hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bitt eller Hackamore?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bitt eller Hackamore?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  20:04:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Når har man egentlig behov for hackamore istede for bitt? Og hva er best å bruke, på hvilke hester(stressa, rolige, sterke osv.)?
Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  20:21:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg skal ikke svare på hvem det er best og bruke på osv., men jeg bruker gjerne hack som et alternativ til bitt - enten for å variere eller fordi hesten av ulike årsaker ikke kan bruke bitt der og da. Har ridd med hack på det meste - fra det mest stressa til det mest rolige. Bare husk å venn hesten til hack før du legger ut på tur - brent meg på den gitt :-P Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  20:21:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når? Når hesten har sår etter harde bitt etc..

Nei, har egentlig ikke mye peiling på dette..

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 16/04/2006 :  21:17:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Hvordan venner man hesten til hack?
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  21:21:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
ja,takk begge deler..

hacken er vel forsåvidt beregna på hester med ødelagt munn.leste også det var for hester som var så følsomme i munn at de ikke kunne gå med bitt,men hallo!!
alle hester er veldig følsomme i munn når de blir født,men så er det en del folk som er flinke til å ødlegge dette da.å der kommer hacken inn.

men problemet med den er jo at det blir vanskelig å gjøre veldig kompliserte øvelser med den.da signalene ikke blir like korekte.

hvert hestelige individ bør få bestemme best hva den liker.jeg for min del bytter litt på.

hadde ikke hacken vært oppfunnet hadde nok min hest vært avlid ja.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

kris10na

Skrevet - 16/04/2006 :  21:32:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir med bitless bridle og er stor fornøyd med det:)
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  21:56:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Lino: Venner den til litt andre signaler osv., fortrinnsvis hester som ikke er så godt trent at de fatter det å snu bare ved vekthjelpere :-) Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  22:38:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Da får jeg vel prøve hack da. Kanskje fungerer det litt bedre enn bitt på Vinnie

Edit: Funnet ut at jeg skal prøve enten Hack, BB eller knaksje sidepull (om noen kunne forklart hav det var ) Hva burde jeg velge?

-

Redigert av - VictoriaTh den 17/04/2006 13:36:29 Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 17/04/2006 :  14:32:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg sier også ja takk begge deler, eller faktisk alle 4.

Dette gjør jeg:

I dressur arbeidet bruker vi rett muffe trinse. Den ligger stabilt og kan ikke skade gomm. Mange hester liker dette bittet godt.

Ved tur og litt lett arbeid bruker jeg både hack og sidepull. Ulempen med hack er at det ved sideførende tøyletak gir dårlige beskjeder da hack er mere rett frem, ned og opp. Sidepull bruker jeg når jeg går lange tøyler og fungerer veldig fint. Mange hester blir tunge i fremparten av hack og sidepull da de lett støtter seg til nesebenet. En må være ektremt nøye på egen bæring og balanse ved å bruke disse i dressur arbeidet. Men ikke noe negativt ved å lære seg egen bæring?

Bitless bridle bruker jeg kun på tur da den ikke egner seg overhodet tl arbeid på banen. Ettergidten er for sen og signalene forvirrende. Dersom en skal bruke BB på banen blir det kun pusle ting og ved korrigering av rytter.

Deielig for hesten er det vertfall å variere.. Hoppa mi senker hodet og plasserer mulen selv når jeg kommer med hacken...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  14:37:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Bruker sidepull, mest for å variere. Bruker det mest på tur.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  17:06:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg bruker bare bitt, eller bare grime med leietau en skjelden gang. ville aldri hat hackamore på hestene mine, er allt for redd for å bruke det. jeg spurte en hestedommer en gang om hackamore, og hun sa at det var desverre altfor mange som hadde ødelagt hestene sine ved å bruke hackamore. Men skjønner dere som MÅ bruke det.
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  18:31:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er ikke alle som bruker hack som ikke kan å bruke det .. Det er alt for mange hester som blir ødlagt av bitt også, men likevel velger du å bruke det? ;-) Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 17/04/2006 :  19:22:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med F i dette. Det er strengt tatt hendene som avgjør hvor mye skade både bitt eller hacamore kan gjøre.... Har nettopp kjøpt meg hack i nydelig lær. Den er uten kjetting under haka og virker meget skånsom. Koster litt mer men kanskje en ide til bursdag/julegave å få byttet ut den gode game...?
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  19:30:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
mange som setter den altfor lavt ox:((
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  20:13:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Noen setter hacken for lavt, andre bruker for lange bitt, er for harde på hendene, bruker for små bitt, bruker bitt som ikke gir mening osv .. Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  20:14:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Noen som kunne forklart hva en sidepull er?
-
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.