hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er den ultimate hov?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hva er den ultimate hov?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  19:07:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Var noe slikt jeg var ute etter og få som svar jeg :o) Det virket på meg som om de fleste var ute etter denne pene runde hoven som er kort og pen, men mitt poeng var at dette ikke er "fasitten" til alle hester.
Hadde håpet på flere meninger på dette temaet, for jeg tror at flere hester har forskjellige høver alt etter hvordan deres høver og bygning er?

Men for og ta gamlegutt som et eksempelt på det du skriver om vinkelen; der måtte smeden forandre vinkelen for at senene skulle få den avlastningen de trengte. Nå er det jo såklart mulig at hans opprinnelige vinkel var blitt klusset med fra tidligere av (jeg har ikke nok peiling på dette til og si noe fra eller til på det..), men med de høvene han nå har funker han kjempefint :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 26/04/2006 :  19:23:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hov er absolutt en individuell sak, forskjellige ting er ønsket, nettopp utfra hestens individuelle bygning. Men enkelte ting er ønskelig hos enhver hest (antar jeg?), som en stor stråle, god hovkvalitet og null sårbeinthet uansett om den er skodd eller ikke.
Alle ønsker seg vel en så optimal hov som mulig?

Lopke: dersom smeden skjærer i sålen til hesten, hadde jeg kastet ham ut på røde rappen!
En nylig avskodd hest blir vel fortere sårbeint fordi hoven ikke er herdet, akkurat som våre føtter når vi tar av oss skoene om sommeren? Eller er jeg helt på vidda nå?

Renate
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  19:26:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Lopke: dersom smeden skjærer i sålen til hesten, hadde jeg kastet ham ut på røde rappen!
En nylig avskodd hest blir vel fortere sårbeint fordi hoven ikke er herdet, akkurat som våre føtter når vi tar av oss skoene om sommeren? Eller er jeg helt på vidda nå?

Opprinnelig postet av Ildfuglen

sikkert ikke, mulig jeg tok feil.. synes bare jeg leste noem med sålen jeg.. ja ja..
Gå til toppen av siden

Masterpiece

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  21:34:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMasterpiece  Send %s1% en ICQ meldingMasterpiece  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMasterpiece  Svar med kopi av melding
Dette ble et langt og rotete innlegg så les den som orker

I 13 år hadde jeg en varmblodshings som var ekstremt innfotet, hadde tynn kråke, ofte hovsprekker, white line disease, antydning til balleforskyvning på bakbein, avlang hov og høye hæler. Hovsprekkene fikk han på innsiden av de innfotede frambeina. Han fikk diverse midler som biotein, smørtes regelmessig med Cornucrussine, støtdemende beslag og fiksering av sprekkene samt. akupunktur... Før jeg fikk Saga Wind hadde han gått et liv som traver, han var skodd trangt for å forhindre skotramp noe som var med på å gjøre hoven gradvis smalere. D er litt over 2 år siden han døde, de siste 6 årene av hans liv gikk han opp 2 str i sko og fikk breiere flotte høver. På den måten klarte vi å forebygge mot hovsprekk (Men skadene i leddene var desverre allerede der...) Samboeren min på det tidspunktet jobbet som hovslager, og han ble derfor fulgt opp hver 3-4 uke. I perioder hadde vi ham barfot på sommeren og det var da han hadde de flotteste høvene. Problemet var at han ble sårbeint... Jeg trente ham derfor minimalt annet enn på bløtt underlag. Når han gikk barbeint hadde han ikke WLD på slutten av sommerbeite sesongen... Det var en forvirrende og vanskelig tid hvor jeg syntes ingen løsning var ideel... Når jeg tenker tilbake i dag, ville jeg nok kortet ned draktene MYE mer. Økt hans bæreflate slik at all vekt ikke ble bæret på de tynne hovveggene... Generelt ønsker jeg at en del ting med ham ble gjort annerledes... Men på d tidspunktet hadde jeg desverre ikke den nødvendige kunnskapen, med tanke på naturtrim, easy boots etc... Jeg mener ikke å antyde at barfot nødvendigvis er den ideelle løsningen for alle hester... Den debatten skal ikke jeg begi meg ut på... Men jeg tror derimot at sikkert flere hester kunne ytet like bra uten sko. Det får bli opp til den enkelte å vurdere sin hest/ponnies behov og treningsforhold!

Generelt mener jeg at hovbeinet må ligge riktig i hovkapselen uansett type hest/ponni. Hver hov er forskjellig, og de må behandles individuelt. En hov kan bli sår av å være for lang, eller av å være for kort... Man bør observere hestens komfort og justere trimmingen, og skoingen etter dens individuelle høver.
Det innebærer stor forskjell for hesten at man lærer å se svært små ubalanser. 2 mm. raspet av på rett sted kan få en fot til å gå rett, eller fikse ei inntået hov.
Hoven vil selv fortelle deg hvordan den skal verkes. Å trimme høver handler ikke om å anvende en bestemt oppskrift med mål, vinkler og trinnvis utførelse. Å lære hovtrimming er å lære hvordan du skal "lese" (tyde) "karaktertrekkene" til den bestemte hoven du holder på med.
Trimmingen/skoingen bør også tilpasses underlaget du rir på. Ved mye mykt underlag(ridehus) anbefales noe høyere hel slik at hestens sener ikke skal belastes feil, og benet blir gående mye "bakpå"...
Tror 100 % på at man som hesteeier bør observere høvene ofte, og tilegne seg kunnskap selvom du har en smed som kommer ca. hver 7 uke... Spør og grav, vær nysgjerrig og pass på beina til hesten din!

Saga Wind måtte avlives på grunn skjeve slitasje skader som 20 åring... Hadde han blitt korrigert for den beinstillingen allerede som føll kunne han muligens vært hos meg i dag...

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 29/04/2006 :  20:03:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig fornøyd med Rositas høver. De er sterke, harde og helt perfekte, synes jeg
Nå har jeg bare bilde av en hov da men.

Jeg trimmer de selv, men har en hovslager til å se på de noen ganger i mnd.

Redigert av - Bustetrollet den 29/04/2006 20:04:18 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.