hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å legge en hest og andre "triks" generelt.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Å legge en hest og andre "triks" generelt.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/05/2006 :  02:13:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he - har samme erfaring.
En velpusset hest slippes ut, og den ruller seg i gjørma så det holder - he he - særlig hvis den er hvit.....

Fikk en gang rådet om å ikke kjøpe en hvit hest hvis du ikke gadd pusse - men gikk i "fella". Den hvite hesten hadde nemlig noen øyne som jeg "falt" for, så derfor. Må da innrømme at den hesten var sjelden helt hvit - unntatt den dagen hun fikk sin 1.-premie for individ og 1.-premie for avkom. I årene siden var hun, til sin egen tilfredsstillelse, sjelden heeeelt hvit - hm....

Gå til toppen av siden

€Klippa€

» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  17:12:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei du sofie&lavageitene.. altså litt OT: men hvordan kan ein lære hesten og steile og knele?..var på vippen din og synstes det var ganske fasinerende

hadde våre litt morsomt å lært klippa noe lignende
Gå til toppen av siden

_Emperador

Skrevet - 20/05/2006 :  18:22:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse_Emperador  Svar med kopi av melding
må bar elgege ved at jeg kanskje er den eneste her som har en hest som etter både vask puss og fletting, vandrer ut på beitet igjen, for så å stå der stolt å vise alle de andre hestene hvor vakker han er.. legge seg ned å rulle seg ?? å nei hehehe, ikke snakk om !

er jo i grunn greit da, blir liksom litt verdt å vaske han da :)

når det gjelder triks og slikt, anbefaler jeg boken som er nevnt tidligere, har den selv, og der står det grundig forklart hvordanb en bør gå fra,m det er ikke bare å begynne å lære hesten sin triks, er at par elementer som bør ligge til grunn, og steilin er ikke alltid det smartese trikset en kan lære hesten sin, selv om det er tøfft ;) kan fort gå galt om hesten, selv om den har læært på kommandse kan den misforstå, skulle gå opp på to i nærheten av barn osv,.... sikkerhet først, så moro ;)
Gå til toppen av siden

_Emperador

Skrevet - 20/05/2006 :  18:22:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse_Emperador  Svar med kopi av melding
ikke det at jeg er trøtt i dag og har 40 skrivefeil på innlegget mitt.. men men Gå til toppen av siden

*sofie&lavageitene

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  19:02:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*sofie&lavageitene  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*sofie&lavageitene  Svar med kopi av melding
Ja, altså, hvis du mener 'Gi hesten nye utfordringer', så er vi veldig ueninge der, for jeg liker ikke den boka! But hey, that's just me! Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  19:29:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ikke det at jeg er trøtt i dag og har 40 skrivefeil på innlegget mitt.. men men

Opprinnelig postet av M&MN_friesergutt

Du kan rediger innleget ditt. Over innlegger er det en blyant, trykk på den så kan du rette opp i alle dine skrivefeil

Gå til toppen av siden

belinda1982

» VIP

Skrevet - 21/05/2006 :  22:15:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebelinda1982  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebelinda1982  Svar med kopi av melding
Jeg tror nok hesten min ble trent VELDIG GALT.pisken har vært et vondt minne for hesten..regner med at hesten gjorde det pga vonde minner

Sier ikke at allle gjør dette galt

Tror heller ikke dette hadde med at hesten ikke respekterte meg!
Belinda

http://www.belinda1982.piczo.com Gå til toppen av siden

*sofie&lavageitene

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  22:47:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*sofie&lavageitene  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*sofie&lavageitene  Svar med kopi av melding
"Følte meg ikke særlig høy i hatten da min gamp på 160 cm reiste seg på to og ville ta meg..."

Vel, for meg høres det ikke ut som den hadde så veldig mye respekt for deg...
Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  20:21:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Beste måten å få Evita til å legge seg ned på er å løshoppe henne, for hun tryner hver eneste gang Å beste måten å få henne til å steile på er å be om noen hun IKKE vil
Iiiihaa! Gå til toppen av siden

CatrineS

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  09:32:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
siden hester ikke ser noe midt i panna kan det fort bli litt "ømt" område for hesten... men det er ikke akkurat så vanlig at hester ikke tåler denne typen berøring....

Opprinnelig postet av Goytil

Mange horsemanship trenere stryker hestene i pannen for å rose dem når de har gjort noe bra. Monty Roberts har skrevet i boka "From my hand to yours" at han ser på det som en tillitserklæring fra hestens side at vi får stryke den der for akkrurat der kan den ikke se hånden vår.
Derfor er ofte nervøe hester og spesielt de som er hoderedde (naturlig nok) vare for denne type berøring, uten at jeg er noen ekspert på dette.

Selv stryker jeg alltid min egen hest der når jeg vil vise ham at treningen har vært bra. Og ellers også når jeg hilser ham.

Man kan lære hester trisk, og jeg er også enig i at dette styrker hestens selvtillit. Hestens selvtillit styrkes når den mestrer nye ting.

En sa til meg en gang at man skulle passe seg litt for å gjenta leken/trikset hver gang man så hesten. Personen hadde nemlig lært å legge ned hesten sin, men etterhvert, bare han tok i frambeina så la hesten seg.... tenk å sko det dere:)

MEN:

Hesten SKAL ALLTID ha et valg, og bruk av tau for å få hesten til å legge seg er uhørt, og det er slike ting som kan knekke psyken på den, og den vil miste tillit til personen som gjør det mot den.
Tenk deg om du kom til en øde øy, og de innfødte der var kanibaler... (ok, veldig klisje, men bra eks..)
Dersom de bant deg fast til et tre, eller til påler i bakken, og prøvde å innbille deg at de ikke var farlige, og ikke skulle spise deg, ville du stolt på dem da??? Det ville i så fall tatt ganske lang tid og overbevisning.

Husk på det når du er i nærheten av hester at du lukter og ser ut som et rovdyr, opptre derfor på en slik måte at du kan bevise for hesten at du ikke har tenkt til å spise den.

"Hester tar meg for den jeg er, men dømmer meg for det jeg gjør" -Monty Roberts-
Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  11:59:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra innlegg.. :)
Tvang er bare unødvendig!
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 27/06/2006 :  18:29:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Natalie_S: Dominant er en ting, men jeg mener ganske bestemt at jeg har hørt at det i enkelte land eller lignende er forbudt å lære hesten å legge seg ned osv. fordi dette er den aller siste undertrykkelse. En hest i naturen legger seg ikke ned for noe som helst; da er den død.

det er bare veterinærer som har lov å LEGGE NED en hest, da dette faktisk kan være farlig (knekte bein etc)

Å lære hesten å legge seg ned er noe helt annet, for da legger hesten seg ned på en normal måte, i eget tempo, og frivillig.

Jeg stiller meg også bak de som ikke anbefaler ovenfornevnte bok. Bruk aldri tau på hesten når du skal lære den og legge seg ned. da har du passert grensen til faktisk å legge hesten ned, og det anbefales ikke oss vanlig dødelige. Her har hesten faktsik heller ikke noe valg , og det må den få ha .)
Gå til toppen av siden

margit

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  00:58:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemargit  Svar med kopi av melding
Jeg har også hørt at noen steder er det ulovlig å legge ned en hest, rett og slett fordi det blir sett på som en såpass stor frihetsberøvelse av et utpreget fluktdyr, som hesten er. Det er noe jeg skjønner veldig godt. Om man ikke har helt totalt kontroll på alt man gjør hele tiden under treningen av noe sånt, tror jeg faktisk at mye av det kan være ganske ubehagelig for mange hester, stressende, rett og slett.
Jeg sier IKKE at jeg er negativ til hele greia, kun mine inntrykk.
Jeg og en gjeng jenter fra hestelinja jeg gikk på var i Slovakia på et statstutteri der det ble avlet blant annet lippizzanere. På hovedstallen der trening foregikk hadde de enhåndfull høyt skolerte hingster, og mange av dem ble lagt ned daglig. Mange av dem såg veldig misfornøyde ut, og det var alt annet enn koselig å se på mye av det som foregikk. Hingstene gjorde det kanskje, men noen (ikke alle, noe som sannsynligvis betyr av de har blitt trent forskjellig/er forskjellige) av dem lyste ubehag. Noen av dem hadde ørene vendt bakover/lagt hele tiden mens leggingen og sittingen foregikk, ikke noen glad hest!

Uansett, noen her et sted nevnte Wien. Men det er jo noe helt annet. Skolesprangene deres er alt annet enn steiling. De driver ikke med 'tricks'. Men skolene over bakken er noe som utvikles som reultat av år med trening for samling, spenst og stryrke for å klare de avanserte øvelsene. Disse rytterne har totalkontroll på hingstene, og hingstene har totalkontroll på kroppene sine, når de når et så høy nivå. Men jeg synes det virker skummelt og uforutsigbart å be hesten om å gjøre en masse greier som kan komme ut av kontroll, men det er meg Jeg synes det er bra at man har det gøy med hesten sin, gir den nye oppgaver hele tiden, men jeg hadde selv aldri turt å minne hesten på at den er kjempestor, sterk og kan gjøre mange farlig ting med kroppen sin, uten at jeg hadde helt peiling på hva jeg gjør

I'd rather have a bottle infront of me, than a frontal lobotomy. Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  02:44:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
haha,dette med å lære hesten å legge seg ned ved å vaske den funker visst ikke for meg:/hadde dusja og gjort hesten min fin til alle kunstens regler for vi skulle på stevnet dagen etter,å han er sånn at han ELSKER å rulle seg i gjørmehøl og sånn.men tror det gjelder hvis han er litt møkkete fra før,så gjør det sikkert ikke noe om jeg er litt møkkete til tenker han nok.i hvert fall,jeg slapp hesten min ut,å regna med han skulle gå på møkkeflekken sin og rulle seg men neida,ingen ting sjedde.hva??
jaja,tenkte jeg,å når jeg skulle gå å si natta til nurket,så skulle han legge seg ned å det var ikke den vanlige kaste seg ned og snork greie,men la seg så forsiktig en hest kan,så stille og mykt.for å ikke møkke til den fine "kåpa" si lissom.jeg måtte jo bare le,min braute!men han så nesten litt prinesesse aktig ut der han lå..trengte ikke å børste han før stevnet for å si det sånn.men når det gjelder strigling så er det visst litt anerledes.venninna skulle passe han en stund mens jeg var bortreist,så noen timer før jeg kom hjem bestemte hun seg for å pusse gutten min skikkelig,så han skulle se riktig flott ut til jeg kom hjem..å hun hadde da stått der et par timer,å hesten skinte som gull,så skulle hun slippe han ut,rett før jeg kom å det eneste stede det var dritt på hele beitet,bestemte han seg for å bare legge seg ned å gnukke inn møkka.HAHA.tror du venninna mi fikk hakeslipp,så tok hun bildet av han,å lagde t-skjorte til meg:P selv om han ser helt forferdelig ut,med man til alle kanter og møkk så gjorde det ingen ting.for det er jo sånn han er..han er foresten sånn på boks også,er det pil-reint inne der,så er han forsiktig med å ikke tråkke rundt møkka og sånn,men er det litt møkk der,så gir han f,å DRITER OPP ETTER VEGGA og tråkkker det rundt.apetittelig..

dumme oss mennesker,vårt bilde på hesten, er at den skal være så blank å fin som mulig,men hester flest digger jo møkk.hehe.*tror ikke rubin liker å være pinto heller for alle de hvite flekkene hennes er skikkelig møkkete,hehe*født med feil farge.
bare enda litt om hestene mine,thihi..

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  14:54:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg stiller meg også bak de som ikke anbefaler ovenfornevnte bok. Bruk aldri tau på hesten når du skal lære den og legge seg ned. da har du passert grensen til faktisk å legge hesten ned, og det anbefales ikke oss vanlig dødelige. Her har hesten faktsik heller ikke noe valg , og det må den få ha .)

Opprinnelig postet av summer

Har du lest boka? Kan du utdype hvorfor du ikke vil anbefale den?
Jeg vil anbefale boka, men hvordan man tolker den kommer vel mye an på hvem som leser den

Therese
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.