hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - vinterdeken i sept.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 vinterdeken i sept.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

hendy:)
» VIP

Skrevet - 04/09/2003 :  20:20:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva synes dere om vinter dekken i første uke av september.....?????

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2003 :  20:32:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg synes det er litt drøyt. men du sier ingenting om hvilken hest du mener på, er det varmblods eller kaldblods (ikke rase, men type)... og hvor tykt er dekkenet du mener på? er det veldig tykt på en fjording eller kld.bl. synes jeg det er litt drøyt, men hvis det er en pinglete (ikke fornermende ment, digger de og jeg) varmblods så kan det være greit å ha på et tynt, regntett dekken så den ikke fryser i høstkulda.

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***

Redigert av kristy den 04/09/2003 20:33:19
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2003 :  21:05:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med kirsty
Ganske vanskelig å svare siden jeg ikke hvet hvilken hest det er!
Men er d en nybarbert vbl. lixom,så er d nok greit...
Men uanz... VINTER dekken var litt drøyt dah...

*** =) Trine =) ***
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 04/09/2003 :  21:08:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Om du med vinterdekken refererer til tykt dekken gjerne vanntett og pustende som er ment for bruk i flerfoldige kuldegrader syns jeg vel det er å ta i litt så tidlig på høsten!!

Men, å ha på et dekken nå for å forhindre pelssetting osv. er vel opp til den enkelte.
Det viktigste er at hesten har det bra, og at den ikke svetter under de klærne vi har tatt på den mens den går ute. Da kan man være sikker på at den blir kald senere.

Men litt enig med Kristy, det har jo også noe å si hva slags dekken vi prater om, og hva slags hest!?
En hest i trening, som ikke skal sette pels!? En hobbyhest som gjerne kunne satt litt pels!? osv.osv

Guro

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2003 :  21:30:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Dekken-hysteriet tar litt av hos enkelte kanskje. F.eks. har vi en på stallen som står med thermodekken inne (JA, i september) og har i tilegg et Bucas regndekken (tynt foret) utenpå når den er ute - uansett vær!

Har lagt på 3 åringen dekken nå, rett og slett av egoistiske grunner. Vil ikke ha lang pels. Den står med et tynt overgangsdekken, og bruker det ute som inne. Regner det så får hun et uforet regndekken utenpå. Men den hadde greid seg fint uten! Og... regner det så kommer hestene tidlig inn. Omtrent samtlige tar da inn hestene sine midt på dagen - og da må jo min være med for å slippe å stå ute alene. Det er "prisen vi må betale" for å være blant de vanntette

Det at våre bruker to dekken har mest med foringsrutiner å gjøre. Vi står på privatstall, og foringen går på rundgang. Stort sett de fleste har dårlig tid på morgenen - og da må vi gjøre det enkelt og så raskt som mulig.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 05/09/2003 :  23:24:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Akkurat nå er faktisk det med dekken litt vanskelig. Om morgnen, når hestene blir sluppet ut, kan det være under 5 grader. Mens på dagen i dag, var det sikkert 20 grader i sola. Det er heller ikke alltid man vet om det blir 20 grader og sol, eller 10 grader og regn og vind.. Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 06/09/2003 :  11:42:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Syntes det høres litt varmt ut med vinter dekken nå, men som noen allerede har sakt så spørs jo det på om hesten er varmblods eller kaldblods, barbert eller ikke osv. Men det hørtes varmt ut ja!(varmt i sola)

Min helfòr hest står med et tynt "sommerdekken" ute nå. Det er bedre at hun fryser litt på morningen enn at hun må gå å svette heledagen. Hun er da en varmblods x-traver så får ikke så mye pels. Når det regner(eller er rundt 8-10 grader) har hun på bucas regdekken, og når vinteren setter inn skal hun ha tykkere dekken da Inne står hun med et lett fleece teppe fra Bucas, fordi det er ganske kaldt inne i stallen nå, da "vinduene" på noen av boksene er oppe...

Klem

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 06/09/2003 :  13:58:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet om varmblods hester som tåler en snøstorm uten dekken, og ponnier som fryser i vanlig regnvær.
Det er hesten det kommer ann på ikke årstiden, alt etter hva den er vant med og hvor god pels den setter.
Er jeg i tvil om været er for kalt legger jeg heller dekken på dem en å la den stå uten, bedre om de er litt for varme en at de står og fryser.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 06/09/2003 :  22:09:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg mener at hestens varme- og kjølemekanisme i pelsen er viktig for hestens helse. Jeg tror ikke de store temperatursforskjellene det blir ved bruk av dekken er heldig i noen grad.
Hvis en hest står inne i en stall med dekken på- blir så tatt ut i mange minusgrader for å trene! Tenk de grusomt store temperatursforskjellene, da! Ikke rart mange hester får problemer med "forkjølelse" ol.!
Nei da er det bedre hvis hesten står i en stall med SAMME temeraturer ute som inne -uten dekken! Eller mye bedre- går ute!

Helt 100% ærlig, så mener jeg at hestens helse kommer myye før mitt syn på lang pels!

Gå til toppen av siden

hendy:)
» VIP

Skrevet - 07/09/2003 :  18:26:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
se på neste spalt....der står det mer
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 08/09/2003 :  21:58:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Brynja:

Kopi av melding:
Nei da er det bedre hvis hesten står i en stall med SAMME temeraturer ute som inne -uten dekken! Eller mye bedre- går ute!

Helt 100% ærlig, så mener jeg at hestens helse kommer myye før mitt syn på lang pels!

Det er ikke alltid best at hesten står ute uten dekken i kaldt vær og inne uten dekken når det er kaldt inne. Når hesten er ute kan den gå fram og tilbake for å holde varmen, men når den er inne kan den ikke bevege seg så mye, så da er det ganske så viktig at den har noe som kan hjelpe til å holde varmen. Kan godt tenkes at en hest med pels og som er vant til det greier det, men ta f.eks. en sportsponni som brukes proft i sprang. Ozzen tror du at den hadde hatt det med "baby pels"? Gå hard i ridehus med masse pels er ikke bra!! Da er det bedre og spandere på seg en barbermarskin og et par dekken azza!!

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 08/09/2003 :  22:36:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
En hest som står inne, får ikke den samme kjølen inne som ute uansett. Men det er klart at en hest ikke kan bevege seg inne i en boks, og netopp derfor er det mye bedre om den kan få gå ute. Bare tenk på hesten hvis den står i en varm stall med romtemperatur som skal ut i mange minusgrader for å trene hardt. Det kan være alt fra 20 til 40 (mer eller mindre) graders forskjell. Ingen kan komme å fortelle meg at hesten ikke reagerer! Har både sett og hørt mange av de som både sliter med pusteproblemer og forkjølelse (eller verre tilstander) Nei, jeg tror fortsatt ikke at å rasere pelsen dens er en fornuftig måte å "slippe" svetten på. Hvis hestens pels er i full funksjon, så er det vel mye bedre enn hele barberinga? En sparer hvertfall en haug med penger for både hesten og en selv.. Men sant, musklene i pelsen trenger jo mye trim, akuratt som hesten selv..
Å få pelsen til å bli i full funksjon igjen etter en "barbering og dekkenkarriere" kan jo ta et år mer eller mindre, så det er ikke gjort over natta!

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.