hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tips til enkle øvelser?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Tips til enkle øvelser?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 04/04/2006 :  20:20:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en hest som er utrolig sær, og vil gjerne være sjef. Før jeg fikk hun hadde hun vært sjef i mange år, og gjort som hun selv ville.
Etter jeg fikk henne har jeg vært fast bestemt åp å bli lederen hennes, slik at hun gjør det jeg "ber" om uten å nekte. Men dette er ikke så lett..
Har trent slik at hun er (på banen ute og inne) følger meg når hun er løs, rygger når vil, stopper når jeg stopper og har trent join-up (da gikk det fint, hun senket hodet, slikket seg rundt munnen og vendte øret inn og jeg var fornøyd).

Hesten er snill og lydig inne på banen ute og inne, men problemene kommer når vi forlater banen. Rundt ved stallen går det fint, og opp til paddocken, men når vi skal forlate eiendommen nekter hun!!!
Da følger hun meg ikke, bare står der. Hvis hun først går, begynner hun å løpe foran meg for å dytte meg vekk, og det går ikke å stoppe hun. Ofte begynner hun å rygge tilbake til stallen. Hvis jeg da prøver å rygge hun selv, for at hun skal gå senere, rygger hun men nekter å gå fram igjen. Hvis jeg prøver å rygge hun UT fra eiendommen, begynner hun bare å gå fram (mot stallen) og går meg ned.
Altså har hun ingen respekt for meg når vi skal ut på tur. Dette gir seg hvis vi kommer 20-30 meter fram, da er hun snill resten av turen og koser seg veldig!
Det jeg da lurer på er hva jeg burde gjøre med henne? Hva bør jeg gjøre for å bli kvitt dette, hva bør jeg trene på? Er det noen øvelser jeg kan gjøre for at dette kan bli bedre?

Blir utrolig glad for svar, da dette er veldig viktig for meg.

Mari^_^

Norway

Skrevet - 08/04/2006 :  22:44:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Du kan jo prøve de syv leker
www.hestene.no Gå til toppen av siden

MaRiTa 89

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  01:30:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMaRiTa 89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMaRiTa 89  Svar med kopi av melding
for å få hesten til å respektere deg, så få hesten til å gjøre enkle øvelser som rygging, flytting av bakpart og frampart! Da vil hesten etterhvert forstå att det er du som er sjefen! Dette kan du også gjøre ifra hesteryggen!
Når du stopper, skal du fks heve litt på arma/skulderen, så skal hesten stoppe med engang. Når du begynner å gå igjen og skal få hesten til å følge etter, strammer du leietauet LITT, med engang hesten tenker på å gå, slakker du opp tauet igjen, og hesten følger etter deg på langt tau. Hvis du skal få hesten til å stå, må du først øve på dette. For skal du gå ifra hesten, skal du ikke legge noe press på tauet, du skal la det være helt slakt! Du skal få gå rundt hesten uten at den gjør noe! ved å få hesten til å rygge, strammer du tauet, og presser på bogen til hesten, med engang hesten tenker på å gå et skritt til bake, gir du ettergiften, altså slakt tau, og ta bort handa, slik fortsetter du til hesten har rygget ett par steg. det er nokk til å begynne med! hesten må ha konsentrasjonen sin rettet på deg! Så øv på dette til den har det! Så kan du begynne å bøye hodet til hesten til siden, da stiller du deg på siden dens, med ryggen litt i mot dens hode, så stramer du tauet, når hesten kommer med hodet får den automatisk ettergift! Gjør dette på begge sider. Så kan du begynne å flytte på frampart og bakpart. da bøyer hestens hode igjen, presser du rett bak albuen(litt oppenfor kanjse), til hesten flytter frambeinet framom det andre frambeinet, da slipper du opp presset og lar den få slakt tau. Gjør dette på bekke sidene noen ganger. så kan du flytte bakparten. Da gjør du det samme med hodet, se dereter på hestens rumpe, leg ett lite press(ett så stort press som trengs) til at hesten skal flytte bakbeinet over det andre bakbeinet. ikke bak, det beinet, men framom(gjelder også frambeina).
Det er viktig at du etterhvert bruker mindre og mindre press! Det skal ilslutt være nødvendig å se på rompa til hesten for at den skal flytte den, du skal legge honda bak/litt oppenfor albuen, da skal hesten flytte framparten. Ved rygging, kan du begynne å bruke stemmen som Hepp, eller Back eller no annet, slik at du ikke trenger å legge press på den=)
da vil hesten til slutt respektere deg, og forstå att du er sjefen, og deretter høre etter deg
Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 15/04/2006 :  09:19:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar:D
Skal prøve alt dette!!!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.