hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Fullblods avl"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 "Fullblods avl"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

<3 <3 Mickro <3 <3

» VIP

Skrevet - 17/04/2006 :  21:07:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å gjøre en lang historie kort, så sitter jeg her med en oppgave fordi på fredagen før påskeferien skulle vi på et trav-stutteri med klassen (går på hestelinje). Og toget mitt til byen kjørte forbi stasjonen fordi det hadde skjedd en feil, slik at den bare hadde to vogner. Og to vogner i rush tiden går ganske så dårlig... Det endte da med at jeg ikke rakk toget videre til lillestrøm som igjen skulle akkuratt rekke den eneste bussen ut dit. Fikk da en oppgave for å slippe å få en hel dag fravær pga dumme dumme sporveiene... Ble litt OT det her, men må syte litt til

En del av oppg er:
Hvorfor tilater de ikke kunstig inseminering i fullblods avlen?
Men jeg finner ikke svar på dette noen sted... Kanskje jeg som er litt blond og ikke skriver inn de riktige søke ordene... Men noen som har svar på dette, eller en link til et svar?

Opal: du vet vel kanskje litt om dette?

Setter utrolig stor pris på hjelp

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  21:34:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei det du kan gjøre er og gå inn på www.ovrevoll.no og ringe noen galopptrenere de kan ha svar på dette el så sier de hvor du kan hend vende deg vidre
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  21:50:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
åå,er det bare den jævla hestelinja på skolen vår som ikke reiser??
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 18/04/2006 :  12:06:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke noe 100 % svar på dette men etter hva jeg har forstått dreier det seg i hovedsak om penger (som så mye annet i vår verden). For de dyreste hingstene i utlandet koster det fort mange hundre tusen for en bedekning. Dersom kunstig inseminering var tillatt ville det bli et "marked" for å snike til seg disse edle dråper (YÆK!) og selge "svart". Videre tjener hingsteholdere til disse svært dyre hingstene meget gode penger og det har de nok veldig lyst å fortsette med.

Forsøk å sende en mail til stutteribestyrer på Meridian Anne Lise. Hun har jobbet snart 20 år innen fullblodsavl og kan nok gi deg et utfyllende svar.

alrj@online.no
Gå til toppen av siden

<3 <3 Mickro <3 <3

» VIP

Skrevet - 18/04/2006 :  16:12:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Aha! Smart! Takk for svar Gjett hvem som skal sende en mail Gå til toppen av siden

reaching nirvana

Skrevet - 21/04/2006 :  21:19:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Opal det der var bare tull!! Du må da vite hva du uttaler deg om før du skriver det!

For det første er det for å bevare det naturlige i heste linjen. Det vil si at hingster som ikke vil eller kan bedekke heller ikke skall bedekke!
Og den andre grunnen er at det ikke skall kunne forekomme juks. Det er et vitne krav, slik at det skall være vitner til bedekkingen. Akkurat for å ungå juks
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  22:10:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opal det der var bare tull!! Du må da vite hva du uttaler deg om før du skriver det!

For det første er det for å bevare det naturlige i heste linjen. Det vil si at hingster som ikke vil eller kan bedekke heller ikke skall bedekke!
Og den andre grunnen er at det ikke skall kunne forekomme juks. Det er et vitne krav, slik at det skall være vitner til bedekkingen. Akkurat for å ungå juks

Opprinnelig postet av reaching nirvana

TA DET MED RO!

Viss du leser dette :

Kopi av melding:
er ikke 100% sikker på dette

Syns du burde lese før du klager på det!

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 21/04/2006 :  22:28:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det har nå ingenting med naturlighet å gjøre i fullblods avl.Det er noe annet med andre raser.

Og det var jo en utrolig krass tone.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  23:12:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror også at jeg hadde fått Lopke til å parre seg med ALT for tiden... så "naturlig" avl tviler jeg på man kan holde på med om man driver seriøst innen for alle raser også fordi det da vil begrense noe drastisk geografisk og vil man da ikke ende opp med en del innavl??

Tonen krass? ja litt kanskje, men håper ingen griner seg i søvn pga det da.. ikke ta alt så bokstavelig og høytidelig :)

You made your point Reaching Nirvana!! selvom jeg dog synes Opal sin forklaring er veldig lik din

"Dersom kunstig inseminering var tillatt ville det bli et "marked" for å snike til seg disse edle dråper "

"Og den andre grunnen er at det ikke skall kunne forekomme juks. Det er et vitne krav, slik at det skall være vitner til bedekkingen"

Tolket begge disse forklaringen ganske likt jeg :)

Om du mener juks: at hingsten egentlig ikke er faren? DNA??

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  23:21:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt at det er for å holde antall bedekninger per hingst nede. Ikke at det hjelper da, har kommet over hingster som bedekker 300 hopper per år - naturlig!

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 22/04/2006 :  01:05:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan skulle man registrere disse galopphestene som skulle komme etter tjuvbedekninger?
(edle dråper på strå)

Fullblodshester er ikke lette å bedekke naturlig i forhold til andre raser.Hingstene har aldri gått i sammen med hoppene og reagerer deretter.Maidens hoppene har aldri vært sammen med sånne mannfolk og reagerer ganske så kraftig til tider,dette er selvfølgelig like inndividuelt som med alt annet som har med hester å gjøre.

Jobba på Bolstad da Ragtime Band ,Sparkling Boy ,Persian Glory og Free Forester stod der,men det er mange år siden nå.

Er veldig glad jeg bare har Cob og Appaloosa for det går addskillig roligere for seg.
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 22/04/2006 :  14:41:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av reaching nirvana

Jeg uttaler meg ut fra det jeg har hørt av blant annet H.P Eriksen på Øvrevoll. Husker ikke 100 % argumentasjonen men at penger til hingsteeiere var et hovedargument husker jeg MEGET vel. Hvis alle her inne ikke skulle si en pøkk uten at det var ting de var 100 % sikre på hadde det vært ganske så dødt her inne på MIX'en. Jeg henviste i mitt innlegg vidre til en person som er ekspert. Hadde jeg visst at du var guru på området skulle jeg selvsagt henvist til deg.

Hva har det naturlige i hestelinjen med "ekte" bedekning å gjøre??? Er hester/barn whatever som er "lagd" ved inseminering mindre naturlige i det de kommer til verden enn noen som har blitt lagd på "gamle" måten (med mindre det er kloner det er snakk om)???? Hadde selv foretrukket inseminering i og med at det alltid er en større risiko ved naturlig bedekning både mht infeksjoner, skader osv. Videre er det et utrolig stressmoment for hoppene slik Marcello skriver ettersom de fleste aldri har møtt en kåt hingstefant før. Utvalget hadde også vært et helt annet om inseminering var tillatt.

Hadde det ikke vært penger som styrte dette innen fullblodsavl ville det helt klart vært tillatt med med inseminering nettopp grunnet de risikomomenter som foreligger både for hingste- og hoppeeiere.

Vet jo at hester som ikke har blitt til på lovlig vis sannsynligvis ikke ville bli reg i første omgang men ble det mange nok kunne det bli en mulighet for en form for løsning på den biten også. Blandingsraser av ymse slag er i lovens forstand heller ikke tillatt men de "lages" over en lav sko og folk kjøper.... Grådighet og legalisering over tid av det som er "forbudt" ligger i menneskets natur. Fake papirer på både det ene og det andre er langt fra vanskelig å fremskaffe og ulovligheter, både små og store, gjør vi vel noen og enhver omtrent daglig?

Nå DNA testes ALLE fullblodser som blir reg. At noen er vitne til selve parringen er ingen garanti for at denne hingsten blir far til avkommet. En hoppeeier (fullblods) hadde fått sin hoppe bedekket "etter boka", hoppa fikk føll men så viste det seg ved DNA testen at dette var langt fra en fullblods men mix av fullbl. og kaldblod for hoppa hadde sneket seg til samkvem med en kaldblodshingst etter å ha blitt bedekket av fullblodshingsten. (Denne historien er jeg 100 % sikker på - bare for å ha sagt det!)

Nå er teknologien ganske langt fremme i dag slik at hoppene blir sjekket først etter 16 dager og på ny etter 26 for å se at de har "tatt seg", men det kan fortsatt skje ting man ikke er herre over.

Vitnekrav - nuvel- hvor har du det fra???. Jeg har sett på to av bedekningene min hoppe har vært igjennom. Ved den tredje var det bare stutteriets ansatte til stede. Hvor "uavhengige" er disse????? Poenget med et vitne er at vedkommende skal være uavhengig.

Hingster som ikke vil skal ikke bedekke.??..Eh...? Hvordan tror du man får ut dråpene som brukes til inseminering???? Sonder inn i testiklene???? Er vel ufattelig svært få eksemplarer av hankjønnet (både hest og folk) som ikke vil, men du har sikkert utfyllende kunnskap på området siden du er 100 % sikker i dine påstander.

Redigert av - Opal den 22/04/2006 14:46:41 Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  15:07:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra skrevet, Opal! Enig med deg ;-)
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

reaching nirvana

Skrevet - 22/04/2006 :  15:39:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei opal og alle andre

Det jeg skrev er fakta. Jeg forklarte meg kansje feil men sånn er det. Det jeg mente med natürlig er at det er veldig mange hingster som ikke vill hoppe på en hoppe (hehhe morsommt hoppe på en hoppe, naja tilbake til poenget). Så da tar de maskiner eller kunstig "hoppe maskin" Og hestene unskyld utrykket men de blir "runket". Og det er ikke alle hoppene som lar seg bedekke så da skall de heller ikke bli bedekket. Dette er gammel tradisjon og det er få som vet. Og heste markedet er stort f.eks. I fjor ble det lånt inn en amerikansk hingst til scadinavia. Alle åringer nesten dette året var fra ham. Nå dette året reisten han til rusland for å være der et år. Og ja man må reise om man vil ha en god hingst. Og det er få som bedekker hestene sine med scandinaviske hester, de er rett og slett ikke gode nok. De "gammle" gode hestene skandinavia har hatt er desverre døde.
Og det der med penger virker ikke det utrolig tullete etter deres mening? Mener dere ikke at hadde det vert kunstig bedekkning hadde ikke da de edle dråpene reist verden rundt?? og hadde ikke de gode hingstene tjent mye mere penger da?

Gallopsporten er en sport som er preget av veldig mye tradisjon. Det er mye små ting som en gang hadde nytte men ikke nå til dags men de blir stadig gjort om og om igjen. Går du i en stall og spørr hvorfor ting blir gjort slik vet de fleste ikke dette de sier bare at sånn har det alltid vert. I norge har ikke gallop den tradisjonen som eri andre land og derfor kan det som skjer i gallop praksisen være vanskelig å forstå og/eller akseptere.

Ps. informasjonen har jeg fra en mann som har gåt på avls høyskolen i england.

Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  15:54:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes fullblodsavlen er unødvendig komplisert jeg,synes det er på tide at de tar etter travsporten. Å få spredd gener ser jeg på som positivt,det må da bli lite å avle på etterhvert,dersom alle bedekker med avlsmatadorer?

Når det gjelder det økonomiske,skjønner jeg ikke helt dette med at en bedekning må gjøres naturlig,det koster jo en formue for disse dråpene. Ved sending av sæd,tror jeg prisene etterhvert hadde falt,og at avlen hadde åpnet seg også for de som ikke har drøssevis av penger.
Jeg har vært på flere hingstestasjoner i Norges (kald- og varmblodstravere),og har ikke hørt om at stimulering av penis er vanlig prosedyre. Men jeg tror på at det skjer,for all del.

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 22/04/2006 :  22:06:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fakta for meg er kildehenvisning.

Jeg vil gjerne vite hvilke alle disse veldig mange hingstene som ikke vil bedekke hopper er. Hesters instinkter er primært styrt av ønske om å overleve og ønske om å formere seg. Hvis en hingst ikke vil "hoppe på en hoppe" hvorfor skulle den da ville hoppe på "kunstig" hoppe eller la seg runke av en svett veterinær??

At nesten alle åringer et år var fra samme hingst (hvis det ikke er snakk om en spesialrase som det kun finnes 1 disponibel hingst til) har jeg vanskelig for å tro. En hingst får bedekke et bestemt antall hopper av den typen den er kåret for i den perioden kåringen er gyldig. Er en grunn til at det er venteliste for hopper som "vil" til en hingst som f.eks Järvsöfaks. De som ikke får plass et år lar neppe avlshoppene gå "tomme" i påvente av plass neste år...

Ting som det er vanskelig å få tilgang på er dyre. Alt som er lett tilgjengelig faller i pris. Dette er basic makroøkonomi og jeg kan ikke se noen grunn til at det ikke skal gjelde også i avlsverdenen. Penger styrer det meste her i verden. Det er et faktum som man kan la synke inn over seg først som sist ellers får man seg mange nedturer....

Redigert av - Opal den 22/04/2006 22:08:00 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.