hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Klappe vs. stryke hesten
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Klappe vs. stryke hesten
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Lene.

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  00:56:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ragnhild.

Hva fortrekker du da, at kjæresten din gjør... Styker deg med hånden eller klapser deg et par tre ganger på rompa eller ryggen???
Opprinnelig postet av oleo

*Fnis*

Dette er strengt tatt litt vel privat,syns du ikke Oleo?

Sorry,måtte bare...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  01:16:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ragnhild.

Hva fortrekker du da, at kjæresten din gjør... Styker deg med hånden eller klapser deg et par tre ganger på rompa eller ryggen???

Jeg klapper aldri simpelten fordi jeg tror ikke hun hverken forstår eller liker det....

Som sagt, jeg stryker alltid selv, jeg bare sier eksemplene som jeg har hørt
Ang. dette med klapping/stryking på mennesker så skal jeg ikke gå nærmere inn på hva jeg foretrekker (), men et vennskaplig klaps på skuldern kan jo være like så koselig i gitte situasjoner som et stryk over armen. Hvor mange gutter står og stryker på hverandre når de hilser o.l.?
(Ragnhild er trøtt og ser for seg alle fotballgutta gå rundt og stryke hverandre på armene og i kinnet etter de har scora mål ).
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 17/04/2006 :  01:20:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg tror faktisk ikke at det er "himmel å gæli" å klappe hesten. Det er vel litt som at du lærer deg hva ros er. Et klapp på halsen etterfølges ofte (iallfall har jeg sett det mange ganger) av kløing et eller annet sted på halsen/nakken til hesten.

Jeg klør omtrent ved manken når jeg skal si "flink hest", fordi da slipper jeg å rote sånn med tøyler og ting, og det er greit når man roter litt med altmulig likevel....

Jeg tror dette med "hesten kan merke en flue"-konseptet dras ut i alle vendinger for tiden...jeg er faktisk litt enig med Ragnhild jeg da, jeg tror vel ikke at det slik at det er den mest optimale måten å rose den firbente på, men jeg tror det det er noe overdrevet av oss "hobbyryttere" som så gjerne vil at det skal være noe galt med det topprytterene gjør å si at det er så kjempe,kjempegæli å klappe en hest litt på halsen...(ok, hvor mange hestemarked brukere får jeg etter meg nå mon tro...)

Også innbiller jeg meg fortsatt at de fleste etter å ha klappet et par ekstatiske ganger går over til klø/stryke/hva du nå kaller det. Men det kan hende det er dagens positive innstilling som gjør at jeg tror det...

Guro
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  01:37:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Har ingeting i mot et par klaps på baken jeg xD
(Silje er trøtt!)
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 17/04/2006 :  01:46:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Ragnhild.

*Fnis*

Dette er strengt tatt litt vel privat,syns du ikke Oleo?

Sorry,måtte bare...

Opprinnelig postet av Lene.

For meg er det ikke det men det kan være langt over privaten for andre... Hvis jeg skulle tatt dette eksemplet til en av mine venninner kunne det fort blitt formulert enda verre...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  11:02:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner ikke fluer på håndflaten. Den eneste hårløse plassen jeg kjenner fluer er fingertuppene, og der ligger nervene tett til overflaten. Ellers så er det pelsens jobb å registrere slikt.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  11:48:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg klapper hesten veldig forsiktig før jeg går over til å stryke. Hesten skønner at dette er ros og tar ikke skade av det. Mulig det er annerledes for andre hester.
Klapper hesten fordi det var det vi lærte på rideskolen. Men klapper ikke hardt! Så hesten merker jo at den ikke straffes. Men sånn som sprangrytterne gjør syns jeg noen ganger kan virke litt voldsomt.

Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 17/04/2006 :  12:42:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Klapper eg hesten når den har vert flink mens eg rir, og glemmer meg litt ut, så blir det med fingertuppene. fordi fingertuppene er et følsomt område, og hesten kjenner det som kløing, før såg eg egentlig ingenting galt med å klappe hesten, så lenge det ikkje kom noe "lyd" , men vi har vel blitt flinkere til å lese hestens kroppspråk.

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  17:25:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
for orienteringen sitter hårsekkene i huden altså..å du kan jo klemme alt du vil i håret,så håret har ikke følelser.å det er huden som gjør disse små rykningene for at fluene skal fjerne seg.å jeg vil heller at kjærsten min skal klø meg enn daske meg,når jeg har gjort noe bra..
men det er vel sånn med oss folk?
vi klasker jo kompisen på ryggen,når han har gjort en bra presentasjon..men når de er lei seg,stryker vi dem..hmm.mennesker er rare dyr.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  17:28:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg klør hesten.
Therese
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  18:22:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det viktigste er vel egentlig ikke hvordan man roser hesten,men at hesten forstår at det er ros og ikke straff.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Optigbørs Suzett

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  21:59:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men sånn som sprangrytterne gjør syns jeg noen ganger kan virke litt voldsomt.

Ikke alle sprangryttere som klapper da...

Jeg gjør litt begge deler, men klør mest. Tror hun forstår hva klappingen betyr, men hun setter sikkert mer pris på å bli klødd.

Mvh Sofie

-en virkelig god trener lytter når hesten hvisker, og hvisker selv tilbake-
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  09:23:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg tror faktisk ikke at det er "himmel å gæli" å klappe hesten. Det er vel litt som at du lærer deg hva ros er. Et klapp på halsen etterfølges ofte (iallfall har jeg sett det mange ganger) av kløing et eller annet sted på halsen/nakken til hesten.

Jeg klør omtrent ved manken når jeg skal si "flink hest", fordi da slipper jeg å rote sånn med tøyler og ting, og det er greit når man roter litt med altmulig likevel....

Jeg tror dette med "hesten kan merke en flue"-konseptet dras ut i alle vendinger for tiden...jeg er faktisk litt enig med Ragnhild jeg da, jeg tror vel ikke at det slik at det er den mest optimale måten å rose den firbente på, men jeg tror det det er noe overdrevet av oss "hobbyryttere" som så gjerne vil at det skal være noe galt med det topprytterene gjør å si at det er så kjempe,kjempegæli å klappe en hest litt på halsen...(ok, hvor mange hestemarked brukere får jeg etter meg nå mon tro...)

Også innbiller jeg meg fortsatt at de fleste etter å ha klappet et par ekstatiske ganger går over til klø/stryke/hva du nå kaller det. Men det kan hende det er dagens positive innstilling som gjør at jeg tror det...

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Takk Guro!
Sier meg enig her jeg.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 18/04/2006 :  09:50:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Han dressur rytteren, Per Waaler, klappet hesten sin hardt på begge sider av manken etter å ha gjort en dressur program. såg det på TV. Ikkje at det er så ekstrenmt farlig, men han slapp tøylene, så det ble jo som en slags ros. Dette var ikkje en konkuranse.

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  10:26:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
vet ikke om det er samme effekt på hest og hund, men på en hund som har lett for å stresse seg opp under trening kan det virke beroligende og stryke den som ros istedefor et par klapp.
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.