hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - mister sko!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 mister sko!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  09:14:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
jeg og hesten min skulle snørekjøre noen damer som hadde 40 års lag, og plutselig merket vi at han hadde mistet 2 sko!! begge på frambena, og tenk hvor farlig det er å miste dem når noen står på ski bak! for skoene flyr jo av når man galopperer

i går mistet han enda en sko, og jeg merket at den siste også var løs, Han er skodd samtidig med hoppa vår, og alle hennes sko sitter som de skal. Er litt dumt hvis skoene bare skal henge og slenge når jeg er på tur, for jeg får de ikke av, siden de sitter fast med alle sømmer på ene siden, og alle de innerste har løsnet!

hva kan være grunnen??

crusabell

» VIP

Skrevet - 16/04/2006 :  10:27:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvor lenge siden er det han ble skodd? kjente du ikke at de var løse heller?
det er jo litt forskjellig med hester hvor lenge skoa sitter. noen sliter sømhodene veldig(sommersko) og da detter skoa av med en gang nesten. kan også ha noe med bevegelse i skoa å gjøre. kanskje den ikke er tilpasset riktig,eller hoven er galt beskåret. mye kan ha innvirkning her...
jeg ville tatt av skoa som henger og slenger.ellers kan hesten tråkke de av seg selv, og dra med store biter av hoven samtidig. prøv å klippe av tuppen av sømmen(som kommer ut gjennon hovveggen) med ei avbitertang. da kan du trekke ut sømmene etterpå. kanskje noen kan hjelpe deg? ikke så lett å holde på alene med sånt. vær forsiktig værtfall så du ikke ødelegger hoven
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  11:37:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det samme lurte jeg på..
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Stine&hestene

» VIP

Skrevet - 16/04/2006 :  15:07:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min mistet framskoene sine hele tiden da jeg først kjøpte han. fikk ny sko og neste dag var den borte igjen, ny sko og fikk den av igjen, hele tiden..
først prøvde hovslagern å bøye skoene mer innover bak så han ikke så lett kunne tråkke de av. dette virket heller ikke, så løsningen ble å sette på ett skonummer mindre. siden har han holdt skoene på helt til han får nye sko:)
så mitt tips er å få hovslagern til å bøye skoene mer bak så hesten ikke så lett kan tråkke de av og vist det ikke går, legge på en str mindre. (dette forutsetter så klart at hesten har sunne og sterke hover)

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  15:49:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hvis man legger på sko som er mindre, eller bøyer den inn bak(skor trangt), så vil ikke hesten tråkke av seg skoene så lett. Men det kan føre til at hoven blir forsnevret, altså trangere bak, som igjen fører til dårligere hovfunksjon. Hovfunksjonen/hovspillet betyr enkelt sagt at hoven vider seg ut når den settes i bakken og trekker seg sammen når den løftes. Dette er med på å få blodet til på pumpes gjennom hoven. Men blir sirkulasjonen dårlig pga feil skoing kan etterhvert høvene bli dårlige og sprø, og sprekke opp.
En annen, og etter min mening bedre løsning, er å korte overrullingen slik at hesten ikke tråkker av seg skoene med bakbeina. Overrulingspunktet er helt framme på tåa, og man rasper av hoven der framme på utsiden, gjerne inn til den hvite linja.
Hvis tåa på frambeina er for lang strukket framover, så vil hesten når den beveger seg framover, løfte frambeina opp fra bakken litt for sent, slik at bakbeinet rekker å ta igjen frambeinet og trår av skoen. (oi, for lang en setning)
Hvis dette var vanskelig forklart, så prøv selv Gå med hendene i gulvet, og merk forskjellen når du har laaange høver(fingrene strukket fram) og når du har korte(knyttenever).

Det må ikke være det som er grunnen til at skoa ramler av da. Hvis den har gått lenge siden siste skoing, kan han ha vokst dem av seg. Eller at hovveggen er blitt så sprø at sømmene løsner av den grunn. Ja ja, håper hovslageren fikser problemet da hvertfall

Redigert av - Asbjørg den 16/04/2006 15:53:26 Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  16:17:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
vurdert å prøve barfot-gang?
Gå til toppen av siden

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  11:39:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
Nei, kjente ikke at den var løs, men de to siste skoene kjente jeg at var løse, fikk heldigvis hjelp med å få de av fort, for de var skikkelig løse, så måtte ordne det med en gang. Han går barfot deler av året, men på vinteren funker det ikke å gå barfot, og på sommeren må han gå med sko siden han ris mye på grus o.l. Dessuten har ikke jeg kunnskaper om hvordan man skjærer hovene riktig, og har ikke tenkt å lære meg det med det første.

P:S: er ikke lenge siden han ble skodd, samtidig som hoppa vår og hennes sitter perfekt..
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  13:46:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
sett at hard bruk på hardt underlag har gitt løse sko,men ikke spør hvorfor..
det var da også en holdning preston.synes det er greit å kunne litt om høver uansett jeg da..
å for fjerne all tvil:hester kan faktisk være barfot å bli brukt på grus o.l. så det så!

Gå til toppen av siden

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  18:40:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
sett at hard bruk på hardt underlag har gitt løse sko,men ikke spør hvorfor..
det var da også en holdning preston.synes det er greit å kunne litt om høver uansett jeg da..
å for fjerne all tvil:hester kan faktisk være barfot å bli brukt på grus o.l. så det så!

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

snø kan vel ikke sies å være hardt underlag??Selvfølgelig er det greit å kunne litt om høver, men jeg har ikke tid til å "utdanne meg" til noe jeg ikke er så god på, overlater heller det til folk som kan det. og JA, jeg vet at hester kan være barfot og gå på grus, akkurat som jeg ikke vet det! vi har en shettis som går barfot året rundt, men på MIN hest funker det ikke så bra! trenger ikke være så påstålig, for jeg vet faktisk selv hva hesten min tåler og ikke. Når han brukes til barneridning går han nesten bare på grus i 2 mnd, og det tåler ikke høvene, da blir de helt nedslitt. Så jeg risikerer ikke høvene bare for at han skal gå barfot, trenger ikke prøve å overbevise meg, for jeg vet hva jeg vil

blir litt irritert...
Gå til toppen av siden

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  18:45:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
hehe, blei litt surt det innlegget så jeg, mente det ikke SÅ grinete:) Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  20:52:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
nå regner oxo jeg med at du kan mest om hesten din å vet han trives med sko,å prøver faktisk ikke å prakke på deg no i det hele tatt,men det hørtes faktisk ut som på ditt forige innlegg at ingen hester kunne gå barfot på grus.men det er bra at det ikke er barfot for enhver pris.å jeg vet faktisk at sne ikke er hardt underlag,men bare nevnte det.
å jeg vet ikke hvem av oss som er mest påstålig jeg,men..

Gå til toppen av siden

TahiaPiken

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  23:21:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTahiaPiken  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTahiaPiken  Svar med kopi av melding
så roet vi oss :) jeg har nettopp lært av en veldig flink smed at man burde lære å bytte sømmene selv, for da varer skoene mye bedre, høvene blir bedre. Smeeden vår sier at etter 6 uker vil sømmene begynne å knekke fordi de blir rustene, ogde fleste ridehester har søm i hoven uten at noen tenker på det! Så jeg tror faktisk jeg skal ta meg et lite udanningskurs så jeg hvertfall kan smekke på litt søm. Det er nok det som har skjedd, at sømmen har brekt og dermed løsner skoene. hvis hesten din har blitt brukt mer enn hoppa er det lettere for sømmen å brekke når han går, spesiellt hvis skoen er litt løs! :)
sooove ja takk Gå til toppen av siden

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  09:05:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
så roer vi oss ja
hm, kanskje det er grunnen?? virket sannsynlig, for han blir brukt mer enn hoppa.
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  10:57:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hva mener du med at de fleste ridehester har søm i hoven uten at noen tenker på det?

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  11:31:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Etter 6 uker holder det etter min mening ikke kun å skifte sømmene. Da må høvene trimmes. Skal du ha bedre hovvekst, kan det være et tips å trimme høvene enda oftere. Da simulierer man økt slitasje og høvene vil da vokse raskere for å kompansere for dette. I tillegg bør man sikre så god hovmekanisme som mulig med å aller helst la hesten gå uten sko eller i hvertfall bruke så få sømmer som mulig og for all del ikke sko trangt. Hippogrip kan være et svært godt alternativ for dem som absolutt vil ha sko. De er mere fleksible enn jernsko men gir samtidig den samme beskyttelsen. Faktisk forstår jeg ikke hvorfor folk fortsatt bruker jern når det finnes så mye fint i plast Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 23/04/2006 :  12:32:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
.......kanskje fordi plast slites ned sinnsykt mye fortere enn jern! ;)
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.