hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ri på tur med føll
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Ri på tur med føll
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 01/05/2006 :  22:42:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten jeg er forrytter for fikk føll for ca ei uke siden (22.04). Føllet er veldig selvstendig, og har ingen problemer med å stikke på oppdagelsesferd uten mamma (dette gjorde hun første gang når hun va ca et døgn gammel). I begynnelsen kom hun fort tilbake igjen, men nå kunne hun sikkert godt tatt seg både 10 og 15 minutters turer ut av mammas synsfelt, det får hun ikke lov til etter at hun gjorde det en gang og mora ble temmelig på styr, og det dessuten er sterkt traffikert vei rett ved stallen. Føllet må altså leies i leietau når vi skal til og fra stall/beite og på småturer fordi hun ikke følger etter mora.

Så til spørsmålet: noen som har noen tips til hvordan jeg skal løse dette når jeg skal begynne å ri mora igjen? Eieren av hesten foreslår å binde føllets leietau fast i salgjordten, men jeg syns dette høres litt risikabelt ut om det plutselig skulle skje at enten mor eller barn blir fryktelig skremt og får panikk. Har tenkt selv på at det kunne gå an å binde noe mellom leietau og salgjordt (a la høytråd el), som ryker letter om noe skulle skje.

Hvor snart kan jeg ta føllet med ut på tur, og hvor langt? Tenkte å teste ut dette med å binde føllet til mora i morgen og leie dem en tur, og hvis det går bra, ri en liten tur (10 minutters tid) på torsdag. Er det for snart?

lino

» VIP

Skrevet - 01/05/2006 :  23:06:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kan du ikke holde tauet i hånda da? Det blir jo uansett bare en kort tur i rolig tempo om du har med føllet.
Jeg personlig ville i alle fall ALDRI bunnet to hester til hverandre med mindre det var med så "svakt" tau at jeg kunne dra det i stykker med hendene, og det klarer jeg ikke med høytråd uten å få vondt.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 01/05/2006 :  23:09:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sånn uflaks, da! - Med et føll som stikker, mener jeg.
Mine ni føll har alltid holdt seg kliss inntil mamma på turer, altså ingen problemer.

Det var mange føll som måtte lære seg å gå med mora når hun arbeidet, og det var en del av "utdannelsen", når de selv senere skulle gjøre nytte for seg.

Et bra forslag å lære føllet å gå bundet til mora, men det må øves på.
Først må det lære seg å gå med grime, og så å bli leiet av en medhjelper (eller du leier og en annen rir mora).
Kunne tenke meg at det kan være lurt å ha panikkrok på leietauet, og da bør den være på moras sal, så du lett kan løse den ut.
Ja, evt at det er panikkrok i begge ender... Bare et forslag.

Noen som har erfaringer?
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 01/05/2006 :  23:16:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg har brukt hatt med meg følene mine på ridetur. Har da foretrukket å ri i vesternsalen når føla er små og festa leietauet i knappen på salen.

Mi erfaring er att føla lærer utruleg fort å gå i riktig tempo etter mamman.

har tatt føla med slik frå dei er få dager gamle. Rundt 5 dager ca. Men sjølvsag berre roleg tempo. Slepper dei heller lause steder når vi skal springe litt.

Ein del tar også med føla på køyretur ved siden av mor med vogn på. Da blir deibindt fast i selen eit sted. Veldig god trening for dei som skal fåv ogn på sjølv når dei blir eldre. Dei får inn alle lydane når dei er små og lærer att det ikkje er farlig

Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 01/05/2006 :  23:28:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Sånn uflaks, da! - Med et føll som stikker, mener jeg.
Mine ni føll har alltid holdt seg kliss inntil mamma på turer, altså ingen problemer.

...

Opprinnelig postet av T. Boysen

Ja, jeg vet. Har aldri opplevd noe sånt før. Tror hun kan bli en utfordring å oppdra når hun allerede nå er såpass ei såpass egenrådig lita jente som vet godt hva hun vil, men med rikitg håndtering håper vi jo at det snus til en fordel

Kopi av melding:
Et bra forslag å lære føllet å gå bundet til mora, men det må øves på.
Først må det lære seg å gå med grime, og så å bli leiet av en medhjelper (eller du leier og en annen rir mora).
Kunne tenke meg at det kan være lurt å ha panikkrok på leietauet, og da bør den være på moras sal, så du lett kan løse den ut.
Ja, evt at det er panikkrok i begge ender... Bare et forslag.

...

Opprinnelig postet av T. Boysen

Gå med grime og å bli leid i leietau er hun allerede vant med, og det går ganske greit etterhvert. Hun ser ut til å lære fort, og følger fint etter i slakt leietau så lenge vi ikke holder på for lenge, da blir hun litt lei og vil helst leke istedet, så jeg arbeider i det små.

Hva er en slik panikkrok? Og hvor får man tak i dette?

Lino: håndhest er jo en god ide, og har tenkt tanken selv, men er litt klumsete med hendene mine av og til, og er litt skeptisk på om jeg får det skikkelig til.

Kan jo teste ut begge deler, og se hva jeg syns fungerer best. I begge tilfeller kommer jeg til å teste ut på ridebanen/rundt stallen noen ganger før jeg tar turen ut på veien.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 01/05/2006 :  23:45:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oleo var også av den selvstendige typen og gikk egentlig for det meste løs da jeg var på tur. Vi har da sikkert andre områder enn hva dere har så dette egner seg ikke overalt. Dersom han ble borte inni kratt og skog så fortsatte vi bare å gå og plutselig kom han i hundre etter...
Senere begynte jeg å ha han i line men bandt han aldri fast, det turde jeg ikke. Holdt han i hånda. Det gikk veldig fint, en stund. Til han begynte å leke med hoppa på tur og dremed ble litt farlig. I mellomtiden hadde han blitt vandt med å være små perioder alene slik at da dagen kom hvor han ble for stor til å bli med så gikk det utrolig fint å la han bli igjen på gården sammen med de andre hestene. Han kunne også stå i stallen med høy så lenge ganske tidlig uten noen problemer. Ville ikke kjørt vogn med en slik tass...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 02/05/2006 :  10:17:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg red også på tur med Tora løs, aldri noe problem det, Holter var en svært så påpasselig mor da (men når hun ble 3-4 mnd ville hun helst vandre rundt på egen hånd, så da lot jeg henne bli igjen i stallen).
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 02/05/2006 :  15:53:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Høres ut som fine forslag, har ikke noe erfaring med føll selv, så det er begrenset hva jeg kan bidra med :P Men jeg ville ikke ha bunnet fast føllet i gjordten! Hørtes skummelt ut synes jeg :|

Ps. Panikkrok er i enden på leietauet istedenfor en vanlig krok, og er mye lettere å åpne, siden den har "løsegreie" over hele, ikke bare en liten "durt" som på vanlige kroker. Ja, litt rar forklaring, men her er et bilde:

Ser du? Håper du forsto noe av det, hehe ;)

Linda www.pygmeen.moo.no
Redigert av - Linda B. den 02/05/2006 15:54:54 Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 02/05/2006 :  21:29:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk, Linda B. Har sett sånnen før, ja, men aldri hørt den under navnet panikkrok før. Kan jo se om det ligger et sånnet leietau i stallen, og hvis ikke kan jeg jo kjøpe et.

Var i stallen i dag, og prøvde ute eierens metode med å binde føllet til mora. Hadde longeringsgjordt på mora, og festa føllets leietau i den. Nå gikk jeg jo bare på siden, og hadde større mulighet til å løsne opp om det skulle skje noe (knytta ikke tauet), men det hele gikk veldig bra. Gikk også ut fra stallområdet, langs veien (på sykkelsti) med masse biler, traktorer, busser, syklister osv som passerte. Den lille tok det hele med knusende ro, så om hun fortsetter sånn så blir hun nok en trygg hest når hun vokser til

På torsdag skal jeg prøve meg på å ri, men da blir det nok med føllet som håndhest. Foretrekker egentlig det, fordi jeg føler deg er tryggere, om jeg bare får det til da... Hvis det bare blir klønete, så binder jeg nok heller føllet til salen på et vis. Løs kan hun iallefall ikke være
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 03/05/2006 :  22:01:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hornet på en Westernsal er greit å binde et føll til hvis man lager en løkke på leietauet og henger tauet over hornet. Har ridd slik med voksen hest... Ellers så har jeg også brukt et slikt "gammeldags" travbrøste og hengt over halsen på ridehesten og klipset endene sammen i en panikk-krok...(dårlig forklart) Hovedsaken her er jo å ha hendene litt fri....

Hvis føllet går greit som håndhest(bokstavligtalt) så er vel det det enkleste så slipper du masse x-tra utstyr på mor Enig med Lucinda om å heller slippe føllet løst ved større fart og ikke snu hvis føllet blir borte en stund- det skal følge mor og ikke omvendt

Lykke til og koz deg

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Charlie04

» VIP

Skrevet - 09/05/2006 :  10:22:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde akkurat det samme problemet med vår.. Han var altfor selvstendig og fanr ut at han heller ville løpe jeg enn å være med på tur eller gå andre steder som ikke moren gikk.. Vi prøvde å ha han i tau hvis vi red i westernsalen, men ble etterhvert ganske problematisk da han var veldig sterk. Tilslutt tok vi med en annen hest bak, så moren gikk foran, folan i midten og den andre hesten bak. Dette gikk egentlig ganske greit. Men folan hadde jo selvfølgelig respekt for den andre hesten. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.