hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - kan ridebane brukes til rundpaddock?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 kan ridebane brukes til rundpaddock?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2003 :  22:36:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har ei dølahoppe på fôr som er veldig engstelig og reservert av seg. eieren hennes har "trent" henne i horsemanship, og det har jeg (selvfølgelig) lyst til å fortsette med. har bare et problem: vi har ikke rundpaddock... kan jeg dele av ridebanen og bruke den, evt gjerde inn en sirkel på banen? og kan noen fortelle meg akkurat hva som blir gjort i rundpaddocken? det jeg liksom har fått med meg etter å ha sett litt om det på tv er at hesten blir jaget rundt til den kommer etter av seg selv, og da har den akseptert deg som leder... det kan da umulig være så enkelt????? har ikke lyst til å gjøre vondt værre heller, vil bare få henne til å stole på meg...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2003 :  22:39:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det kan du fint gjøre. Vet noen bruker høyballer. Du kan sikker kombinere høyballer med noen hinderbommer, eller bruke stativer og hinderbommer og på den måten lage et gjerde. Hvor høyt gjerde bør være er jeg ikke sikker på, men om hesten har gått mye i rundpaddock før fatter hun kanskje poenget kjapt. Du kan jo prøve

--
spoff
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2003 :  13:45:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Hvorfor ikke kjøpe en rundpaddock i plast på felleskjøpet (ser ut som et strømgjerde, det har vi gjort, utrolig praktisk, da man kan sette det opp når man trenger det, og så tar det nesten ikke noe plass!!)
Noen tips til trening i rundpen;
Man skal aldri jage hesten rundt i en rundpaddock, eller i det hele tatt jage hesten fra deg. Hesten vil som regel være sammen med deg uansett, og man bør vente til den finner det trygt nok å komme til deg, jaging fører bare (i mine øyne) at hesten løper bort fra deg og ikke tør være sammen med deg (har også opplevd at hester blir aggressive og angriper), og i starten bør du ha hesten i nærheten av deg til den stoler på deg, lær den å rygge, flytte bakpart/frempart, leiing (dvs følge deg) osv, og har du en hest som gjerne vil være sammen med deg er jo det supert! Etterhvert kan du jobbe med den lengre og lengre unna deg, og be den f.eks trave (men husk; det er forskjell på å be hesten trave og å jage den), og dessuten, når hesten løper i ring rundt deg så spør den faktisk alltid om den får komme inn til deg (se på ørene og øyene, de vendes mot deg først, så kommer hodet, og tilslutt hele kroppen), og taushet betyr samtykke i hestens verden, så hvis du ikke gir beskjed om å fortsette rundt (ved å gi "travtegnet"), så må du aldri jage den fra deg, det gir en noe forvirret hest.
Og foresten det med lederskap er nok ikke så enkelt som det du skrev nei...Skal prøve å forklare; Man må nesten sette seg ut på beite sammen med en hesteflokk for å forstå dette, fordi hesten ser jo på deg som sin lederhest og sin trygghet,men ihvertfall hva gjør hestene når leder eller en av høyere rang kommer? Jo den viker unna, akkurat det skal også hesten gjøre for deg, den skal f.eks stanse en meter e.l unna deg når du leier, og ikke gå på deg (slik mange hester gjør), den skal vike unna for press, dette varierer fra hest til hest, noen hopper unna bare man ser på den, dette ser vi også i havnehagen, mens andre trenger mer trykk for å reagere. Et annet "bevis" på at hesten stoler på deg, dvs respekterer deg som leder, er faktisk at den rygger når du gir beskjed om det, enten ved en håndbevegelse eller at du nærmer deg den. Andre ting man kan teste er å få den til å senke hodet, du skal faktisk kunne ta hodet dens fra side til side, senke det ned til bakken og bli der. Gjør den dette uten problemer stoler den på deg, for rygging og senking av hodet er ikke naturlig for hesten å gjøre.
Dette ble jo et utrolig langt svar, men jeg håper noe var til hjelp, og jeg vil anbefale alle å dra på NH-kurs, kjempe interessant (Ellen Ofstad er utrolig flink)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 24/09/2003 :  14:19:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
kanskje du kan lære litt mer på Ellen Ofstads hjemmeside

Lykke til

Guro

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2003 :  15:48:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
tusen takk for svar!!! jeg skjønte at det ikke var så enkelt som det hørtes ut... det er en mann som pleier å komme til verdalen (jeg bor på steinkjer), husker ikke hva han heter, men han skal visst være veldig flink... håper han kommer igjen snart. har noen i klassen som driver med nh også, kan spørre henne om hun kan hjelpe meg litt

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2003 :  18:25:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Vi laget rundpadock av hinderne, og det endte med at hoppen min hoppet ut og inn som hun ville, så hun som trente måtte løpe etter, hehe:/

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 03/10/2003 :  00:08:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Grunnen til at man vil benytte seg av en Round-pen, er som regel til unghest-temming og innridning.Derfor vil jeg anbefale en mer solid løsning enn strømtråder,hinderbommer osv.Og hvorfor det? jo, fordi man skal ivareta sikkerheten og "eliminere" vekk alle ting og tang hesten vil kikke på osv. utenfor.Unghester , men også voksne ser alltid etter letteste utvei,og kan være uberegnlige så du må være sikker på at utstyret er i orden og holder, før du tar tak i problemet.Kommer hesten unna en gang, prøver den igjen og da har du ett problem til du må løse!

Hele poenget med en Round-pen er å få hesten nærmere deg for blt. å lettere få oppmerksomhet,lydighet osv.Det er en grunn til at orginalene er ganske tettbygde og solide.Skal du bare korrigere en mindre oppgave på en mer voksen og fornuftig hest, kan du nøye deg med noe mindre "avansert".
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2003 :  01:39:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis jeg skal bruke hinderstøtter som gjerde til roundpen så kommer jeg til å feste tauet på det høyeste da, og flere ganger nedover. er litt i villråd egentlig... stalleieren vil ikke bygge roundpen, jeg har ikke tid til det, men hesten min er en engstelig hest som trenger en leder hun kan stole på... er det noen som har noe annet tips enn trening i roundpen da? hesten er forresten 13 år, og har blitt brukt horsemanship på i 9 år, mens jeg er grønn på det området...

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 03/10/2003 :  02:03:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Er du "grønn", må du for all del ikke gjøre dette arbeidet på egen hånd!Og når du i tilegg ikke har utstyret i orden, ville jeg helt klart oppsøkt en trener som er seriøs på området og som sikkert har en Round-pen hjemme.Da slår du 2 fluer i en smekk, du/hesten får hjelp, og du trenger ikke "bekymre" deg over hva du skal trene i.

Hvor bor du, kanskje jeg kan hjelpe deg med å finne en trener?
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2003 :  08:31:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
I følge Per Werner Vogel i boka "Horsemanship" trenger man ideelt sett bare ei økt i rundpaddocken. Hvis treneren er dyktig og alt funker, skal da hesten ha lært at du er lederen den skal respektere og følge. Anbefaler den boka!
Når vi hadde kurs her satte vi opp en roundpen av høye strømpåler og to-tre høyder med hvite plast-bånd, og det gikk bra det, selv om enkelte hester var temmelig viltre. Men du må være forsiktig med å sette altfor mye press på hesten så den ikke blir redd og flykter i vill fart mens restene av rundpaddocken ligger strødd omkring.
Siden hesten din allerede er trent på horsemanship-prinsipper i hele ni år er det ikke sikkert hun trenger en leksjon i rundpaddocken, siden dette trengs vanligvis helt begynnelsen.
Du kan også oppnå mye av den samme effekten ved å ha hesten i et lang tau og "leke" litt. Anbefaler deg å lese alt du kommer over og gå kurs hvis du har muligheten til det.
Aktuelle sider:
www.equs.no
www.ellenofstad.com
www.horsemanship.no

Hva slags "Horsemanship" metoder har forresten den forrige eieren brukt, siden hesten fremdeles er redd og engstelig? Høres en smule ulogisk ut, da horsemanship gjør at hestene blir mer trygge og rolige.

Redigert av Dagros den 03/10/2003 08:34:03
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2003 :  11:32:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten er helt trygg på eieren og de andre som var der hun sto før, det er meg hun er utrygg på. tror ikke hun hadde det så godt før de fikk henne, og det sitter i ennå. hun stoler ikke på fremmede rett og slett... har tenkt å kjøpe alt jeg kommer over av per verner wogel, hører han er kjempeflink. han pleier å komme til nabobyen min for å holde kurs, håper det ikke går så lenge til neste gang...

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/10/2003 :  00:43:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen,Kristy..

Synes ikke du skal "kjøpe alt du kommer over av..." osv.Ikke alt kan løses ved at du leser i noen bøker...Du bør ta deg et kurs på dette, og få hjelp til å "analysere" hesten, for så og vite hva du skal trene på.Om dette er et "tillits-problem" mellom deg og hesten, kan man løse problemet uten Round-pen også, selv om nok det ville vært det beste..Antageligvis holder det med et weekend-kurs, og det koster ikke all verden.

Er forøvrig IKKE enig i påstanden om at du trenger kun 1 økt i Round-pen, så er alt ok...Hester som individ kjemper ALLTID oppover i rang og dette er jo et slags "overlevelses-innstinkt".Derfor vil de også alltid "prøve seg" på oss som håndterer de selvsagt.Så mine erfaringer tilsier at de må "settes på plass" innimellom, særlig yngre hester. De litt eldre går det lengre tid imellom hver "økt", og det er også som regel en kort prosess.

Det viktigste er å statuere et eksempel slik at hesten forstår, og det kan man også gjøre i stallgangen eller på boksen.Uansett får du ha lykke til, bare husk at en ting er teori- praksis noe helt annet..
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2003 :  01:02:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg vet godt at jeg ikke blir ekspert kun av å lese noen bøker, som jeg sa så venter jeg på at per verner wogel skal komme til verdal. jobbing i roundpen blir det absolutt ikke noe av før jeg er 100% sikker på hva jeg skal gjøre... men i bøkene så står det veldig mye nyttige småting jeg kan gjøre for å forbedre forholdet mellom meg og hesten (har jeg hørt av eieren hennes), og det kan vi vel si at trengs. hun stoler ikke på meg enda, og det er litt irriterende når jeg er nødt til å gjøre noe som hun blir usikker på.....

takk for alle de nyttige svarene

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2003 :  23:02:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
heisann. har hørt at stefan forsman...(?) skal være dyktig... han var jo en av de som begynte med det i norden...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2003 :  23:16:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg tror ikke det nei. det var et kurs i nærheten i helgen, men dumme meg fikk selvfølgelig ikke med meg det da

nei, nå skal jeg holde øre, øyne og alt annet jeg kan finne åpne for flere kurs, vil ikke gå glipp av noen fler!

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2003 :  01:04:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Synes ikke du skal henge deg så opp i dette med rundpaddock, jeg. Bruk taugrime og longetau i stedet!
Peer snakker om dette i boka si, og i tillegg har han en video på det. Mange andre trenere omtaler også dette med trening på longetau som en like god måte å gjøre dette på.

Det å gå mange lange turer med hesten på grime og leietau er også med på å styrke ditt lederskap og hennes tillit til deg....

Lykke til.
Mvh Line.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.