hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Overkvalifiserte hester
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Overkvalifiserte hester
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Oslojente

Skrevet - 19/09/2003 :  01:18:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser i flere innlegg her på forumet at mange klager over at folk starter i f.eks LA med overkvalifiserte hester.
Det er vel ikke der problemet ligger,problemet er vel at folk starter LA og egentlig burde være i LC? Og at de fleste i en LA burde vært lavere?Se på f.eks en LA klasse i Tyskland,Danmark eller USA,der stiller de i LA med LA hester og ikke LC/LD hester med overambisiøse ryttere.
Mener dere f.eks at det ville være en fordel å starte en GP hest i en LA,fremfor en god LA hest?
Jeg mener at en GOD LA hest ikke bør ha problemer med å slå en GP hest i LA.
En GP hest vil ofte begynne og showe seg opp,vise øvelser,samling og form man ikke skal vise.Den er mye hetere og ridd på mye "finere" signaler,og LA øvelsene er ikke noe man jobber med til daglig,og en som går GP øvelser vil ofte tulle seg bort i f.eks en bakdelsvending eller en kontra eller vise en for showy trav.En LA hest er spesialisert i kontra ( pga at det er mye poeng å hente) mens en GP hest kanskje ikke luktet på kontra på lenge,pga at han har finpusset på serier.
Man starter ikke en GP hest/overkvalifisert hest i LA for at det er som å stjele godteri fra barna,man gjør det f.eks for å kvalifisere en ny hest man har importert/kjøpt ny,for det må man,selv om hesten har startet både prix st Georg,int 1 og 2 og evt GP med forige eier i Norge eller evt andre land.
Man må gjennom både to LA og to middels samt prix st Georg,uansett hva de andre startende måtte mene.Er man redd for at folk med overkvalifisert hester starter for moro skyld,så er det vel bare å starte sine LA hester i lukkede klasser.Men jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være en fordel å stille med en hest som går GP øvelsene i en LA,fremfor en LA hest.Det en hest for de høye klassene er spesialisert på er ikke med i de lave klassene og heller ikke ønsket.
Selv Anky har startet sine unge hester i lave klasser og tullet seg bort pga at hesten har vist en perfekt passage,vakkert var det sikkert,men poeng blir det ikke av det.

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2003 :  08:03:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Har egentlig ikke ansett dette som noe stort problem. Vil noen starte sin Grand Prix hest i LA er det sikkert en grunn for det.

Det er også et problem med underkvalifiserte enkelte steder. Var og tittet på KM i kretsen vår for noen år tilbake. For senior går dette i LA. Jeg tror aldri jeg har sett så mye stygg ridning noen gang. De kan være glad jeg ikke var dommer der, hadde underkjent halvparten. Rytterene var for dårlige, hestene var for dårlige - eller ikke klare for LA i hvertfall.

Eneste er at når man rir godt og stabilt på LA, da bør man forsøke å "dra seg videre" oppover systemet.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2003 :  08:22:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det kommer jo veldig ann på av hvilken grunn du starter med "overkvalifisert hest" og i hvilken sammenheng. Å begynne med lavre klasser når du har en ny hest er jo greit. Men jeg mener å huske at debattene her tidligere har handlet om å f.eks. starte en hest som med samme rytter går LA i en LCklasse. At dette skjer stadigvekk på steder hvor stevnetilbudet er lavt. Mulig en god LAhest går bedre LA enn en god GPhest går LA, men en LAhest går bedre LC enn en LChest går LC. Mye fordi de som rir LC ofte er urutinerte og rir urutinerte hester. En god LAhest er ikke på samme måte urutinert for stevner som en god LChest. Mener nå jeg..

Det har vel også vært trukket frem KM i Telemark og Buskerud i fjor. Mulig det var et fylke til. Der startet to ryttere LB (tror det var unge ryttere). Den ene ekvipasjen har iallfall sølv fra et tidligere NM (tror det var for junior). Jeg vil også påstå i likhet med LC at LB er så lite spesialisert at en hest som er god for et par klasser over, også bør gå godt i LB, og slå en god LBhest. Mulig du kan gå inn å si at skille mellom lite spesialisert ridning går på LA. At en god LAhest er bedre spesialisert for å gjøre det godt i LA, enn en hest som går høyere klasser. Men LB og LC er så generelle at jeg tror alle hester, særlig de "overkvalifiserte" herjer her. Tror jeg.. Heldigvis bor jeg på et sted hvor stevnetilbudet er bra, og de "overkvalifiserte" ekvipasjene ikke trenger å danke ut de mindre uerfarne for å skaffe seg stevnerutiner.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 19/09/2003 :  09:37:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Når det gjelder akkurat det KM'et som er nevnt her (Telemark sist år), så gjalt dette senior-ryttere. Her startet ekvipasjer som normalt går St. Georges/Intermediaire LB. Ikke så rart enkelte reagerte på dette. 'At de gidder' (å ri LB når man egentlig er på St.Georges og Intermediaire nivå), er en annen sak....

Nok om det, det vanligste problemet er ikke overkvalifiserte hester, men heller det motsatte - nemlig at rytterne tar hestene oppover i klassene for fort.

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 19/09/2003 :  10:03:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Må vel si meg enig med Destrier, men har desverre også opplevd at Middels-hester tar Lette klasser som "oppvarming".Dårlig holdning er det uansett, og særlig for de litt yngre rytterne som streber seg på vei oppover, og fort mister litt av gløden når de til stadighet overtrampes av "tanter" som ikke tør konkurrere i de klassene de bør være i..Hrrmfp !
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 19/09/2003 :  10:42:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Når det gjelder akkurat det KM'et som er nevnt her (Telemark sist år), så gjalt dette senior-ryttere. Her startet ekvipasjer som normalt går St. Georges/Intermediaire LB. Ikke så rart enkelte reagerte på dette. 'At de gidder' (å ri LB når man egentlig er på St.Georges og Intermediaire nivå), er en annen sak....

Nok om det, det vanligste problemet er ikke overkvalifiserte hester, men heller det motsatte - nemlig at rytterne tar hestene oppover i klassene for fort.

Det er ikke snakk om å gidde å starte en LA med en hest som går f.eks Int 1,har man en ny hest,er man nødt til å gjøre det for å kvalifisere ekvipasjen for den klassen den egentlig hører hjemme.En annen ting er at med en ukjent hest er de 2 i LA og de 2 i MB er en fin stevneerfaring å ta med seg på ny hest.Man må også samle sammen poeng fra f.eks prix st.georg for å komme videre.Når poengene er samlet for ekvipasjen,er klassen lukket for en overkvalifisert hest på lukkede klasser.
LC/LB vet jeg lite om hvordan det er da dette ikke er en kvalifiseringsklasse.

Hilsen Destrier

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 19/09/2003 :  12:10:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Til Oslojente

Skjønte ikke poenget ditt. Ser ut som du har klippet og limt, og i tillegg skrevet inn tekst. Det første har du hentet fra mitt innlegg, og så ser det ut som du har skrevet noe selv. Til slutt står 'hilsen Destrier'.

Så - det ville vært fint om du kan presisere hva du mener bedre. Om du henter inn innlegg fra andre - så ikke bland det med din egen tekst. Lag iallefall et ordentlig skille. Takk

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 19/09/2003 :  17:57:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Beklager at mitt svar kom en linje for høyt opp.Skulle stått under Hilsen ....
Det var ment som svar på din uttalelse: skjønner ikke at folk gidder å starte i en LB når de egentlig hører hjemme i Prix st George....

Det jeg mener er at overkvalifisering ikke er problemet,men at 75% av de hester/ryttere du ser på stevner skulle enten vært hjemme eller i lavere klasser enn der de stiller.Og at en god LA hest ikke burde ha problemer med å slå en GP hest i en LA.
Og de som sutrer over at folk stiller med overkvalifiserte hester heller burde starte lukkede klasser,for der slipper man iallefall å møte hester som er kvalifisert for høyere klasser.
Men man må da få starte sine hester,selv om det f.eks er en Int.1 hest,for kvalifisering uten at folk skal klage?

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2003 :  20:06:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Nå roter jeg meg skikkelig utpå her, for jeg driver nemlig med western... Men hos oss har man tre klasser. Youth, Beginners og Open.
Dersom man har gjort det bra, får man "High Points". Etter å ha oppnådd et visst antall poeng innen Beginners får man bare stille i Open klasser uansett. Er det virkelig ingen sånn ordning innen dressur?

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 19/09/2003 :  21:27:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Svaret mitt gjalt stevnet som ble nevnt ovenfor, nemlig Kretsmesterskapet som gikk i Telemark for ett år siden, hvor et lag som også red NM samme år startet. Iallefall en av rytterne hadde i tillegg vært ute og representert Norge internasjonalt. Det er veldig stor forskjell mellom å ri disse klassene, og den klassen som gikk i dette KM-et.

Et kretsmesterskap er åpent for alle - uansett hvilket nivå hest/rytter er på. Men normalt holder de rytterne som rir på høyere nivå seg borte fra slike mesterskap - som jo er beregnet å ligge noe under nivået i NM f.eks. Det er (etter min mening iallefall) hensikten med et kretsmesterskap, at det skal være litt lavere nivå og at man skal møte litt andre ekvipasjer enn man gjør i et NM.

Jeg kjenner personlig både rytterne som startet her, og jeg kjenner personen som klaget inn dette ovenfor NRYF. Reaksjonen min - 'at de gidder' - er en nokså almen oppfatning, for å si det sånn. Det blir liksom som at Thomas Alsgård skulle stille opp til Kretsmestersap i sin krets. Tipper det ville kommet reaksjoner her også. Det er nok av stevner hvor dem som rir høyere klasser kan være på, så hvorfor 'ødelegge' for dem som har satt KM som sesongens mål?

Tidligere var det slik at man ble utklasset etter å ha oppnådd gode resultater i en klasse, men slik er det ikke lenger. Nå er det kun stevnekategorien og proposisjonen som begrenser hvilke klasser man kan starte. Normalt lukkes de laveste klassene slik at dem om har ridd høyere klasser ikke kan starte - men dette gjøres som sagt ikke i et KM.

For å kunne ri Mesterskap og Elitestevner er man nødt til å kvalifisere seg. Dette gjøres på D-stevner eller L-stevner. Normalt går ekvipasjen oppover i klassene når de er kvalifisert for å gå videre. Men det finnes noen som forblir i de lave klassene, selv om de har resultater i massevis for å starte høyere. Dette kan nok virke umotiverende for dem som er nye, men det er ikke så mye å gjøre med.

Mener man at det er et problem med overkvalifiserte ekvipasjer, så burde man ta kontakt med klubben sin, og få dem til å skrive ut proposisjon hvor man lukker klassen.

Forøvrig - så rir man vel ikke kun for plasseringens skyld. De aller fleste rir for å få en bedømning av hvor man står hen.

Ellers er jeg helt enig med deg i at de fleste går for fort opp i klassene, det skrev jeg vel også i innlegget mitt. Men når det gjelder det KM'et som ble nevnt - så er saken en annen. Det er kanskje unntaket som bekrefter regelen, for å si det sånn. :)

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 19/09/2003 :  21:48:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig med deg,og folk burde ikke stille for lave klasser for moroskyld.Det er tullete og ødleggende for sporten.Det kan også gjøre at folk som er ekvipasjer for lette klasser mister motet og gir opp.Og jeg mener at det skulle vært ferre åpne klasser på stevner for å unngå dette.Det opprinnelige innlegget mitt var ment som å forklare de som klager over at erfarene ryttere med topphester starter i LA og middels,at hvis man har en ny hest,må ekvipasjen kvalifiseres via LA og middels,uansett hva hest og rytter har oppnådd hver for seg.Og at det ikke alltid er en fordel å stille med en overkvalifisert hest i en LA klasse,pga at godt utdannede hester er så spesialiserte at de kan begynne å tulle i et LA program. Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 19/09/2003 :  23:01:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Både ja og nei. Begynner hesten å tulle i et lett program, kan man nok stille spørsmålstegn ved lydigheten....

Burde være 'peace of cake'å ri LB på en Intermediaire hest da, synes jeg. Men jeg forstår problemstillingen din. Dette er noe man opplever i Lag-NM - hvor de 'etablerte' går ned et hakk, mens de urutinerte går opp. Dermed er det duket for endel overraskelser, på 'godt og vondt'. Men det viser seg som regel at de 'eldste er best', selv om de konkurrerer på et nivå lavere enn de gjør til vanlig. :)

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 21/09/2003 :  21:24:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Poenget med alle disse klagene sånn generellt er vel at det for noen av oss virker som ikke alle har helt samme mål med et stevne.
Noen deltar i sin ørtende LD klasse, og kunne kanskje tenkt på at det ikke er vanskeligere å fatte galopp på stevne enn det er på trening. Mens andre igjen burde nok tenkt på at LC inneholder fatninger og holde seg unna det!!

Ellers er jeg mest enig med Destrier, "at de gidder" er vel den tanken som oftest får gjennomslag ved slike saker som det KM-et i fjor!!

Og til sist, jeg er fullstendig klar over at ved bytte av rytter havner ofte hesten lenger ned i klassene. Det blir som å sette meg opp på en hest som går prix st. george...den vil ikke gjøre det med meg, for jeg er enda ikke på det nivået

Guro

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 25/09/2003 :  20:49:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror faktisk ikke det er så mange som "gidder" å stille i LD som faktisk ikke hører hjemme der.
Og det med å starte med f.eks en Prix st.george hest i LA hvis hesten kommer med en uerfaren rytter er jo en ting alle skjønner.
Men noe tydeligvis ikke så mange tenker over er at: har man ny hest f.eks på GP nivå,og rytteren også er på det nivået, MÅ de faktisk begynne på LA for å kvalifisere seg.
Tror heller problemet her i Norge er at folk stiller i for høye klasser.
Og hvis noen har problem med at overkvalifiserte stiller i lave klasser,er vel det enkelt........start lukkede klasser.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2003 :  22:42:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Tenkte å vinkle diskusjonen litt andre veien. Siden det først snakkes om at det ofte er ekvipasjer som starter høyere klasser enn de bør. Jeg kan tildelt være enig, men synes stortsett (heldigvis) at ekvipasjene hører hjemme i de klassene de starter. Men hva er en underkvalifisert ekvipasje? Når er du klar for å starte en klasse høyere? Hvilket resultat er minimumskrav, eller er prosenter ubetydelig her?

--
spoff
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 25/09/2003 :  22:58:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da snakker du selfølgelig om de lette klassene,da høyere klasser krever kvalifisering.
Hvem som helst kan bare melde seg på f.eks en LA,men kanskje heller burde være i en LC.Men hvis du har ridd kvalifiseringen i f.eks LA eller middels,oppnådd poengene for å gå opp i klassene,er de lavere klasser lukket for deg.(Unntatt åpne klasser)Men i de lette klassene er det ingen kvalifisering for f.eks å komme opp i LA,bare å melde seg på,så ingen trenger å gå LD,LC eller LB.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.