hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - skal reise laaangt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 skal reise laaangt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Annelise
» VIP

Skrevet - 26/04/2006 :  14:50:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann jeg skal reise med hesten min fra stavanger område til sogn og fjordane i august å siden det er 14 timers kjøring så lurte jeg på om det er noen der ute som vet om en stall som ligger mellom bergen og førde hvor det kunne gå an å hatt hesten en natt? Føler det blir for langt å reise hele strekningen på en gang hva syns dere?

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  15:10:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Det er klart det er veeeldig langt, men hester kan fraktes fra Danmark til Norge i en strekning uten hvile, og det går som regel fint. Noen kan få reisesyke, men mange holder seg også friske!

Men har du mulighet til å overnatte på en stall en natt, så gjør gjerne det, det er hvertfall det beste for hesten! Men jeg vet desverre ikke om noen stall..

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Annelise
» VIP

Skrevet - 26/04/2006 :  15:31:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er klart det er veeeldig langt, men hester kan fraktes fra Danmark til Norge i en strekning uten hvile, og det går som regel fint. Noen kan få reisesyke, men mange holder seg også friske!

Men har du mulighet til å overnatte på en stall en natt, så gjør gjerne det, det er hvertfall det beste for hesten! Men jeg vet desverre ikke om noen stall..

Opprinnelig postet av Ingvild og Kenzo

Er liksom det jeg tenker at d muligens blir en smule langt siden hesten min ikke har reist noe særlig i sitt liv. Men tenker også på å bare bite tennene sammen å kjøre hele strekningen
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  16:01:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Hesten min hadde heller ikke kjørt noe særlig i sitt liv, kun fra stutteriet til Blue Hors, og derfra til Hasse Hoffmann. Og han kjørte fra Danmark til meg i én strekning. Men nå ble jo han syk av det også da..
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Annelise
» VIP

Skrevet - 26/04/2006 :  16:34:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten min hadde heller ikke kjørt noe særlig i sitt liv, kun fra stutteriet til Blue Hors, og derfra til Hasse Hoffmann. Og han kjørte fra Danmark til meg i én strekning. Men nå ble jo han syk av det også da..

Opprinnelig postet av Ingvild og Kenzo

får vel tenke litt på d da så finnerjeg ut av noe etter hvert. men hadde jo vært upperlig med en plass å overnatte
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  18:30:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Synes det er flott at du tar hensyn til hesten og planlegger reisen i to etapper.
At andre faktisk bryter Norsk lov, får bli deres sak.
Når vi reiser langt, ordner vi oppstalling under veis.
Vi finner bare en stall i nærheta, og ringer dit.
Hestefolk er stort sett trivelige, og har ikke de plass, ja da får vi som oftest flere nummer til andre.

Sakset dette fra Norsk lovdata:

§ 23. Krav til transporttid

Dyr skal etter transporttid fastsatt i a og b ha en hvileperiode på minst 24 timer hvor de lastes av transportmidlet og oppstalles på egnet sted, vannes, fôres og gis nødvendig stell.

a. transporttid for slaktedyrtransport

Dyr, med unntak av fjørfe, som er oppdrettet og skal slaktes i Norge skal ikke transporteres i mer enn 8 timer. I enkeltstående tilfelle kan transporttiden forlenges med inntil 3 timer, dersom transport til nærmeste slakteri pga. værforhold eller andre lignende grunner overstiger 8 timer.

Fjørfe kan transporteres i inntil 12 timer eksklusiv lasting og lossing.

Mattilsynet kan gi generell tillatelse til transport av slaktedyr i inntil 11 timer fra områder i Nordland, Troms og Finnmark fylke hvor transport til nærmeste slakteri ved ikrafttredelsen av denne forskrift, ikke kan gjennomføres på 8 timer. Transportmidlet skal i så tilfelle oppfylle kravene i § 22 og gris skal ha vann i henhold til sjette ledd nr. 2.

Anette Gå til toppen av siden

Annelise
» VIP

Skrevet - 26/04/2006 :  20:03:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei.

Synes det er flott at du tar hensyn til hesten og planlegger reisen i to etapper.
At andre faktisk bryter Norsk lov, får bli deres sak.
Når vi reiser langt, ordner vi oppstalling under veis.
Vi finner bare en stall i nærheta, og ringer dit.
Hestefolk er stort sett trivelige, og har ikke de plass, ja da får vi som oftest flere nummer til andre.

Sakset dette fra Norsk lovdata:

§ 23. Krav til transporttid

Dyr skal etter transporttid fastsatt i a og b ha en hvileperiode på minst 24 timer hvor de lastes av transportmidlet og oppstalles på egnet sted, vannes, fôres og gis nødvendig stell.

a. transporttid for slaktedyrtransport

Dyr, med unntak av fjørfe, som er oppdrettet og skal slaktes i Norge skal ikke transporteres i mer enn 8 timer. I enkeltstående tilfelle kan transporttiden forlenges med inntil 3 timer, dersom transport til nærmeste slakteri pga. værforhold eller andre lignende grunner overstiger 8 timer.

Fjørfe kan transporteres i inntil 12 timer eksklusiv lasting og lossing.

Mattilsynet kan gi generell tillatelse til transport av slaktedyr i inntil 11 timer fra områder i Nordland, Troms og Finnmark fylke hvor transport til nærmeste slakteri ved ikrafttredelsen av denne forskrift, ikke kan gjennomføres på 8 timer. Transportmidlet skal i så tilfelle oppfylle kravene i § 22 og gris skal ha vann i henhold til sjette ledd nr. 2.

Opprinnelig postet av anettex

Tusen tak for informasjonen,så hvis vi hadde kjørt hele etappen så hadde det vært ulovligt?
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  20:08:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Tror ikke hun har tenkt å slakte den, da... ;-)

Ellers har jeg hentet hest i Danmark og kjørt den hjem via danskebåten. Det er ikke stall eller paddock tilgjengelig ombord, så alle hester må stå på hengeren hele tiden.
Vi dro fra stallen med 2-åringen klokka 6 på morgenen og kom hjem til meg like før 1 på natta.
Hesten tålte reisen helt fint.

Vi tok mange pauser, og under overfarten var jeg nede hos hesten hver time for å tilby vann, se hvordan den hadde det og være sammen med den litt. Høy i høynett hadde den hele veien.

Line.
Gå til toppen av siden

Annelise
» VIP

Skrevet - 26/04/2006 :  20:20:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja problemet blir bare hvis hesten min ikke vil drikke vann på turen. da får jeg et problem.
men vet ikke helt hva jeg skal gjøre jeg. Men vett du om noen stall mellom bergen å førde da?
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  22:00:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Det er ofte lettere å få hesten til å drikke det vannet den er vant til. Derfor lønner det seg å ta med vann fra stallen der den står nå.
Fyll en femtilitersdunk som er helt ren og ikke lukter plast.

Ellers kan det jo være dere finner en stall på reiseruta vha tips fra noen her. Eller dere kan stoppe et egnet sted og laste av hesten så den får bevege seg og slappe av i 20 minutter.

Lykke til med flytteturen!

Line.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 26/04/2006 :  22:17:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Heisann jeg skal reise med hesten min fra stavanger område til sogn og fjordane i august å siden det er 14 timers kjøring så lurte jeg på om det er noen der ute som vet om en stall som ligger mellom bergen og førde hvor det kunne gå an å hatt hesten en natt? Føler det blir for langt å reise hele strekningen på en gang hva syns dere?

Opprinnelig postet av Annelise

Ikke at det har noe med debatten å gjøre da, men trodde ikke det var 14 timer til Sogn og Fjordane???

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  22:43:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kor i sogn og fjordane er det du skal hen da. Det er eit langt fylke å reise i så det kan fort gå nokre timar innanfor fylket også. Men ellers så trur eg nok du kan ta den etappa i ein dag også. Berre la hesten få komme ut og strekke på seg innimellom.

Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  22:56:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg håper da det ikke er ulovlig å frakte hester fra Danmark til Norge i én etappe, da mesteparten av tiden er på båten, og det da ikke er mulighet for noen pause..? For de profesjonelle transportørerne kan vel ikke akkurat bryte loven hver dag, da måtte det jo ha blitt oppdaget før eller senere!

Hvordan skal de forresten da gjøre det under flyturer, som til Australia og USA? Ikke vet jeg, kanskje la hesten gå noen runder rundt i ankomsthallen på en flyplass de mellomlander på?? Hihi..!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 27/04/2006 :  02:33:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Prøv på Bontveit. Det ligger rett utenfor Os, i Bergen. Det blir vel sånn ca midt i mellom? Om du ikke skal veldig langt nord i Sogn da. Siden du reiser i august så er det vel forhåpentligvis en del hester som ikke er "hjemme" på de fleste staller, ergo burde en overnatting la seg fikse ganske lett
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Annelise
» VIP

Skrevet - 27/04/2006 :  10:19:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Prøv på Bontveit. Det ligger rett utenfor Os, i Bergen. Det blir vel sånn ca midt i mellom? Om du ikke skal veldig langt nord i Sogn da. Siden du reiser i august så er det vel forhåpentligvis en del hester som ikke er "hjemme" på de fleste staller, ergo burde en overnatting la seg fikse ganske lett

Opprinnelig postet av Kajsa

jeg skal til nordfjordeid i sogn od fjordane skal til fjordane folkehøgskole :)
Gå til toppen av siden

Annelise
» VIP

Skrevet - 27/04/2006 :  10:21:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er ofte lettere å få hesten til å drikke det vannet den er vant til. Derfor lønner det seg å ta med vann fra stallen der den står nå.
Fyll en femtilitersdunk som er helt ren og ikke lukter plast.

Ellers kan det jo være dere finner en stall på reiseruta vha tips fra noen her. Eller dere kan stoppe et egnet sted og laste av hesten så den får bevege seg og slappe av i 20 minutter.

Lykke til med flytteturen!

Line.

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

Får et problem med å ta hesten av hengeren på turen for en luftetur, han er en veldig pysete hest å får lett panikk anfall. Å d ville tatt seg ut hvis han hadde fått panikk å stukket av. :( Men håper på en overnatting.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.