hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - forskjell på knekk i nakken og til tøylen...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 forskjell på knekk i nakken og til tøylen...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  21:10:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ingen som har flere rett-galt-bilder av sine egne hester? Jeg har så problemer med og greie sammenlikne hesten min (og meg selv) med disse perfekte gode hestene med ryttere
De er jo kjempeflotte og se på, og de gjør det nok helt sikkert mer riktig enn noen andre.. Men jeg syntes det er lettere og sammenlikne meg selv og min hest om jeg ser andre mer "normale" ekvipasjer

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Liv-KleppanBest

» VIP

Skrevet - 16/04/2006 :  21:21:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har et "knekk i nakken" bilde av meg og kaldblodstraver`n min. det er vel 3-4 år siden.. man kan se at bakbeina kommer etter i "neste uke". det er litt dårlig bilde da, men.. og jeg har så grusom sits her! uff...

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  23:40:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Se opp for spenning - en hest som går med spenning er ikke fri.

Det var spenning jeg tenkte på.
Og som du også skriver Destrier så må man unngå dette.
Det jeg lurer litt på er hvordan man unngår å komme dithen at hesten går med spenning eller anspenthet?
Har man gått for fort frem om hesten går med en viss anspenthet eller spenning gjennom kroppen, er den ikke klar for/ sterk nok til å utføre jobben som blir krevet av den?
Er det for sterk kontakt med tøylen som har skylden?

Spør og graver veldig mye her jeg nå sikkert men har selv en hest som jeg gradvis forsøker å samle mer sammen, men som jeg er redd for å gå for fort frem med

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 17/04/2006 :  00:49:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok! Nå skal dere få komentere meg og hesten litt. Jeg er ingen dressurrytter, og hesten er et tidligere nervevrak som knapt tålte at man satte seg oppå henne før, men vi har hatt stor framgang sammen. Tar lang tid før hun suger frem til bittet, vil helst gå bak bittet og dille (se andre innlegg om oss). Og jeg? Jeg har to føtter, men glemmer ofte at de kan brukes til andre ting enn å gå på og så liker jeg veldig godt å studere ørene på hesten, helst på nært hold...

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  10:02:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Det med spenning er ikke lett, da noen hester har lett for å kikke og se på ting som skjer rundt. Det finnes vel ikke noe som garanterer at hesten slapper av, men stilling og halve parader hjelper en slik hest til å få oppmerksomheten tilbake til rytteren og bort fra 'tingen' som den kikker på.

Andre hester blir spent ved at rytteren 'over-rir', og rett og slett vil for mye i forhold til hva hesten er i stand til å utføre. Eller at de krever veldig mye hele tiden. Dette avhenger også av hestens temperament. Noen hester blir spente av visse øvelser og rekkefølgen de kommer i. Her hjelper det å 'bryte' mønsteret litt. F.eks. kan det å alltid ri frem etter rygging gjøre hesten spent. Om man av og til gjør holdt etter rygging, kan man hjelpe hesten til å slappe av i ryggingen. Mye som kommer an på her...

En tredje variant er at hesten er litt spent fordi det skjer ting rundt den, og rytteren gjerne vil prestere. Forståelig at det skjer i en konkurranse-situasjon. Noen ganger er det rett der og da å arbeide hesten med en litt kortere hals enn idealet - slik som vi har sett på noen av bildene her. For alternativet ville kansje vært at hesten gjorde noe annet enn det den skulle gjøre.

Ingen er perfekt, hverken hest eller rytter. Og ting skjer som man kansje ikke ønsket skulle skje. Det skjer med alle! Derfor må man av og til gjøre et kompromi. Det viktigste er dog hvordan hesten arbeides til daglig, ikke de fire-fem minuttene den går inne på en konkurransebane.

For sterk kontakt til bittet kan være flere ting;
1) Den kontakten rytteren tar med hestens munn. Tar rytteren sterk kontakt kan hesten bli spent, da den ikke får noen plass 'å være'. I mellom kan det dog være rett å ta opp litt mer kontakt, f.eks. om det skjer noe rundt banen som hesten vil kikke på.
2) Den kontakten hesten tar med rytterens hånd. Hesten kan 'legge seg på', og gå inn i en sterk kontakt, selv om rytteren har tatt en lett kontakt med hesten.
3) Hesten går på forparten og forsøker derfor å 'støtte' seg på tøylen.

Til deg med den flotte hesten på bildet. Det som mangler her, er det du selv sier; Et par sjenkler som forteller hesten at den skal litt frem med nesen og opp med ørene. Ellers ser det riktig kjekt ut. Det ser ut som dere er på rett vei, og at hesten er fornøyd med deg som rytter. Gi henne gjerne litt mer frihet på tøylen når hun går slik, så kommer det fortere. Ikke at du rir med for sterk kontakt, for det ser ut som kontakten er veldig lett, men du kan med fordel se om hun kan 'finne seg selv' litt med en noe hengende tøyle. Enkelte hester blir redde om de får 'heng' på tøylen, for de har opplevd dette kun når rytteren har vært i ubalanse, og i neste øyeblikk dumper ned på ryggen dens når tøylen har hatt heng. Så se opp for denne reaksjonen. Ta det gradvis og berolig henne med 'at du er der', med stemmen eller hånden som klapper når du skal gjøre det. Så går det nok bra. du vet sikkert at om du får henne til å strekke seg litt mer etter tøylen, så vil hun arbeide bedre i ryggen. Det ser ut som hun arbeider bra, det er ikke det - men i og med at hun går litt bak - så er det ganske sikkert at det går an å få det litt bedre. Lykke til!

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  13:41:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Litt utydelig bilde, men her knekker Ibbe bare nakken og går på fremparten. Bildet er fra høsten 2004.

Dressurtrening, våren 05.

Dressurtrening våren 05. Min feil at hesten går på fremparten etc. fordi jeg ikke klarer å se OPP og frem

Vi sliter også litt med at han fort blir spent, så takk for tips Destrier : )

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  14:10:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Må spørre siden jeg ikke har så lett for og se slike ting, men går Ibbe på bakparten på det midterste bildet? Syntes det så så riktig ut jeg
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 17/04/2006 :  21:44:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Matilda, som jeg rir, har som regel et godt sug frem mot bittet, og sjelden har vi sett at hun går bak bittet..

Men her om dagen red jeg galopp på volte. Og da fikk hun omtrent sånn form som Torhild sin hest har på første bildet...

Prøvde å gjøre alle de tingene jeg selv ville forslått en med dette problemet. Noe i samme duren som Destrier. Men hun kom ikke fram med nesa.

Hun gikk veldig avslappet, noe dårlig frem. Så jeg prøvde å ri litt bedre frem samtidig som jeg løsnet på innvendig tøyle. Da ikke det hjalp stort løsnet jeg på begge tøyler, samtidig som jeg red frem. Hun svarte godt frem, fremdeles avslappet og lett i hånda mi.. Men enda helt låst i formen bak bittet... Tilslutt prøvde jeg å heve hånda litt ekstra, for å "løfte" litt. Selv om jeg ikke liker å gjøre det da det blir litt juks. Da kom hun i en noe høyre form, mer mot loddplan. Men "datt" ned igjen med en gang jeg løsnet på hånda

Noen som har noen tips? Mulig det er snakk om styrke, at hun ikke er helt klar for å bære seg skikkelig i galopp etter vinterdvalen. Galoppen var rund og fin, hun krøllet ikke halsen noe, bare gikk bak bittet som sagt. I trav gikk hun veldig fint...
Bør jeg akseptere at hun går slik en periode, eller?

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  01:45:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for at du tok deg tid til å svare så utfyllende og forståelig Destrier
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  18:01:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:Får ikke til å linke helt fram men gå på http://www.kilimanjaroranch.com/Andalusian-Stallions.htm
Klikk på Alborozo, videos og se på første film. Nyt de første 5 minutter av filmen, se så på når han traer godt fram. Han løfter forbeina ganske mye tidligere enn andre dressurhester jeg har sett. Altså, minimalt med vekt på forparten også i trav. En slik hest il ikke kunne øke like mye som en varmblods ridehest da. For de er bygget mer for samling... Men for en kapasitet i den bakparten!

Skal vi spleise på en sånn en?"

Hei!
Er helt enig med deg i at Alborozo er rålekker. Han har en bakbensaktivitet og fleksibilitet av en annen verden! Han er P.R.E. og er utpreget barokk-modell. Han vil nok ikke kunne gjøre det så godt i dressurkonkuranser, men er helt fantastisk til Alta escuela, som han jo også er avlet for.
En halvbror til Alborozo (samme far, Notario VI, som forøvrig også er far til samtlige hester på www.kilimanjaroranch.com) står i Sverige, og er en P.R.E. av mer moderne modell. Han blir konkurert i dressur, og målet for i år er Grand Prix på Falsterbo! Han heter Destino II.

Hilsen Irene

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  18:03:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Hvordan klarer dere å legge ved kopi av tidligere melding, uten at det bare blir en del av den nye meldingen?

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  21:46:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Trykk på knapp nr. 4. Det er bilde av et ark med en lilla pil mot venstre. Holder du musen over står det; svar med kopi av melding.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  22:25:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Trykk på knapp nr. 4. Det er bilde av et ark med en lilla pil mot venstre. Holder du musen over står det; svar med kopi av melding.

Opprinnelig postet av Kristine & Ibrahim K

Nå fikk jeg det til
Tusen takk

carambee

Skrevet - 18/04/2006 :  22:31:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:Får ikke til å linke helt fram men gå på http://www.kilimanjaroranch.com/Andalusian-Stallions.htm
Klikk på Alborozo, videos og se på første film. Nyt de første 5 minutter av filmen, se så på når han traer godt fram. Han løfter forbeina ganske mye tidligere enn andre dressurhester jeg har sett. Altså, minimalt med vekt på forparten også i trav. En slik hest il ikke kunne øke like mye som en varmblods ridehest da. For de er bygget mer for samling... Men for en kapasitet i den bakparten!

Skal vi spleise på en sånn en?"

Hei!
Er helt enig med deg i at Alborozo er rålekker. Han har en bakbensaktivitet og fleksibilitet av en annen verden! Han er P.R.E. og er utpreget barokk-modell. Han vil nok ikke kunne gjøre det så godt i dressurkonkuranser, men er helt fantastisk til Alta escuela, som han jo også er avlet for.
En halvbror til Alborozo (samme far, Notario VI, som forøvrig også er far til samtlige hester på www.kilimanjaroranch.com) står i Sverige, og er en P.R.E. av mer moderne modell. Han blir konkurert i dressur, og målet for i år er Grand Prix på Falsterbo! Han heter Destino II.

Hilsen Irene

Opprinnelig postet av Irene A

Nei, som jeg sa vil han ikke klare å utføre en del øvelser som en "vanlig" dressurhest. Akkurat som en "vanlig" dressur hest ikke kan samle seg i så høy grad som han.

Defor er det jo enda mer facinerende å se på, siden jeg er vant til å se diverse blodshester i aksjon.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  22:44:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Er helt enig med deg.
Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett videoene av Alborozo, blir aldri lei av den hesten! Kan tenke meg det er litt av en opplevelse å ri en hest som ham.
Derfor er det også så morsomt at slektninger til Alborozo, som er litt mer moderne i typen og har beholdt bakbensaktiviteten og spensten gjør det så godt i dressur.
Faren til Alborozo er også en utrolig flott hest. Det ligger en kort videosnutt på han også der, men han ser mye bedre ut under rytter (syns jeg da).

Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.