hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tang og Tare!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Tang og Tare!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

HurricaneGirl

Skrevet - 21/04/2006 :  21:58:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hørt at tang/tare er bra for hestens hårlag.
Men det kan jo umulig vere alle typer tare!
Har ikke greie på tang i det hele tatt, så hadde vert fint om noen tok la inn et bilde så jeg fikk se hvordan taren ser ut, og hva den heter da:p

Knegg fra Lizzie og Tassen<3

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  22:54:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
tror ikke man kan plukke tare fra havet å putte i forkrybba,en av grunnene er at hester kan dø av saltinnholdet.men tror den er gjort om til et pulver eller noe..
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  23:24:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
sigyn.. jeg tror man må gi ganske mye tang og tare hvis hesten skal dø av saltinnholdet. En saltstein er ren salt.. hesten har fri tilgang og mine forsvinner ganske så fort.

Har du en kilde til det utsagnet?
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/04/2006 :  23:38:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Taresanking var noe man gjorde før i tiden, både for å gjødsle åkrene og for å "drøye" foret på ettervinteren.

Av historier nordfra (har nordlands-/lyngshest selv) sies det at de gamle "utegangerhester" spiste tang og tare.

At en tangart heter "grisetang" kan jo tyde på at den ble gitt til griser - og sannsynligvis også til andre husdyr i "vårknipa".

Men jeg ville nok ikke overdrive tangforingen, selv om det er sunne stoffer i den. Selv vi mennesker har spist taremel-tabletter i årevis.
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 22/04/2006 :  00:43:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tang og tare sanking foregår den dag i dag og sannsynligvis i vesentlig større omfang enn før i tiden.

Det høstes to typer tang og tare i stort omfang Norge , grisetang og stortare. I 2003 ble det høstet hhv 142.000 tonn stortare og 11.000 tonn grisetang. Det meste foredles til f.eks alginat, tangmel og tangekstrakter som eksporteres. De fleste vet det ikke, men alginat fra tang og tare er et av de mest vanlige stoffene den vestlige verden omgir seg med i hverdagen. Det brukes som fortykningsmiddel i iskrem, lettmargarin og syltetøy. Det hjelper ølet til å skumme bedre og champagnen til å boble. Det sørger for at trykkfargen på klær og papir ikke sklir utover. Det brukes i vannmaling for at fargen skal holde seg jevnt fordelt, og det gir hostemiksturen konsistens.

Grisetang ser slik ut:

http://www.algaebase.org/webpictures/Ascnod3.jpg

Stortare ser slik ut:

http://www.algaebase.org/webpictures/Lamhyp3.jpg

For spesielt interesserte står det en del om næringsstoffer og bruk her:

http://www.matoghelse.no/tang-ampamp-tare-havets-groennsaker.313110-48598.html
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  14:14:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hvis du ikke har skylt den,å den har liggi i sjøkanten så smaker det jo bare salt.mulig det er bare oss mennesker som er så ømfintlig for salt altså.vi dør visst av å spise to spisesjeer med salt sa naturfaglæreren,men hester er jo ganske større da.hehe...tenkte ikke på det jeg:))
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  14:23:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg vil tro at man får det i tablettform/pulverform. Da jeg var på rideleir ved sjøen spiste hestene tørket tang/tare, og de likte det.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Flira

Skrevet - 25/04/2006 :  18:44:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har aldri hørt om tang til hester,men har sett sauer som beiter i fjæra etter tare.De er jo veldig små i forhold til hester da og har jo dermed fri tilgang da de går ute sommeren dag og natt.

Jeg har selv vært på taresanking.Antakelig grisetang,for den lignet.Men i mitt forbruk så var den beregnet på atpoisk eksem.Jeg måtte ligge i det i badekar.Det var bare SÅ ekkelt,men joda det funket fint.
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  21:58:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Tang/tare (er ikke sikker på hvilken) skal visstnok hjelpe mot kløing. Det er å få tak i pulverisert, og det gis på samme måte som vitaminer. Om det hjelper er kanskje opp til hver enkelt å bestemme? Jeg har ikke prøvd det selv, men vet om ei som prøvde det, og jeg tror ikke det ble noe storslått resultat..
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  20:55:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
vi har feriehus på ei øy et stykke ut i havgapet langt nord... her ble det brukt hest i gårdsarbeidet i gamledager. og jeg har fått høre mange historier av pappa og farfar.
både sau, hest og kyr ble foret med tang og tare som ekstra/reservefor. det hendte seg også at de foret med sild...!!!
på øya står det nå utegangarsau/steinaldersau, disse trenger minimalt med tilsyn. de spiser det di finner. busker, kvister, tang, tare og annet rart. (men det blir ofte satt ut litt mat uansett)

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.