hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er galt med hesten min?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Hva er galt med hesten min?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

milana
» VIP

Skrevet - 30/04/2006 :  22:40:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Går rett på sak jeg!
Hesten min sovner og faller... Hun får som regel hoppet opp før hun skader seg.... Hun faller mest om natten,da er det ganske ille men det er lite å gjøre med....Hun våkner bare viss noen tar på ho,våkner som regel når hun detter, noen ganger har hun falt rett nedd.Hun knekker sammen i forbeina og lander på skuldrene.vet ikke om noe behandling. viss noen vet noe om dette så si ifra! vet om en annen hest som har det samma probleme men verre... Vetrinærer vet ikke noe om det de heller,ikke de jeg har snakket med ihvertfall! Også lurte jeg på om hva dere syns om healere, har du noen gang brukt det på hesten din? og hvorfor? følte du at hesten ble bedere? på vilken måte isåfall?

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 30/04/2006 :  23:04:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke noe direkte råd, men hva slags dyrleger har du vært i kontakt med? Er stor forskjell på kompetansen hos dyrleger.. Vet ikke hvem som er best å kontakte, men du kan jo ringe litt rundt til ulike, feks veterinærhøyskolen osv.
Hege Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 01/05/2006 :  00:10:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg antar at du har utelukket vitaminmangel og alt sånt, siden du har snakket med veterinær. Dette er bare et forslag du kan snakke med veterinæren din om. Det kan kanskje være mye annet.

Det er mulig at hesten din har narkolepsi, skjønt da ville jeg tro hun først og fremst hadde falt når du skrittet henne av etter å ha jobbet henne hardt.
Du kan spørre veterinæren din om dette, kanskje hun har kollegaer i utlandet som kan gi henne informasjon. I Norge er kunnskapen om narkolepsi blant leger verre enn minimal, så at det er noe bedre blant veterinærer tviler jeg på. Stanford-universitetet i USA er et mulig sted å kontakte.
Du kan også forsøke å søke på utenlandske hesteforum. Det er ikke usannsynlig at en hesteier som har vært borti dette vet mer enn en veterinær.

Narkolepsi er egentlig ikke en sykdom, men en diagnose som stilles når pasienten har unormalt mye REM-søvn, og dette gjør det umulig for vedkommende å leve et normalt liv. REM-søvn i seg selv er normalt, og nødvendig.

Hvis hesten bare faller om natten er det kanskje ikke nok til at man vil gi diagnosen narkolepsi, det vil si ille nok til at man vil vurdere behandling. Hvis det er narkolepsi er ikke sjansen for at hun skal skade seg i boksen så stor.
Faller hun derimot når du rir henne, bør du få utredet dette og behandlet det (eventuelt cashet ut bruksforsikringen og pensjonert henne) før du rir mer, for jeg tror du da kan risikere å skade deg selv alvorlig.

Vanligvis varer narkolepsi livet ut, men ytre påvirkning spiller til en viss grad inn. Noen individer kan derfor bli bedre, men det er ikke forsket nok til å si noe om hva som kan innvirke.
Narkolepsi kan ramme de fleste pattedyr, men behandles bare hos mennesker, hester og hunder. Først og fremst med metylfendidat, som effektivt reduserer REM-søvnen hos mennesker. Jeg er redd det kan bli en utfordring å få dette utlevert til hest i Norge.
Hester har dessuten veldig ømfintlige nyrer; narkolepsi i seg selv forkorter ikke livslengden, men hos en hest vil sannsynligvis bruk av metylfendidat gjøre det. Metylfenididat står også på dopinglisten.

Det er ikke mulig å teste om en hest har narkolepsi, så det må gå på veterinærs erfaring. Hos mennesker bruker man en statistisk test som kalles MSLT, men det kan man ikke bruke på hester.
Det finnes ennå leger som tror man kan teste narkolepsi ved hjelp av en blodprøve, men det er bare tøys.
Hvis du lykkes i å få utlevert metylfendidat vil du se om det virker i løpet av timer og det er egentlig den beste testen.

www.selkie.no
Redigert av - Selameyjan den 01/05/2006 00:22:27 Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2006 :  21:42:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
En hest jeg vet om har diagnosen narkolepsi.
Faller sammen kun ute når han er slapp og inne på boksen.. Aldri mens han blir håndtert. Faller på samme måte som forklart over.

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2006 :  21:42:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
En hest jeg vet om har diagnosen narkolepsi.
Faller sammen kun ute når han er slapp og inne på boksen.. Aldri mens han blir håndtert. Faller på samme måte som forklart over.

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  07:16:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
Selameyjan:
du sier at; Det finnes ennå leger som tror man kan teste narkolepsi ved hjelp av en blodprøve, men det er bare tøys.

kan du begrunne dette? og hvor du har det fra??

under utredning for narkolepsi blir det tatt blodprøve. fordi man da kan få en indikasjon på man har narkolepsi eller ikke.
en del mennesker har et visst gen (HLADR2), som ved en blodprøve kan gi en indikasjon på narkolepsi, en del som er HLADR2-positive har ikke narkolepsi, men ALLE som har narkolepsi er HLADR2-positive.
Så selv om man er HLADR2-positiv trenger man ikke ha narkolepsi, men om man har narkolepsi, må man være HLADR2-positiv.

dette er jeg blitt forklart av Harald Schrader som er overlege/professor på nevroklinikken på St. Olavs. han er også norges ledende innen søvnproblemer.

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  07:16:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
Selameyjan:
du sier at; Det finnes ennå leger som tror man kan teste narkolepsi ved hjelp av en blodprøve, men det er bare tøys.

kan du begrunne dette? og hvor du har det fra??

under utredning for narkolepsi blir det tatt blodprøve. fordi man da kan få en indikasjon på man har narkolepsi eller ikke.
en del mennesker har et visst gen (HLADR2), som ved en blodprøve kan gi en indikasjon på narkolepsi, en del som er HLADR2-positive har ikke narkolepsi, men ALLE som har narkolepsi er HLADR2-positive.
Så selv om man er HLADR2-positiv trenger man ikke ha narkolepsi, men om man har narkolepsi, må man være HLADR2-positiv.

dette er jeg blitt forklart av Harald Schrader som er overlege/professor på nevroklinikken på St. Olavs. han er også norges ledende innen søvnproblemer.

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  08:34:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde en hest for noen år siden som hadde narkolepsi.. Det fikk jeg konstantert på Bjerke dyrehosapital.. De visste ikke så mye om det, men var flinke til å rådføre seg med utenlandske vet. Min hest hadde ikke så mange anfall som din, så den behøvde ingen medisin, men på bjerke sa de at det fantes, men den måtte importeres fra USA eller no...

Lykke til

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

jameho

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  10:22:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan det være mulig hesten din har epilepsi?:

Ved epileptiske anfall skjer det en rekke unormale elektriske aktiviteter i hjernen. Dette fører til at en kan miste bevisstheten eller den kan forandres, endrede muskel spenninger og en kan miste kontroll over urinering/avføring. Det er derfor dyret kan være helt utslitt etter ett anfall og sove mye. Det kan være nyttig å loggføre ”alt” som skjedde før, under og etter de epileptiske anfallene.

Det kan være mange årsaker til at en får epileps: lever- og nyresydommer, lavt stoffskifte eller blodsukker, forgiftninger, infeksjoner og svulster på hjernen bare for å nevne noe. Dette kan en blant annet utelukke ved blodprøver og/eller røntgen. Men i de fleste tilfellene finner en ikke noe spesiell grunn, de bare oppstår.

Phenobarbital er den mest vanlige medisinen i behandlingen mot epilepsi. Siden behandlingen som regel er livslang bør anfallene være hyppige og kraftige før en begynner medisineringen. Det anbefales å ta en blodprøve 2 uker etter en startet medisinen for å sjekke nivået av dette stoffet i blodet. Er det for lavt kan dyret fortsette med å få mange anfall og er det for høyt kan det oppstå uheldige bivirkninger.
Er nivået av dette stoffet i blodet optimalt, men dyret fortsetter å fa anfall, kan den i tillegg behandles med en medisin som heter Potassium Bromide.
Nivået av begge disse stoffene bør testes med jevne mellomrom.

Fant dette om hund, men hester kan jo også få epilepsi.

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 12/05/2006 :  12:06:30  Vis profil  Svar med kopi av melding

Dr_ag_on_86:

At alle som har narkolepsi har det genet du snakker om er fullstendig feil. Dessverre finnes det ennå leger som tror det, som derfor avviser mennesker med mulig narkolepsi på bakgrunn av en slik blodprøve.
Dette er veldig tragisk, fordi det hindrer at mennesker med narkolepsi får behandling. Å leve med ubehandlet narkolepsi er meget smertefullt og slitsomt, og bidrar ofte til at man pådrar seg andre sekundære sykdommer.

Blodprøve ble brukt for å diagnostisere narkolepsi frem til slutten av 1970-tallet. Man brukte det fordi man hadde funnet at mange - men absolutt ikke alle - mennesker med narkolepsi hadde dette genet.
På slutten av 1970-tallet fant man ut at det var like mange som ikke hadde narkolepsi som hadde dette genet; altså var poenget borte.
Dessverre var det så lenge siden jeg leste om denne undersøkelsen, at jeg ikke husker noen navn.

Den eneste brukbare testen for narkolepsi i dag er MSLT, som du sikkert har vært gjennom, siden du skrev i en annen debatt at du går på Ritalin (så fremt du ikke bruker det for ADHD).
Det forskes pr. i dag på å diagnostisere narkolepsi ved hjelp av spinalveske. Det hadde vært mer hensiktsmessig å forske på REM-søvn, ikke for å diagnostisere, men for å skaffe seg kunnskap om denne diagnosen, men det ligger vel ikke nok prestisje i dette.

Det er slett ikke nødvendig med noen test for å påvise narkolepsi. Har man flere av symptomene, og av den grunn hindres i å leve et normalt liv, kan det vanskelig være noe annet.
Når legene ikke kjenner symptomene er det imidlertid lite de kan gjøre for å hjelpe.
Har man narkolepsi i Norge i dag må man finne ut av det selv, og så må man stå på venteliste og ta den MSLT´en, så blir velutdannede & høytlønnede, men uvitende, fornøyd...

Med hester er det nok ikke så enkelt, men milena har jo fått et tips om at de kan hjelpe på Bjerke. Epilepsi er sikkert også en rimelig forklaring.

Hva Harald Schrader angår, må han gjerne gå rundt og kalle seg spesialist på søvsykdommer. Jeg har lest noen artikler han har skrevet, og konstaterer at narkolepsi vet han ingenting om.

Søvnsykdommer er et meget bredt felt, som omfatter diagnoser som ikke har noe med hverandre å gjøre. Harald Schrader har sikkert forsket på en eller annen søvnsykdom, som det ikke er så veldig mange i Trondheimsområdet som har; altså har han i tillegg fått ansvaret for en masse sykdommer som ligner litt, som han ikke mer kunnskap om enn hvem som helst kan lese seg til på internett.
Det hadde selvsagt vært fint om det ikke var sånn, men det er nok dessverre sånn det er.

Du skriver i den andre debatten at du bruker medisiner mot migrene også. Migrene er antagelig den vanligste feildiagnosen mennesker med narkolepsi får.
Hvis du selv er sikker på at du har migrene har du helt sikkert det.
Men hvis dette bare er noe en lege har fortalt deg, og hvis du fikk migrenemedisinen før Ritalinen, er det kanskje en idé å kutte den ut for å finne ut om du virkelig trenger den?
Det er ikke sikkert du blir fullstendig kvitt hodepinen ved bruk av Ritalin, men hvis årsaken er narkolepsi vil neppe migrenemedisiner hjelpe uansett.

www.selkie.no Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  16:27:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
jeg burde nok ha skrevet at denne blodprøven blir tatt i tillegg til MLST....

ja, jeg har migrene, jeg begynte på blodtrykksdempende medisin før jeg begynte på ritalin, og har svært sjelden migreneanfall nå, når jeg begynte på ritalin økte i tillegg energinivået mitt, så jeg nå kan fungere i hverdagen.
før jeg begynnte på blodtrykksdempende som migrenemedisin hadde jeg minst to migreneanfall i uka.

Jeg må nevne at under min MLST-undersøkelse hadde jeg i gjennomsnitt en innsovningstid på 2 og et halvt minutt, men helt uten sleep-onset REM, ut i fra dette er det dokumentert at jeg har en sannsynlig idiopatisk CNS Hyperomni, men jeg er også HLADR2-positiv så de kan ikke utelukke at jeg har en noe atypisk narkolepsi, uten akssoriske symptomer.

jeg vet at tilbudet for personer med søvnproblemer er for dårlig i norge... det tok 2 år før jeg ble tatt seriøst og faktisk fikk en diagnose, dette takket være en meget god fastlege som nektet å gi opp...:)
mine erfaringer med dr Scrader er bare positive, jeg syns han er meget flink og tar meg på alvor, han er også påpasselig med å følge opp...
Siden det virker som du mener at han ikke vet hva han prater om, har du gjort mer enn å lese div artikler? pratet med ham f.eks...?
jeg har jo pratet en god del med ham, og mener i høyeste grad at han er meget flink på sitt område.

kris10na

Skrevet - 17/05/2006 :  20:30:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
hm... så spennende tilfelle... har aldri hørt om det før... men skjer det ikke når du rir eller går på tur med den?? bare når den er fri? Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 30/05/2006 :  18:56:43  Vis profil  Svar med kopi av melding

Dr_ag_on_86:

Jeg har ikke snakket med Harald Schrader. Det at han fremdeles bruker denne blodprøven er imidlertid talende for hvor lite han vet.

I forbindelse med din omtale av MSLT´en bruker du ord som "dokumentert" og "utelukke". Har du dette fra ham er det nok et tegn på hvor lite han vet, for en MSLT kan ikke brukes til å dokumentere eller utelukke noe som helst.

Det eneste man faktisk får vite ved hjelp av en MSLT er om en person på en bestemt dag har sovnet på under 5 minutter og vært i REM-søvn på under 15 minutter på minst 3 av 4 forsøk.

Noen har funnet ut at de fleste mennesker med klare symptomer på narkolepsi vil få positivt utslag på denne testen. Og at de fleste mennesker uten symptomer på narkolepsi ikke vil gjøre det.

Men hva er narkolepsi?

Narkolepsi består i å falle i REM-søvn når man ikke vil sove.

Sier denne testen noe om hvorvidt et menneske gjør det?

Nei, den gjør absolutt ikke det.

Man kan godt ha narkolepsi, men likevel ikke lykkes i å sovne akkurat da. Man kan godt ikke ha narkolepsi, men likevel gå i REM-søvn momentant (men har man ikke narkolepsi er det nok særdeles usannsynlig at man kommer så langt som til å ta en MSLT)

De forsøkene som er gjort tyder vel likevel på at MSLT er en god statistisk indikasjon.

En lege plikter imidlertid å vite at MSLT´en ikke er mer enn en statistisk indikasjon. Hvis han bruker testen til å "dokumentere" eller "utelukke" narkolepsi er han i mine øyne særdeles uansvarlig.

www.selkie.no Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  11:05:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
kan du lese det jeg skrev en gang til??

Jeg må nevne at under min MLST-undersøkelse hadde jeg i gjennomsnitt en innsovningstid på 2 og et halvt minutt, men helt uten sleep-onset REM, ut i fra dette er det dokumentert at jeg har en sannsynlig idiopatisk CNS Hyperomni, men jeg er også HLADR2-positiv så de kan ikke utelukke at jeg har en noe atypisk narkolepsi, uten akssoriske symptomer.

ved hjelp av blodprøven, MLST (hvor jeg IKKE gikk inn i REM), og over et halvt år med å notere søvndagbok mener de å ha dokumentert at jeg har en sannsynlig idiopatisk hypersomni
men siden jeg også er HLADR2-positiv, så kan de ikke utelukke at jeg har en noe atypisk narkolepsi, uten akssoriske symptomer.

kanskje det er brukt noe sterke ord, men det det står er jo at de ha dokumentert at jeg sannsynlig har Idiopatisk Hypersomni (sykelig søvntrang, av ukjent årsak), men siden jeg også testet positivt kan de heller ikke utelukke at jeg kan ha en noe "unormal" narkolepsi...

og nei, han brukte hverken blodprøven for å sette en diagnose, heller ikke mlst, og ikke søvndagboken. han brukte alle disse sammen for å studere sovemønsteret mitt det siste halve året. i tillegg var jeg også inne til CT.

og jeg har spurt tidligere men fikk ikke svar da, jeg lurer litt på hvor du har all informasjonen fra? vært igjennom prosessen selv?

og jeg syns Harald Schrader er en flink lege jeg. han har tatt meg seriøst, og fulgt meg opp tett.
å jeg syns det er feil å komme med et utsagn om hvor lite denne legen vet bare etter å lest artikler, uten å faktisk ha pratet med selve personen.

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.