hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hjelp, hovene sprekker!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 hjelp, hovene sprekker!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 10/09/2003 :  21:38:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har en dølahoppe på fôr med veldig dårlige hover, og da jeg skulle ri i dag så merket jeg at hun var halt. selvfølgelig hoppet jeg av og sjekket fotene, men fant ingen varme eller noe annet galt... jeg red på banen, og en venninne av meg var i stallen, så jeg spurte om hun kunne ri henne litt for meg, og hun tok seg en runde... da merket jeg at hun ikke haltet noe spesielt mye, hadde bare problemer med å svinge ("bare"... det er galt nok). så vi undersøkte igjen, tok med hovene denne gangen, og fant ut at hun hadde en diger sprekk som gikk fra kronraden og nesten ned til skoen er det noen som har erfaring med slike sprekker som kan fortelle meg hva jeg skal gjøre? det kom (heldigvis) en dyrlege forbi akkurat da vi holdt på å undersøke henne, og han tok en titt på sprekkene, men trodde ikke at det var det som gjorde henne halt, men kunne ikke vite sikkert fordi han ikke hadde utstyr til å undersøke henne skikkelig...er det noen som har råd?

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 10/09/2003 :  21:48:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
æ lest ein gang nåkka for å hoillj hoven sammen, sølvteip, men hu kainnj jo itj stå m d heile tia.... huske itj korr æ lest d....

Laura på Trana, ikke Lø.... å hun er ikke i skyggen av noe annet en et tre!!!!!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/09/2003 :  09:49:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Jeg hadde fått en hovslager til å komme før dere rir hesten mer.Hovsprekker kan være meget alvorlig.På den annen side behøver det jo ikke være det som er problemet, men da er ihvertfall en ting eliminert bort.Neste skritt er da å kontakte veterinær om ikke smeden finner noe.En annen teori kan jo rett og slett være at hesten er stiv/låst av en eller annen grunn, men det finner vet.ut av.Lykke til!
Gå til toppen av siden

OzzyO

» VIP

Skrevet - 11/09/2003 :  12:03:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
hovsprekker er ekkle ting!og jeg er absolutt enig i at du trenger hovsmed/dyrlege på henne! ofte skrur de hovsprekkene igjen,men dette er forskjellig fra hest til hest! red selv en hest tifliggere som hadde "konstant" hovsprekk,den gikk aldri vekk,men var ikke halt av den grunn..
Mvh.Mona

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2003 :  15:47:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
det kommer en hovslager i kveld, skal få han til å se på henne.

Kopi av melding:
æ lest ein gang nåkka for å hoillj hoven sammen, sølvteip

sjer du for dæ florence stå m sølvteip? du kannj no få orøv å ha d på hu du da...

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 11/09/2003 :  15:52:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
å skrue, lime eller spikre fast en hovsprekk er ingen god løsning. Dette er behandlig av symptom, og ikke fjerning av årsaken som gjør at hoven sprekker. Årsaken til at en hov sprikker er at noe er galt. F. eks. at hælene er for høye, tåa for lang. Så i steden for å spikre sammen hoven, så heller rett på hoven! (hvis det er det som er problemet)

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2003 :  19:09:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, nå har hovslageren sett på hovene hennes, og han sa at det ikke var noe farlig... jeg skulle bare passe på å ri på mykt underlag til jeg skal sko henne neste gang, og da skal jeg sko med lærsåler... er det noen som har erfaring med det?? og så sa han at jeg kunne smøre hovene hennes med fett, men er det noen som har noe annet alternativ? har hørt at hovene blir "avhengige" av det...

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 11/09/2003 :  22:02:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding

Et annet og mye bedre alternativ er vann.

Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 12/09/2003 :  18:58:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Det er forskjell på sprekker... Jeg trodde dølehoppa vår hadde skikkelig sprekk i hoven, men det viser seg at det bare er en sprekk i glasurlaget på hoven, og det gjør ingenting! Sprekken har ikke forandret seg på de to årene vi har hatt henne. Så hvis hovslageren sa at det ikke er noe farlig så er det vel greit.

Ang. hovfett så skal det brukes for å stenge fuktigheten inne i hoven; altså må du først fukte hoven godt( la hesten stå i ei bøtte i 5 minutter) også smøre hoven.
Men det aller best er å passe på at flisa ikke er for tørr, la hesten stå i en bekk eller i vannbøtter hver dag. Dette er en gammel behandlingsmetode og den er fortsatt den beste...

Hoppa vår har tørre høver og jeg har selv brukt metoden med vannbøtter og fett( pga tørr luftegård som tørker ut høvene). Men det er et klin med hovfett på vinteren altså!
Også er det grønt fett du skal bruke hvis du bruker noe fett... Svart fett innholder tjære som TØRKER ut hoven....

Dølehestfan med to svarte dølahester
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2003 :  20:41:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
har aldri tørr flis, vet det ikke er bra for hovene. skal også venne henne til å ha hovene i bøtter med vann. har du noe hovfett å anbefale? broren min skal til trondheim på onsdag å kjøpe 7h, og han har ikke peiling på hest... så da er d greit at han vet akkurat hva han skal kjøpe...

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 12/09/2003 :  23:54:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Hovslagere generellt annbefaler CORNKRUSCINE.Det er sån ca.riktig stavet..Smøres helt oppe i kronranden hver dag.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 13/09/2003 :  12:21:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hovslagere generellt annbefaler CORNKRUSCINE.Det er sån ca.riktig stavet..Smøres helt oppe i kronranden hver dag.

Nå skal ikke jeg påta meg å si om dette er riktig stavet eller ei
Men skulle bare si at det har fungert skikkelig bra de gangene jeg har vært borti det!! Men de gangene har det jo vært brukt mest for å sikre at hoven skal vokse bra, ikke for å holde hele hoven "myk"!?!?
Fungerer det også til det!?

Og et råd er å påføre det med tannbørste, mest fordi jeg syns det blir så mye mindre klin enn med f.eks svamp el

Guro

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/09/2003 :  00:21:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Ja ,den tilfører også hoven fuktighet.Tannbørste funker bra,eller også en liten ansiktsbørste.(Den varer litt lenger.)
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 17/09/2003 :  20:41:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, nå har jegg fått tak i hovolje... det ble ikke CORNKRUSCINE, hadde det skrevet det opp til han som skulle kjøpe da, men... det ble nå en grønn en da. lincoln heter den, er det noen som har erfaring med den typen?

en ting til: hovslageren anbefalte meg også å kjøpe lær såler for å ha mellom skoen og hoven, for det demper "slaget" hesten får når jeg traver og galopperer på grusvei. er det noen som har erfaring med det? brukte slike såler i gummi i fjor, for å hindre at det klabbet, fungerer lærsålene slik også? klabbing er et problem her 7h, vi er nødt til å ri slik at vi skifter mellom vei og skog, altså mye kram snø og hardpakket snø, og da sier det seg selv at det kan bli skummelt...

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 19/09/2003 :  08:46:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Som tidligere skrevet;Ikke bruk olje på høver, det puster ikke!
Lærsåler funker veldig bra og "puster" også faktisk i motsetning til gummisåler.Vil tro det hjelper mot kladding,men Hoofgripen er jo formert litt annerledes da med et spor rundt, og ikke heldekkende som en såle.Du får bare prøve å se..
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2003 :  15:51:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ja, nå har jegg fått tak i hovolje...

ooooops, skrev feil! jeg mente hovfett!!! jeg vil aldri bruke olje på hovene hennes, de er dårlig nok fra før!

Kopi av melding:
Lærsåler funker veldig bra og "puster" også faktisk i motsetning til gummisåler.Vil tro det hjelper mot kladding,men Hoofgripen er jo formert litt annerledes da med et spor rundt, og ikke heldekkende som en såle.Du får bare prøve å se..

jeg mente slike såler som var formet som skoen. har hatt dårlig erfaring med heldekkende såler, de virker ikke så bra synes jeg. fint å høre at lær puster da, det visste jeg ikke det blir spennende å se om det funker til vinteren da.

mvh lille meg

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.