hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gyngehest...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Gyngehest...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  19:36:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
De som har vært og kikket på min vip- side vil se at det står gyngehest under min favoritt hesterase....og nå har jeg fått en...

Horton tåler for tiden ikke at hester foran, eller bak ham, traver kjapt eller galopperer, og girer seg voldsomt opp.
Han har halvveis lært seg halvparader fra sete, men når jeg bruker dette på slakke tøyler( med kontakt) i situasjoner som nevnt ovenfor står han omtrent på stedet hvil og "hopper" på bakbena ala gyngehest.
Jeg er klar over at halvparader skal samle hesten/ energien og forberede den på øvelser o.l. men i Horton sitt hode skal det skje... NÅ!
Hvis ikke, nei da leker vi gyngehest.

Var egentlig litt usikker på hvor jeg skulle legge inn dette emnet da det kan passe inn flere steder, men jeg føler at denne nye "øvelsen" han har kommet med kan utvikle seg til et problem.

Noen gode forslag eller kommentarer noen?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

carambee

Skrevet - 19/04/2006 :  19:53:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Lurer litt på hva du gjør når han reagerer sånn?

Du bør prøve å slappe av og overse at han driver på sånn. Bare fortsett med det du har tenkt til å gjøre. Vise han at her er det ingen grunn til å tulle sånn. For her skal vi faktisk gjøre dt og det...

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  21:08:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm ja du sier noe der...
Jeg er nok ikke fullt så avslappet eller bestemt når han begynner slik.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 19/04/2006 :  22:48:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Prøv å overse og ri videre. Ikke lett,men teoretisk skal det funke ;)
Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  00:02:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Prøv å overse og ri videre. Ikke lett,men teoretisk skal det funke ;)

Opprinnelig postet av carambee

Ja det var det da

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 20/04/2006 :  00:17:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror jeg ville prøvd å få han til å bruke hodet sitt slik at energien/frustrasjonen kan utnyttes,men til noe fornuftig og som styrker lederskapet.

Du kan jo feks. trave i samling å flytte bakparten inn eller andre øvelser som krever konsentrasjon og anstrengelse. (En halvparade er ikke nok.)
Samle hesten godt slik at du har den 100% "mellom beina" og at det uten tvil er du som bestemmer hvert steg,tempo og retning.

Da er det ofte rart med det gitt, for da gidder de plutselig ikke mer..
Er det selvvalgt er det gøy å bruke energien på hyss,men ber du om det blir det noe annet for i utgangspunktet er hesten et bedagelig anlagt dyr.
Sørg også for og alltid være før ute med handling enn hesten.
Da tar du den litt "på senga" og unngår som oftest de største "diskusjonene".

Årsaken til dette kan jo skyldes så mangt.
For mye kraftfor i forhold til trening/utegang?
En av flere "murer" man i perioder må over?
Eller rett og slett en adferdsendring pga. nye forhold rundt hesteflokken..? Ikke godt å si egentlig..
Og så er det enkelte som våkner litt når våren kommer.
Uansett skal den ikke få oppføre seg slik under rytter.
Da er den under din ledelse og skal innrette seg etter det.

Redigert av - xxxx den 20/04/2006 00:25:39 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  09:30:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar Nancy

Kopi av melding:
Du kan jo feks. trave i samling å flytte bakparten inn eller andre øvelser som krever konsentrasjon og anstrengelse.

Dette skal jeg prøve ut i dag.

Kopi av melding:
For mye kraftfor i forhold til trening/utegang?

Han får kun 1 liter * 2 + fri tilgang på grovfòr og han står ute ca 12 timer per dag. Men han har hatt noen ekstra fridager i forbindelse med påsken, til vanlig blir han trent ca 6 dager i uken.

Kopi av melding:
En av flere "murer" man i perioder må over?

Har måttet jobbe endel med tillit etter ulykken vi hadde, få han til å skjønne at jeg avgjør hva som er farlig for oss, ikke han.

Kopi av melding:
Og så er det enkelte som våkner litt når våren kommer.

Ja absolutt + at han har blitt betydelig mer hingstete etter at han byttet stall og står i luftegård sammen med en vallak og fire hopper hvor kun den ene hoppen er over ham i rang. Han ble voldsomt bekymret i går da en av hoppene "hans" tok en ekstra avstikker på tur.

Jeg skal uansett ha alle punktene i bakhodet dagene fremover og prøve elimineringsmetoden

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.