hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - brekt hestebein!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 brekt hestebein!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  03:08:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
altså hva gjør man?
de fleste blir vel avlivd,men nå har jeg sett en sånn måte man polstrer beinet på,så hesten ikke kan bevege det.
men så da?
skal hesten stå sånn like lenge som vi går med gips eller?
*gudhild får ikke dette til å stemme*

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  09:34:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det kommer nok ann på bruddet. Jeg vet at hester kan stå med gips, og da står de stortsett på boksen til bruddet er fint igjen. En hest jeg rei i sin tid knakk noe i hofta. Hun stod en stund på boks (uten gips) i håp om å bli bedre. Fordi hesten i seg selv var lite verdifull, og det ikke så ut til å bli bedre, ble hun tatt.

Normalt når hester har brukket beinet har jeg opplevd at de har blitt avlivd med en gang. Jeg har da kun opplevd stygge brudd hvor hester har fått sparket beinet rett av (kun huden har holdt delen på plass), eller at hesten har falt i luftegården og fått et tilsvarende brudd.

Det som gjør det vanskelig for en hest når den brekker beinet er at den ikke skjønner eller har interesse av å sitte i ro i ukesvis. Hesten er også tung, og det å avbelaste et bein den vanligvis har tyngden sin på gjør det vanskelig. I de fleste tilfeller er det mest riktige å avlive hesten i dette tilfelle, med mindre hester har en stor avlsverdi, eller annen verdi, som man tror man kan benytte den til.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  11:22:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Har vørt borti to brudd selv.
Den ene ble sluppet på et veldig bratt beite for første gang uten gressbrodder og det endte med at han bokstavelig talt for på trynet inn i en stein og brakk begge frembena.

Den andre var hoppen til "svigermor" nå i vinter. Hun ble sparket før jul og ble stokkhalt på frembenet. De tilkalte dyrlege som ikke fant noe spesielt. Hesten stod, stod og stod men ble ikke bedre. De dro til Trondheim for å røntge, men der fant de heller ikke noe. Det ble mistanke om blodansamling i foten, og hesten fikk antibiotika og mer ståing - fortsatt ingen tegn til bedring og nå ble hesten så stiv at hun ikke kunne legge seg ned. Ny tur til Trondheim, og da viser det seg at foten er knekt. De prøver alt de kan for å finne ut om det finnes alternativer til at hun kan overleve, men det endte med at hun ble slaktet. :,(
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  11:50:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Hesten min kankk benet og ble avlivd med en gang. Det var lite aktuelt med med noe annet, da han måtte komme ut hver dag, ellers ble han sint og lei. Egentlig aldri opplevd at dyrelger kommer med andre forslag enn avlivning heller. et om en hest som knakk benet som de prøvde gipse, , henge itaker og alt mulig, men den ble for sprek rett og slett, den fikk komme ut i en liten firkant inngjerding etterhvert, men sprang ut av hele greia og brøt opp igjen. BLe iallefall aldri frisk.

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  14:20:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Ene hesten her ble sparket i hasen og fikk en brist der. Hun sto på boks i omtrent 5 måneder etter dette og ble bra.

Ja, jeg vet at brist og brudd ikke er det samme.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  14:51:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min forrige hest brakk foten på beite.
Han ble avlivet en drøy time etterpå.
Og som Bea skriver, noe annet var ikke et tema!
Å ha hesten inne i månedsvis uten engang å ha sikre prognoser var ikke noe vi ønsket.

Sånn sett er jeg glad jeg bor i lille Norge, og ikke i feks England, eller USA.
Når man ser på veterinærprogram derfra, så kan det virke som om den psykiske delen av dyrets helse ikke blir tatt opp til vurdering.
Dyret skal reddes koste hva det koste vil.
Javel så henger de hester oppunder taket i månedsvis.
Men har dyret det bra psykisk?
Skal det måtte behøve å gå igjennom slike ting for vår del?

Men det finnes jo mindre alvorlige brudd.
Feks griffelbensbrudd.
Det opereres bort, og hesten kan ha gode sjanser til å bli 100 % bra igjen.

Anette Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  15:20:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg var på stevne da en ponni brakk beinet, og han måtte avlives med en eneste gang. Var ikke noe annet alternativ visstnok.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  16:11:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
De aller fleste blir vel avlivet... Som oftest er det valget mellom avliving eller et langt usikkert stå-stille-liv, med uvisst resultat. Sannsynligheten er liten for at hesten blir som før bruddet...

Hesten min brakk benet som 3 mnd gammelt føll. Et merverdig brudd oppe i hofta... Da det var stutterieierens skyld (leietauulykke) og dette var en toppstammet avkom med muligheter som avlshingst ville de ikke avlive han. De hadde ikke samvittighet til det... så da gikk han på beite i halvannet år før han kom til meg :) Skeiv og skakk ja, men han er grodd sammen iallefall...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  17:01:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
godt å høre at ikke alle blir pølse da.selv om de fleste har det best sånn,om de brekker noe..
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  22:01:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eneste bruddet jeg har opplevd som hesten har fått leve er da en fjording jeg passet fikk hovbeinsbrudd. Men det tok mange måneder før han ble helt bra igjen(16-18 mnd mener jeg og huske)
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  23:16:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hva er hovbeinsbrudd?brekker den lissom hoven tvers av da eller?
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  23:39:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Kom forrestne på et tilfelle til, en nordlandshoppe som knakk pipebenet. Den sto på boks , bandasjert og alt mulig for å bli frisk, men hun ble aldri bra igjen, og ble avlivd. Og da hadde hun stått på boksen i flere mnd! Stakkars hest :(
Hovbenet er et ben i hoven, og ikke selve hoven.

Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  12:59:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
ja,men hvordan kan det brekkes??
tråkker hesten over,eller hvordan kan det skje?
*bekymret*

Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 17/04/2006 :  13:10:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hingsten Editor In Chief F. 85 (us) rek 12,0 grl ca 3 mill.

Satte mange verdensrekorder i Usa - var en av favorittene til Hambletonian 1988 - dessverre brakk han beinet på oppløpet i et løp Fikk 3 pl med brekt bein. Var da 3 år. Ble operert, men veterinærene mistet han i gulvet under operasjonen. Knuste kjeven.

Kom til Norge og oss på midten av 90tallet. Prøvde å kåre han, men gikk ikke gjennom veterinærsjekken, fordi han var varig halt (pga av bruddet), var også i dårlig hold pga av kjeven. Vi valgte å avlive han. Fantastisk hingst. veldig morsom. Han kunne løpe og leike i luftegården.
Men haltet når han løp.

Har forresten veldig bra avkom i USA.

Ting er nok annerledes i USA enn i Norge.......

Redigert av - linki den 17/04/2006 13:14:23 Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 17/04/2006 :  13:25:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eller hva med Buaas Stjerna?

Brakk også beinet i et løp. Grunnlag nesten 4 mill. Norges beste hoppe.

Fikk 2 avkom, ble avlivet senere pga av skaden.

Kanskje man gjør mer for ekstra ordinære hester?
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  14:32:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Hesten til venninna mi brakk hovbenet.
Dette skjedde under tømmekjøring. Hesten begynte å slå og hun mistet tømmene. Hesten løp da avgårde mot stallen, hoppet over et gjerde og fikk da mest sannsynlig tråkket over.
Jeg var takk og lov på stallen når hun kom i full gallopp, så jeg fikk tatt tak i henne.

Denne hesten stod på stall i ganske mange mnd, hvor mange husker jeg ikke. Men hun er ihvertfall bra igjen nå.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.