hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Monty godtok ikke, og godt var det!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Monty godtok ikke, og godt var det!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Flokus

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  18:49:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Øydis: Har du boken Shy Boy eller dokumentaren BBC laget?

Line.

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

Dokmentaren.. Vet ikke om det er noe bok, men siden du nevner det.

Edit pga Leif's

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Redigert av - Flokus den 16/04/2006 18:51:46 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  19:47:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Den dokumentaren ble laget ved hjelp av et kamerateam, helikopter, lastebil til å frakte byttehester (så Monty skulle ha friske, uthvilte hester å ri), en gjeng til å ta seg av hestene, samt et kamerateam i egen bil.

Den mustangen Monty Roberts kaller Shy Boy ble så forfulgt fra hesteryggen i flere dager mens helikopter filmet dem og kamerabil fulgte dem. Monty Roberts byttet jevnlig hest for å klare å drive mustangen videre og holde følge med den.

Nå har jeg lyst til å spørre deg om to ting.
Hvorfor gjorde Monty Roberts dette?
Hvordan tror du mustangen opplevde det?

Hilsen Line.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  19:50:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her snakker vi jammen Natural Horsemanship gitt....

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  20:18:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Bæsja på leggen, kanskje? Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  20:34:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Det var det jeg mente med mitt første innlegg..
Montys metoder kan være like brutale..
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  21:54:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Line, som bruker NH hver dag i all sin omgang med hest.

NH har blitt et veldig vidt begrep syns jeg.
ser noen mener det er å jage hesten i ring for så at den skal følge etter deg, noen mener det er å ri uten utstyr++
slik nina oppfatter NH har jeg forståelse for at hun ikke bruker det.
selv holder jeg meg til det jeg alltid har sagt; jeg bruker ikke NH, men har kommet ganske langt med sunn fornuft og logisk tankegang også.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  21:56:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har har mine stunder der jeg vil prøve litt NH. NH etter min mening er ikke ''hestehagen'' NH, men å få kontakt mellom hest og menneske.

Sorry.. Litt OT

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  22:29:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Enhver som står ved siden av en hest og sier "Se på meg" i stedet for å si "se på hesten" har valgt et fokus som aldri vil kunne fremme "True Horsemanship Through Feel" (et begrep og tittelen på en meget god bok som handler om hvordan mennesket kan tilnærme seg hest).

NH kan aldri stå for annet enn en filosofi, en grunntanke, om hvordan man bygger et forhold til sin hest og møter hesten på. Alle vil farge filosofien med sin egen erfaring, fysiske begrensning, forståelse og kroppsbeherskelse.
Vold som utløp for frustrasjon, tvang utover lett ubehag/press og bevisst påført sterk frykt (dødsangst som instinkt) er ikke god Horsemanship.

Min NH er sterkt farget av min erfaring, mine verdier, min evne til å tolke hestens språk samt min evne til problemløsning. Sånn vil det også være med alle andres NH.
Grunnmuren må ligge i at man forstår noe av hestens eget språk, kropps-språket, og klarer å tyde og besvare dette på en for hesten forståelig måte.
En må også ha en forståelse for hestens instinkter og sanser og behov.
Ser man hesten som individ sett i denne sammenheng, og møter hesten på denne basisen, vil jeg kalle det Natural Horsemanship. Natural som i hestens naturlige språk, og Horsemanship som betegnelse på hvordan vi som menneske møter hesten.

Beklageligvis har vi mennesker lett for å stemple en filosofi utfra utøveren heller enn se på den slik den skal være. NH kan aldri "være" Monty Roberts, Pat Parelli eller Mark Rashid. De er seg selv, de. NH er filosofien de tar til seg som best de kan og prøver å møte hest med. Slik vi alle egentlig gjør om vi har hjerte for hest.

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  23:41:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
vel talt:)
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Madam Fame

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  11:59:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadam Fame  Svar med kopi av melding
Alle har sine metoder
Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  16:34:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
har noen lest boka?? det er jo ikke en brøkdel i filmen.... det at de legger ned hesten i hesteviskeren er vel det at når hesten ser jenta så ser den for seg traileren... derfor slipper hun ikke til.. ergo sleng den i bakken så den ser at hun ikke er farlig alikevel.. de griner jo og synes det er såååå grusomt.. stakkars hesten.. nåja.. den fikk jo komme opp igjen.. og alt ble bra.. sukk...

NH er noe tull.. alle grener er det..

selv om man bare har en tau grime på hesten kan man jo påstå at man driver med det.. i stedet for og si at "jeg trener hesten min etter NH" så kan man vel si at " jeg liker og trene hesten min på naturlige prinsipper"

jeg gir hesten min mat, utegang og trening.. det er lenge siden den løp løs på prærien... *host*

vi har ansvaret for dem de kan ikke leve uten oss.. at noen finner nye bedre måter og trene en hest på betyr ikke alltid at ALT de sier og gjør er riktig...

tror nok monty roberts tjener gress på og stå slik og snakke svada til lett motakelige heste jenter... derfor er jeg alltid skeptisk til slike...

JEG DRITER I HVA HAN MENER OM DEN FILMEN.. DET ER EN FILM!!!

mvh Mia.....
Redigert av - Goytil den 18/04/2006 16:35:34 Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  18:26:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Svada?

Har vanskelig for å tro at Monty Roberts, Peer Werner Vogel, Pat Parelli, Ellen Ofstad med flere kun snakker svada. De har helt klart mye positivt i sine metoder, selv om man ikke skal akseptere at alt de gjør er rett for deg og dine hester. Man må "sile" informasjonen her også, men å avfeie det som kun svada er i mine øyne meget trangsyntog ignorant.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  21:41:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
NH er ingen "gren". Det er en filosofi. Man kan ikke trene NH heller. NH handler om OSS, ikke om hesten. NH er hvordan vi velger å tenke og dermed forholde oss til hest.

En arrogant avvisning som samtidig viser at man ikke har forstått at dette er en måte å se og møte hest på, er i og for seg noe jeg trekker på skuldrene av. Det man ikke vet noe om, kan man heller ikke velge vekk på godt grunnlag.
All motstand og avvisning synes å være grunnlagt på hva noen skal ha sagt eller noen skal ha gjort, ikke faktisk basert på hva dette ER.
Som alltid er det klokt å skille sak og person.

Jeg ER ikke NH eller representerer NH.
Jeg BRUKER NH i min omgang med hest.
Andre kan synes hva de vil om det, men jeg velger å overhøre kritikk som er basert på mangelfullt grunnlag.

Jeg ser også at mange blander sammen Naturlig Hestehold (noe jeg synes er en selvmotsigende sak siden det mest naturlige for hesten ville være å ferdes i frihet og leve og dø uten menneskers innblanding) med Natural Horsemanship. En forståelig misforståelse (tross alt to like bokstaver), men enda er det beklagelig.

Natural Horsemanship er ikke å tvinge en hest til å tåle noe fordi en veterinær har skrevet i en bok at sånn skal hester ha det. Det er heller ikke å la hesten gå sårbeint (eller endog GJØRE den sårbeint) fordi den skal bli så sunn og frisk av det på sikt. Det går under Naturlig Hestehold, forklart, beskrevet og regulert av Vet. Strasser.
Naturlig Hestehold er jeg ikke ukritisk tilhenger av. Jeg mener man MÅ se an individet.

Natural Horsemanship er vel enkelt forklart. Natural som i hestens naturlige språk, og Horsemanship som betegnelse på hvordan vi som menneske møter og forholder oss til hesten.

Hvorfor noen erklærer seg som motstander av at vi møter hesten med tanke på dens naturlige forutsetninger for å forstå oss kan jeg ikke tro er basert på reell kunnskap om hva NH er.
Legg ikke ansvaret for enkeltmenneskers handlinger på en filosofi.
Da kan dere miste mye bra.

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  21:58:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Amen,Line...*s*
Takker for meg. Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  22:12:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
jeg mener ikke at de ikke sier noe bra.. jeg har selv brukt ting fra NH.. men jeg liker ikke sånne som blir rike på det..

det er så trend basert sånne ting.. og det er jo trist..

jeg hører jo ikke slavisk på vetrinærer og berømte sprang/ dressur ryttere heller.. jeg prøver og høre på hesten min...

det er jo lov og mene hva man vil så klart.. jeg bare sier det jeg mener...

så beklager at jeg sa svada da..

mvh Mia..... Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.