hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å legge en hest og andre "triks" generelt.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Å legge en hest og andre "triks" generelt.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Wichtoria

Norway

Skrevet - 01/05/2006 :  18:18:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil gjerne vite mer om det med å ødelegge psyken til hesten.
Det siste jeg vil er å ødelegge hesten. =/
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/05/2006 :  18:31:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg har også hørt at det der med å få hesten til å legge seg er den ultimate underkuelse, eller hva det var det var. Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 01/05/2006 :  18:40:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har også hørt at det der med å få hesten til å legge seg er den ultimate underkuelse, eller hva det var det var.

Opprinnelig postet av Formosissima

...å få hesten til å rygge og å senke hodet er også det...(er dominante øvelser, har hørt det av forskjellige NH-trenere)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/05/2006 :  19:25:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Natalie_S: Dominant er en ting, men jeg mener ganske bestemt at jeg har hørt at det i enkelte land eller lignende er forbudt å lære hesten å legge seg ned osv. fordi dette er den aller siste undertrykkelse. En hest i naturen legger seg ikke ned for noe som helst; da er den død.
(Ja, den legger seg ned frivillig av og til, men dette er noe annet - det er ingen som er over den i rang/på matkjeden som ber den om det)
Gå til toppen av siden

*sofie&lavageitene

Norway

Skrevet - 01/05/2006 :  21:22:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*sofie&lavageitene  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*sofie&lavageitene  Svar med kopi av melding
Altså, dette blir bare latterlig. Jeg er rimelig sikker på at det ikke er ulovelig i noen land, og hvis det er det er det HELT idiotisk. At en hest legger seg ned er den ultimate TILLITTS ærklering. Blir jo helt dust å si noe annet. Hesten min, en urolig unghoppe med ganske agresive og stressa gener, har lært masse triks som f. eks å legge seg ned, død, steile, you name it. Dette har bare påvirket hesten min posetivt og hun er rolig, avslappet og mye mer fokusert på meg. Se i galleriet mitt og dere vil se at hesten synstes det er like gøy som jeg syntes. Og det ødelgger ikke noen psycke, jeg vil heller si at det har styrket den.

Ellers vil jeg også anbefale alle å IKKE bruke boka "Gi hesten nye utfordringer". For meg er nesten alle metodene der imot alt jeg står for, det er jo tvang. Alle mine hester har et valg om de vil gjøre triksene jeg ber dem om eller ikke. Alle valg får en kosekvens og sånn er det også i dyrenes verden og horsmanship bygger jo på dette. Det som står beskrevet i denne boken er at man bruker tau på å få hesten å legge seg ned for eksempel. Dette er jeg fult og holdent IMOT, da det ikke gir hesten et valg!

KAN MAN IKKE LEGGE NED EN HEST UTEN TAU SKAL MAN IKKE LEGGE DEN NED MED HELLER!

Dette syntes jeg gjelder all trikstrening, og jeg er egentlig imot foring under opplæringsfasen, men på noen hester kan dette funke veldig bra, og da ser jeg ikke noe problem i det, så lenge hesten ikke tigger/biter etter deg, noe som selvfølgelig ikke vil skje hvis all den grunleggene Horsemanshipen sitter inne!

Sofie
Gå til toppen av siden

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 02/05/2006 :  10:24:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
vi har lært føllet/åringen å ligge. Holder opp forbenet, og "drar" det bakover så legger hun seg ned. Men blir til at hun ruller seg når hun først er nede da;) Tristan kan gi fot, katinka kan knele, og bella sitter hele tiden, men vet ikke hvordan man lærer henne det på kommando?? Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 02/05/2006 :  10:50:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg kan skjønne det med at hester føler seg undertrykket av dette.. Men litt OT: Mor (som ikke kan noe om hest, men har lest Monty R boka mi) sa at hun hadde lest at man bare fikk klappe og stryke hester i panna når hestene følte at de kunne stole på en, fordi panna var et av de mest nærgående punktene for hestene! Noen som har hørt noe om dette før?
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 02/05/2006 :  15:29:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det blir vel undertrykkelse av hesten om man bruker boken "Gi Hesten Nye Utfordringer", som Sofie nevnte.
Da velger ikke hesten å gjøre det selv i hele tatt.
Å tvinge hesten til å legge seg må være veldig til underkastelse.
Men når hesten legger seg selv, frivillig og ikke er redd i hele tatt, ser jeg også på det som tillitsærklæring.
Jeg kan fremdeles gå tur med henne i skogen uten grime og leietau.
En dag her ble hun skremt av noe blafrende, og løp nedover.
Jeg ropte på henne, og gjett hvem osm kom løpende tilbake?
Har tenkt over saken nå (og takk Sofie&Lavagjeitene :)) og kom frem til at om hesten fremdeles følger meg overalt jeg går, tror jeg ikke at den føler seg så undertrykt av legginga som jeg fikk for meg i går likevel.

Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 05/05/2006 :  14:47:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
siden hester ikke ser noe midt i panna kan det fort bli litt "ømt" område for hesten... men det er ikke akkurat så vanlig at hester ikke tåler denne typen berøring....

at hester legges ned med makt kan jeg skjønne kan være knekkende.. men gjør de det frivillig vil jeg også
se det som en tillitserklæring..

uansett ser jeg på ting som og lære en hest og steile for en uting..

mvh Mia..... Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 05/05/2006 :  22:24:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg stryker alle hester i pannen jeg. Har ikke merket noe med dette er spesielt område annet at de fleste liker dette stedet og roer seg litt. Dem som er hoderedde liker heller ikke kos andre steder på hodet men men.. har egentlig ikke tenkt så mye på det.

Ang steiling så liker jeg heller ikke at "småjenter" og andre uerfarne lærer hestene sine slikt. Deriblandt meg selv.. . Men de spanske hestene som kan både levade og kapriole ser jeg ikke på som en uting. Men her trener de jo litt på et annet plan den de fleste her på mix vil jeg tro?
Gå til toppen av siden

*sofie&lavageitene

Norway

Skrevet - 11/05/2006 :  21:35:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*sofie&lavageitene  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*sofie&lavageitene  Svar med kopi av melding
Steiling ser jeg IKKE på som en uting, hvis man har grunnleggende horsemanship og respekt og tillitt inne. Ser ikke problemet med å gi komando om naturlig handlinger? hester steiler mye mer på beitet enne de f. eks. går på sjenkelvikninger o.l. Dette er lek for hesten, og ALLE hestene jeg/de på stallen har lært å steile, ELSKER det. Dette er noen av favoritt trixene til hest, trener og publikum. Steiling har blitt til en uting fordi mennsekt har gjort det til en uting!!

Og jeg syntes det er opp til rytter/eier selv å bestemme hva de mener er feil/riktig for sin egen hest. Hestene min elsker triks trening og Katla vil ikke annet enn å glede meg(herlig hest, hva?). Hun har et relativt dårlig lynne som tidligere nevnt, og all trikstrening virker stimulerende for henne. Hun syntes rett og slett det er gøy. Mye bedre for en hest å få utfolde seg og vise naturlige handlinger ute i det fri, enn det er for en hest å vandre rundt i ring i det samme ridehuset hver eneste dag, syntes nå jeg.

Syntes også det er SKIKKELIG barnslig å bedømme folk utifra alder, noe noen tydeligvis gjør her, for alder er INGEN fasit på hvor flink/erfaren/serriøs du er. Vet om SÅ mange som er flere ganger eldre enn meg som ikke hadde klart det jeg gjør med hestene mine, og like mange som tar, som jeg mener, direkte UANSVARLIGE valg for hestens "beste". Men mennesker er ikke like(HOI, der hørtes jeg ut som mor!), og det er bra.

Og utsagnet " "småjenter" og andre uerfarne" syntes jeg at det er helt latterlig. Hvis det var rettet mot meg skal jeg bare si at noe JEG er imot, er RIDESKOLER hvor de stakkars hestene sitter med små, skrikende drittunger på dag ut og dag inn. Rundt og rundt og ute en gang i uka. DET er noe man kan klage på! Og jo lengre opp i "nivåene", jo SURERE blir elevene og enda mer sikre på at de vet alt. Jeg har et åpent sinn og lærer av mine feil og tar til meg ting som blir sagt. Bare så det er sagt, jeg er ingen bortskjemt liten dritt som "vet alt". Jeg er alltid åpen for læring og kan virkelig ikke fordra folk som slutter å ri pga "fo lite utfordring"! De har rett og slett ikke møtt en ekte hest!!

Jeg har også hatt dyretolk på alle hestene mine og dette er noe som anbefales VELDIG, utrolig lærerikt. Var NOE tvilende på at hun kunne snakke med hester, men når jeg ikke hadde nevnt NOE om treningen Katla fikk og hun nevnte kunster var jeg overbevist. "Det vil overbevise selv de største skeptikerne" sa hun.. Så vi får se, vi får se..

Mailen min er forøvrig katla_90@hotmail.com hvis noen har lyst til å diskutere temaet...

-Sofie
Gå til toppen av siden

*sofie&lavageitene

Norway

Skrevet - 11/05/2006 :  21:39:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*sofie&lavageitene  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*sofie&lavageitene  Svar med kopi av melding
og det med pannen stemmer delevis, det Monty(som jeg har møtt personlig*skryte, skryte*) mener, er at dette er et punkt i 'blindsonen' til hesten, dvs at den ikke kan se hånden din=tillitt! Men hester blir jo vendt til å bli tatt på der fra starten av så jeg mener at virkningen av disse 'magiske' punktene er borte... Gå til toppen av siden

belinda1982

» VIP

Skrevet - 18/05/2006 :  20:01:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebelinda1982  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebelinda1982  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg stryker alle hester i pannen jeg. Har ikke merket noe med dette er spesielt område annet at de fleste liker dette stedet og roer seg litt. Dem som er hoderedde liker heller ikke kos andre steder på hodet men men.. har egentlig ikke tenkt så mye på det.

Ang steiling så liker jeg heller ikke at "småjenter" og andre uerfarne lærer hestene sine slikt. Deriblandt meg selv.. . Men de spanske hestene som kan både levade og kapriole ser jeg ikke på som en uting. Men her trener de jo litt på et annet plan den de fleste her på mix vil jeg tro?

Opprinnelig postet av Lopke

Enig med Lopke ang steiling!
Kjøpte en kaldbl.traver i fjor sommer.Den hadde de "trent" opp til å steile..Hadde riktignok hatt med seg pisk...som ble flittig brukt
Da jeg skulle longere han i fjor høst(kunne ikke ri pga graviditet)hadde jeg med meg longeringspisken.(Denne er alltid med under longering).
Hesten steila(som den hadde lært!!) og begynte å slå mot meg.
Følte meg ikke særlig høy i hatten da min gamp på 160 cm reiste seg på to og ville ta meg...
Belinda

http://www.belinda1982.piczo.com Gå til toppen av siden

*sofie&lavageitene

Norway

Skrevet - 18/05/2006 :  22:51:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*sofie&lavageitene  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*sofie&lavageitene  Svar med kopi av melding
Nei, det kan jeg forstå, men da er det faktisk deg hesten ikke har respekt/tillitt til, ellers er den dårlig lært opp med lite klare tegn. Den skal ikke gå opp på to ved mindre den får beskjed, ellers er det et tegn på disrespekt. Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  22:52:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om man velger å lære hesten å steile, så skal det som Sofie sier, gjøres riktig, ved å gi hesten klare beskjeder på når den SKAL steile.
Gjør den det uten at du har gitt tegn, så har ikke denne hesten respekt for deg, mest sannsynlig. Akkurat som folk som lærer hesten og gi fot, og hesten gir fot hele tiden etter den har lært det. Som regel er dette fordi man har foret med godt som belønning, og da tigger hesten.
Det er vel derfor det ikke anbefales å bruke for.
Jeg bruker selv litt pellets som belønning i blant, men pga tillit/respekt mellom oss generelt, går dette helt fint, og er bare et pluss egentlig.

Men helst ikke kritiser folk som lærer hester å steile, det er mange som gjør det på "rett" måte.

Redigert av - Wichtoria den 27/06/2006 22:25:39 Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.