hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Monty godtok ikke, og godt var det!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Monty godtok ikke, og godt var det!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Kurre

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  23:18:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noe av det som gjør at det er lett å bruke "naturlig hestehold" og "natural horsemanship" er kanskje at enkelte (som meg) har hørt folk referere til dette som det samme,bare en norsk oversettelse av ordet.

Det negative stempelet det blsnt mange har fått skyldes stort sett ekstremutøvere,fanatiske guruer med lite dyrevennlige metoder og ikke minst enkelte med SVÆRT bastante holdninger til andre måter å nærme seg hesten på enn det de gjør selv (pg tjener penger på)

Alle vi i hestemiljøet kunne tjene mye på å kikke litt mer på hverandre og hva vi driver med.
Ikke at Line skal begynne å tølte med sine,eller at jeg skal slenge på westernsal på neste stevne,men litt "åpne dører" er ikke dumt.
Og når jeg sier at ikke NH er min greie (i noen betydning av ordet) så betyr ikke det at det ikke er ting der jeg plukker like fornøyd opp som i et foredrag av Kyra K .Rolf G bengtsson eller for den saks skyld Atle Hamre (bli rik fort?? huff,fy,Nina)

Alle kan ha ting jeg finner firnuftig og vil ta med meg videre i min måte å håndtere hest på.
Jeg kan aldri bli en Peer Vogel eller en Mark Rashid? Ei heller en Line eller Kyra K-Jeg kan bare være meg,men forhåpentligvis stadig litt mer kunnskapsrik og erfaren.

(Her må jeg nesten få lov til å legge til,det ER ting jeg ikke er åpen for i håndtering/hold av hest idetheletatt...men dette mener jeg da heller ikke har noe med Horsemanship å gjøre.)

(Voldsomt så diplomatisk man blir på sine eldre dager,ja)

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  23:35:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har valgt å høre på alt jeg blir fortalt og plukke ut det jeg tror kan fungere for meg og hesten min. blåser i hva det heter/kalles eller hvem som har presentert det.
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 18/04/2006 :  23:49:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt så mye nå,og har så åpne dører at jeg nesten ikke vet hva jeg skal gjøre lenger. Men prøver da å tilpasse min omgang med hver hest etter hesten og samtidig være kritisk men åpen til nye impulser.

Takk for innleggene om NH Line. Dette begrepet har sklidd sånn ut i bruk at jeg nesten ikke vil si at jeg omgås hester etter slike prinsipper, for da tror folk jeg er steingal.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  16:58:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å svare på et tidligere innlegg (marianne gidder ikke quote) grunnen til at benet ble bundet opp var at jenta var handicappet. Hestehviskeren "fjernet" et ben hos hesten så symbolet i filmen var at hesten "forstod" hvordan jnta hadde det og fikk tillit til henne igjen og hun kunne ri Pilgrim igjen. Tilliten var brutt etter bilulykken og hesten reagerte med angst ved synes at jenta. Om det var en bra metode eller ei orker jeg ikke gå inn på, har sett bruk av benlonge før i andre angst situsjoner hvor det har gått veldig bra utført av professionelle, kan forestille meg fatale følger om none uten peiling prøver seg på et liknende stunt.. Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  18:37:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
(...)Natural Horsemanship er ikke å tvinge en hest til å tåle noe fordi en veterinær har skrevet i en bok at sånn skal hester ha det. Det er heller ikke å la hesten gå sårbeint (eller endog GJØRE den sårbeint) fordi den skal bli så sunn og frisk av det på sikt. Det går under Naturlig Hestehold, forklart, beskrevet og regulert av Vet. Strasser.
Naturlig Hestehold er jeg ikke ukritisk tilhenger av. Jeg mener man MÅ se an individet.(...)

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

Boka til Strasser har jeg og lest. Husker jeg syns den var bra, men reagerte på nettopp det at man beskjærer hovene så mye at hesten blir sår så hoven skulle vokse fortere ut igjen. Da må man gi hesten helt hvile i perioden det tar for hoven å herdes?
Hva er vitsen? Ingen av barfotmenneskene her (dels fanatikere høhø..) gjør det på denne måten, men kan til gjengjeld bruke hesten i hele overgangsperioden (dog med boots).

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  10:18:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
et artig faktum jeg hørte på radioen....

monty roberts innspirerte robert redford til og lage hesteviskeren...

trist for han...

mvh Mia..... Gå til toppen av siden

TahiaPiken

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  14:01:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTahiaPiken  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTahiaPiken  Svar med kopi av melding
Jeg må si at jeg syns innlegget til lopke var veldig fint. og dette med benlonge, dette er ikke noe man skal bruke som en daglig trenings metode og bakkeaarbeid, dette ble brukt fordi det var nødvendig, og en siste løsning etter andre forsøk. Det er vel flere har som har måtte gå til andre midler når det enkleste og kjente har feilet. og man må jo slevfølgelig se ann hesten. For noen hester kan benlonge fungere mens for andre ville dette føre til vill panikk og gjøre saken enda værre. Jeg tror også at et tilbakefall og måtte se skrekken i øynene kan hjelpe til med å overvinne frykten. det er jo akkurat det vi mennesker må gjøre også, men vi kan jo kommunsiere med hverandre på et helt annet nivå enn mennesker og hester kan. og vi prøver så godt vi kan og kommunisere med hestene, og forstå kroppspråket, og det vil alltid være noe nytt å lære, enten det er innen det man kaller NH eller å drive med hest! :) mange fine innlegg, og jeg må også si det at peer w V og andre NH flinke folk ikke alltid bruker metoder som bare å "puse" med hesten. Jeg gjør det jeg syns er rett for meg og min hest, og prøver og feiler!
sooove ja takk Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  23:10:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
et artig faktum jeg hørte på radioen....

monty roberts innspirerte robert redford til og lage hesteviskeren...

trist for han...

Opprinnelig postet av Goytil

For hvem? Redford?

Jeg hadde nok satt meg ned for å grine om jeg hadde laget film og blitt rik. Fysj!

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  00:02:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Hehe, må bare nevne det. Var, som sikkert flere har fått med seg på Monty Roberts, i dag. Og han sa noe som ifkk meg til å tenke på debatten her. Husker det ikke ordrett, men noe i retningen:
"Man behøver ikke bruke vold eller andre metoder som å binde opp bein slik min far gjorde for å få hesten til å høre"
Beit meg bare merke i den setningen ;)
Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  00:49:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
hmm...
jeg syns at NH har blitt et så vidt begrep, at om noen sier til meg at de driver med NH, blir jeg litt usikker, og jeg føler nesten at jeg må spørre hvilken grad av NH de driver med...

for på meg virker det litt som at det har blitt en slags motesak for enkelte å si at de driver med NH...
som sagt så føler jeg at NH har blitt et så vidt begrep, og ytterpunktene er veldig laaangt fra hverandre....
noen har en taugrime til å leie hesten sin i, å mener med dette at de driver NH, andre fjerner sko, hodelag, sal og mener at hesten skal leve naturlig slik som i vill tilstand, men skal fortsatt kunne sitte på den, og kaller dette NH

min mening er at så lenge hesten trives, har det godt, får det den trenger, og at man jobber MED hesten på hesten premisser... ikke at hesten jobber FOR deg, på dine premisser. jeg syns hestehold skal gå på gjensidig respekt, og at hvis man baserer hesteholdet sitt på at hesten skal være redd eier, da er det noe galt en plass...
men så lenge disse tingene er på plass, bryr jeg meg ikke om hva man velger å kalle det...

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  16:48:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
ja men ulsokken.. det var jo det denne debatten begynte med.. at monty ikke syntes noe om hestevisker filmen..

det er jo trist for robert redford at monty som innspirerte han til og lage filmen ikke synes noe om den..

men for all del.. han var jo ikke fattig fra før heller...

skal man drive med naturlig hestehold så får man slutte og ri også da.. siden hester ikke er laget for dette... he he.. saler er jo tross alt laget for og fordele trykket på hestens rygg... så og ri uten ville jeg vel ikke kalle alt for naturlig...

mvh Mia..... Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  21:14:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Ikke bland naturlig hestehold med natural horsemanship, da...
Det blir bare kål av det. ;-)

Line.
Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  21:45:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hehe, må bare nevne det. Var, som sikkert flere har fått med seg på Monty Roberts, i dag. Og han sa noe som ifkk meg til å tenke på debatten her. Husker det ikke ordrett, men noe i retningen:
"Man behøver ikke bruke vold eller andre metoder som å binde opp bein slik min far gjorde for å få hesten til å høre"
Beit meg bare merke i den setningen ;)

Opprinnelig postet av Ragnhild E

Hehe hadde akuratt tenkt og skrive det Når jeg hørte han sa det tenkte jeg på denne debatten

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 04/06/2006 :  22:19:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
I det siste har det gått rundt at da Monty Roberts skulle godkjenne filmen Hestehviskeren sa han nei, på grunn av gammeldagse og brutale metoder.

Jeg er enig med ham

Er du?

Opprinnelig postet av Ojdiis

hvorfor trenger vi hans godkjennelse på en heste film?
når var det det ble en regel!
at han den store heste temmeren med magiske fingre måtte godkjenne en fin men trist heste film!

jeg ser den selv om mister monty roberts ikke liker den!

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 04/06/2006 :  22:59:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Det var vel ikke filmen i sin helhet han skulle godkjenne, heller metodene som ble brukt for å "helbrede" Pilgrim.
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.