hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - mister sko!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 mister sko!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  12:37:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
"smkke på sømmer selv" grøss, ikke gi folk ideer som dette da.
Sømstikker man for langt bak kan du få en hest som er ubrukelig resten av livet da det kan treffe en nerve som sitter der. ELlers er ikke sømstikking så bra andre steder heller altså Jeg synes folk tar litt for lett på dette med høver, "gjør det selv" og "ta et lite kurs" gjør deg neppe til en kvalifisert hovslager/ trimmer.
Hadde det vært så lett så hadde det vel ikke vært en lang utdannelse på dette?

Gå til toppen av siden

TahiaPiken

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  15:44:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTahiaPiken  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTahiaPiken  Svar med kopi av melding
Jeg mener selvfølgelig ikke at man bare skal sette på sko i hytt og pine. også mente jeg maks 6 uker hvis man bare vil skifte sømmen. Jeg har en vanvittig god smed som driver å lærer meg mye om hoven, og han sier det er bra at man er med og følger opp, og lærer litt om hoven og kunne i noen nye sømmer. det er ikke alle som er tilstedet en gang under mange skoinger og som ikke kan noe om hoven, da skal man slevfølgelig ikke smekke på noe som helst. Men jeg syns det er greit å vite hvordan jeg skal kunne ta av en løs sko og sette i en ny søm om dette er nødvendig
sooove ja takk Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  23:22:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
.......kanskje fordi plast slites ned sinnsykt mye fortere enn jern! ;)

Opprinnelig postet av Braastad

Tja, jeg har hatt de nåværende bootsene mine i 1,5 år nå. De er av merke Easy boots, den billigste sorten. Hesten blir brukt til turridning på mye asfalt og grus. Hvor lenge har du et sett med jernsko? Ang. hippogrip og andre plastsko, mener jeg at det er verdt det om de slites raskere, da skadevirkningen er ekstremt mye mindre.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 23/04/2006 :  23:44:38  Vis profil  Svar med kopi av melding

Kopi av melding:
Tja, jeg har hatt de nåværende bootsene mine i 1,5 år nå. De er av merke Easy boots, den billigste sorten. Hesten blir brukt til turridning på mye asfalt og grus. Hvor lenge har du et sett med jernsko? Ang. hippogrip og andre plastsko, mener jeg at det er verdt det om de slites raskere, da skadevirkningen er ekstremt mye mindre.

Nå trodde jeg du mente plast-SKO......

Jeg tror ikke hesten får skader av å bruke jernsko jeg.

Jeg er for jern!

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 24/04/2006 :  10:03:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Braastad: Jeg har brukt Hippogrip, som er en sko av plast og gummi. Det er en spesiell legering som også brukes til kjølen på noen båter og endel andre ting som skal tåle masse juling.

De er minst like slitesterke som jernsko!

De er litt dyre, men jeg vil anbefale de som skal bruke dem å ha smed etter 4 uker og bruke skoene om igjen. De holder fint i 8 uker. Det er som Frøya sier bra å sko ofte og for å få den positive virkningen av Hippogrip tror jeg det er ekstra viktig å ikke la hoven vokse seg lang mellom hver skoing.
Skoene sitter veldig godt på - bedre enn jern fordi de bare bøyer seg og smetter tilbake hvis de blir tråkket på av bakbena f.eks. Smeden min slet med å få de av når vi skulle bytte. :-)
De er også enkle å kutte i bakkant om skoen er litt lenger enn hoven.
Broddene på vinterskoene er ikke så bra, men om sommeren er disse skoene veldig bra til all slags terreng.

Og Braastad: les litt og hold deg oppdatert på hva tusenvis av hesteeiere og svært mange forskere har funnet ut de siste 10 årene. Hesten får skader av å bruke jernsko. Det er stort sett alle smeder og veterinærer og folk som kan endel om hestens anatomi og høver enige om.
Men, de regnes fortsatt oftest som et nødvendig onde og vil nok fortsette å være det lenge.
En god side er www. barfothest.com for å begynne å sette seg litt inn i sakene.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 24/04/2006 :  13:11:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Interessant det du skriver om disse plast/gummi skoene. Ikke umulig jeg prøver dette om jeg kommer over dem, og er i en periode jeg har anledning til å eksperimentere. Vet du om en får dem som tverrtåsko? (Hesten min er avhengige av å gå med dette i løpsbanen).

Ellers vil jeg si at å "lese rundt og holde meg oppdatert" synes jeg er mest interessant på emner som er aktuelt for meg og min hest.
For min hest er sko et must, og da får det ikke hjelpe hvor farlig "alle smeder og veterinærer og folk som kan en del om hestens anatomi og høver" mener.
(Jeg har ikke vært borti en eneste veterinær eller hovslager som har ment dette, hvertfall ikke i den grad at de er i mot å sko en hest)...

På barfotfronten er jeg ikke oppdatert, fordi jeg er ikke interessert i å ha barfot hest per i dag, godt mulig ikke for fremtiden heller hvis jeg fortsatt driver med trav da. Barfot er uansett uaktuelt for meg foreløpig.
Sikkert fint for mange, men ikke for meg som brukes så mye på den type underlag.

Hesten min fungerer utmerket på den skoingen har går på nå (tverrtå jernsko av lette typen med 0.5 mm plastsåler framme), har også endelig ved rett skoing klart å utvide høvene til å bli romslige og fine. Har gått fra 0 til 2-er sko på kort tid, med korte naturlige høver. Han går for tiden fine løp og har ingen som helst problemer med høvene sine.

Ser ikke poenget med å forandre på noe som er bra..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  23:27:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ellers vil jeg si at å "lese rundt og holde meg oppdatert" synes jeg er mest interessant på emner som er aktuelt for meg og min hest.

Ingen hov - ingen hest sier nå jeg.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  23:56:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv 3 barfothester men må si meg enig med Braastad. Man trenger ikke å reparere noe som ikke er ødelagt...
Min traver fikk ødelagt hovene gjennom overhyppig skoing, er nå barfot tur og distansehest! Bruker boots på verste grusen, ellers ingenting.
Det er en oppskrift for alle og er man flink å lese hesten ser man hva som passer
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 25/04/2006 :  08:08:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oppklaring:
I alle lærebøker for smeder står det at jernsko er skadelig, men de fleste regner fortsatt at det er nødvendig for å kunne bruke hesten slik man ønsker. Derfor vil ikke smeder eller veterinærer advare mot sko, men de vet at det er negative sider ved skoing. De fleste smeder vil også si at det er sunt for hesten å gå uten sko i en periode på året så lenge den ikke blir sårbeint for å styrke hoven.
Det store spørsmålet er om hesten kan brukes SLIK DU ØNSKER uten sko, og det er dette som avgjør om du trenger sko eller ikke. De fleste vil da fremdeles mene at hesten trenger sko - for å bli brukt til det eieren ønsker. Jeg måtte la all bruk av min hest være opp til hesten min det første året hun gikk uten sko og det er jo ofte umulig for mange heste-eiere. Med f.eks Easyboots kan man i de fleste tilfeller løse dette og ri mer som normalt og nye boots på markedet blir jo bedre og bedre. Det er jo også endel travhester som begynner å bruke dette og som går veldig bra med boots til oppvarming og trening og så går de løp barfot. (Norne)
Men, det høres jo ut som f.eks hesten til Braastad får godt hovstell og fungerer til det den skal.
Jeg tror ikke du får Hippogrip med tverrtå, men det kan smeden enkelt kutte til selv. Materialet er seigt og sterkt men med en god rose-saks el.lign kan man klippe det i den fasongen man ønsker. Skoen er veldig bred så om man kutter av litt av tåa bør ikke det være noe problem. Du kan lese mer på www.softlife.se
Gå til toppen av siden

belinda1982

» VIP

Skrevet - 29/04/2006 :  12:06:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebelinda1982  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebelinda1982  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Etter 6 uker holder det etter min mening ikke kun å skifte sømmene. Da må høvene trimmes. Skal du ha bedre hovvekst, kan det være et tips å trimme høvene enda oftere. Da simulierer man økt slitasje og høvene vil da vokse raskere for å kompansere for dette. I tillegg bør man sikre så god hovmekanisme som mulig med å aller helst la hesten gå uten sko eller i hvertfall bruke så få sømmer som mulig og for all del ikke sko trangt. Hippogrip kan være et svært godt alternativ for dem som absolutt vil ha sko. De er mere fleksible enn jernsko men gir samtidig den samme beskyttelsen. Faktisk forstår jeg ikke hvorfor folk fortsatt bruker jern når det finnes så mye fint i plast

Opprinnelig postet av Fröya

http://www.belinda1982.piczo.com Gå til toppen av siden

belinda1982

» VIP

Skrevet - 29/04/2006 :  12:09:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebelinda1982  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebelinda1982  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Etter 6 uker holder det etter min mening ikke kun å skifte sømmene. Da må høvene trimmes. Skal du ha bedre hovvekst, kan det være et tips å trimme høvene enda oftere. Da simulierer man økt slitasje og høvene vil da vokse raskere for å kompansere for dette. I tillegg bør man sikre så god hovmekanisme som mulig med å aller helst la hesten gå uten sko eller i hvertfall bruke så få sømmer som mulig og for all del ikke sko trangt. Hippogrip kan være et svært godt alternativ for dem som absolutt vil ha sko. De er mere fleksible enn jernsko men gir samtidig den samme beskyttelsen. Faktisk forstår jeg ikke hvorfor folk fortsatt bruker jern når det finnes så mye fint i plast

Opprinnelig postet av Fröya

Hvor får jeg kjøpt plastsko??
Har brukt det en sommer,men noen fikk tak i de for meg!!Disse plastskoene om vinteren er forresten geniale!!
Eneste ulempa er at de ikke kan tilpasses..
Belinda

http://www.belinda1982.piczo.com Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.