hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barfot og sårbeint
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Barfot og sårbeint
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lopke

Norway

Skrevet - 02/05/2006 :  17:54:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm... dere gjør dette vanskelig for meg.. Oleo, du har noen gode poeng. Gå til toppen av siden

evae

Skrevet - 02/05/2006 :  18:32:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
her er en link til en norsk produsent av hestesko i plast, de har et kjempe-utvalg! www.egelandplast.no

hilsen Eva
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 02/05/2006 :  18:42:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

En motebølge kan det vel neppe kalles annet enn at folk begynner å få opp øynene, fått mer kunnskap og er villige til å prøve....for så å se at jo, det funker gitt... Klimaet i Norge er ingen hinder for å ha et velykket barfothold... Kan hende at noen hester kan ha det bedre av å gå med sko, da tenker jeg eks at en begynner ikke å ha en 20 år gammel hest barfot som da trolig ved sårbenthet både går på seg stygge spenninger og ømme sener. Da kan man likegodt fortsette med sko... Men, de aller fleste ville vært skrekkelig overasket over hvor fort og hvor fint de fleste hester tar denne overgangen. En vil snart sette seg inn i litteratur og fakta om emnet og vil da fort se fordelene og da hvor sunn en hov kan bli uten sko, kontra med sko. De fleste som påstår dette har generelt liten kunnskap om temaet og tviholder derfor på skoen fordi en tror at ens hest ikke har høver til å gå uten...

Hei!

Jeg er ikke imot barfot Oleo, og jeg har faktisk lest en del om det. Men med alt annet som plutselig blir på moten (kall det gjerne å få opp øynene ) så har ting en tendens til å ta litt av. Jeg har vært borti en del som har prøvd dette, og de har fått hestene sine "trimmet" av mennesker som tydeligvis ikke har vært kvalifisert til jobben. Det har endt i unødig smerte for hestene. Greit nok med tilvennings og herdingsperiode, men ingen hester har godt av å være stokk halte.
Jeg forstår at dette er tilfeller hvor personer uten nok kunnskap har trimmet hester, og at disse tilfellene mest sannsynligvis ikke hadde oppstått med en kvalifisert trimmer. MEN da er det faktisk viktig å få belyst dette, og ikke bare lovprise barfot som det beste av det beste. Så vidt jeg vet er det faktisk svært få i Norge som er kvalifiserte til denne jobben.

Så – jeg har ingenting i mot barfot når det blir gjort riktig, men VELDIG mye imot de stakkars hestene rundt omkring som har blitt trimmet feil og faktisk blitt skadet av dette. Veterinærene er heller ikke særlig imponert av mye av det de ser av barfot-trimming.

Mitt råd til Lopke: Så lenge du ikke kjenner noen du er sikker på kan jobben sin – gå for det sikre og få en flink smed til å sko hesten din, til du finner noen du er helt sikker på at gjør en korrekt jobb med hesten. Da kan du gjøre et nytt forsøk. Jeg hadde også ventet til etter kåringen.

Hilsen Irene

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 02/05/2006 :  19:49:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror jeg ville skodd nå, og heller ventet til etter kåringen med å forsøke barfot, for å være helt sikker på at Lopke ikke er sårbeint under mønstringen.
Det legges såpass mye vekt på bevegelsene hos frieseren, og det ville jo være veldig synd om hun skulle gå glipp av en god kåringsgrad bare fordi hun er litt sårbeint og derfor uren i gangen..
Det har jo vært tilfeller der hester har fått dårlige karakterer på gangarter og veterinærbesiktigelse fordi de har vært sårbeinte og ømmet.

Når er kåringen? I august? Da er det jo ikke så mange måneder til, og det er vel ikke så farlig om hun går med sko de få månedene frem til dette? Og så kan du forsøke på nytt etter kåringen?

Ellers så kan kanskje boots være en løsning? (Har ingen erfaring med det..)
Lykke til

Renate
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 02/05/2006 :  19:51:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
jepp sen August..

blir nok som du sier.. og prøver på nytt til høst/vinter.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 02/05/2006 :  21:23:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke man bør bli for sementert enten for eller imot sko. Det er vanskelig, fordi når man leser mye om barfothester som fungerer, føles jernsko så veldig feil. Alle ønsker jo det beste for hesten sin, men noen ganger må man være realist og ta hensyn til seg selv som eier og sine mål også - iallefall på kort sikt.
Det virker som Lopke i en optimal verden foretrekker barfot - og som hun sier - en gang skal hesten bli fungerende barfothest.
I mellomtiden - frem til alt stemmer - får man finne best mulige løsninger.
Neste gang hun skal trene opp en unghest (?) har hun kanskje mer erfaring og klarer overgangen uten problemer. Nå er kåringen viktig og de krever uansett sko.
Jeg brukte 2 år fra jeg begynte å tenke på barfot til jeg tok av skoene. Det er mange ting som skal på plass - boots, oppstalling, trimme-hjelp, rolig treningsperiode der hesten bestemmer treningsmengde og underlag, osv.
Så lenge du finner en dyktig smed og "blander deg" litt når han skor så du ser om han tar noe av sålen eller lar hælene være veldig lange og bruker anledningen til å lære litt av han også (spør og grav)- så kan du jo starte barfot-prosjektet igjen etter kåringen.
Jeg prøvde Hippogrip på min hest et år før jeg tok av skoene og om du bare får tak i dem så anbefaler jeg dem absolutt!
Gå til toppen av siden

Maju
» VIP

Skrevet - 02/05/2006 :  23:49:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oleo: Jeg dro av skoene på min hest i en alder av 20 år i fjor, og det har gått over all forventning. Har brukt boots endel, og da har jeg kunnet ri som vanlig. Nå et år etter, så har han fått veldig fine høver. Han var litt øm i starten, men det kan også være fordi at det var veldig uvant for han. Så det går an å prøve barfot på elder hester, men da må man ha boots. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 03/05/2006 :  00:18:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, der kan en se...... Vi har en gammel kropp i stallen vår også som ble barfot i fjor, gikk fint. Jeg ville bare presisere at barfot ikke ALLTID er løsningen i alle tilfeller.

Jeg har ikke hatt behov for boots på min hest siden hun ble barfot. Hun var sår et par uker men da fikk hun fri og gikk på beitet til hun ble bra.

Når det gjelder trimmere så er faktisk de aller fleste smeder også kvalifiserte til å trimme en hov uten sko, så er det mangel på trimmer så finnes det vel en smed??!! Det finnes imideltidig en full liste over trimmere, vertfall i natur trimm, på barfotlista.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 04/05/2006 :  11:16:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skriver under på Ildfuglens innlegg.

Hadde nok kommet til å sko hesten jeg.

Det er veldig viktig å legge ting til rette for en gunstig oppkjøring til utstilling.

Og i en innridningsperiode ville jeg nok forsikret meg om at hesten sto/gikk godt på beina sine

Kan legge til at jeg snakket med en faglært hovslager som anbefalte å sko hester i vekst hver 3-4 uke, for at hoven skulle få utviklet seg normalt.

Prøvde Easyboots på gamlehesten min, må si jeg syntes det var ganske tungvindt.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.