hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ting er ikke alltid lett, bør jeg angre meg?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 ting er ikke alltid lett, bør jeg angre meg?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 14/04/2006 :  14:52:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei:)

I dag har jeg fått meg ett stooort dilemma.. og som vanlig tyr jeg til å sette dette her, siden ingen i familien gidder å bry seg siden de ikke forstår seg på slikt..
Jeg henta jo hesten min i mars, og alt var jo bare helt vidunderlig.
Jeg er blitt kjempe glad i den lille fjordingen alt, MEN han er HÅPLØS på tur alene.
jeg har forsøkt alt jeg har lest å fått vite, alt fra korte leieturer til små rideturer og lage litt trening foran stallen slik at det ikke skal bli like gøy å komme tilbake, men neida..ikke no fungerer..
Vi kan ri ut på tur, men vips så brå snur han seg rundt å løper som vinden hjem, umulig å stoppe.... dette er skremmende men jeg gir ikke opp så lett...trodde jeg... nå har jeg nesten begynt å bli nervøs på turer alene med han i frykt for at han skal bråsnu på veien men prøver å slappe av så han ikke merker dette. har vi med en person som går laaangt bak så er alt greit, men kan ikke ha med det hver gang heller da..
Jeg ønsker i grunn å gi han til bake til eier, siden jeg har han på för / prøve frem til helgen, slik at hun kanskje finner en eier som kan bruke han sammen med andre hester, for hesten på stallen er ikke ridehest.. for jeg ønsker at han skal få ett liv han fortjener og føler seg trygg..
Hva synes dere jeg skal gjøre?? Jeg skriver i grunn dette i ren frustrasjon...
her jeg bor er det ikke mange andre som har hest for å si det slik, så jeg må pent ri ut alene..

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p
Redigert av - Angela_Dunjar den 14/04/2006 17:44:38

LisaFi

Skrevet - 14/04/2006 :  15:28:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Kanskje du skal melde deg på noen form for kurs med han, og få litt trening i LEDER øvelser, slik at den er tryggere på deg som leder?

Da vil det være større sjanse for å få den med ut på tur alene også, tror jeg. Høres ut med en hest med litt liten selvtillit, som trenger noen å stole på.
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 14/04/2006 :  15:36:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja tror i grunn han har det.. for hos dem jeg henta han hos, hadde han alltid ridd ut sammen med hesten han sto sammen med hele døgnet.. sjeldent han var på tur alene der. så liten selvtillit vil jeg nok tro han har.. men har hatt ei til å hjelpe meg ( en ridelærer jeg kjenner privat) men det virker ikke som om vi kommer no lengre.. virker som om det er fremskritt en stund, og vips er han like ens igjen.. er jo egentlig synd han er så avhengig av å ha noen fler rundt seg hele tiden...
Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  16:22:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Hei.

Annbefaler deg å klikke deg inn på www.equs.no, gå inn på forum sidene,under treningsproblemer. Der står det mange gode råd.
Eller så kan du jo sende en mail til Ole johansen, mailadressen hans ligger på sida. Da får du nok hjelp
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 14/04/2006 :  16:27:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
tusen takk...der må jeg klare å finne tips

Ullsokken

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  22:30:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Jeg syns ikke du skal kjøpe denne hesten slik som det er mellom dere nå. Du kan eventuelt forklare problemet deres til eier, og spørre om du kan ha hesten på prøve litt lengre.

Det er nytteløst å holde igjen en hest (les: prøve å stoppe den ved å dra i tøylene) når den løper ut slik som her. Man kan styre den inn på en volte som man minsker gradvis, da vil hesten også minske tempoet slik at du får full kontroll over han igjen.
Om dette er umulig å få til på grunn av terrenget så la han løpe, men ikke la han stoppe ved stallen, da har han fått viljen sin og du har tapt. Gå forbi stallen, om ikke lengre enn en 50-100 meter før du skritter tilbake. Hesten må vite at det er du som bestemmer når rideturen er ferdig og ikke omvendt.

Lederøvelser, som LisaFi nevner, har jeg også troen på at vil hjelpe deg mye.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Tonje-og-Czardasz

» VIP

Skrevet - 15/04/2006 :  00:35:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Viss hesten springer ut så er det ofte det hjelper å bare ikke la den stoppe med stallen bare forsette og springe, helt til DU ber den stoppe.. Dette funket vertfall for meg

Lykke til !
Gå til toppen av siden

Cindy&Fàlki

» VIP

Skrevet - 15/04/2006 :  00:45:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville hørt med eier om du kan få ha han litt lenger på prøve siden han stikker med deg. Kan jo være du vil trenge litt mere tid med han... Har desverre ikke noen tips å komme med annet enn det de over skriver - at du må vise hvem som er sjefen og ri han forbi stallen og skritte tilbake... Det er mange alternativer tl hva man skal gjøre når en hest stikker.. Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  01:02:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først og fremst....vil du ha denne hesten?
Er du villig til å bruke den tiden det kan komme til å ta å få han sikker på seg selv,eller ønsker du å ha en hest som kan gi deg mer ride-glede umiddelbart...?

Om du ønsker å kunne ri nå,og evt ikke ønsker legge så mye arbeid ned i hesten av forskjellige grunner,bør du levere den tilbake til eier,og se deg om etter en annen hest som kan passe deg bedre...
Det er nok av hester som søker gode hjem,og kun du vet om denne du har på prøve nå,er den du ønsker å jobbe videre med...
Dersom du velger å beholde ham,hvis du egentlig ikke føler du klarer gi ham trygghet,eller ønsker jobbe med problemet,så er det bedre han får en annen eier,og at du kan finne en hest som du kan få det bedre med.
Det er ikke snakk om å "gi opp" hesten...men da å ta et ansvar som kommer dere begge til gode,nemlig si fra at "denne hesten får det bedre hos andre,og jeg uten ham."

Dernest...om du ønsker å beholde hesten,hadde det nok vært en god ide å forlenge prøve-perioden(dersom selger er villig) til du vet om dette er et problem du klarer hjelpe den med,eller ikke...

One rein stop er en øvelse du bør øve inn,og du bør også jobbe hesten mest fra bakken til å begynne med...
La ham få tillitt til deg fra bakke-nivå før du prøver overføre dette til ryggen hans...

Lykke til,hva du velger å gjøre

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 15/04/2006 :  10:23:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
tusen takk for mange gode svar..
jeg har forsøkt å ridd han forbi stallen tidligere å da har det gått, men ett tungt sukk som " æsj nå gir jeg opp" fra hestens side:)
Hun jeg evt skal kjøpe han av kommer til meg i ettermiddag for å sjekke ut problemet, noe som er veldig snilt av henne, men hesten kjenner jo henne mye bedre enn meg så skal bli spennende å se hvordan han reagerer da.
om hesten er den jeg vil ha... ja er jo i grunn det, og det haster (faktisk) ikke for min del å måtte ri med engang. vil jo heller bruke tid til å bygge opp tillit, og han har også fått det for meg, men kun hjemme ved og området rundt stallen.
MEN om det aldri blir no greie på dette problemet, så tror jeg nok ikke jeg kan gi han det han ønsker, for vil jo ikke at han ikke skal bli trent heller. Så det blir nok en litt lengre samtale med eieren i dag og hva vi evt skal gjøre/ ikke gjøre..

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  20:07:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Hesten min er også temmelig vrien å ri på tur alene, dette var også nå jeg fant ut en stund etter at jeg kjøpte han.
Jeg vurderte imidlertid aldri å retunere han pga dette, siden han fungerer supert på alle mulige andre områder.
Slik jeg ser det; har alle hester "sitt", ingen er perfekte, og de få gangene jeg må ri på banen fordi jeg ikke har noen å ri på tur sammen med, veier opp for alle de andre problemene jeg slipper med min hest.
Men jeg er selvfølgelig heldig; her ligger det fire staller tett i tett, og jeg har derfor mange jevnaldrede å ri på tur sammen med.

Selvfølgelig sier jeg ikke at det er helt utelukket at du kan ri hesten din på tur alene noen gang; det er fult mulig å bygge opp tillit og respekt over tid, og med litt trening kan det godt hende hesten din trives like bra på tur alene som sammen med andre.

Don kan gå helt fint alene på tur i de fleste tilfeller, men av hensyn til min egen sikkerhet, har jeg (etter sterkt press fra mamma, pappa og trenere), valgt å unngå å ri ham på tur alene. Dette er fordi en av de gangene det ikke gikk bra, endte med en stygg hjernerystelse, flere avlyste stevner/treninger og mange måneder med hysteriske foreldre;)
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 16/04/2006 :  17:54:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
I går så hadde jeg hun jeg evt skal kjøpe han av hos meg, og han var faktisk like ens på tur med henne også, selv om han kjenner vedkommende bedre enn meg i grunn.
Jeg tok å red han litt senere på kvelden og da var han heeelt rolig og brydde seg ikke om noe, bare kikket seg rundt og ruslet avgårde.
Merkelig oppførsel, han hadde ikke blitt utslitt da hun andre red han heller, så virket rett å slett som om han " jaja i dag føler jeg meg trygg og gidder ikke å finne på no sprell, for du gir ikke opp uansett"
litt godt for min del i grunn, for i hele dag har han også vært slik. Skulle nesten tro at han ble forvandlet i går... heh...
så ser litt mer positivt på ting fremover nå.. Har fått nytt pågangs mot:)

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  12:21:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Slik er Don også. Ene dagen kan han gå på lange fjellturer alene, null problem, dagen etter skal han knapt nok utenfor stallområdet uten at hele flokken er med. Dette kommer selvsagt litt annpå hvem som sitter opp på han; har jeg en litt dårlig dag eller tenker "Åh nei, faen, dette går ikke", er det ikke snakk om at jeg får med meg han på noe som helst.

Men dette kan jo være en mulighet til å få et lite avslag i kjøpssummen?
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 17/04/2006 :  19:29:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
i dag var han også snill på tur alene gitt.. eller han hadde en liten periode som " døh, vær så snill a, la oss snu, jeg gidder ikke detta her ass..." og " oi den steinen der var da veldig skummel i dag gitt..biter den,hmmm lukte på den.." hehe... så måtte i grunn le litt der jeg satt på ryggen hans, han er jammen meg en nysgjerrig liten hest som gjeeerne vil finne ut hvordan jeg reagerer hvis han gjør sånn å sånn:-D

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  21:24:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Kan jo være han bare har en liten utprøvingsfase i starten? I så fall kommer det til å gå veldig bra, så lenge du er rolig og avslappet, smat at du ikke finner deg i "tull". Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 18/04/2006 :  20:57:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja kan i grunn være d.. for var 4 dager borte fra han pga en påsketur, så noen andre passet han da, og før j dro var han snill som ett lam, så er mulig han må sjekke meg ut på "nytt".
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.