hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rotte (jeg gir meg ikke)!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Rotte (jeg gir meg ikke)!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

nn

Afghanistan

Skrevet - 22/04/2006 :  13:04:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ÆSJ ROTTER????!!!!!

Hva skal du med det? Noe så kvalmt...

Opprinnelig postet av Braastad

Typisk utsagn fra de som ikke vet hva det dreier seg om
Til informasjon så er nok hetterotter mer renslig enn hesten din. Da regner jeg med at den er kvalm også?
Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  13:31:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Jeg hadde en sånn svær rotte en gang,vet ikke hva de heter,kloakkrotte? neida,men sånn skikkelig svær en,den var kjempe snill og tam og alt,men syns halen er så grådig ekkel...

Og har også hatt sånne små men de gnagde seg ut av bure hele tia,tilslutt var det jo nesten ikke mer bur igjen,huller overalt,og jeg som er redd disse når dem springer løs,er noe anna når jeg holder dem og har kontroll på dem...
Så var ikke lett å fanga dem inn igjen.

Men nei,det er kaniner du må få deg,da skal du gladelig få alle mine fem;)

Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 22/04/2006 :  14:58:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Leser at folk har hatt EN ørkenrotte aleine,det er absolutt ikke lurt av hensyn til dyret. Ørkenrotter er meget selskapelige dyr,som bør få leve i grupper. De bør også ha bur i glass,f.eks. akvarie,der de kan grave ganger og huler som de vil.
Opprinnelig postet av Kine og Tassen

Det er sant, de er veldig flokkdyr. Min siste var alene fordi da jeg kjøpte henne, kjøpte jeg to i god tro fra dyrebutikk at dette var jenter, noe som senere viste sseg å være søster og bror.. Heldigvis ble det ikke barn, men kunne ikke ha gutten, så fikk levert han tilbake. Prøvde senere å ta inn en ny hun til den jeg hadde igjen, men det gikk ikke bra, og de kranglet veldig. Bestemte da å ha henne alene i stedet for å fortsette med den nye og risikere skader på dem, og leverte denne tilbake til dyrebutikken. Så ikke optimalt, men det var det jeg anså som mest sikkert da. De første mine bodde sammen 2, og i en liten periode tre.

Hadde akvarium siste perioen, og det var veldig lettvindt. Stor plass, ikke like mye støv og rot som det ble med nettingburene og sikkert mye bedre for dyrene som fikk større tumleplass og mer grave-seg-ned muligheter

Skal jeg ha nye, kommer jeg til å ha 2 eller 4, i et akvarium med grei størrelse på. Min andre halvdel er dessverre ikke like begeistret for sånne som jeg er..

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 22/04/2006 :  15:01:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg hadde en sånn svær rotte en gang,vet ikke hva de heter,kloakkrotte? neida,men sånn skikkelig svær en,den var kjempe snill og tam og alt,men syns halen er så grådig ekkel...

Og har også hatt sånne små men de gnagde seg ut av bure hele tia,tilslutt var det jo nesten ikke mer bur igjen,huller overalt,og jeg som er redd disse når dem springer løs,er noe anna når jeg holder dem og har kontroll på dem...
Så var ikke lett å fanga dem inn igjen.

Men nei,det er kaniner du må få deg,da skal du gladelig få alle mine fem;)

Opprinnelig postet av Rosita!

Det var vel antakelig hetterotte eller huskyrotte; er de som er mest vanlige fra dyrebutikker hvertfall. Hetterotter har vanligvis lysebrun, mørkebrun eller sort hette, men kan også være tilnærmet ensfarget. Huskyrotte er de grå og hvite.. Kunne godt tenkt meg sånn 'ordentlig' rotte også, men spørs om det ikke blir ville protester og furting her om jeg drar med en sånn hjem

Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  16:36:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Leser at folk har hatt EN ørkenrotte aleine,det er absolutt ikke lurt av hensyn til dyret. Ørkenrotter er meget selskapelige dyr,som bør få leve i grupper. De bør også ha bur i glass,f.eks. akvarie,der de kan grave ganger og huler som de vil.

Dette var en av problemene mine. I starten hadde jeg bare en, men så leste jeg at man nesten måtte ha to, så da dro vi for å kjøpe en til. Men disse to rottene likte ikke hverandre, så de måtte stå i hvert sitt bur osv.

Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  16:51:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Mange gnagere og burdyr er mest til for eierens skyld,og jeg blir provosert når folk vil kjøpe dem fordi "man trenger ikke å bruke så mye tid på de hver dag" og "de er enkle å holde,og tar ikke opp stor plass".
I de fleste tilfeller har de det best sammen med artsfrender,så kjøp to!

Er dette nøye gjennomtenkt? Reagerer litt på skiftet av dyreart,siden det er milevis forskjell på artene.

Om det blir ørkenrotte på meg, så blir det to ja.

Hehe, ang. skiftet av dyreart så skjønner jeg at du reagerer. Om det er nøye gjennomtenkt at jeg har lyst, tid og mulighet for å ta meg av et burdyr, ja. Grunnen for at skiftet av dyreart kom var fordi jeg i utgangspunktet har lyst på kanin, men som jeg skreiv i første innlegg, så er ikke kjæresten så gira på dette pga. lukt. Når det da dukker opp et dyr som ikke lukter og som faktisk så ganske spennende ut, så kan jo det være noe å lufte for kjæresten (da kan han heller ikke argumentere med lukt). Og for all del, ingen ting er bestemt, og ingen ting kommer til å skje før tidligst midten av mai, da jeg skal til Kina om en uke. Og uansett er det alltid spennende å lære om nye dyr :)
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 22/04/2006 :  17:02:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Typisk utsagn fra de som ikke vet hva det dreier seg om
Til informasjon så er nok hetterotter mer renslig enn hesten din. Da regner jeg med at den er kvalm også?

Opprinnelig postet av Birre

Jeg skal love deg at jeg vet hva rotter er for noe!!

Nå snakker jeg ikke i forhold til renslighet, men den ekle lang halen, sleipe kroppen, ueeerk...

Velbekomme....

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  18:41:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg foret slangen med rotte... æsj.. likte ikke de dyra heller nei.
Men broren min hadde faktisk en rotte da vi var 5-6 år :)
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  19:55:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg er fortsatt litt spent på dette med flytting osv. jeg da, Ragnhild. Ikke mange som aksepterer husdyr pga. lukt, støy og allergier, og du skal jo snart flytte. Jeg ville ventet til jeg hadde flyttet, slik aat jeg slipper å kvitte meg med dyret pga. dårlig planlegging. Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 22/04/2006 :  20:22:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå snakker jeg ikke i forhold til renslighet, men den ekle lang halen, sleipe kroppen, ueeerk...

Velbekomme....
Opprinnelig postet av Braastad

Rotter har ikke sleipere kropp enn en litt strihåret hund.. De er vel litt mer strie enn myke i pelsen, men å si de er sleipe er vel å dra det litt langt ;)

Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  22:06:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Ang den hissige ørkentrrotta mi, sto uheldigvis alene, ble et kulle på ørkenrotta til ei kjeg kjente, å tok med meg ene rotta hjem, greia var den at hun som hadde rottene til og begynne med hadde små barn som egentlig ikke hadde peil på dur som koste på de små rottene, var snill til og begynne med, men etter den beit meg 1 g ble jeg redd, man hadde den opp hver dag, med hansker da etter hvert, var ikke slik kosette som hetterotta mi, kansje situasjonen hadde vørt heelt andeldes med 2 rotter, tenkte vel ikke så langt da...

Jeg hadde i alle fall kjøpt meg hetterotte om jeg skulle ha burdyr nå.

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  01:00:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er fortsatt litt spent på dette med flytting osv. jeg da, Ragnhild. Ikke mange som aksepterer husdyr pga. lukt, støy og allergier, og du skal jo snart flytte. Jeg ville ventet til jeg hadde flyttet, slik aat jeg slipper å kvitte meg med dyret pga. dårlig planlegging.

Opprinnelig postet av Formosissima

Det er tenkt på og tatt med i vurderinga. Du ville ventet, mulig jeg ikke gjør det. Men ja, det er vurdert. Og som sagt, ingen ting er bestemt.
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  01:26:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Interessant det her!
Jeg skjønner veldig godt hva du mener Ragnhild. Måtte bare spørre. Jo mer man finner ut om dyret du ønsker deg,jo bedre.

Har jobbet i dyrebutikk i mange år,og har kjent drøssevis av ørkenrotter,marsvin,hamster,kaniner,fugler,noen chinchillaer og et par rotter. Har hatt noen tunge stunder når dyr blir kjøpt inn av totalt uvitende familier,der foreldrene gir etter for barnas mas på handlerunden.
Har vel blitt litt ekstra kritisk etter alt jeg har sett,uten at det har noe med noen her å gjøre. Uff.

Tips for å slippe at ørkenrottene blir bitre fiender: Kjøp to av samme kjønn,som er søsken. Ørkenrotter trives i familiekolonier,og de jeg har stelt gikk veldig godt overens så lenge de hadde god nok plass, og nok å beskjeftige seg med. De levde sammen,både hunner,hann og barn,og det gikk greit helt til smågutta ville ta over styringa over pappas damer. Faren parret ikke døtrene sine.
Nå oppfordrer jeg ingen til å teste dette,men ville bare frem til at de har sterke bånd til hverandre. Det er vanlig at mange dyreslag ikke godtar andre når de har levd aleine en stund,men man kan få de til å godta mye rart hvis de er sammen fra de er små.

Søstra mi og mamma anskaffet seg ei hetterotte,etter å ha blitt overbevist av selger om at de var fantastiske. Vesle rotta var klok og selskapelig,men det hjalp lite når hun ble stor og ingen turte å ta i henne. Hun var en elskverdig frøken,og det ble felt en del tårer den korte tiden de hadde henne. Det endte med at hun måtte omplasseres til et godt hjem,søstra mi var dypt ulykkelig over at hun ikke taklet "rotteinnpakningen" til den gode skapningen.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  01:30:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva er forskjellen på hetterotte og alm rotte? Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  01:35:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Skjønner veldig godt ditt kritiske blikk. Dyr, uansett om det er maur eller elefant bør ikke komme i hjem hvor barn får dem bare fordi de maser hull i hodet på foreldrene. Vingler litt mellom ørkenrotte og hetterotte. Vingler mest mot ørkenrotte faktisk, selvom de kanskje ikke blir så tamme som hetterottene. Men det meste kommer vel an på tid tenker jeg. Og det har jeg mer enn nok av nå for tiden. Ørkenrottene ser liksom ikke så.. rotter ut.. som hetterottene. Tenker mest på halen jeg da.. Men, det skal tenkes på og vurderes, og ikke minst (men absolutt det mest morsomme (haha)), tas opp med kjæresten. Kan bli spennende. Tusen, tusen takk for alle svar! Og fortsett gjerne og skriv erfaringer og meninger :) Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.