hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan skal jeg trene?..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hvordan skal jeg trene?..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  22:58:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja, så er jeg tilbake IGJEN da med det evindelige ryggspørsmålene mine da
Som de fleste her inne vet, så har arabergutten min vært uten så mye trening i vinter. For en mnd siden fikk jeg en snill og flink hestepasser som har skrittet ham et par ganger i uken nå, i tillegg til at jeg har skrittet ham selv også av og til.
I dag travet hun litt med ham, og nå i kveld gir han kraftig etter i ryggen da jeg sjekket ham...

Jeg pleier alltid sjekke ryggen og bena hans hver kveld når jeg går kveldsrunden, og han har ikke gitt etter når han bare har vært på skritteturer.
Det er jo utrolig kjipt at han skal ha det slik, og jeg blir jo litt frustrert over og ha en som reagerer så fort.. Men men, slik er det og det må jeg bare forholde meg til.
Jeg har hatt vet. til og sjekke ham + massør, og ingenting er galt med ham.

Mine tanker er og longere ham en del, uten innspenninger for og løse ham opp nå etter turen. Men er veldig usikker på hvordan jeg skal gå frem videre for og bygge opp mer ryggmuskulaturen hans. Det er lliksom det jeg har kommet frem til som da kan hjelpe.. At det rett og slett kan være det som er problemet hans?
Jeg har tidligere drevet og skrittet ham i noen mnd., klatret mye med ham og longert ham (med og uten innspenning).
Noen som har tips om hva jeg skal/kan gjøre for og styrke ryggen hans?
Skal jeg gå tilbake og bare skritte ham opp, eller bør jeg fortsette med litt trav?

Salen og resten av utstyret passer, har hatt saltilpasser til og finne rette salen til ham. Så jeg er ganske sikker på at det ikke er noe galt med det nå.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 13/04/2006 :  23:16:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet du driver en del med distanseridning,så regner med du klatrer mye med han.. men..hva med å klatre mye med han mens du leier han..hesten min begynte å ømme en del i ryggen plutselig,jaha..da var det ut med salen,fått en ny tilpasset jeg får om en uke:) og mens vi venter...så har jeg begynt å longere han to ganger i uka, tømmekjører han på tur, halve turen med innspenning og leie han masse på tur i oppover og nedoverbakker,og det har jaggu meg hjulpet! (nå har ihvertfall jeg kommet i form) Men det virker som det hjelper å la de få bruke ryggen uten sal..
Dette har ihvertfall virket på min hest,så er jo bare et lite tips:)
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  00:06:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg har dessverre ikke helse til og leie ham i bakker o.l.
Siden jeg ble syk må jeg porsjonere min energi og kapasitet på hundene, hestene, hjemmet osv... Og dermed kan jeg ikke få det til..

Han pleier og gå i ulendt terreng ellers, sammen men min andre ponni. Selv om ikke det blir det samme som og ta ham på tur i bakker da.

Jeg har også prøvd litt dressur på lange tøyler, men ettersom jeg ble usikker på om det ble gjordt riktig, stoppet jeg med det.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 14/04/2006 :  00:37:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med kjøring? I bakker?
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  00:48:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Han er ikke innkjørt, vi prøvde det tidligere før han ble innridd. Men ettersom han er så bakredd så gav vi opp det.
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  01:20:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
barokk-øvelser med bøyning,både fra bakken og salen pleier å hjelpe på svak ryggmusklatur:)
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  20:51:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Hvis du har muligheten for det, vil jeg tro at det kunne være bra for ham å gå på beite i litt ulendt terreng, gjerne sammen med andre hester. Da får han gradvis bygge muskler på egenhånd, pluss at han ikke gjør mer enn han tåler. Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 14/04/2006 :  20:59:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Hva slags ryggplager er det egentlig hesten din har? Kanskje en tur til kiropraktor kunne hjelpe?

Kan hesten tømmekjøres, da, eller er den for bakredd til det også?

Tømmekjøring i dressurøvelser og over bommer/kavaletter skulle jo være ypperlig trening for en ryggpasient. Og kanskje bevisst unngå å ri?
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  21:38:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Tja, hva slags ryggplager han har... Ikke godt og si.. Etter og ha longert ham i dag mener mannen min at det muligens kan "ligge" noe i bena på ham heller.
Han var helt fin i ryggen i dag tidlig da han slapp hestene ut til frokost, men etter longering (kun trav og litt galopp) uten innspenning, gav han etter igjen i ryggen. Han har ikke pleid og reagere med og gi etter, etter longering før så dette var egentlig nytt.

Han kan tømmekjøres, han er ikke for bakredd til det. Det er når noe henger fast på ham at han får panikk, og når noe dunker nedi bakparten hans. Hans far er helt lik + alle søskenene til Etanec med samme paps. Så jeg rekner med at det noe han har etter sin far.
Da vi kjøpte ham var han så redd for bakparten at han la seg når jeg tok opp den ene bakhoven. Men etter og ha trent og jobbet mye med ham har han kommet langt med dette. Men innkjøring hat jeg ikke turd gjøre noe mer med..(Gikk helt galt da vi prøvde for noen år siden :/ )

Hvordan gir jeg ham beskjed om hva han skal gjøre når jeg tømmekjører i dressuren? Kan noen komme med tips/eksempler? :o)
(Over bommene er jo enkle og greie, det er rett frem og no problemo. Men ved sideførende øvelser o.l.?) Skal jeg la ham gå i holdning når jeg tømmekjører eller bør han få jobbe slik som han selv ønsker med holdningen foreløpig?

Marte&Don : Ja det har han tilgang på, han har gått i ulendt sammen med min andre ponni hele vinter :o)

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  21:44:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
jeg vil bygge litt videre på Marte&Don sitt forslag, om du har mulighet, hva med å gi ham fri i sommer, eller deler av sommeren, og sette ham på et beite (som er litt ulendt) med andre hester?
finnes mange beiter som leies ut til hopper/unghester/vallaker på sommeren. Om gutten din er kasterert vil det sikkert ikke være noe problem å skaffe beiteplass.

bare en liten ide fra meg...

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  21:59:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja det hadde jeg også vært enig i om det ikke var for at han har hatt nesten 3 mnd fri i vinter, der han har gått på ulendt beite sammen med min andre guttebass.
Syntes det blir litt feil da og sette ham ut igjen i sommer også, eller nå for den saks skyld. Tror det heller er bedre og finne ut av hva som egentlig er problemet og fikse det.. OM det er ryggen som er problemet vet jeg ikke, det er noe jeg bare har tenkt meg fram til selv at kan være.
Etter at min mann tror det kan være bena, så må jeg ta en sjekk på det. Men det er så vanskeligt og finne ut av, hva som egentlig er problemet..
Veterinær og massør finner ingen problemer med ham, han er helt fin om jeg bare skritter ham (har vært det hvertfall fram til nå..) og pleier være helt fin om han blir longert.

Han er en gutt som reagerer fort på ting, om han får et sår på det ene kneet sitt kan han f.eks. ikke klø seg der!! Har ledd av ham av og til når jeg har sett ham prøve klø seg, det jo litt morsomt og se på der han plutselig kommer på (i siste liten) at det kneet er vondt så han må bytte kløfot :o)
Men altså, ellers så viser han fort om han har vondt en plass.
Syntes det er vanskeligt og finne ut av dette jeg...

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 14/04/2006 22:00:48 Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  23:27:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Har du prøvd equiterapeut?
Beate & Alger Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  23:39:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Nei, har hatt massør til ham.

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  15:04:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nei, har hatt massør til ham.

Opprinnelig postet av Bente71

Jeg vil anbefale deg å få en equi-terapeut til å se på ham. De er noen tryllekunstnere
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  15:51:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg bor ikke slik til at der er mulighet for og få noen equiterapeut til ham, dessverre.
Men jeg får prøve meg frem videre og se hva jeg finner ut av :o) Jeg har tro på at det kan være muskulært muligens, og at det som trengst er og få bygget opp mer muskler slik at han kan bære seg og rytter bedre. På det viset vil han nok greie trav og diverse treninger bedre.
Jeg skal ha smed til og sjekke vinkler osv. på høvene hans, og jobbe meg videre derfra.
Jeg har tilgang på kiropraktor, så det er en mulighet om dette ikke fungerer som jeg håper.

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  17:11:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
heihopp, Bente. Tror det bor ei på tonstad som driver med equiterapi. Har planer om å kontakte henne for å få noe forebyggende behandling eller lignende på Ferrarien min. men jeg har ikke fått snakket med henne ennå
Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.