hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal man tillate?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Hva skal man tillate?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  10:34:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Er også enige med resten her! Ser ikke noe galt i det du gjorde! Jeg "tar igjen" enten det er min eller en annen hest som skulle ha sparket eller bitt etter meg. Så får de som er livredde for at hestene sine skal bli satt på plass, heller holde dem langt unna meg. For frekke hester klarer jeg bare ikke å tolerere ;)!
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 24/04/2006 :  11:10:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg syns bare du har gjort en ting galt her Kristine, og det er å gidde å sette helsen på spill for noen andres uoppdratte hest...
Ellers sier Nancy masse lurt, så jeg tror ikke jeg skal mase om det igjen...

Guro
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 24/04/2006 :  12:20:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Kristine

Jeg kan bare stille meg i rekken av alle andre her inne, du har gjort det eneste riktige. Nå er jeg såpass voksen, at hadde jeg fått en slik beskjed fra eierne til denne hesten, hadde jeg bare blåst og bedt de gjøre jobben selv.

Denne hesten som er 4 år? og tydeligvis ennå ikke ordentlig sosialisert forteller jo bare at de som eier hesten ikke har gjort en bra nok jobb.

Min forrige hest fikk jeg av min tante og onkel, en hest på 7 år som hadde fått gjøre som den vill bestandig. Jeg ga opp hesten etter 4 mndr, nettopp fordi det gikk på helsa løs. Ikke bare overfor meg selv, men alle andre som oppholdt seg i nærheten, både andre hester og mennesker.

Du har handlet helt riktig ut i fra situasjonen, det er ingen ting å si på det. Selv hadde jeg nok reagert enda kraftigere enn å kline børsten i rompa på hesten

Stå på videre du!!!
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 24/04/2006 :  17:50:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er fullt ut enig med de andre her! Når det begynner å gå på helsa løs da... 4 år og dårlig "oppdratt"! Stakkars hest H*n kan nok få seg noen overraskelser fremover.... bortskjemte hester!? URK

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  02:28:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Helt enig med de andre, du gjorde helt rett!
Har selv en hingst på 11 mnd (eget oppdrett) og slik oppførsel er totalt uakseptabelt. Er veldig sjeldent han utfordrer meg på noen måter, for jeg har tatt han for det siden han var liten.
Prøver han å bite, klyper jeg han hardt i leppa. Kommer han stormende mot meg, bråsnur jeg å stormer mot han. Da stopper han momentant å går en annen vei. Da han var en 3-4 mndr hadde han en steileperiode. Han steilet en gang over meg å slo med høvene, reagerte straks med å sparke han i magen mens han sto i lufta, siden det har han ikke gjort det igjen. Mange mener kanskje at det var unødvendig strengt, men det synes ikke jeg. Utfallet av noe slikt når han er voksen og veier en 5-600 kilo kan bli stygt.
Har man godtatt slike uvaner tidligere vet hesten at det finnes muligheter for at det kan bli godtatt igjen. Desverre.

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

kris10na

Skrevet - 17/05/2006 :  20:36:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
syns du gjorde det helt riktig! hadde gjort det samme jeg å!!!! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/05/2006 :  01:12:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Viss hesten visste styrka si so let han ingen ride seg" sier et gammel ordtak.
Og det er det det handler om her - hesten må IKKE finne ut at den er "sjefen", da har du et ALVORLIG problem.

De aller fleste hester finner "sin plass" og problemer oppstår sjelden. En hest som "prøver ut" folk er en MEGET farlig hest! Det nytter ikke å si "næææmen, sparker du meg, du da? - biter du også, uff da..." - Du kan være død før du får sagt noe som helst!

Hester seg imellom er meget "røffe" når det gjelder å holde kustus på hverandre, de sparker så det smeller og biter så skinnfillene flyr. Og sånne "våpen" som hestene har, er vi ikke i nærhet av å bestitte. Da må vi benytte de midler vi har - en MEGET SKARP stemme, sammen med "noe som kjennes" (pisk - ja, eller en børste som kastes).

Husker ikke når og på hvilket forum jeg nevnte det sist, men jeg har av en meget erfaren ungarsk hestekar lært følgende "triks" - eller metode - for å vise hesten at hvis den er truende mot deg, så "tar du igjen" og viser "dominans" ved å holde frem mot den en strak arm med en knyttet neve med knokene frem. Ikke for å slå, men det hesten da ser, er fire lange gule og truende "tenner".

Hester som ikke har respekt for mennesker er farlige hester! Da nytter det ikke med allverdens "pjusing" og godsnakk - da blir det bare verre OG farligere!

Selvfølgelig skal en hest som gjør "riktige" ting bli rost masse og bli belønnet, men en hest som prøver å ta over kontrollen MÅ man sette på plass - øyeblikkelig og uten nøling. Det er ikke snakk om å bruke noen sekunder på å "tenke seg om" - det må skje i neste sekund, ellers "forstår" ikke hesten at den har gjort noe uakseptabelt.

Håper tema-starter har vist disse sidene til hestens eiere - og alle de andre "bedreviterne".

Skal tro hva de hadde gjort i samme situasjon? - Latt seg sparke helseløs?? Og så krøpet ut av stallen mens man mumler "Neimen hesten, da..... sukkk....."

Tar gjerne diskusjonen med heste-eierne og andre "søte hestejenter" om dette. De aller fleste hester er jo snille og greie, men får du en "dominans-utprøvende" hest, så har man et PROBLEM som MÅ løses. I verste fall må hesten avlives....

Gå til toppen av siden

rawdy

» VIP

Skrevet - 23/05/2006 :  02:26:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig ang reaksjonen din.
Jeg har en efaring med at folk er flinke til å bry seg så lenge det ikke gjelder dem selv.Når det kommer til stykke så er de ikke så veldig mye bedre selv.
Snakker av erfaring.

Lykke til
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 23/05/2006 :  09:21:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
ingen tvil, sparker hesten får den straff...er så oppgitt over hestefolk for tiden, er så mange som gjør ting de tror er riktig, men så ender de opp med en bitchy hest som ikke bryr seg en dritt om hvem de måker ned....sukk... Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.