hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lymfangitt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Lymfangitt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  14:00:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Het ei vamblodshoppe på 19 år, er vel det man kaller vinglette med bena og har en tendens til å skade seg med små kutt. Har aldri vært plaget med blodforgiftning før, men for 1/2 år siden begynte det.

Hun er veldig flink til å trokke seg på kronraden med brodder og har i vinter nesten ødelagt hoven sin, kjøpte hovkopper som hun gikk med når vi var ute på tur og banen men ville helst ikke at hun skulle ha de på ute i luftegården pga fare for gnag. Jeg er vel hysteriks når det gjelder sår, må rense å ha på bakteriedrepende krem på alt... Men så skjedde det, tråkket seg på kronraden og jeg renset og hadde på krem hver dag, men fikk lymfangitt, vetrinær ga henne antibiotika og sa jeg kunne leie/ ri skritteturer til å begynne med, måtte ikke stå for mye i ro.

Hørte på dyrlegen og ble straks bedre, så etter en liten slosskamp i lutregården fikk hun et rift oppunder brystet(mer øverst på frambenet) der hun hadde hatt lymfangitt før, bene ble kjempestort og jeg fikk tak i dyrlege i gjen, samme prosedyre da.

Så skulle jeg bare oppom prinsessa mi i går for å strigle ettersom går var fridag, da såg jeg at hun hadde et lite sår nederst på lettet før hoven, og det hadde hovnet opp og begynte å gå oppover, tilkaldte dyrlege i gjen og da fikk jeg noe pulver som luftet som kloring og bandasjer jeg skulle skifte 1g dagen for 3 dager med plastikk utenpå og slik elastisk selvklebende bandasje+ stallbandaskje over det i gjen, for å holde på varmen, fikk oxo pasta som skulle være barkteriedempende som skulle gis 2 g dagen.... *huff* Stakkar jinta mi...

Det jeg lurer på er hvorfor får Garsy så fort lymfangitt? Har aldir hatt dette før, selv om hun har fått sår... Er det slik at får man det 1 g så er man mer utsatt? Virker slik.

Mitt 2 spm er hva skal jeg gjøre for å få ungå at hun tråkker seg ute? vil ikke lesse heten full qv utstyr bare for at a skal stå ut med bandasjer til oppunder knærne og slikt.... Noen som kan hjelpe? Nå er det snart tid for sommersku (heldigvis) snøen er snart helt borte, men må vel være på en ukes tid til.....

*hilsen bekymret hestemor*

Garsy du er verdens beste!

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  14:54:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg har også en hest som har hatt lymfangitt, og den har blitt kronisk, så han har konstant et hovent bakbein (bilde kan sees på vipen min). Det virker ut som om de lettere kan få lymfangitt igjen, min fikk det. Men antagelig så var det bare maks uflaks, men allikevel.. Jeg synes også det virker som om at en gang lymfangitt gjerne blir flere ganger lymfangitt, men har ikke noe som kan bekrefte det.. Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  19:33:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Irriterer meg, huff stakkar hesten min var sååå sprek i dag, ville sikkert ut å se livet, men ute er det bare sørpe, tok av bandasjene av beinet, som jeg har hatt lunkent vann og slik klorin greier som vetrinæren min la i gjen + plastfolie... Får bare lymfangitt om hun har sår på bena... ikke andre plasser.. men er vel i bena lymfekjertelene er... eller er jeg helt på bærtur?

Hva kan jeg gjøre for å minske skadene?

Sett hooks har hatt slike belegg med kopper i ett... til vestern hester... altså vestern sidene i katalogen, men hvor finner jeg dette på nett? kansje slike til for og bakben? bare i luftegård? eller senebekyttere? men der er det jo ikke noe der senebeskytteren er åpen..... huffeseg

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 25/04/2006 :  20:01:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hilton herb har jo forskjellige urteblandinger. Tror det finnes en for betennelse og benproblem også. Jeg har kun prøvd top-coat blandingen deres, så jeg kan ikke garantere at det virker, men er jo verdt et forsøk da

Selges på www.rytterbua.no
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  21:37:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Får jo pasta nå som demper betenelsen etterosm de ikke kan bruke anitbiotika hele tiden, for mye bruk gjør hesten imun... Så derfor vil jeg forebygge ved å polstre bena i luftegården med slike belegg med kopper og belegg i ett som er i hooks bladet, men veit ikke om det går ann å bruke de til bpde fram og bakben.... Ettersom de urte greiene funker på betennelse vil jo det si at hun kun må få det når skaden først har skjedd... vil ikke la det gå så langt uten å gjøre noe...

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  21:40:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
http://www.hooks.no/butik/default.asp disse jeg lurte på... om dekk itte kjem inn på den side med bilde ligger den inne på vestern utstyr... MEn ettersom Hooks har et dårlig rykte så lurte jeg på om det er andre som event kan ha slike? samme pris da... helst

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.