hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - På overnattingstur med hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 På overnattingstur med hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Draupne

Skrevet - 26/04/2006 :  01:39:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har noen av dere vært på overnattingstur med hest, feks ute i skogen eller oppe på fjellet?
Hva gjør dere, hvordan holder dere hestene i nærheten? Binder dere dem fast, eller lager dere provisoriske innhengninger?

Hadde vært så moro å prøvd seg på en slik tur i sommer, men jeg er usikker på hvordan gjøre dette.
Og hva med fôret, det er jo ikke alle steder det er så mye grønt til hestene?

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  01:48:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Velkommen til foumet

Kanskje du finner litt tips her:
Overnattingsturer i fjellet.

Redigert av - Ragnhild E den 26/04/2006 01:48:53 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  09:54:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet at Roxira har vært på endel overnattingsturer med hest som har vært vellykkede.
Hun er ikke noe særlig her inne for tiden men du kan jo gå inn på vip: Roxira og høre med henne

Jeg har kun vært på èn overnattingstur med hest, den var for det første ikke planlagt og heller ikke særlig vellykket så tror ikke jeg skal komme med noen råd

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

hannev

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  15:57:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg har vært på mange fjellturer, det er bare fjell rundt meg så det blir noen turer om sommeren og utover høsten! Vi er også 10- 12 ryttere i alle aldre som legger ut på en lang tur hver sommer over ei helg (to netter). I år blir det vår 11. tur. Det er veldig sosialt og trivelig og vi har også med oss noen som går til fots og følger oss og en kløvhest eller to. Vi planlegger turen godt i forkant, noen er ansvarlig for å legge opp rute, mens andre ordner med mat, overnattingsmuligheter/ antall telt, innhegning, hovslagerutstyr og transport. De siste årene har vi beveget oss i andre fjellområder og derfor leid en dyretransport så vi har fått med oss alle hestene på en gang i stedet for å kjøre frem og tilbake med bil og henger. Meget praktisk!
Vi har latt hestene gått fritt innen for et inngjerdet beite som vi enten har leid eller satt opp stømpinner og tråd rundt. Det har også hendt at vi har hatt gelebatteri med på turen for å koble til strøm.
Vi har vært på høyfjellet og opplevd det meste av både regn- og snøstorm... og torden og hagel i fjor! Det var utrivelig, både to og firbeinte skalv og var kalde, men da var det godt for hestene å bli hentet av transporten og komme hjem til gode varme dekken og mjøl i krybbene! En ting er sikkert, man skal ikke undervurdere hvor fort været kan skifte i fjellet!
Hestene klarer seg forbausende bra i fjellet, de spiser det meste bl.a vier og røtter. Har sett at hester som får spise det lille gresset som finnes på høyfjellet, er bedre opplagt enn de som ikke gjør det. Hvis hestene bryter seg ut av innhegningen kan årsaken være at de ikke har mer mat.

Planlegg turen godt i forkant og ri gjerne med flere. Det er bedre å være føre var en etter snar så slipper dere overraskelser. Lag en utstyrsliste over ting du må huske på i forkant av turen som å tegne opp rute, sjekke hover/ sko og impregnere lær, ordne med transport etc.

Jeg har mange bilder og en utstyrsliste for min egen del om du vil ha.
Det er virkelig flott å ri i fjellet og alle burde prøve å oppleve naturen fra hesteryggen, man får et helt annet perspektiv når man kommer høyere opp!
Lykke til og god tur!

-Hanne & April- Oppdal, Sør Trøndelag

Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  08:51:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Vi er en gjeng som skal ri fra Klæbu til Sælbu i sommer. (Trøndelag)
Det blir 2 netter under åpen himmel, så da tar vi med strømtråd som vi better rundt trærne for å lage luftegård.

Gleder meg!!

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.