hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - 7 games
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 7 games
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 17/04/2006 :  19:35:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har tenkt til å prøve dette med hesten min, og har lest de forskjellige "lekene", men jeg lurer på hvor lenge man skal holde på med hver lek?
Begynner man med nr. 1 og jobber seg oppover? Eller "alle samtidig"?

Hvor lang tid tar det å gjennomgå alle lekene? (altså om det tar dager eller år)

Og så lurte jeg på om noen har prøvd 7 games? Hvordan har det funket for deg? Resultater? Virket det?

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  19:54:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
har tenkt å prøve det ut nå,da jeg har fått tak i bok og greier om emnet.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  20:07:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Bruk søkefunksjonen, eller se litt igjennom trådene her under NH-forumet. Det ligger endel tråder om 7 games her fra før av med gode linker og gode beskrivelser..! Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 17/04/2006 :  20:32:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Ka bok???

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  20:47:02  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
har ikkje holdt så masse på med det sjøl men her er i jalfal mine erfaringer,
kor lang tid det tar,det kommer ann på hesten og på deg.for nåken tar det ein månde for andre tar det 6. lekane tar du etter kvert for dei har ein samen heng så det er best og ta det i rekkefølge.
*plystrer på missy*
lurer på det same =ka bok

Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  21:17:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Trodde dette, på lik linje med Horsmanship, ikke var en treningsform, men en måte å håndtere hestene på i det daglige? Mange av de 7 lekene er nok ting du allerede gjør med din hest, eks. kose med den, få den til å vike for press++
Men når du skal introdusere 7 games for hesten din, så kan du nok begynne med lek nr. 1 og arbeider deg oppover, og etterhvert kan du bruke alle lekene uavhengig av hverandre i det daglige.
Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 18/04/2006 :  10:00:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Kan nokon gi meg ein link, til 7 games???

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  11:00:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Lær deg alle disse lekene med navn og nummer, la disse bli en natur eller livsstil for deg.

Du skal holde på så lenge at du får hesten til å gjøre det du ber den om, å bruker sin venstre hjerne halvdel slik at han er rolig å konsentrert.

Hvis du holder på med en lek,å du går tom for tid,så gå tilbake på neste lek som du føler mestring i, slik at du avslutter med suksess. Du må ha første leken i orden før du går over til neste osv.

Det kommer ann på deg og hest hvor lang tid det vil ta, å hvor lett du vil at lekene skal gå tilslutt.
Jobb med hver lek til hesten viser forståelse, dette kan ta fra 10 min til 4 timer med en lek. Når du opplever mestring roser du å går videre til neste lek.

veldig kort forklart:
game 1- friendly game- går ut på aat du skal kunne klappe over hele hesten mens den er avslappet og den skal ikke tvinges til å stå stille...

game 2- porcupine game- går ut på å lære hesten å gi etter for direkte trykk(trykkdirkte på hesten).

game 3- driving game- går ut på å lære hesten å gi etter for udirekte press(press uten å berøre hesten)

game 4- yoyo game- går ut på å lære hesten å rygge, og å komme tilbake igjen

game 5- cirkling game- få hesten til å gå i tau rund deg. ligner itt på bvanlig longering

game 6- sideways game- lære hesten å gå sidelengs

game 7- squeze game- lære hesten å gå gjennom trange ting.. hester er klaustorfobiske av natur.. dette brukes f.eks på henger ...osv..

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  11:10:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei!
Kan nokon gi meg ein link, til 7 games???

Opprinnelig postet av Ida&Fjellvåk

Sint?
Missy_ har skrevet en del der også ;-)

Trodde det var noen flere også, men fant dem ikke nå.

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Redigert av - Helle_ den 18/04/2006 11:17:35 Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  16:45:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
De syv leker

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 19/04/2006 :  15:42:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Tusen takk!!!

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 21/04/2006 :  07:20:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
I dag prøvde jeg den første leken, og hesten min stod helt stille mens jeg tok åp henne.. Kan jeg gå vidre til neste lek da? Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 21/04/2006 :  16:30:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Prøvt å få hesten til å rygge å sånt? høres ikkje ut som det er på porcupine lekene, eller ka d nå hette. ville forsatt å jobbe med leken helt til hesten var helt trygg på det, og du da...

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  17:35:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
bokka heter forresten bakkearbeid..
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 21/04/2006 :  19:25:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Ha! Den boka hadde eg tenkt å kjøpe, er den bra??? Tusen takk!!!

cowgirl_89

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  20:40:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecowgirl_89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecowgirl_89  Svar med kopi av melding

Hei!
Har selv prøvd 7-games med hesten jeg hadde på fôr før, og det fungerte veldig bra.. Jeg hadde hele tiden hjelp av instruktøren min (som selv har vært hos Pat Parelli som har utviklet 7-games, og hun har da lært dette skikkelig) Da jeg drev med dette så hun på det jeg gjorde, slik at hun kunne pirke og si i fra om jeg gikk for fort frem eller gjorde noe feil. Hoppa jeg drev med dette på, var en tøff dame, som ikke lot seg gjøre hva som helst, men etterhvert som vi jobba med det, og jeg lærte meg å ta meg tid så jeg også resultater...

Man begynner med level 1 og jobber seg oppover.. En og en lek om gangen, etterhvert 'fletter' man de sammen. Men som Pat selv sier; Om du når toppen har du selv blitt en hest!

Driver fortsatt litt med Pat Parelli's system med hesten jeg har på fôr nå, når jeg har tid og mulighet...
Å gå et steg tilbake, jobbe hesten fra bakken og bygge tillit er kanskje ikke så dumt!
Kan anbefale www.parelli.com - Pat's hjemmeside, står mer der:-)

Gå også gjerne innom vipen min, send meg en mail og spørr om 7-games oppsettet, så kan jeg sende det:-)
Lykke til med treningen så lenge

Mvh Lisa!!

Hest er ikke bare hest, det er LIVET! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.91 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.