hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - gnidd seg i søla!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 gnidd seg i søla!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 30/04/2006 :  20:53:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hva gjør man da?
når hesten er så full av våt\tørr søle?
andre alternativer enn å dusje??

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*

Olithyon

Norway

Skrevet - 30/04/2006 :  20:56:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Tja..det beste er vel å dusje det av. Alternativt vente til det tørker og børste av.
Ved mindre flekker kan man bruke tørrsjampo, et annet alternativ er en fuktig klut med lactacyd.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 30/04/2006 :  22:19:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Hesten min ruller seg i søle omtrent hver dag, og jeg gidder ikke dusje henne hver dag, tror ikke det er bra for fettlaget i pelsen hennes. Så jeg venter til det er tørket og børster det av. Dyret er nok aldri helt rent, men det er ikke så nøye, hun er jo en hest :)
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

marte+quicky

Skrevet - 28/05/2006 :  21:22:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min ruller seg konstant i søla. børster det bare av...
Du finner meg på ForumHest!

www.hestene.no
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 28/05/2006 :  22:49:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Når det er viktig at hesten er ren, f.eks. før et stevne o.l. dusjer jeg den. Ellers venter jeg til søla størkner og børster det av, enkelt og greit. Miss Viola ser stort sett ut som en vandrende gjørmehaug, men som Lino sa - de er tross alt hester :)
www.hestene.no Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/05/2006 :  01:05:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten ikke er blitt vasket med såpe, som ødelegger fettlaget i pelsen, vil all søle dette av av seg selv når den tørker.
Har selv rådet til minst mulig vask av søle, da det tørre skallet detter av i løpet av kvelden/natta, og hesten er like fin neste morgen.

At hesten ser ut som en sølehaug når du kommer opp for å ri den, får du bare tåle.

HVIS det skal spyles, så brruk bare rent vann og en mild stråle, som ikke trenger inn i pelsen. Søla ligger utenpå og bør ikke komme inn til huden. Da er det fort at mugg og andre problemer kan komme, og det er ikke morsomt.
Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  20:28:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Børster den vel :P Altså, hvis den er tørr da.... =)
Haoli <3 Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  12:31:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Børster det bare av, men i morra er dagen for å vaske litt hest.Garsy er altid blank i pelsen, men støver som bare det, så er på tide med en vask, blir litt for mye å vaske hver gang hun har rullet seg, men beina blir spylt hver dag for å ungå hevelser, det har vel ikke såå mye å si, må tilføye at garsy er ekstremt plaget med mugg, har det på ene fram beinet (masse i koden) og ene bakbeinet... derfor spyling.
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  15:27:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Trenger kanskje bare å børste rundt sal,gjord, hdelag og evt benskydd..
Det er det viktigste for å unngå gnagsår. bare børste det andre lett av på en dag med dårlig tid

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  00:16:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
men våt søle da?
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 01/06/2006 :  00:29:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Vår søle må spyles av hvis du ikke har tid til å vente på at det tørker.
Hvis Sharmis er full av våt søle når jeg tar henne inn for kvelden, pleier jeg å skrape av det verste med en vannskrape og ta resten når det er tørt. Ellers må jeg jo spyle hesten flere ganger i uken.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 01/06/2006 :  00:42:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare litt om spyling: Hvis man skal fjerne våt søle, så må man ikke ha mye trykk på strålen. Det må bare renne pent og mykt, så man ikke spyler søla INN i pelsen og til huden.
De fleste vet nok dette, og det er bare ment som et lite råd.
Og IKKE bruk såpe. Det fjerner det naturlige fettlaget i pelsen, som beskytter hesten mot fuktighet og holder huden tørr.

Selv praktiserer jeg "naturmetoden": La søla tørke, så detter den av av seg selv. Hesten rister det av seg så støvskyen står. (Og da må det ikke brukes dekken, selvfølgelig.)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.