hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - NEKTER å gå
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 NEKTER å gå
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Olithyon

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  20:43:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Har samme problemet selv med forhesten min. Hun kan komme på å stoppe og nekte å gå når det er noe hun ikke vil. Hun er skikkelig "spooky" og kan skvette av ingenting. Hun stopper og planter bena i bakken hvis hun ikke vil gå dit jeg vil. Smatting, sjenkler og et rapp med pisken har ingen effekt. Har prøvd å leie henne forbi, og det fungerer til en viss grad. Men når jeg setter meg på igjen kan hun finne på å stoppe igjen. Å vente på henne fungerer IKKE, da blir vi stående i 10-15 minutter før hun går (og det er ikke allitid det passer, for å si det sånn). Dette kan gjelde både på tur og inne på banen (kan nekte å gå inn i et visst hjørne osv). Spørsmålet mitt er hvordan jeg som bare er i stallen 1-2 dager i uken kan jobbe med dette? Ingen mistanke om at hesten har vondt på noe vis, utstyret passer.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  21:59:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
står heller å overtaler en halvtime,i stede for å rappe med pisken.da dette kansje gir en effekt akkurat der og da,men neste gang.må du bare slå hardere og hardere...
men ved å overtale,så går han helt frivilig neste gang,eller jeg bruker kortere tid.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  22:06:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
står heller å overtaler en halvtime,i stede for å rappe med pisken.da dette kansje gir en effekt akkurat der og da,men neste gang.må du bare slå hardere og hardere...
men ved å overtale,så går han helt frivilig neste gang,eller jeg bruker kortere tid.

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Som jeg skrev i innlegget mitt har et rapp med pisken vært forsøkt, men ikke fungert, så derfor gjør jeg ikke det noe mer.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  23:19:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jepp,ville bare understreke det du sa:))
Gå til toppen av siden

Chili

» VIP

Skrevet - 24/04/2006 :  23:31:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
For noen er faktisk en skikkelig "suser" (eller fler) med pisken det som skal til. Har selv fikset, og sett hester bli fikset på denne måten med godt resultat. Hester er ikke så sarte som mange later til å tro, og er den vrang, ikke skremt, er det bare å sette hardt mot hardt. Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  00:14:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det var dine ord..er en grunn til at hester blir vrange oxo.
Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 27/04/2006 :  15:11:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ett rapp med pisken kan av og til være løsningen, men da skal man vite hva man driver med. Det kan være farlig for både hest og rytter.

Når jeg var i tenårene red jeg naboens fjordhest. Sta som bare f... innimellom. En dag bestemte hun seg bare for at hun ikke ville gå en bestemt veg. Etter en del mildere og strengere forsøk på overtalelser måtte jeg gå av og leie. Da ble hun motvillig med. Men når jeg satte meg opp, begynte hun igjen. Var på biblioteket og lånte en gammel dansk bok, og der fikk jeg et tips. Når hesten nekter å gå fremover, be den heller om å gå i små sirkler rundt og rundt til den tar et steg i riktig retning. Da stanser du og roser. La hesten stå en stund, og spør pent om den vil gå et steg til. Det er ikke noe vits i å be mer enn en gang med sjenkel, for hesten har jo vist at den ikke hører på det allikevel. Ingen reaksjon, sirkle rundt igjen. Ett skritt i riktig retning, stans og ros, osv. Det fungerte utrolig godt på den hesten! Etter 15 minutter begynte hun å gå fremover igjen, og etter det var det aldri noe problem. Jeg var 14 år og stolt som en hane!

Har prøvd dette på andre hester i ettertid. noen har det fungert på, andre ikke.

Mvh Torill
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  16:01:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Har også ridd et esel av en varmblods engang, brukte samme metode som Torill beskriver, og det fungerte på den hesten også, og det tok ikke lang tid før den hesten gikk akkurat dit jeg ville og i det tempoet jeg ville
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.