hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lærolje m/narvesværte?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Lærolje m/narvesværte?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

JohanneOgLita

» VIP

Skrevet - 16/04/2006 :  14:37:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJohanneOgLita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJohanneOgLita  Svar med kopi av melding
...er det noen som vet hva det er, og hvordan\hvorfor det brukes?

Positive eller negative erfaringer med denne type lærolje?

Min blogg, våre opplevelser- http://hest.no/blogg/?bid=623 Med film

Ullsokken

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  15:01:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Salmaker Mette Flage sier:
Kopi av melding:
Lær som har falmet i fargen av slitasje kan du smøre med olje tilsatt narvsverte.
Narvsverte er fargestoffet som blir brukt til å farge lær og finnes i de fleste farger. Du kan få kjøpt olje med svart farge i hesteutstyrsbutikkene, eller du kan kjøpe narvsverte og blande selv.
Dette påføres læret på samme måte som du smører salen ved vanlig vedlikehold.
Bruk hansker så ikke hendene dine blir svarte. Start med et tynt lag og gjenta om nødvendig når det første strøket har trukket inn. Til slutt polerer du med en tørr klut, det gjør overflaten blank og hindrer fargen i å sverte av senere.
Hvis du trenger en annen farge enn svart tror jeg du må blande selv. Ca 1 del farge til 4 deler olje.
Narvsverte får du kjøpt hos www.skinnlaaven.no

Jeg har noe lærfett med narvsverte (tror jeg), mengudene vet hvilket merke og hvor jeg har fått fatt i det. Etiketten er såklart borte.
Jeg har faktisk aldri sett lignende fett igjen..

Raving madness suits me fine

Redigert av - Ullsokken den 16/04/2006 15:03:00 Gå til toppen av siden

JohanneOgLita

» VIP

Skrevet - 16/04/2006 :  15:15:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJohanneOgLita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJohanneOgLita  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar Blei litt klokere nå, de har lærolje med narvesværte på minhestebutikk.no http://minhestebutikk.no/mhb/produkt.asp?s=2&kat=21&pid=56701

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  17:22:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Takk til deg også! Olja var dyr, men kjøpes likevel.
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 16/04/2006 :  18:01:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Denne typen har jeg også, men dette er ikke lærolje, det er lærglans. Blir nesten som "maling" å smøre på og det blir en veldig skinnende overflate på læret. Kan heller ikke brukes på saler. Personlig så syns jeg ikke det ble noe fint. Da ville jeg heller kjøpt ren narvesverte og blandet i lærolje selv!!!!! Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  18:11:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Hvorofr kan den ikke brukes på saler?
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  21:32:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
åh, dette var midt i blinken for meg da... Salen min har mistet litt farge noen steder og jeg har lurt lenge på hva jeg skal gjøre. Dreiv og vurderte skokrem jeg, men turte ikke pga var redd at det skulle sverte av.

Er det noen som har erfaring med narvesverte, som vet om det farger av eller hoder lenge?

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  21:47:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Siden narvsverte er det middelet som blir brukt når man skal farge lær så går jeg ut i fra at det holder en stund. Nye saler farger litt av i begynnelsen, så det gjør den trolig når den er "nymalt" også.

Jeg laget meg kniv og slire en gang for lenge siden. Slira malte jeg mørkebrun. Husker ikke om det var narvsverte eller noe annet jeg brukte, men den er iallefall perfekt farge på enda. Det trekker jo helt inn i læret.

Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 16/04/2006 :  21:55:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette står på Parisols læderglans m/narvesverte(den som selges på minhestebutikk):

Parisol læderglans m/narvesverte giver seletøjet og andre lædergjenstander en blank sort overflade, og bør som følge deraf ikke bruges til sadler o.lign., hvor en blank overflade ikke er ønsket.

Dette er et stoff som skal pensles på læret for at læret skal bli skinnende og blankt.
Dersom du bare vil at seletøyet skal bli "sortere" så ville jeg heller kjøpt ren narvesverte og blandet det i lærolje selv.
I følge mette flage, salmakereksperten på hest.no, så skal du blande 1del narvesverte til 4deler olje. Narvesverte fås kjøpt på skinnlåven, men siden deres virker ikke. Har ikke funne noen andre steder som selger ren narvesverte eller lærolje med narvesverte blandet i!

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 16/04/2006 :  21:58:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker jo narvesverte på kantene på det jeg syr. Holder lenge!

Gå til toppen av siden

JohanneOgLita

» VIP

Skrevet - 16/04/2006 :  22:33:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJohanneOgLita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJohanneOgLita  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette står på Parisols læderglans m/narvesverte(den som selges på minhestebutikk):

Parisol læderglans m/narvesverte giver seletøjet og andre lædergjenstander en blank sort overflade, og bør som følge deraf ikke bruges til sadler o.lign., hvor en blank overflade ikke er ønsket.

Opprinnelig postet av tebj0

Hmm fikk ikke opp den teksta jeg, med det kan jo hende at det er lærolje med narvesværte, selv om bildet ikke stemmer?

Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 16/04/2006 :  22:39:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan jo sende en mail til dem å høre da. Jeg har bestilt min derfra, og i den tro at dette var lærolje med narvsverte, men det viste seg jo ikke å være det da
Prøvde den på et gammelt hodelag og det så ut som plastikk etter på
Gå til toppen av siden

JohanneOgLita

» VIP

Skrevet - 16/04/2006 :  23:17:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJohanneOgLita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJohanneOgLita  Svar med kopi av melding
Ååh... Får prøve å kjøpe vanelig narvesværte og blande med olje da. Bare skrik ut om noen finner lærolje med narvesværte!

Takk for svar alle sammen! Dere redda salen fra "plastikk-døden"!

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.