørte om det!

så tigging kan føre til noe positivt likevel!

jeg er veldig skeptisk til tiggere men sitter det en stakkar der så blir jeg litt bløthjertet og gir han 5kr

men noe jeg synes er veldig bra!

de tiggerene som står og selger oslo magasinet!
de får beholde en 10er av vært salg selv!
dette synes jeg er kjempe bra!
da fortjener de pengene!

enig?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway
Innlegg: 3332

Skrevet - 02/05/2006 :  20:53:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
jeg har foresten en fetter som er narkoman og det er ikke spesielt hyggelig og tenke på når jeg ser gradestokken kryper til de 15 kalde og vite at han er ute et sted med bare et telt og moped!
han hadde kjørt 60 timer på moped eller no fra oslo til narvik!

stakkar fyr

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Julie Anne

» VIP

Norway
Innlegg: 627

Skrevet - 02/05/2006 :  21:00:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJulie Anne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJulie Anne  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tigging i norske gater, er det noe du plages av? Tenker f.eks. på narkomane, som forgjeves prøver å få tak i penger til å kjøpe seg nye doser for, som bare blir jaget bort fra plassen der de sitter, av politiet. Jeg syns de kunne få lov å sitte der, jeg. Bedre at de spør ærlig etter penger på gata, enn at de går rundt og stjeler.

Grunnen til at jeg tar det opp, er at det har gått et program på TV'en den siste tida, om et par som bor sammen, og er forlovet. Mannen sitter på gata og tigger, for å få tak i penger, men har blitt bedt om å forsvinne av politiet.

Hva syns du? Bør de ikke få lov til å sitte slik? hvorfor, hvorfor ikke?

Opprinnelig postet av Wenche=)


Du mener "Siv og Knut" ?
Syns synd på mannen, han er jo så snill mot dama si Så koselig å se noen "normale" narkomane.

Elsker deg, Felex ! (L) <33 Gå til toppen av siden

jameho

Norway
Innlegg: 362

Skrevet - 02/05/2006 :  21:18:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det er ille når man møter så mange tiggere på gata i Oslo, men det er heldigvis ikke sånn alle steder.. I Drammen der jeg kommer fra er det et stort problem med mange narkomane og alkoholikere, og de står gjerne utenfor polet og togstasjonen og tigger. Jeg ga litt før, men etter en ubehagelig opplevelse der jeg ga ei ung jente en tier og hun svarte sint "har du ikke mer!?" har jeg sluttet med det. Ber de om en røyk får de det, men ber de om penger svarer jeg at jeg ikke har penger på meg. Snedig å stå forran polet forresten, for der tror jeg de spiller mye på samvittigheten til folk.. Har de råd til å kjøpe drikkevarer har de vel råd til å gi litt til en stakkar utenfor også.
Liker ikke å møte tiggere, men mener som flere her at det er bedre de tigger enn blir kriminelle.

Har sett to episoder av programmet om Knut og Siv, og må si jeg føler veldig med dem. Sitter med en stor klump i halsen hver gang, og håper inderlig det går bra med de til slutt. Ikke alle narkomane er så "gode" som de to, men det får en til å tenke..

Angående avrusning skulle jeg ønske det var frivillig tvang. Dvs. har de fått plass må de skrive under på at de kan holdes der under tvang til de er ferdig avruset. Tror mange hadde klart seg bedre da.


Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.