hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Fullblods avl"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 "Fullblods avl"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

reaching nirvana

Skrevet - 22/04/2006 :  22:56:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei opal

Nå har ikke jeg auksjonskatalogen her da den er i rommet til min datter som sover. Men jeg kan med 100% sikkerhet si at mer en 80%av de hestene som var på auksjonen er etter chequer. Dette vet jeg kjøpte selv en på auksjonen og ja han var etter chequer han og. Det er liksom blit et lite statussymbol når den norske åringen din er etter chequer. Legg merke til at jeg sier NORSKE. Men du kan gå inn på www.nfff.no og se der katalogen ligger helt sikkert der.

Ps. rart du ikke var på åringsauksjonen hvis du er så interesert i gallop.
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 22/04/2006 :  23:45:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle fullblodser som blir født selges jo ikke på åringsauksjonen? Jeg var der men reflekterte ikke over at 18 av 35 (51 %) åringer var etter Chequer. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  00:34:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
he he... spennende debatt.. lærer nytt hver dag jeg. Veldig gøy å lære om andre rasers avlsregler.
Opal, det virker som du har styr på sakene her :)
Gå til toppen av siden

reaching nirvana

Skrevet - 24/04/2006 :  11:51:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei opal

For det første så pekte jeg på det ordet NORSKE hingster. Also med det mener jeg hingster som har base i norge. Og det var på den tiden kun Lorofino og chequer. OM jeg ikke husker feil så er det kun 2 hester fra lorofino resten chequer. Resterende av de er fra hingster fra utlandet. Noen fra england og noen fra resten av skandinavia. Og før du kommer med det Oktan og albaran ja de er norske men nei ikke plassert i norge.

Og jo nesten alle åringer i norge blir meldt på åringsauksjonen. Grunnen til det er auksjonsløpet. Eieren kjøper tilbake sin egen hest for at de kan starte i det løpet. Komnkuransen er forgoldsvis lav og det er mye penger i det løpet. Må si at jeg meldte min hest i det jeg også. det er en sum på 200 000 kroner pluss swepstakes. Og det utgjør mye penger. Ellers er det noen få norske åringer som blir solgt før auksjonen men som regel er disse også meldt til auksjonen de blir bare strøket. Grunnen til at alle åringer blir meld er for det første terminen til melding er i begynnelsen av mai mens selve auksjonen er i september. Det er ytterst få som blir solgt så tidlig og hvis det er noen som har lyst å kjøpe dem så tidlig blir de som regel ikke solgt for eieren tror da at han for mere penger for hesten på auksjonen.

Og det med penger og hingster leste i the trainers association magasin (ne du sikkert ikke har hørt om før). Det er blitt et så stort marked fra de beste hingstene i verden at de som regel bedekker opp til 400 hopper på en sesong og dette er kun spesielt utvalgte hopper med god nok stamme. Så tror du ikke at hvis det hadde vert mulig å få tak i det over hele verden at da alle hadde lyst på føll etter disse hingstene? Og at avlsmaterialet hadde blit noenlunde ødelagt for de beste hingstene kunne parres med hvilken som helst hoppe at disse føllene da ikke hadde gjort det like bra og at ryktet til de gode hingstene hadde blitt ødelagt??

Hvilken hoppe er det du har bedekket medhvilken hingst? Er gankse nysjerrig. Var det opal? Hun har jo god stamme men desverre ikke gjort det så bra. Rir søstra hennes til daglig og hun går kjempe bra.
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  11:51:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jobba på Bolstad da Ragtime Band ,Sparkling Boy ,Persian Glory og Free Forester stod der,men det er mange år siden nå.

OT! oh, sparkling boy, finnes det noen bilder av han på nett? Er så glad i avkommene hans.. Forrige hesten min ble født på bolstad, og hesten jeg har nå er etter sparkling boy. Har ridd mange mange av de hestene der, alle sortbrune.

Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 30/04/2006 :  20:23:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
vet ikke hvor det ble av Sparkling Boy.Han er morfar til sportsponnien Magic Dancer H,en riktig lekkerbisken som står på Bråten gård denne sesongen.Tror Sparkling Boy ble sendt til Martin Magne Nygård på Jæren,men det er jo snart et par hesteliv siden): Gå til toppen av siden

abaco

Skrevet - 01/05/2006 :  19:19:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
En av grunnene til at en må bedekke naturlig er vel at det står i reglementet til Wetherbyes som styrer " The General Stud Book" ( Disse er veldig engelske og meeeget konservative). Alle Fullblods blir registrert her uansett hvor i verden de er født.
Skulle et lands avlsforbund gi f** i dette reglementet, vil ikke hester født i vedkommende land bli ført inn i hovedstamboka, og dermed ville disse hestene være verdiløse innenfor den organiserte galoppsporten og fbl. avlen.
Så er det også det at tillater en inseminering mister stutteriene en del av intektene sine: Det er svindyrt å ha hoppene oppstallet på de stutteriene som har de beste hingstene.
Det at hingsteeierne mister kontrollen over hvilke hopper som blir bedekt om en bruker inseminering er en sannhet med modifikasjoner, blir det solgt en dose til en bestemt hoppe og denne dosen brukes på en hoppe som ikke er godkjent av hingsteholder kan han nekte å skrive ut sprangseddel til hoppeeier og uten denne kan ikke føllet registreres.
- Så hovedgrunnen er vel stort sett konservative holdninger hos Wetherbyes.....

abaco
Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 09/03/2007 :  09:55:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har vært med og insiminert hoppe jeg (Fullblods hoppe) tror det var et ekspriment for hoppa ville ikke ta seg ved baturlig bedekkning men da ble hoppa drektig men ho mistet føllene pga vetrinæren ikke så det var tvillinger og et par år etter døde ho oxo men da sa hoppe eier at man kunne søke om insiminering pga den og den grunnen enten fikk man av slag eller far man det godkjent
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

helene2

Norway

Skrevet - 13/03/2007 :  15:37:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Og jo nesten alle åringer i norge blir meldt på åringsauksjonen. Grunnen til det er auksjonsløpet.

Huh?
Altså, jeg var ikke på sist åringsauksjon (siden den var så langt unna Øvrevoll) men tror du virkelig at nesten alle åringer blir meldt til åringsauksjonen? Om du tar en titt i katalogen var det jammen ikke mange åringer som var meldt, og veldig få som ble solgt. Auksjonsløpet? Om du la merke til det mener jeg det var hele 7 hester som deltok i auksjonsløpet i fjor. Om det representerer alle de norske åringene er galoppsporten i Norge i større nedgang enn jeg var klar over.

Forøvrig deler jeg syn på saken med Opal.

*helene* Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.