hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - NEKTER å gå
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 NEKTER å gå
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 14/04/2006 :  21:02:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jge har hatt en ponni i nesten 1 år, men hele tiden har vi hatt et utrolig stort problem. Hun NEKTER å gå på tur alene uten andre hester!

Når vi skal på tur, kommer vi bort samme veien som til banen, men med en gang vi er passert veien som går til banen stopper hun og nekter å gå fram. Hun vil gjerne gå tilbake til stallen igjen, og hun rygger og prøver å snu. Når hun først begynner å rygge, går det ikke å stoppe henne heller. Det hjelper heller ikke å rygge henne "med vilje" til hun ikke vil lenger, for hun gir seg absolutt ikke! Hun rygger gjerne i 10 timer om hun kan!

I tillegg nekter hun å rygge hvis vi skal rygge ut fra stallen. Da går hun heller fram (mot stallen) og nekter å stoppe.
Hvis jeg da ber hun om å gå fram mot der hun pleier å stoppe, nekter hun å gå der og. Uansett hvor vi kommer, nekter hun å gå.. Hun gir seg ikke!!!!

Det som er det rare er det at hvis vi kommer oss 10 meter forbi der hun stopper, går hun fint fram og er fin resten av turen.
Slikt skjer kun når vi skal på tur alene, men hvis vi er på tur sammen med andre, men da nekter hun å gå foran der manken til den andre heste er.

Hvis jeg prøver å ikke gjøre oe, men kun vente på at hun skal gå, vil hun ALDRI gå, uansett. Hun gir seg virkelig ikke.
Hun er 10 år nå, og i de 9 årene før jeg fikk henne har hun vært "sjef" og bestemt selv. I tillegg var hun alltid sammen med andre hester før, aldri alene...

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 14/04/2006 :  21:23:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
virker meget kjent gitt... klundrer ennå jeg.. prøvd så å si alt, men en må vel bare ta å leie dem forbi der de nekter å gå, og heller rose dem da de gjør som du ber om... tålmodighet og det å være bestemt, men ikke streng er nok løsningen..lett?? nei, men virker som hesten min muligens begynner å skjønne hva jeg mener om dagen, men fortsatt nekter han å gå forbi ett viss sted.. merkelig:)
lykketil uansett

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 14/04/2006 :  21:31:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hesten min går der ikke om jeg leier heller, da prøver hun bare å løpe meg ned eller nekter å gå..
Jeg vet at hun ikke er redd eller lignende det stedet, for hun er heeelt annerledes når hun er redd.
Gå til toppen av siden

JohanneOgLita

» VIP

Skrevet - 14/04/2006 :  22:43:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJohanneOgLita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJohanneOgLita  Svar med kopi av melding
Hadde samme problemet med min hest da jeg fikk henne, men det er bare å vere bestemmt og ikke gi seg så går det over etter hvert! (men viss hun har gjordt som ho vil i 9 år, så kan det ta litt tid) Tror ikke hesten ser på deg som sin leder enda (?)

Du kan få med deg en voksen til å leie deg forbi det bestemte stedet...

Lykke til

Min blogg, våre opplevelser- http://hest.no/blogg/?bid=623 Med film

Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 15/04/2006 :  09:15:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo da, jeg har nesten aldri faktisk gitt meg.. Men hun gir seg ikke..

Hun ser nok ikke på meg som sin leder, men hun har veldig vanskelig for å gjøre det. Har trent join-up med henne sammen med en som kan dette, og da var hun kjemnpeflink. Og ellers på området går det fint, men det er bare når hun skal vekk fra de andre hestene..

Hvis en voksen skal leie meg, går det heller ikke..
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  12:53:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Hopp av hesten for en liten stund, les litt om bakketrening og delta på kurs dersom mulighet. Tror dere kan tjene mye på det. Join-up er uansett noe man helst skal gjøre engang, videre kan dere jo prøve dere på seven games, tteam bakkeøvelser og grunnleggende øvelser med longeline. Alt dette vil hjelpe!

Du kan også prøve å gjøre tur til en mer positiv opplevelse, og det å være hjemme til noe mer negativt! Du kan prøve å stoppe henne før hun kommer til det punktet hvor hun pleier å stoppe, der får hun en pause, med mat og kos. Med engang hun kommer hjem, slipper du henne ikke ut med de andre, eller gir henne mat. Sett henne rett på boksen og la henne stå der en stund. Kanskje hun etterhvert vil skjønne at det er mye morsommere på tur, for der er det mat og kos. Mens når hun kommer hjem er det rett på stallen.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  15:36:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
prøv å få hesten til å bli trygg på deg,å bli hennes venn.du trenger ikke ta den første turen på mer enn 5 min f.eks.

ellers har flere her kommet med gode tips:))

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 17/04/2006 :  20:36:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med en real smekk på rompa med pisken? Det pleier å hjelpe. Det er ikke alltid dilling og dalling har noe for seg. Hester kan være ganske så utspekulerte, og dumme er de heller ikke.

Å bremse er tydeligvis ingen imot når det trengs, men å være litt bestemt og gi klar beskjed om hvem som bestemmer er tydeligvis værre... (Ikke personlig, bare en tørr kommentar fra min side:-)

Å gå på kurs for å få hesten til å gå blir vel både tidkrevende og dyrt?
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  23:49:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva med en real smekk på rompa med pisken? Det pleier å hjelpe. Det er ikke alltid dilling og dalling har noe for seg. Hester kan være ganske så utspekulerte, og dumme er de heller ikke.

Å bremse er tydeligvis ingen imot når det trengs, men å være litt bestemt og gi klar beskjed om hvem som bestemmer er tydeligvis værre... (Ikke personlig, bare en tørr kommentar fra min side:-)

Opprinnelig postet av Birre

Det er ikke alle hester du kan smekke til over rompa, for å så tror at de flytter seg videre.. Noen står enten like stille, andre blir gjerne febrilske og prøver å snu eller å rygge, been there, done that! Jeg måtte tilbake på bakken og ta det derifra.

På kurs lærer man så mye annet enn å lære hesten å gå fremover, man kan plukke opp utrolig mye interessant, så lenge instruktøren vet hva han driver med. Et kurs behøver ikke å koste mye, en kan heller droppe nok et kjøp av et par shabracker du allerede har 2 for mange av, eller la være å bruke penger på mye annet dill dall en egentlig ikke trenger.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  00:58:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Det er ikke alle hester du kan smekke til over rompa, for å så tror at de flytter seg videre.. Noen står enten like stille, andre blir gjerne febrilske og prøver å snu eller å rygge, been there, done that! Jeg måtte tilbake på bakken og ta det derifra.

På kurs lærer man så mye annet enn å lære hesten å gå fremover, man kan plukke opp utrolig mye interessant, så lenge instruktøren vet hva han driver med. Et kurs behøver ikke å koste mye, en kan heller droppe nok et kjøp av et par shabracker du allerede har 2 for mange av, eller la være å bruke penger på mye annet dill dall en egentlig ikke trenger.

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

eller steile så de detter på ryggen,neineinei.ikke slå hest om den ikke forstår.
ikke slå japaneser som prøver å fortelle deg no heller,å du ikke kan japansk

trodde forresten hitler tidene var over jeg..

Redigert av - sigyn,brauta og rubin:) den 18/04/2006 01:00:31 Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 18/04/2006 :  01:54:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes du skal gjøre som Anne skriver. Maange kloke ord! Lykke til :-)
Isabel og Perla for alltid <3 Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 18/04/2006 :  07:43:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk takk;) Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 18/04/2006 :  08:16:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

eller steile så de detter på ryggen,neineinei.ikke slå hest om den ikke forstår.
ikke slå japaneser som prøver å fortelle deg no heller,å du ikke kan japansk

trodde forresten hitler tidene var over jeg..

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

"Hitlertider"??? Du verden, snakk om å overdrive...
Det slår meg at på dette forumet er det gjengs oppfatning av at når dere ikke får noe til med hesten så er den enten syk, den har vondt, forstår ikke hva dere mener, eller utstyret er feil. Veldig ofte har den vondt i tennene sine.

Jeg kjenner ikke hestene deres, men veldig ofte er det kanskje en hest som har fått overtaket? Da gjelper det ofte å få satt den på plass og "fortalt" at her nytter det ikke å tulle og tøyse.

Selv har jeg en hest i dag som ville gått i taket om jeg hadde smekket henne med pisken. Min forrige hest måtte jeg, han hadde en vrangforestilling om at han var konge og skulle selv bestemme.

Men kjære dere, det var bare et forslag som alle andre inlegg her. Ingen grunn til å ta sånn på vei jenter
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  12:11:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Vil kjapt bare kommentere dette med smekk på rompa med pisken:
Hvorfor skape mer motvilje og avstand med å gjøre det på denne måten? Hva oppnår man med å piske hesten i en situasjon hvor avstanden er stor nok fra før?

Jeg ville nok trent mye leietrening fra bakken med denne hesten, vike for press, øve inn stemmekommandoer som du senere kan ta med deg opp i salen.
Viktig med tålmodighet, lei henne til de vanskelige stedene og om hun bare tar et par skritt i riktig retning så ros henne masse.
Ikke press henne for langt, prøv å kjenne etter når du merker motviljen hennes komme og stopp før hun bestemmer seg for å protestere.
Poenget er at dere begge skal få noe positivt ut av treningen, føler hun at du har din oppmerksomhet på henne og "lytter" når det begynner å nærme seg grensen vil hun nok etterhvert også bli mer oppmerksom på deg og dine grenser.
Viktig at du har et tydelig kroppsspråk som forteller henne at: jeg er din leder og du skal ha din oppmerksomhet på meg, men jeg er også en god leder som lytter når du føler deg presset og vil gjøre det lettere for deg.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 18/04/2006 :  13:18:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde en hest som "slo av" og nektet å gå. Hun hadde fått viljen sin før og var veldig sta.
Pisk hjalp ingenting, hun sto nærmest og sov, hørte ikke på noenting eller kastet seg bakover. Veldig frustrerende og det skjedde jo bare når hun gikk først eller alene uten andre hester.

Løsningen for meg ble

Pkt 1: Bakkearbeid. Da ble hun mer oppmerksom på MEG, og lærte å IKKE gå meg ned. Hun fikk også respekt for meg når jeg ba henne om å f.eks flytte rumpa vekk fra meg.

Pkt 2: Tålmodighet og aldri gi seg. Var vi på tur og hun stanset hadde jeg masse tid og kunne godt stå der en time. Ofte hoppet jeg av og ba henne om øvelser fra bakken slik at hun ikke fikk stå å hvile men måtte jobbe litt og bruke hodet. Så fikk hun "tilbudet" om å gå rolig videre i steden for og etterhvert valgte hun det - det var plutselig mindre slitsomt.

Pkt 3: Gjensidig tillit. Jeg har ikke slått henne forbi noe som skremmer henne. Når noe er skummelt nå og hun ikke vil gå - vet hun iallefall at hun ikke har noe å frykte fra meg. Derfor stresser hun seg ikke opp og begynner å rygge eller kaste seg rundt. Hun vet at den eneste "veien videre" er fremover fordi vi ALDRI snur. Men vi er på samme lag og må løse problemet sammen og vi har god tid. Jeg ber henne gå frem og er fornøyd med enhver bevegelse fremover. Selv om hun bare beveger seg 5 cm om gangen. Så får hun ros og pause 5 sek og så ber jeg henne gå frem igjen. Vi kan bruke 15 minutter på et par meter der hun ikke vil gå, og så har vi normalt tempo igjen.

Tenk deg at du måtte gjøre et strikkhopp fra en bru og er kjempe redd. Vil du at vennen din skal dytte og slå deg frem til kanten av stupet, eller vil du bli oppmuntret og få tid til å stå på kanten og bygge opp litt mot.
Så lenge hesten min tenker på å gå frem og "prøver" så vil jeg ikke straffe henne. Hvis vi er et sted det VIRKELIG gjelder å komme seg forbi raskt kan jeg da heller legge på hardere press og da forstår hun (tror jeg) at NU haster det, dette må du bare gjøre for meg.

Denne metoden krever mye tålmodighet, men kan hjelpe å danne et fantastisk vennskap/partnerskap med hesten.

Les bøkene til Mark Rashid. Han er veldig mild mot hestene, men får dem til å ønske å gjøre som han vil. Veldig bra bøker!
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  21:52:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
selvfølgelig må man ta ansvar å ta overtaket igjen om den tror den er sjefen.
mange måter å gjøre det på også..
men for meg virker det som hesten er usikker,å da ville jeg absolut ikke slå den.

veldig enig med horten og renate:)

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.89 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.