hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er den ultimate hov?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hva er den ultimate hov?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  14:50:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Visste ikke helt hva jeg skulle skrive som overskrift her, for jeg er egentlig ikke ute tter og "finne den mest perfekte hov".. Men heller en tanke fra min side, noe jeg tenker mye på

Altså; har dere noen tanker om hvordan hoven skal være for at den skal gi minst belastningsskader for hesten? Jeg vet at dette er noe en ordentlig og flink hovslager skal ha peiling på, og som skal fikse. Men tenker dere noen gang på dette dere også, eller er det bare meg?..

Jeg kjenner en person som måtte sko hesten sin med eselsko ettersom vanlige sko ikke passet hestens høver. Andre igjen skor med baksko fremme.
Det er nok litt individuelt hvordan høvene bør være for at hestene skal kunne fungere best, men dette er noe jeg tenker mye på så da var det greit og høre deres tanker og erfaringer innen dette?
Tenker på vinkler men også selve hovens form, avlang, rund, kort, lang....

Edit pga leif...

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 25/04/2006 14:55:29

Masterpiece

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  17:36:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMasterpiece  Send %s1% en ICQ meldingMasterpiece  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMasterpiece  Svar med kopi av melding
Min perfekte "drømme" hov er rund, symetrisk, godt balansert, har et sundt glasurlag, ingen ujevnheter, kort tå, ikke for lange drakter, frisk hvitlinje, stor kråke, god sirkulasjon og rett kronrand...

Ponnien min går barfot, og fungerer veldig bra uten sko. Han blir verket ca. hver 2-3 uke. Setter inn 6 bilder av høvene hans: Fra siden, forfra og under. Bildene uten belegg er fra Februar når jeg akkurat hadde hentet ham, bildene med belegg er etter å ha hatt ham i 2 måneder! Fortsatt ønskelig fra min side at han får noe større kråke, men dette håper jeg vi gradvis skal få gjort noe med

Redigert av - Masterpiece den 25/04/2006 20:33:04 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 25/04/2006 :  22:01:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Masterpiece: Måtte bare si at hesten din hadde fått veldig pene høver
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  07:56:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
mhm..=)
Kjempebra

Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  10:14:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
I følge hovtrimmeren min så er Lolita sine høver tilnærmet perfekte. Hun har bare blitt verket hver 4. - 6. uke, men nå er det jeg som skal ta over og da blir det oftere. Hun har litt WLD i tåa, men det (håper jeg) er under kontroll nå. Ellers så ønsker jeg en litt bedre mustang roll, men det er kosmetisk.

Høyre frem:

Høyre bak:

Venstre frem:

Venstre bak:

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  10:19:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så flotte de har blitt!!! Du har vært kjempeflink... (-: Så deilig å se en så fin barfothov. Det er faktisk ikke alle som trenger så utrolig lang tid, min forandret seg også masse på 2 mnd. Må prøve å få lagt ut bilder... knøvle knøvle..
Kråka vil "svelle" og bli bredere og fyldigre når den nå finner sin rette form, blir brukt og får sin rette pumpefunksjon, lykke til videre og gratulerer

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  10:56:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hva betyr WLD?
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  11:00:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
white line desiase Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  11:45:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
White Line Desiase er sopp i lamellranden.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  11:56:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Nyyydelige høver Kristy! Må si jeg misunner deg de strålene. Hvordan er oppstalling og bruk av hesten? Gå til toppen av siden

Masterpiece

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  14:07:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMasterpiece  Send %s1% en ICQ meldingMasterpiece  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMasterpiece  Svar med kopi av melding
Herlige høver Kristy!!!! Virkelig noe å strebe etter!!! Håper jeg også kan klare å oppnå det reultatet med ponnien min etterhvert!!! Særlig med tanke på strålen som var i Super form! Hvor lang tid brukte du på å få så flotte bein? Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 26/04/2006 :  16:37:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som har råd og tips ved WLD? Jeg har noen furer/sprekker i draktene (Quarters) mellom sålen og hovveggen som jeg lurer på om kan komme av WLD. Problemet er når små steiner kiler seg fast og blir presset oppover og gjør åpningen videre. Jeg har avlastet hovveggen helt der problemet er og rundet av resten med mustang roll. Nå bruker jeg boots igjen når jeg rir...
Andre med erfaringer?
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  16:54:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for skryt *rødme*. Men sannheten er at det der har hun fått til helt av seg selv. Hun hadde perfekte høver da skoene ble fjernet, det eneste som måtte fikses på var separasjoner (som fremdeles er der litt) og litt lang tå. Mens nå, nesten et år etterpå, så er problemet å få tåa lang nok, for hælene gror som et uvær. Så den lange tåa var nok hovslageren sin 'feil'.

Hun var veldig øm da jeg først fjernet skoene i fjor sommer. Selv med boots frem. Men, nå fungerer hun helt supert. Snøen kom og avlastet litt, og så hadde vi en skoperiode på ca 1,5 måned, og etter jeg nylig tok av skoene igjen så har hun ikke ømmet en eneste dag. Oppstallingen er så absolutt ikke optimal, med stall om natten og mykt beite om dagen. Ikke rir jeg på langt nær nok heller... Men, det er den eneste jeg kan gi, og hun fungerer helt fint. Noe jeg er veldig glad for, for sko kan hun ikke ha (tråkker de av seg med en gang om de ikke er alt for trange og alt for små...).

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  18:09:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
skikkelig drømme høver det ja kristy ;) *misunne*
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  18:32:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg er enig i at det er pene høver det er bilder av her, men er det dermed sagt at dette er det ultimate for alle hester? Eller mener dere at det er mer individuelt hva som er best for hver enkelt hest?
Høvene ser pene ut, men er det derfor dere andre også ønsker slike høver på hestene deres, eller er det for dere mener det er nettopp slike vinkler og lengde på høvene som vil være best for hesten?
(Kritiserer ikke her, men spør fordi jeg vil vite hva tanker dere har omkring dette).

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  18:38:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bente71: vinkelen SKAL være den som naturlig vokser ut av kronranden..

Lengde er forskjellig fra shettis til shire men poenget er hovbenet, hvor langt inne det sitter i hoven. Barfothester har hovbenet lengre inne i hoven, hester med sko som får skåret sålen har ikke, derfor blir mange hester sårbeinte i starten. De flinke klarer å "se" dette hovbeinet.

Hælene er helst lavere på barfothester og de har en pen avrundet tå (mustang roll).. Ellers skal de være steinharde! og lett konkave inni.

*marianne leser barfot bøker fortiden*
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.86 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.