hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal man tillate?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Hva skal man tillate?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  00:11:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Føler meg veldig hjelpesløs her nå, siden jeg nettopp har fått refs for måten jeg behandlet en hest på. For å gjøre en lang historie kort, så er hesten nå fire år, uinridd med en del håndtert. Han er så utrolig bortskjemt at dere aner ikke, og i tillegg veldig i opposisjon hele tiden. Jeg har holdt på med han siden han var et lite føll, og pga. diverse omstendigheter er jeg den som har hatt mest med han å gjøre siden han ble født.

Ihvertfall, han er veldig nervøs, lett i rumpa og har også lett for å snu baken til deg. Dette har aldri vært et problem for meg, men jeg sto å børstet han i boksen for et par uker siden og han snudde rumpa mot meg og presset meg inn i hjørnet og slang ut et bein. Det gikk så fort at jeg ikke rakk å reagere, og av ren refleks kastet jeg børsten i rumpa på han for å få han vekk, og han spratt frem så jeg fikk løpt ut av boksen. Jeg hadde absolutt ingen intensjoner om å skade hesten whatsoever, men jeg risikerer ikke livet mitt, og jeg reagerte på den måten av ren refleks. Problemet er nemlig at dette ikke er min hest, og jeg har fått en del problemer pga. det. Har blant annet høre at jeg ikke har rett til å gjøre sånn mot en hest som ikke er min, men nå ble jeg jo satt i en farlig situasjon og jeg tenkte veldig lite på hvem sin hest det var.

Spørsmålet mitt er da at hva skal man tillate? Både når det gjelder hvis din hest f. eks biter en annen person, eller en annen persons hest biter deg? Er det riktig å bare la det ligge fordi det ikke er din hest? Dette virker for meg veldig ukonsekvent, og det kan da ikke være gunstig for vedkommende som eier hesten at den får lov til å bite, alt etter hvilken person det er som biter. Bare så det er sagt så snakker jeg ikke om å banke løs på en hest fordi den gjør noe galt, men bruke sunn fornuft. Alle har sine måter korrigere uønsket oppførsel på.

Vil gjerne høre deres meninger, da jeg selv mener jeg ikke gjorde noe galt. Jeg har ikke lyst til å risikere livet mitt.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  00:47:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jeg hadde tillat at du tok igjen,for hester skal absolut ikke få lov til å sparke uten grunn..dette virker bare som dårlig oppførsel og bortsjemthet fra hesten sin side.å siden du har kjent han hele hans liv,regner jeg med du hadde visst om han hadde hatt noen vonde opplevelser..

men en annen ting.hadde et litt annet dilemma på skolestallen da hesten min sto der.han sto i den første boksen på ene siden,så om du skulle forbi så måtte du forbi han.å siden han er en boss,så langet han ut tenner til enhver hest som gikk forbi.å siden det ikke var grind der,så langet mange ut en neve hver gang de gikk forbi,noe som resulterte i at hesten min både ble redd for ansiktet sitt,å begynte oxo å glefse og true med bakbeina etter folk..fikk døtta rompa hans i ansiktet noen ganger,ja..etter at jeg fikk han hjem,har jeg fått tilbake den gamle,gode hesten min..

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  00:48:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde nok gjort det samme Kristine.. Det er IKKE akseptabelt at hesten sparker what so ever! hadde dette skjedd mellom to hester hadde den sparket tilbake.. det kan ikke du, men du skremte hesten til å vike fra deg. Jeg mener heller ikke man skal la seg presse og sette livet på spill og deretter si "fy slemme hest".. Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 23/04/2006 :  01:07:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg synes også du reagerte helt riktig og tror nok jeg ville gjort det samme. I fremtiden ville jeg nok ikke vært i boksen uten at hesten ble bundet, og det vil nok en del mennesker være uenig med meg i, men det bryr jeg meg fint lite om.
Min egen hest kan være rimelig "bitchy" innimellom, og jeg tror rett og slett jeg ville blitt sur dersom hun feks bet etter noen og de bare tillot det.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  09:49:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg syns du reagerte helt riktig, og siden det var ren refleks at du kastet børsten så blir timingen riktig og.
jeg har fått et "føll" nå på 8 mndr i stallen og jeg kommer ikke til å akseptere sånn oppførsel.
en hest er en hest, det spiller ingen rolle hvem som er eier, de hestene jeg omgås får beskjed dersom de sparker meg.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 23/04/2006 :  10:50:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med de andre her.
Du kan bare ta det helt med ro Kristine,du har ikke gjort noe galt.
Slik tillater man ikke uansett om det er ens egen hest eller ikke,og vi må huske på at det er 500 kg,s dyr vi håndterer-ikke marsvin..

I hesteflokken er det "hårda bud" mht. oppdragelse,rangering og vise respekt.
Men av en eller annen grunn synes enkelte folk det er mer akseptert ved skolering/korrigering at en hest tupper en annen i siden enn at vi feks. klasker til med leietauet.
"Klaske"; betyr forøvrig og slå i deres øyne-det er en viktig ting å få med i denne sammenheng..

Når slike mennesker også ofte overdriver (og derav lager sin egen lille "fakta-baserte" historie rundt en situasjon), skal det gjøres skikkelig..
Det ender med 10% riktighet og 90% løgn sammenlignet med det egentlige utgangspunktet for "hendelsen".

Det er derfor det alltid er to sider av en sak.
Og de som kritiserer mest er ofte de som mangler kunnskap/erfaring og evnen til å ville se "saken" fra flere sider.
Det er derfor heller ikke tilfeldig at det er netopp disse type menneskene som ofte "gaper og skriker" mest.
De tolker en slik situasjon til deres egen fordel for å få medhold i sine egne meninger,fordi de er uenig med deg.
Hvorfor? Mangel på innsikt og kunnskap.De har trolig ikke håndtert en slik hest selv/eller opplevd en lignende situasjon,og vil derfor ikke prøve å forstå heller.
Da er det mye lettere å kritisere- for å holde kjeft klarer de ikke.

Derfor: Hev deg over det og overse viss vass-preiket og evt. de sure blikkene. La de bare få gå der å være uenig og irritere seg.
Det er du som kjenner hesten/situasjonen best, og faktisk håndterer den.
Ikke de..

Lykke til videre!

Redigert av - xxxx den 23/04/2006 11:34:21 Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  11:27:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Godt å høre dere er enige med meg. Eierne fortalte meg at alle i stallen hadde reagert på måten jeg gjorde det på, men slik som jeg sa; jeg bryr meg så utrolig lite om hva alle andre sier. Det var ikke de som sto der å ble sparket, så de vet fint lite om hva som skjedde. Hadde de stått der på samme måte som jeg, hadde de garantert reagert på noe ala den samme måten. Ingen av dere er vel dumme nok til å stå der å ta i mot et spark? Fikk da beskjed av eieren at måten de gjorde det på var å snu ryggen til og gå stille ut av boksen. Da kom han etter og ¨beklaget¨ seg for det han gjorde. Dette var dems måte og gjør det på, og det er ok for meg det, men når jeg får beskjed om å drive med hesten så må også de respektere at jeg gjør ting på min måte, for jeg er ikke like dumdristig og tror ¨det beste¨ om en hest som sparker. Jeg mener faktisk det er bullshit at hesten kommer etter deg for å beklage seg om du går ut av boksen. Tror heller den ler av deg fordi du er så dum å tror at han ikke kommer til å gjøre det igjen.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 23/04/2006 :  11:54:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man skal snu ryggen til hesten å gå vekk-vel og merke etter korrigeringen og om hesten virkelig har underkastet seg.
Det er for å vise hesten at man ikke "maser" mer så lenge den har adlydt.
Men og gå fra hesten uten først å korrigere den etter en slik ulydighet er det samme som ; "bare ta meg du,helt greit det,nå er belønningen din at jeg går ut av boksen din og lar deg få være i fred. Flink hest!"

Igjen Kristine,hev deg over det. Du var selv midt oppe i det helt fra det startet, og kjenner hesten.Ikke de,og derfor bør de ikke uttale seg heller om hva du skulle/ ikke ha gjort.
Vend det andre kinnet til og ikke ødelegg dagen med å irritere deg over det.
Hestefolk er som kjent verdens største samling av bedrevitere og særdeles dyktige til å skape en dramatisk historie fra en ellers ganske kjedelig hendelse.
Belive me,I know..

Livet er ikke alltid rettferdig mot oss,men det må gå videre.

(edit pga.tillegg)

Redigert av - xxxx den 23/04/2006 12:28:56 Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  12:14:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Takk for gode ord Nancy! Var å smugtittet litt på Rick sist gang han var på Lykseth, og han sa noe som jeg aldri kommer til å glemme; fokuser på det positive. Har rideøkten gått dårlig, trekk frem de positive sidene og kos deg med dem. De negative tingene kan du ordne på i morgen!

Bare litt sånn ot

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 23/04/2006 :  12:19:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja ikke sant.. Keep up the good work!

Redigert av - xxxx den 23/04/2006 12:30:09 Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 23/04/2006 :  12:30:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syns du handlet helt riktig. Det er IKKE akseptabelt at hesten sparker. Dersom hesten rygger rompa til og spenner etter deg og du snur ryggen til og går ut av boksen(viss jeg forstod deg rett så var det de eigeren av hesten mente du skulle ha gjort?) så sier du jo til hesten at det er han som er sjefen, og du viker for å gjøre plass til han. En hest kommer heller ikke bort for å si unnskyld, etter min mening
Viss jeg var deg så tror jeg ikke jeg ville tatt meg av denne hesten, dersom du får "kjeft" av eigeren for å forsvare deg mot å bli sparket!
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  14:57:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fikk da beskjed av eieren at måten de gjorde det på var å snu ryggen til og gå stille ut av boksen. Da kom han etter og ¨beklaget¨ seg for det han gjorde.

Det er noe av det dummeste jeg har hørt.
En av forskjellene på mennesker og dyr er at mennesker kan tenke om sine egne tanker( ergo få dårlig samvittighet pga tanker som ledet til uakseptabel handling/ atferd) noe dyr ikke kan.
Helt tydelig at hesten har god erfaring med positivt utfall( den får være i fred) av å sparke/ true.

Helt enig med Nancy: hev deg over det

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  15:01:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var en slags ''disiplinert'' refleks, absolutt nødvendig. Jeg føler ikke for bortskjemte hester, bare viss jeg eller noen kan få ordne i det..
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  18:59:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Jeg synes også du reagerte helt rett, det blir jo som du sier ren refleks å reagere på den måten. Jeg ville gjort det samme.

Jeg ba seinest idag ei om å ta han ene hingsten min når han skulle bite henne. Man kan ikke tolerere sånn oppførsel.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  21:13:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her skal jeg ikke skrive noe langt og klokt...for det kan ikke sies bedre enn det Nancy gjorde.

Min støtte her: Du reagerte helt riktig.Flink pike var du og i din fulle rett!!

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  22:58:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Sikkerheten MÅ komme først! Så Kristine, du gjorde det rette, uten tvil!
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.