hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barfot og sårbeint
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Barfot og sårbeint
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lopke

Norway

Skrevet - 01/05/2006 :  01:20:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen barfottrimmere på Haugalandet/Rogaland??

Lopke er sårbeint, var på våres første ridetur idag. Hun gikk fint og flott, men det virka som hun tok veldig små forsiktige skritt. Trener som innridde påpekte også at hun virket sårbeint. Hun har kun gått på grusbane, ikke asfalt.

Så enten blir det sånn at jeg må sko henne om hun skal ris på, eller så må hun verkes av en som virkelig har peiling.
Og hvor lang tid tar det? for jeg kan ikke ri en sårbeint hest..

Hva med flexisko?

frkelin

Skrevet - 01/05/2006 :  09:36:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dessverre blir de ofte litt sårbeinte i perioder når trening eller underlag endres. Mens du leter etter en dyktig barfottrimmer:
Har du lest boka til Pete Ramey? Anbefaler også alle artiklene hans på www.hoofrehab.com, og alt på www.barefoothorse.com og www.ironfreehorse.com. Masse bra bilder og forklaringer.

Når min hest er sårbeint bruker jeg et middel som heter Keratex hoof hardener. Det kan kjøpes i nettbutikk på www.happyhorse.no
Dette styrker keratinet i hoven og gjør den hardere. Jeg trenger ofte det hvis det har vært en veldig våt periode fordi vann kan svekke høvene og gjøre dem mykere. På vestlandet er det vel ofte vått og Keratex har også et middel som brukes etter at du har brukt Hoof Hardener en stund. Dette andre middelet skal imprignere hoven slik at urin, vann og annet ikke trenger inn og svekker høvene. Jeg vet om mange som sverger til denne kombinasjonen for å få hesten til å fungere i hard trening på all slags underlag.
Til sist vil jeg også anbefale hoof boots. Iallefall til forbena. Tofhesteutstyr.no har spesialisert seg litt på det og selger 3 veldig bra varianter.
Det er om å gjøre å la hesten bevege seg mest mulig - men den må være komfortabel mens den beveger seg. Små skritt kan tyde på at Lopke prøver å lande på tåa. Like før hoven settes i bakken skal tåa "flippe opp" slik at hælen settes ned først. Dette skjer når hesten strekker ut benet skikkelig og går uten smerter. Det er nødvendig med hæl-landing for at alle funksjonene til hoven skal fungere optimalt. Tå landing er veldig vanlig på sårbeinte hester og må fikses for at den skal fungere som barfothest.
Lykke til!
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 01/05/2006 :  12:06:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har boken til Pete.. og har lest den. Men det hjelper lite å lese om hester som fungerer barfot når min er sår.

Noen som vet om barfot trimmerer i Rogaland?
Jeg kan jo ikke bare selv gå igang.. ellers får hun sko på.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 01/05/2006 :  22:47:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Verkes ordentlig må hun uansett men sårbenthet er som regel ganske forbigående så da kan ikke jeg se annen løsning mer praktisk enn boots så lenge jeg?
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 01/05/2006 22:48:57 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 01/05/2006 :  23:12:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Lopke:
Har sendt deg personlig melding med navn og nr til han som trimmer på haugalandet. Ellers vil jeg anbefale Easyboots og gradvis tilvenning til underlaget. Hvordan står hesten oppstallet?
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 02/05/2006 :  09:02:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den er på boks om natten, beite fra 9-20 om dagen. Beitet er av varierende underlag.
Har tidligere fått bekjed av smeden at hun slet ganske mye på hovene (da hun ikke ble ridd) så det var lite å ta av.
Jeg er forskjell på govene nå etter hun er kommet hjem fra trening. 5 uker på grusbane. Forbeina er litt flatere i sålen, men bakbeina er helt flate.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 02/05/2006 :  10:32:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grusbane vil jo naturlig slite mye mer enn beite m diverse underlag,der hun også ikke minst kan velge hva slags bunn hun vil gå på.

Du må nok begynne med tøfler (boots) gitt...(Eller sko ? Hehehe...)

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 02/05/2006 :  11:13:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er forskjell på hovene nå etter hun er kommet hjem fra trening. 5 uker på grusbane. Forbeina er litt flatere i sålen, men bakbeina er helt flate.

Opprinnelig postet av Lopke

Høres ut som hun har slitt ned en del av sålen, siden høvene ser flatere ut. Om det er bare den ytterste cm av sålen som er slitt så er det ikke så farlig, men slitasjen bør helst ikke være større en det. Hvis du skal bruke hesten på slitende underlag nå så bør hun ha en eller annen form for beskyttelse for å ikke slite ned enda mer. Dette er hva jeg tror Men få en hovtrimmer til å se på henne, så får han vurdere høvenes tilstand og gi råd om hva som bør gjøres framover. Uansett, boots er det lureste man kan kjøpe seg hvis hesten skal være barfot, og ridbar til enhver tid
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 02/05/2006 :  12:42:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Nå kan man ikke si akuratt hva som er årsaken til at sålene er flate uten å ha sett høvene. Men ofte har flate såler en sammenheng med strekte lameller. Så kan man jo diskutere hva som er årsaken til at lamellene er strukket. Det kan være forfangenhet - enten forgiftning eller mekanisk, det kan være sleng som følge av overgrodde eller feil beskjærte høver, sopp eller andre uhumskheter. Sålen kan også slites flat ved overdreven slitasje, spesielt på hardt og flatt underlag som asfalt.

Dersom hesten fra før kun er vandt med å tusle rundt, kan 5 uker med daglig? trening bli litt brå overgang. Spesielt dersom underlaget den trenes på ikke er likt det underlaget den er vandt med å leve på. Et eksempel er en hest jeg kjenner. Den hadde levd på løsdrift med variert underlag. Den ble ridd litt på tur et par dager i uken på asfalt og hard grus (barfot). Hesten hadde ingen problemer med dette. Så ble den flyttet til et ridesenter hvor den skulle tilrides. Da ble hesten satt på boks ca 20 timer i døgnet, satt ut i en miniluftegård et par timer og ridd kun i ridehus med ganske tungt underlag hver dag. Hun som skulle tilri hesten forlangte sko, da hun mente at hesten fikk vondt i senene av å gå uten. Ja ha, tenker jeg da, kanskje det er andre årsaker til at hesten har vondt i senene enn mangel på sko?
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 02/05/2006 :  13:40:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm.. håper da virkelig ikke hun er forfangen..
Hun skal likevel skoes til sommer pga kåring.. (konservative regler), så jeg lurte på om jeg skulle sko henne denne våren/sommeren og ta dem av til vinteren.
Ang boots så synes jeg det blir litt tungvindt. Må ha folk til å se om de passer, det tror jeg ikke selv jeg kan ennå., bestillingstid på dem. størrelse/feilkjøp osvv. synes det blir mye stress.
Imellomtiden får jeg ikke brukt henne.

Men vil gjerne prøve hippogrip skoene eller easywalker, de virker til å kunne være et godt alternativ til en halvdårlig skoløsning.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 02/05/2006 :  14:06:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du er ute etter å høre våre forskjellige meninger, vil jeg si at jeg hadde ikke vært i tvil om hva jeg ville gjort. Ville skodd jeg..

Har lite erfaringer med barfot, men med tanke på innridningen av hesten din som nå er påbegynt er det jo viktig at hun ikke går og er sårbent eller går og binder seg og kjenner på ømheter som kan bryte henne ned psykisk eller ødelegge steget.

Hvis barfotprosjekt er noe du vil satse på tror jeg at jeg ville avventet dette til hestens innridningsperiode er over og høvene har fått vokset seg lengre.
Velger du å sko kan du gå en sommer og innridningsperiode i vente uten å bekymre seg for sårbent hest eller diverse ting som kan følge med det.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 02/05/2006 :  14:19:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Braastad.. du skriver akkurat det jeg tenker.. :)

og ja alles meninger vil jeg høre, både for og imot.

Jeg skulle virkelig ønske at jeg kunne hatt henne barfot og jeg gir ikke opp ennå. Men som sagt dette halve året som kommer nå er både viktig for innlæring, sesongen er kort, og vi MÅ igang før kåring. Jeg føler jeg er litt i det dilemma her.

Derfor kunne jeg virkelig godt tenke meg å prøve flexiskoene. Så bilder av en hov som skifta fra jern til flexisko, og likte virkelig godt resultatet..

Det er vel bare det å få tak i dem i Norge da.. boots vil jeg og ha, men der trenger jeg hjelp og ingen på stallen gidder høre om barfotgreia..

Vil kontakte barfottrimmeren jeg fikk nr på (tusen takk frøya :) og han vil jeg snakke med uansett..

Men hun må gjøres noe med NÅ. Smeden kommer i uka til en annen hest og jeg velger nok å få henne skodd i starten og kan deretter bestillt boots og/eller andre skotyper jeg skan gå over på..

engang blir hun barfot..!! Det vet jeg vi skal klare, men det blir ikke en sårbeint barfot jeg vil ha hverken i overgang eller etterpå.

Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 02/05/2006 :  15:09:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg ville fått sko på henne. Barfot er sikkert vel og bra det, men det er jo en motebølge som går i Norge akkurat nå, og for mange hester er nok sko det beste. Skal hesten din trenes, med tanke på det klimaet vi har i Norge, hadde ikke jeg vært i tvil ihvertfall.
Hvis du forbereder til kåring er det jo bare å få en skikkelig smed til å sko henne regelmessig fram til da, slik at du får trent henne ordentlig uten at hun går og ømmer seg. Så kan du teste ut barfot etterpå ((: Da risikerer du ihvertfall ikke at kåringen går til dundas, noe som ville vært utrolig synd.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 02/05/2006 :  16:50:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Hva er flexisko?
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 02/05/2006 :  17:43:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
sko av kunststof.. f.eks http://www.softlife.se/ og http://www.easywalker.dk/ Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 02/05/2006 :  17:47:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei!

Jeg ville fått sko på henne. Barfot er sikkert vel og bra det, men det er jo en motebølge som går i Norge akkurat nå, og for mange hester er nok sko det beste. Skal hesten din trenes, med tanke på det klimaet vi har i Norge, hadde ikke jeg vært i tvil ihvertfall.
Hvis du forbereder til kåring er det jo bare å få en skikkelig smed til å sko henne regelmessig fram til da, slik at du får trent henne ordentlig uten at hun går og ømmer seg. Så kan du teste ut barfot etterpå ((: Da risikerer du ihvertfall ikke at kåringen går til dundas, noe som ville vært utrolig synd.

Opprinnelig postet av Irene A

En motebølge kan det vel neppe kalles annet enn at folk begynner å få opp øynene, fått mer kunnskap og er villige til å prøve....for så å se at jo, det funker gitt... Klimaet i Norge er ingen hinder for å ha et velykket barfothold... Kan hende at noen hester kan ha det bedre av å gå med sko, da tenker jeg eks at en begynner ikke å ha en 20 år gammel hest barfot som da trolig ved sårbenthet både går på seg stygge spenninger og ømme sener. Da kan man likegodt fortsette med sko... Men, de aller fleste ville vært skrekkelig overasket over hvor fort og hvor fint de fleste hester tar denne overgangen. En vil snart sette seg inn i litteratur og fakta om emnet og vil da fort se fordelene og da hvor sunn en hov kan bli uten sko, kontra med sko. De fleste som påstår dette har generelt liten kunnskap om temaet og tviholder derfor på skoen fordi en tror at ens hest ikke har høver til å gå uten...

En kan ikke bare ta av skoene og tro at hesten skal kunne gå helt upåvirket med en gang. Det er en herdeperiode og en tilvenningperiode. Og, i denne perioden så han man da laget boots for at hesten ikke skal ha vondt.
På noen hester kan det ta et år andre tar det kanskje kun en måned eller to før de faktisk går helt fritt og har en god kvalitet på hoven. Hoppa mi brukte ca 4 månder på å bli 100% fortrolig med å sette ned foten på grus.
Jeg har aldri vært hverken det ene eller det andre når det gjelder for eller imot sko - barfot. Men hadde jeg derimot hatt en hest som skulle mønstres, hvor bevegelser og steg er av vesentlig karakter så ville jeg vertfall vurdert barfot, for i nesten alle tilfeller får hesten friere og mere schwung i bevegelsene sine.
Jeg ville fått hesten skikkelig verket, kjøpt meg et sett boots og lat hesten gå uten. Ingen periode i året er mere gunstig enn akkuratt nå.

Redigert da jeg glemte noe...og tusen skrivefeil..

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 02/05/2006 17:57:30 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.