hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - forskjell på knekk i nakken og til tøylen...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 forskjell på knekk i nakken og til tøylen...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 14/04/2006 :  19:29:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
kan noen legge inn bilder der man ser forskjell på når en hest bare knekker i nakken og når de går til tøylen?

God påske=)

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  20:10:58  Vis profil  Svar med kopi av melding

Denne knekker bare i nakken.

Denne går i ettergift.

Nå er det få hester som setter seg så på bakparten, men jeg er ikke dyktig nok til å se når enkelte hester går korrekt til ettergift. Jeg vet den øverste bare knekker i nakken fordi det er jeg som rir. Jeg ante ikke at han gjorde det før jeg så bildet etterpå.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  20:27:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
så handler det også om i hvilke nakkevirvler hesten bøyer i.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  20:38:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg ser ikke hesten i ditt første eksempel en gang jeg Kristy

En annen ting.. Her har du først en hest i trav, som antagelig er en typisk grunnutdannet hest, og ikke mer enn det. Den andre hesten ris i en helt annen situasjon, i piaff, og om jeg ikke er helt blind er det Bent som rir.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  20:44:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
så handler det også om i hvilke nakkevirvler hesten bøyer i.

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Dette sier ikke nødvendigvis noe om hesten knekker eller går på tøylen. Ideelt sett skal nakkens høyeste punkt være ca 5 cm bak hestens ører, neseryggen skal være vertikal, og dette er formen slik hals og hode danner det hele. Men for at en hest skal gå til tøylen skal også ettergiften til tøylen være bra, aktiviteten i hesten være bra, hesten skal være balansert, og du skal se at hesten rører seg gjennom hele kroppen.

Videre er ikke "den ideelle konkurranseform" det som nødvendigvis er at hesten går på tøylen. For en ung eller uferdig hest er det vanlig å ri den lengre og dypere i formen, og du vil ikke få nakkepartiet som er ca 5 cm bak hestens ører til å bli det høyeste punktet. Hesten kan likevel gå i en bra form, og gå til tøylen.

For høyt utdannede hester er det faktisk veldig kort tid under en treningsøkt, kanskje av og til aldri, at man rir den i "den ideelle form". Denne formen er veldig tung å gå i for hesten, og det er ofte mer hensiktsmessig å varme opp hesten, eller vanligvis også trene den, i en lengre og løsere form, som åpner muligheten for å ri den mer løs i hele kroppen.

LisaFi

Skrevet - 14/04/2006 :  20:53:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Mye nakkeknekking som foregår, mer eller mindre uvitende, tror jeg kommer av masse rideinstruktører som oppfordrer sine elever til å "røre på fingrene" (eller tilsvarende) for å få hesten til å gå "penere".

Dette gir ofte for rytteren en forståelse av at riktig form handler om ettergift i nakken, og lite eller ingenting om innundertramp og bæring bak.

Så lenge rytterene blir utdannet til å "starte foran" i steden for å starte med å jobbe bakbeina til hesten, vil resultatet ofte bli hester som går rundt med en "pen" knekk på nakken, og med ryttere som sitter og "lirker" desperat for å få hesten til å bli der. Disse er ofte lette å kjenne igjen på liten eller nesten fraværende bakbeinsaktivitet.

Hvis du har gjort noe kun med hendene, og ikke med sjenklene, for å få hesten til å endre måten den bærer hodet sitt på, er sjansen stor for at den "knekker nakken".
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 14/04/2006 :  20:57:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
... fortsetter...

En hest som jobber bakfra, og som er gjennomridd for forholdende hjelpere, dvs svarer godt for halve parader etc, vil automatisk gi etter på riktig måte i nakken, om den slapper av. Og det skal den altså gjøre, om rytteren har forberedt den godt...

Derfor er "fiddling med tøylene" for å få hesten til å gi etter ofte bare maset, og rett ut sagt forstyrrende i det fine samspillet som skal være mellom hest og rytter.
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  20:59:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
At en hest knekker nakken, betyr at den ikke går til bittet/tar kontakten, den bare bøyer på nakken, men ikke bruker ryggen. En hest som knekker nakken, bøyer nakken på feil sted og slipper bittet.

En hest som går til tøylen, suger seg frem til bittet, bøyer nakken samtidig som den bruker ryggen og bakbena.

Som vist på bildene til Kristy har hesten som går korrekt, øverste nakkvirvler som høyeste punktet. En hest som knekker derimot, kan foreksempel ha midterste virvler som øverste punkt, og som sagt ikke bruke ryggen.

Lykke til videre... har ingen bilder av nakkeknekk, men av hester til tøylen!!

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  20:59:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser du ikke Spoff? Er klar over at bildet er mørkt, er det derfor?

Den er egentlig en ganske bra dressurhest, har gått minst Middels klasser. Det er rytteren det skortet på. Er ikke alltid like enkelt når man blir plassert på fremmed hest med fremmed instruktør på et annet språk (red i England).

Det er Bent som rir ja. Jeg måtte bare finne et bilde som viser en hest korrekt i ettergift, og fant ikke noe annet bilde. Som jeg forklarte under så er det sjeldent hester setter seg så kraftig på bakparten.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  21:01:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ser du ikke Spoff? Er klar over at bildet er mørkt, er det derfor?

<klipp>

Opprinnelig postet av kristy

For mørkt ja

Bustetrollet

Skrevet - 14/04/2006 :  21:20:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes at hester som knekker nakken ser litt ut som en tutkanne, halsen/hode altså. Litt vanskelig å forklare.

Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 14/04/2006 :  21:22:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for svar, må gjerne legge inn flere bilder også...tror mange har nytte av å se forskjellen... Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  21:46:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
må gjerne legge inn flere bilder også...tror mange har nytte av å se forskjellen...

Opprinnelig postet av Weingi

Jepp, enig. Dette var lærerikt
Det har j o blitt mye omtalt her inne det med knekk og ettergift. Men enklere når der er bilder så en kan se hva andre mener

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  22:05:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp! Bring them ON!

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  23:48:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm... Det er ikke så mørkt på min pc. Har lysnet det så mye som jeg får til her, håper det blir bedre.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  01:37:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Her er noen bilder av hester jeg mener bare ¨knekker¨ i nakken:

Hest nr. 1
Hest nr. 2 (som forøvrig går tydelig på ¨hjelpetøylene¨)
Hest nr. 3
Hest nr. 4
Hest nr. 5

Dette er, etter min mening, hester som ikke bærer seg selv, går på fremparten og bare ¨knekker¨ seg unna oppgaven.

Her er hester jeg mener bærer seg selv riktig og som går til tøylen i ordets rette betydning:

Hest nr. 1
Hest nr. 2
Hest nr. 3
Hest nr. 4
Hest nr. 5

På disse hestene ser du tydelig hvor vekten bæres. Hestene er ¨opp og frem¨, med ryggsving og lange flotte steg.

Til slutt legger jeg ut noen bilder av en hest som løper fritt. Bildene viser tydelig hvor hestens naturlige balanse og bæring ligger. Så langt fra å ¨knekke nakken¨ som mulig:

Trav
Galopp
:)
:))

Puh, lite å gjøre midt på natta : ) bare kommenter bildene hvis noen er uenige!

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 15/04/2006 02:11:08 Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.