hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Klappe vs. stryke hesten
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Klappe vs. stryke hesten
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  16:21:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Sitter her og ser på sprang med kjæresten min, og han skjønner ikke helt hvorfor folk reagerer på at rytterne klapper hestene sine på halsen. Er det virkelig så vondt for hesten å bli klappet på slik man ofte ser sprangryttere gjøre når de har fullført en runde, eller tåler de det?

Var på NH kurs en gang for lenge siden og der fikk vi veldig tilsnakk om vi klappa hestene. De skulle bare strykes. Men som kjæresten min sier: Vi kjenner en flue på beinet vi også (som hestene), men vi tåler allikevel å bli klappa på. Og det er jo sant..!

Synspunkter?

(yey, Ragnhild har klart å fått kjæresten til å se på en HEL sprangkonkurranse på tv! ]

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  16:30:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg klapper aldri hesten, jeg klør eller stryker. Hvorfor? Vel, har du noen gang sett en flokk hester ute i naturen som klapper hverandre? ;-)
Etter hva jeg har hørt/skjønt, så er det ikke klappet, men smellet de reagerer på. Det er jo ikke så ulikt smellet som blir når du smekker med longepisken osv.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 16/04/2006 :  16:56:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Klapper aldri hesten!

Ikke alle hester som er vant til å bli klappet. Vet av hester som forbinder det å bli klappet med straff.

Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  17:10:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
grunnen til at man ikke skal klapper er fordi at hestene er så sinnsykt følsomme i huden,dere ser jo det om en flue f.eks sitter et sted på kroppen.så da kan dere jo tenke dere selv hva klapping fører til.men nå er det ganske mange hester som har lært fra de var føll at de har vært flinke om de blir klappet fordi de får høre go-ord i samme slengen.så da kan de jo bli ganske forvirra om man plutselig bare begynner å klø dem i manken i stede,selv om dette kansje er bedre for hesten.ellers bruker jeg stemmen mest,da jeg slipper å bytte tøyle tak å sånn om den skal roses.men det er jo fordi mine er vant til dette.men han ble litt paff når jeg ikke klappa han mer i begynnelsen..

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  17:17:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Jeg klør dem jeg.
Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 16/04/2006 :  19:00:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Tror faktisk at mange av de som klapper hesten til ros bruker samme smellen når hesten ikke oppfører seg.. Derfor synes jeg det er rart at folk roser hestene med slike klaps. Har sett sprangryttere som klapper hardere jo flinkere hesten har vært.. Det er ingen logikk synes jeg...

Tror det settes mer pris på at vi stryker eller klør dem.. De tåler nok å klapses på. Akkurat som vi gjør. Men å bli slådd med flathanda ser ikke jeg som ros liksom...

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  19:12:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Klapper ikke, styrker. Klapping forebinder jeg ikke med ros, går mer under straff (med flat hånd)
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  19:21:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tina Lund stryker hesten sin etter konkurranser, ser det ihvertfall ganske ut som
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  21:07:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tror faktisk at mange av de som klapper hesten til ros bruker samme smellen når hesten ikke oppfører seg.. Derfor synes jeg det er rart at folk roser hestene med slike klaps. Har sett sprangryttere som klapper hardere jo flinkere hesten har vært.. Det er ingen logikk synes jeg...

Tror det settes mer pris på at vi stryker eller klør dem.. De tåler nok å klapses på. Akkurat som vi gjør. Men å bli slådd med flathanda ser ikke jeg som ros liksom...

Opprinnelig postet av carambee

så jeg under oslo horse show..den ene hesten gikk feilfritt,så skulle de bare gallopere litt etterpå,å han slo på den gjennomvåte halsen i takt med galloppsteg,mens folk klappa oxo i takt..så du hørte hvert klask.vet ikke hvor stor pris hesten satt på det,hadde ikke jeg likt i hvert fall...

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  21:39:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
siden hesten min elsker og bli klødd er det for meg naturlig å klø henne som ros.
hun har blitt behandlet ganske hardt før så å klappe henne med flathånda samtidig som jeg roser med stemmen tror jeg vil gjøre henne usikker.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

JohanneOgLita

» VIP

Skrevet - 16/04/2006 :  22:28:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJohanneOgLita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJohanneOgLita  Svar med kopi av melding
Jeg både stryker, klør og klapper hesten, har egentlig aldri tenkt over det. Tror det viktigste er at hesten sjønner at det er bra, at den får ros i tillegg og at man gir etter på tøylen som belønning...

Min blogg, våre opplevelser- http://hest.no/blogg/?bid=623 Med film

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  23:08:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
grunnen til at man ikke skal klapper er fordi at hestene er så sinnsykt følsomme i huden,dere ser jo det om en flue f.eks sitter et sted på kroppen.så da kan dere jo tenke dere selv hva klapping fører til.men nå er det ganske mange hester som har lært fra de var føll at de har vært flinke om de blir klappet fordi de får høre go-ord i samme slengen.så da kan de jo bli ganske forvirra om man plutselig bare begynner å klø dem i manken i stede,selv om dette kansje er bedre for hesten.ellers bruker jeg stemmen mest,da jeg slipper å bytte tøyle tak å sånn om den skal roses.men det er jo fordi mine er vant til dette.men han ble litt paff når jeg ikke klappa han mer i begynnelsen..

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Dette med flua skreiv jeg jo i første innlegg. Ja, hester kjenner en flue på kroppen. Det gjør vi mennesker også, ikke sant? Men vi mennesker har ikke vondt av å bli klappa på låret eller ryggen eller armen eller andre steder på kroppen, har vi? Så for meg blir det eksemplet med flua litt rart å bruke. Og som motargument til det kan man jo si at hester sparker jo etter hverandre på beite, men de dør ikke av den grunnen.

Det med selve lyden av klappet har jeg aldri tenkt på faktisk! Gode svar :)

(kan jo si at jeg klapper ikke selv, jeg stryker, men klarte plutselig ikke svare kjæresten på hvorfor jeg gjør det)
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  23:20:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke huden som registrerer flua, det er pelsen sin jobb. Det er det hos oss mennesker også.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  00:01:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jammen de jeg tenker på er de som roser LITT hardere enn de vill klappa en flue..

sparking er straff,ikke brukt som ros!!

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  00:19:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jammen de jeg tenker på er de som roser LITT hardere enn de vill klappa en flue..

sparking er straff,ikke brukt som ros!!

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Jeg tror kanskje jeg misforstår deg nå, eller at du misforstår meg? Jeg mener ikke at man klapper til noen som når man klapper til en flue. Flua er brukt som eksempel på at huden (pelsen som kristy sier her, noe som jeg heller ikke får til å stemme, for vi har da ikke pels på f.eks fingertuppene/hendene, men vi kjenner da en flue der allikevel?) registrerer en flue, altså huden er følsom. Fordi huden er så følsom er det noen som sier at man ikke skal klappe hesten fordi da får den vondt. Greit, det er et fint argument. Som motargument da kan man si at jammen se på hester som leker, de sparker, biter og herjer uten at de får vondt, altså, det argumentet med flua blir litt rart.

Det er ingen som har snakka om at sparking er ros heller?
Er vi enige da?
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 17/04/2006 :  00:38:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ragnhild.

Hva fortrekker du da, at kjæresten din gjør... Styker deg med hånden eller klapser deg et par tre ganger på rompa eller ryggen???

Jeg klapper aldri simpelten fordi jeg tror ikke hun hverken forstår eller liker det....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.