hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sal til Fjording
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Sal til Fjording
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

carcary

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2003 :  14:57:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarcary  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarcary  Svar med kopi av melding
Hva slags sal bør jeg kjøpe til min fjording? Han er forholdsvis stor til fjording å være og ganske brei over ryggen. Jeg vil ha en sal med god sitte-komfort da han kan bli litt vel ivrig og jeg føler at jeg mangler litt kontroll. Hvor stor skal salen egentlig være (sånn ca, og er det bedre med lær enn syntetisk? Har tenkt meg en allround-sal.

Camilla :-)

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2003 :  16:23:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Du bør kjøpe den salen salmakern anbefaler deg utifra at han/hun har prøvd diverse saler, og funnet ut hvem som passer best! Så enkelt er det

Prisen på saler varierer veldig. Dressursal? Allroundsal? Sprangsal? Du får saler fra 5000kr og oppover (avhengig av kvalitet, materiell, type og merke).

--
spoff
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 11/09/2003 :  23:23:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du vil ha en sal du sitter "limt" i, vil jeg anbefale deg en dressursal. Gjerne en med litt dypt sete. Men hvis du vil ha en sal du også kan hoppe og ri litt turer i skog og mark med, er nok kanskje en kobinertsal allikevel best fordi det er litt klønete å hoppe med en dressur sal, eller å feks. klatre med den.

Men jeg ville nok uansett kjøpt en sal i lær. Jeg synes lær er absolutt mest behagelig. De syntetiske salene kan være litt glatte (bortsett fra stoffsaler, men de blir gjerne veldig lefsete). Lær føyer seg og former seg dessuten på en veldig fin måte etter hesten, og de er behagelige å sitte i. Synes jeg da ;). Men jeg tror de fleste er enig med meg.

Jeg ville heller kjøpt en brukt lærsal enn en syntetisk sal. Du kan finne en helt ok sal i alle fall til 4000 kroner.

Ellers går det vel stort sett greit å finne sal til fjordinger. Hvis du går til en salmaker og forteller at du skal ha sal til fjording, vil antagelig salmakeren vite hvilke saler du evt. ikke kan ha. Sannsynligvis må du prøve noen saler for å se hva som passer.
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 12/09/2003 :  00:11:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Mine erfaringer med sal til fjording:

Som de andre to sier: få en salmaker til å hjelpe deg å skaffe sal så frem til du har mulighet. Ofte kan man ta mål med en ståltråd av hestens manke, måle ryggen osv. og sende til en salmaker dersom du ikke har en i nærheten av deg.

Jeg har en helt vanlig fjording, med bred rygg, lav og rundt manke og gjennomsnittlig høyde (1.42), og vi sleit kjempelenge med å finne rikig sal til henne. Først og fremst var det økonomien som satte en stopper for den "rette" salen - og tilslutt måtte vi bare gi oss over og kjøpe den salen vi ikke hadde råd til. Å finne sal som passer til en fjording og rytteren dens er ikke enkelt. Jeg kjenner ikke én eneste fjordhesteier som ikke har hatt problemer med dette. Men så finnes det også utallige fjordinger som subber rundt med en sal som er helt feil til den. De eierne har nok ikke hatt problemer; "satt som et skud den gitt"

Salmakeren vår, samt en salmaker på østlandet som "våres" samarbeider litt med er begge enig i at man bør investere i en "skikkelig" sal (det er vel egentlig alle salmakere enig i). Kjøp den gjerne brukt, så bli det ikke så fryktelig dyrt. Vi kjøpte en Hubertus Jubilee (dressur) for 4700. Salmakeren vår skulle ha 350 for å prøve salene vi hadde lånt/deponert på hesten. Disse 350,- gjelder for to besøk. Hun tok mål av hesten, sendte til østlandet. Salmakeren på andre siden av landet fant sal, tok ut litt stopping slik at den skulle passe vår, vi fikk salen - vår salmaker prøvde den på. Red med salen i 30 timer, nytt salmaker besøk. Tok med seg salen, fylte i mer stopping framme - og vi har nå en sal som er ubetydelig brukt, skreddersydd til hesten, skjønn å ri i - til den nette pris av 5050,- !! Ikke mye å si på det gitt.

Men før dette hadde vi prøvd ørten saler selv som ikke lå riktig, sklei framover, hesten ville ikke ha strammet gjorden, hesten snublet - you name it! Jeg har virkelig lært å se hvilke saler som passer eller ikke etterhvert

Anyway: det vi har blitt fortalt av vår salmaker er at Hubertus med vid/ekstra vid bom ligger godt på de fleste fjordinger og Stubben med 31-32 bom passer svært mange fjordinger. Dette gjelder igjen så klart ikke alle. Vi solgte vår gamle Stuben med 29 bom til en jente med fjording, og i følge henne selv så ligger den bra på hesten - så alle er ikke like. Men kjøper du en kvalitetssal så har du en sal som varer like lenge som hesten din - minst. Er det noe jeg har lært av alt dette, så er det å ikke fire på kvaliteten!

Lykke til
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2003 :  09:39:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Fjordhoppa mi har variert i bomvidde det siste året, så tre saler har jeg måtte skifte ut! Hun har hatt mageproblemer og en sykdom i bukspyttkjertelen som gjorde at hun var tynn, så da gikk det med 29" Men så begynte denne damen å bli skikkelig frisk, og este ut, og salen passet ikke lengre, da måtte jeg skifte ut igjen! Den jeg fikk da passet ikke, men hesten min står for øyeblikket lånt bort på et privat hestesenter, hvor de har sal som passer henne. Men vanlig fjording tror jeg personlig trenger en sal med LAV forsvissel og bred bom, iallefall om du har typisk standardfjording...

Er enig med Kajsa i at kvalitet er viktig! Stubben syns jeg er noe med det beste du kan kjøpe, og vil du ha en sal du sitter limt i, kjøp deepseat sprangsal med store kne og sjenkelstøtter!

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2003 :  10:28:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hva med Griffin Haflinger? Den skal være tilpasset hester med bred rygg og lav manke. De har den på www.hooks.no, og ifølge infoen som står der så passer den til fjording. Har selv en Griffinsal(allround), og er veldig fornøyd:) Har brukt den jevnlig i snart to år, og den er god som ny!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2003 :  15:39:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Apropo Griffin Haflinger.. Kom over en debatt angående størrelsene på Hööks saler på Bukefalos.com: "Mystiska storlekar". Jeg ville for det første aldri våget å kjøpe sal uten hjelp fra en som kan gardere meg om at salen ligger bra (derfor ville jeg gått via en hestebutikk/salmaker som kom hjem til hesten min og meg og prøvde et utvalg saler og avgjorde hvilken som passet både meg og hesten best). Nå er Hööks veldig greie med å bytte tilbake varer, dersom de ikke passer (du får til og med pengene tilbake), men i bunn og grunn ville jeg ikke avgjort om salen passer selv heller. Jeg har selv opplevd at saler som jeg tror ligger bra, faktisk ikke gjør det (riktignok gjaldt dette en hest som ikke har en standard rygg, og som mange saler ikke passet til. Muligens har en fjording med med standard rygg). Så min egen hest ville jeg spandert en salmaker på når det gjaldt sal. Salen er trossalt det aller viktigste utstyret, og en godt tilpasset sal kan gi deg en helt annen hest enn med en dårlig tilpasset sal (på noen hester kan en sal ligge bra, og ikke vise tegn til at den ligger dårlig selv om den ikke gjør det. Slike ting kan en god salmaker avgjøre, derfor vil du at hun/han skal tilpasse din sal for deg og din hest).

--
spoff

Redigert av spoff den 14/09/2003 15:41:31
Gå til toppen av siden

carcary

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2003 :  10:36:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarcary  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarcary  Svar med kopi av melding
Er western-sal noe å satse på til fjording som nesten ikke har manke kanskje?

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2003 :  10:39:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hvis du selv ønsker å ri i en westernsal kan det være en ide. Men husk at også en western sal skal passe hestens rygg. Og i likhet med alle andre saler finnes det westernsaler som passer godt for fjordinger, og westernsaler som overhode ikke passer godt til fjordinger. Fikk ut hvilken type sal du trenger. Skal du ri mye på tur er kanskje ikke en dressursal det du ønsker. Og skal du hoppe endel, er ikke westernsal så godt egnet. Utifra hvilken type sal du ønsker kontakter du en salmaker eller salforhandler som hjelper deg med å finne en sal som passer både hestens rygg, din rumpe, samt deres behov. Uannsett westernsal eller kanskje en helt vanlig allroundsal.

--
spoff
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.77 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.